Costs of living in Sverige

Eh, nu så här i efterhand blev det nog bara positivt och jag har insett att det är rätt skönt att bo i hyresrätt ändå så länge en har en bra hyresvärd. Sverige har sån stark lag för hyresrätter, så har en bara kolla på sina rättigheter är det ärligt talat ett väldigt bra sätt att bo på.
Vettigt.

Som jämförelseobjekt hade jag tänkt länka till ett hus som var till salu i byn där jag bor. Det blev dock sålt idag så annonsen försvann. Här kommer i alla fall en kort beskrivning:

Tre rum och kök, 100 kvadratmeter boyta. Fullt beboeligt men gamla golvmattor och tapeter. Badrummet såg ut att behöva renoveras. Träfasad som behöver målas om. Ingen indragen fiber vilket de flesta hus här annars har (100 Mbit/s). Fin komplementbyggnad med garage och förråd. Stor tomt (minns inte siffran men gissar på 3 000 kvadratmeter). Utsikt mot sjön men inte nära vattnet. Gick för 175 000 kronor.

Som jämförelseobjekt hade jag tänkt länka till ett hus som var till salu i byn där jag bor. Det blev dock sålt idag så annonsen försvann. Här kommer i alla fall en kort beskrivning:

Tre rum och kök, 100 kvadratmeter boyta. Fullt beboeligt men gamla golvmattor och tapeter. Badrummet såg ut att behöva renoveras. Träfasad som behöver målas om. Ingen indragen fiber vilket de flesta hus här annars har (100 Mbit/s). Fin komplementbyggnad med garage och förråd. Stor tomt (minns inte siffran men gissar på 3 000 kvadratmeter). Utsikt mot sjön men inte nära vattnet. Gick för 175 000 kronor.
175k? Thats a steal.

How hard is winter up that way?
Vintrarna är framförallt mörka. Tiden med dagsljus är kort oktober-februari. Det kan också bli ordentligt kallt, säg -30, men ofta är det tillfälligt. Ibland har vi mycket snö men det är inte givet. Vintervädret har blivit allt mer oberäkneligt på senare år så det kan snöa en halvmeter ena dagen och töa bort den andra. Generellt tycker jag inte att vintrarna är särskilt problematisk men man behöver vara anpassningsbar och undvika att ge sig ut med bilen när väderprognosen är riktigt dålig.

Last edited:
Inte exakt vad du frågar efter men du kan hålla ner matkostnader noterbart genom att investera i en större frys där du kan sedan kasta in grejer du köpt på rabatt p.g.a nära utgångsdatumet.

Somewhat related, but we are actually going to do a bit of a "nobuy" challenge for the next few months, trying to dramatically cut our expenses, both as a challenge to do so, but also to pay off some troublesome debts we have had hanging for a bit too long.
Plus cutting down on snacks will surely help the waistline :)

Lentils in red curry would be my go-to dish if I had to make cheap food, which I fortunately don't have to.

Lentils in red curry would be my go-to dish if I had to make cheap food, which I fortunately don't have to.
So we've actually wanted to figure out how to cook with lentils, so something like that might be on the way.

We are pretty bad at spending stupidly, letting food go to waste etc. so I honestly just want to become more disciplined, you know? I suppose thats off topic though.

Back