D&D Critical Role 4

Kommer du att titta på CR4

• Vartenda avsnitt!

Votes: 3 4.9%
  • Sporadisk.

Votes: 1 1.6%
  • Jag kommer i alla fall se ett eller ett par avsnitt

Votes: 12 19.7%
  • Troligen inte

Votes: 9 14.8%
  • Säkerligen inte

Votes: 36 59.0%

• Total voters
    61

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Så vi har vetat ett tag att CR4 börjar 2 oktober, i en ny värld, med Brennan Lee Mulligan som spelledare och Matt Mercer som spelare.

En stor fråga bland de som bryr sig om CR sedan dess har varit vilket spel det blir, DnD eller Daggerheart.

Igår släppte CR en video som presentar CR4:

I korthet:
  • DnD2024!
  • 13 spelare! inklusive hela det gamla gänget.
  • West Marches-upplägg, med tre ”bord”, ett med fokus på strid, ett med fokus på utforskning av fluff, en med fokus på intriger.
Tycker det låter intressant! Har inte tid och tålamod att följa detta från början till slut, men jag kommer nog se några avsnitt i alla fall.

Hur tänker ni andra? Är detta en ickehändelse eller vill ni se allt?

Last edited:
Jag har aldrig sett en enda sekund Critical Role? Är det fel av mig? Borde jag det?

Haha. Nej, det tycker jag inte att någon ”bör” göra. Det finns viktigare saker folk bör göra, som att krossa kapitalismen etc.

Överlag tycker jag rollspel är rätt dålig tv/radio-underhållning. Det är kul att delta, men att se eller lyssna på när andra gör det … även om det är superproffsigt gjort och snyggt producerat blir i alla fall jag lätt uttråkad. Gav upp både CR2 och CR3 efter ett dussin avsnitt vardera eller så. Och AP-poddar klarar jag inte av.

Men jag är fascinerad av CR4. Som fenomen, som jag tror har gjort mycket för att sprida vår hobby, och popularisera ett visst sätt att spela rollspel. Sen är det lite kultvarning över fenomenet. (En annan aspekt som fascinerar mig är är att de på många sätt har en kreativ agenda som stöds dåligt eller inte alls av DnD5).

Jag tycker i alla fall att det är kul att ha ett hum om vad de sysslar med.

Last edited:
Jag kommer nog att försöka se ouvertyren (de fyra första avsnitten) och sedan ta ställning kring fortsatt tittande efter det. Helt klart kommer jag att skippa "Soldiers-avsnitten". Strid, i synnerhet i DnD, är själadödande tråkigt att titta på.

Jag tycker det är lite synd att de inte växlade till Daggerheart eftersom ett av de uttalade designmålen var att det skulle passa CR-formatet. Men jag tror att DM-bytet och West Marches-upplägget är en tillräckligt stor förändring för Critter-basen. Ett systembyte riskerar att bli för mycket för dem.

Tror inte att jag kommer att lyssna något på säsong 4. Följde det ett tag när det var ganska nytt i slutet av säsong 1 och 2 fram till de tog en paus på grund av covid men det var en period då jag pendlade och körde massor av bil i jobbet och hade tid. Kan inte låta bli att klicka på lite nyheter, de är duktiga och har en fin känsla för vad de gör.

Nyfiken på deras daggerheart innehåll som är är kort i jämförelse efter all forum hype om systemet.

Jag kommer nog att försöka se ouvertyren (de fyra första avsnitten) och sedan ta ställning kring fortsatt tittande efter dem. Helt klart kommer jag att skippa "Soldiers-avsnitten". Strid, i synnerhet i DnD, är själadödande tråkigt att titta på.

Jag tycker det är lite synd att de inte växlade till Daggerheart eftersom ett av de uttalade designmålen var att det skulle passa CR-formatet. Men jag tror att DM-bytet och West Marches-upplägget är en tillräckligt stor förändring för Critter-basen. Ett systembyte riskerar att bli för mycket för dem.

Jag tänkte också se de fyra första avsnitten, och så kanske några till.

Man kan ju fundera över om fansen är där för personerna eller för DnD (eller för bägge). En övergång till Daggerheart hade säkert gjort att en del tittare försvunnit, för att de mest tittar pga det är DnD. Och hade de tagit igen det tappet på Daggerheart-fansen? Det får vi inte veta nu.

Noterade också att de ville göra lite av en poäng av att ”vi spelar inte bara våra egna spel”. Och det är kanske sympatiskt?

