Costs of living in Sverige

Depending on where you settle, the public transportation may or may not be good. You will propbabaly have buses, but if you live in a more rural place, maybe you will have 1 bus per hour during daytime if even that. If you live in a city, well, then you should have much better transportation options.

If you have to buy a car, then be advised that they are quite expensive if you are buying newer ones (When I bough my car last year, a 2021-moel Volkswagen T-Roc that had only done 25000 KM, I ended up paying slight more than 200 000 SEK for it. Sure you could get a 10+ yearold beaten up car with loads of miles on it for maybe 70 000, but then you would have to budget for paying a mechanic a lot of money, as things would probably break) . Add expensive insurance and prices for fuel... Like 95 octane gasoline costs at the moment about 16 SEK/Liter. I think when it was as its most expensive it was 23 SEK/liter...
Tack så mycket.
A new Kia Soul here is something like 21K USD, so thats not too terrible honestly.

Those obnoxious big ass F150 trucks everyone drives where I live start at 47K USD but somehow the hillbillies all buy them anyways, but gas is cheap (3 dollars per gallon right now? Its basically the same price as milk over here)

I really really want to get to a point where we don't need a car for a host of reasons but that obviously limits locations.

And for comparison, where we live currently literally has no public transportation. Of any kind :) I often walk to the local little store, which seems so strange to the locals that people frequently ask me if I need a ride :)

Depending on where you settle

Oh, since you live in Borås, when idly looking at lejligheter and that was one of the places I was looking at, I see a lot that are in an 8-9k range for 2 rooms and seem pretty okay.
Is that a reasonable range or is that slum lord prices? Like how cheap is so cheap I should be concerned :)

Oh, since you live in Borås, when idly looking at lejligheter and that was one of the places I was looking at, I see a lot that are in an 8-9k range for 2 rooms and seem pretty okay.
Is that a reasonable range or is that slum lord prices? Like how cheap is so cheap I should be concerned :)
Har för mig, jag redan svarat på den frågan i din andra tråd, men det är en rimlig kostnad. Lägenheten jag bor i 2 rum med kokvrå (kitchenette) kostar mig lite drygt 4700 SEK /månad för en en lägenhet på 49,9 Kvadratmeter. Hade den varit nyrenoverad hade det varit ca 1500 mer i månaden. En nyrenoverad 2a med riktigt kök hade varit runt 8000 eller mer. Då bor jag i ett hyreshus byggt i början av 1970-talet (det så kallade miljonprogrammet). Så för nyare ställen räkna med någon tusenlapp mer.

Tar mig 20-25 minuter att gå ner till centrum.

Har för mig, jag redan svarat på den frågan i din andra tråd, men det är en rimlig kostnad. Lägenheten jag bor i 2 rum med kokvrå (kitchenette) kostar mig lite drygt 4700 SEK /månad för en en lägenhet på 49,9 Kvadratmeter. Hade den varit nyrenoverad hade det varit ca 1500 mer i månaden. En nyrenoverad 2a med riktigt kök hade varit runt 8000 eller mer. Då bor jag i ett hyreshus byggt i början av 1970-talet (det så kallade miljonprogrammet). Så för nyare ställen räkna med någon tusenlapp mer.

Tar mig 20-25 minuter att gå ner till centrum.
Oh sorry, I forgot.
The last months has been a flurry of figuring stuff out so I forgot I had asked already :) Tack så mycket.

Appreciate the details!

In a big city it’s rough. In a more rural -and cheap- area it’s doable. But slim.
Som norrlänning bosatt på landsbygden skulle jag inte kalla det "slim". Mina basutgifter är ca 10 000 kr per månad inklusive boende, bil och mat. Då bor jag i ett hus som idag skulle kosta kanske runt 800 000 kr att köpa. Dock är det allt annat än centralt. Ingen kollektivtrafik och ingen service inom promenadavstånd. 15 minuter med bil till affär och mack. 30 minuter till en medelstor stad.

Som norrlänning bosatt på landsbygden skulle jag inte kalla det "slim". Mina basutgifter är ca 10 000 kr per månad inklusive boende, bil och mat. Då bor jag i ett hus som idag skulle kosta kanske runt 800 000 kr att köpa. Dock är det allt annat än centralt. Ingen kollektivtrafik och ingen service inom promenadavstånd. 15 minuter med bil till affär och mack. 30 minuter till en medelstor stad.
Would you mind sharing where that is? Or what city its near at least. Just so I can compare things and look at maps?
In DMs if you prefer not public. Obviously if you are not comfortable, no worries.

Jag bor några mil utanför Skellefteå, i närheten av en ort som heter Burträsk. Det är avsevärt längre norrut än de platser jag uppfattat att du är intresserad av.
Tack! We are still narrowing down exactly what we want. I prefer a bit more city life and my wife prefers very rural (being from Vermont in the US). So kind of looking at all options and whittling down any that are either impossible (Stockholm) or would be way too difficult.

We had looked at in the region of Umeå as well.

Post number 8 billion (of 16 billion to come)

Looking outside of Stockholm and equivalent big cities, how viable is an income in the range of 37-38k SEK before taxes for 2 people? I found an online tax calculator that suggested it would be about 29 or 30k after taxes.
This is my current situation from my freelancing and contract work, so using that as a yard stick since I know it can potentially take a while for my wife to be able to get a job.
The three main things short term;

Cost related to a place to live
Food cost
Travel costs

And if you don't live IN a city, the first two should be easily manageable. And if you can walk to work and to your store, the third should be next to nothing.