Man kan ju fundera över om fansen är där för personerna eller för DnD (eller för bägge). En övergång till Daggerheart hade säkert gjort att en del tittare försvunnit, för att de mest tittar pga det är DnD. Och hade de tagit igen det tappet på Daggerheart-fansen?

Min killgissning är nog att 90-95% av fanbasen i huvudsak är där för personerna och att DnD i sig har väldigt lite att göra med Critical Roles framgång. Jag tror snarare den relationen är omvänd, att DnD har mer att tacka CR för än tvärt om.

Att de skall köra DnD5e har nog mycket med Brennan Lee Mulligan att göra, samt att de säkert fått en skaplig dos spons från WotC, de är ju trots allt en business och produktionsvärden i den klassen och med så många deltagare måste kosta något fruktansvärt med pengar.

Min killgissning är nog att 90-95% av fanbasen i huvudsak är där för personerna och att DnD i sig har väldigt lite att göra med Critical Roles framgång. Jag tror snarare den relationen är omvänd, att DnD har mer att tacka CR för än tvärt om.

Att de skall köra DnD5e har nog mycket med Brennan Lee Mulligan att göra, samt att de säkert fått en skaplig dos spons från WotC, de är ju trots allt en business och produktionsvärden i den klassen och med så många deltagare måste kosta något fruktansvärt med pengar.

Min motkillgissning (alla får killgissa!) är att många kom dit för att det var DnD5. Hade de spelat Zweihänder eller någon obskyr fantasy-heartbreaker hade de aldrig blivit så stora. Och här kan bägge våra killgissningar vara sanna, jag vet.

Ja, det var någon förstårsigpåare som sa samma sak med BLM. Pengar har de nog så att de kan bada i, men det de tar säkert med glädje emot vad WOtC ger dem ... En sak som ligger i korten är att det släpps flera böcker baserade på den nya världen, Crawford och Perkins ska jobba med det som jag förstår det, och då har ju CR ett val - ge ut på Darrington, ge ut på WotC. Eller bägge, WotC har ju öppnat upp för den modellen också.

Det var lite chockerande att de valde D&D24 och man undrar hur det kommer att påverka hajpen runt Daggerheart. Svårt att inte börja spekulera i vad som skett bakom kulisserna, hemliga överenskommelser med WotC och allt vad det nu kan vara.

Gillar att de ska prova lite "West marches" upplägg och att de kommer fokusera innehåll på tre bord. Så kan tittarna välja lite bad de tycker är kul att konsumera.

Är förvånad över att de tänker spela D&D24, men misstänker att det kanske blir it lite för mycket ändringar med både nytt upplägg, spelledare och regelbyte samtidigt

Det var lite chockerande att de valde D&D24 och man undrar hur det kommer att påverka hajpen runt Daggerheart. Svårt att inte börja spekulera i vad som skett bakom kulisserna, hemliga överenskommelser med WotC och allt vad det nu kan vara.
Jag tror det kommer att påverka hajpen en hel del, åtminstone på lite sikt. Påståenden att CR inte litar på sitt eget system eller att det kommer att bli som med Candela Obscura, att supporten dör ut helt, tror jag kommer att tystna. Det är mycket i pipeline för Daggerheart och förutom huvudkampanjen tror jag att fokus kommer att ligga där. Men CR-kampanjen är en viktig inkörsport för nya spelare; de vill spela det som deras idoler i CR spelar. Att stora delar av CR äger Darrington Press, som ger ut Daggerheart, är nog mest bakgrundsbrus för dem.

Jag tror det kommer att påverka hajpen en hel del, åtminstone på lite sikt. Påståenden att CR inte litar på sitt eget system eller att det kommer att bli som med Candela Obscura, att supporten dör ut helt, tror jag kommer att tystna. Det är mycket i pipeline för Daggerheart och förutom huvudkampanjen tror jag att fokus kommer att ligga där. Men CR-kampanjen är en viktig inkörsport för nya spelare; de vill spela det som deras idoler i CR spelar. Att stora delar av CR äger Darrington Press, som ger ut Daggerheart, är nog mest bakgrundsbrus för dem.

Har du koll på det juridiskt-organisatoriska här? Är CR en juridisk person som är fristående från Darrington Press? Eller finns den någon större entitet som äger bägge?

Hittade följande på en sida med företagsinformation, får inte riktigt kläm på hur seriös den är:

Estimated Revenue & Valuation​

• Critical Role's estimated annual revenue is currently $18.7M per year.
  • Critical Role's estimated revenue per employee is $205,000

Employee Data​

• Critical Role has 91 Employees.
  • Critical Role grew their employee count by 18% last year.

Back