If you can't walk, the travel cost could easily become insane.

Post number 8 billion (of 16 billion to come)

Looking outside of Stockholm and equivalent big cities, how viable is an income in the range of 37-38k SEK before taxes for 2 people? I found an online tax calculator that suggested it would be about 29 or 30k after taxes.
This is my current situation from my freelancing and contract work, so using that as a yard stick since I know it can potentially take a while for my wife to be able to get a job.
Tight but doable.

We had looked at in the region of Umeå as well.
Umeå har över tid varit klart dyrare än Skellefteå att köpa bostad i. Priserna i Skellefteå gick i och för sig upp i samband med Northvolts enorma etablering men efter konkursen har priserna fallit tillbaka.

Det beror lite på hur du vill bo. Jag och flera andra här har till exempel billiga hyreslägenheter men de kräver ofta tid och ibland kontakter. I dags läget finns det många lägenheter i storstadsområden som är nybyggda med högre hyror. De kan man få nästan utan kö tid och har ofta läge nära bra tillgång till kollektivtrafik. Du kan få en vad vi kallar en 2:a men som skulle kallas 1 sovrum i till exempel USA (1 sovrum + vardagsrum) för runt 11 tusen i månaden. Det är lite trist så länge ni bara har en inkomst men ingen fara alls om när ni har 2 inkomster. Det som kan göra det svårt är att du både är egen företagare och inte svensk medborgare så fort du ska hyra eller ta ett lån, har ingen koll på vad det är för regler som gäller.

Jag har ca 30k efter skatt.
Hyra på 9200, det är nybyggt från 2023/2024 och ca 52m2 i storlek. Räcker gott för två personer. Och det är en dyr hyra i mitt tycke för den här storleken.
Såg någon tidigare som betalde hälften av vad jag betalar för en äldre lägenhet. För mig är verkligen inte standarden viktig, så länge saker fungerar och att det inte är mögligt. Man kan alltid fixa upp en lägenhet genom målning och dylikt om man så önskar och inte gillar tapeter eller så. Spis och annat, så länge det går att laga mat är jag nöjd, bryr mig noll om att spisen kan trolla eller att frysen har en ismaskin.
Jag har räkningar på ca 1200 kr/månad, Internet, el, telefon.
Så kvar blir då strax under 20k.
Skulle "lätt" kunna spara 10k per månad. Jag kan käka för 2500-3000 kr per månad om jag handlar på Willys. Undersökningar har visat att man per person kan spara 1200kr/månad genom att handla på Willys. Ett enkelt sätt att dra ned på sina omkostnader.

Tror att ni utan problem kan klara er på 30k per månad. Välj att handla på billigare mataffärer som tex Willys, hyr en billig lägenhet, välj de billigare alternativen när det gäller internet, el och övriga fasta måntliga avtal. Kan ni leva lyxigt, nja, men ni kan leva något bättre än en del låginkomsttagare.

EDIT: Jag bor dock inte i Stockholmsområdet. Det lär vara dyrare.

Last edited:
Appreciate all the concrete examples of what people are spending. Very helpful to get a picture of things.
You guys are wonderful!

Det som kan göra det svårt är att du både är egen företagare och inte svensk medborgare så fort du ska hyra eller ta ett lån, har ingen koll på vad det är för regler som gäller.
Yeah, the plan is to find a place, likely renting for the first two years or so and then look at what we want to do long term, when we have established some bank history and all. That also helps figure out exactly where we want to be.

As a jävla danskar, it looks like I can apply for citizenship after 2 years which will also help. Maybe I can pretend to be skånsk :D
I know nordic citizens can just move, but if all goes well, I am planning to live the rest of my life in sverige, so might as well commit completely.

Last edited:
Appreciate all the concrete examples of what people are spending. Very helpful to get a picture of things.
You guys are wonderful!

Yeah, the plan is to find a place, likely renting for the first two years or so and then look at what we want to do long term, when we have established some bank history and all. That also helps figure out exactly where we want to be.

As a jävla danskar, it looks like I can apply for citizenship after 2 years which will also help. Maybe I can pretend to be skånsk :D
En sak bara, från en frilansare till en annan, om du i huvudsak tar betalt i annan valuta än svenska kronor genom företaget så kommer du inte att få lån. Alls. Oavsett hur stor inkomst du har, typ.

Bra att ha med i framtidsberäkningen antar jag.

En sak bara, från en frilansare till en annan, om du i huvudsak tar betalt i annan valuta än svenska kronor genom företaget så kommer du inte att få lån. Alls. Oavsett hur stor inkomst du har, typ.

Bra att ha med i framtidsberäkningen antar jag.
Good to bear in mind. How did you navigate this? Or you gave up on it?

Jag bommade att få köpa en villa på grund av det, för att det inte kom upp förrän efter jag fått lånelöfte och vunnit budet.
Oof that stinks. Sorry to hear that.

We had a hell of a time buying our second to last car, over here, since the financing person had no idea what to do. Oddly when buying a house they had no issues at all.

Oof that stinks. Sorry to hear that.

We had a hell of a time buying our second to last car, over here, since the financing person had no idea what to do. Oddly when buying a house they had no issues at all.
Eh, nu så här i efterhand blev det nog bara positivt och jag har insett att det är rätt skönt att bo i hyresrätt ändå så länge en har en bra hyresvärd. Sverige har sån stark lag för hyresrätter, så har en bara kolla på sina rättigheter är det ärligt talat ett väldigt bra sätt att bo på.

Back