WRNU Corona och WRNU

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag ser moderatorerna aggressivt stänger varje Corona-diskussion som inte krampaktigt håller kvar ett "rollspelsperspektiv" med en vag hänvisning till "andra forum".

Med all respekt, hur tänker ni nu?

Vi lever i begynnelsen av århundradets pandemi, som kommer ha genomgripande konsekvenser för varje del av samhället åtminstonde ett år framöver. Är det inte dags plocka fram lite medkänsla för att rollspelare är vanliga människor, med samma farhågor och frågor? Att förväntas låtsas som om ingenting har hänt och ignorera den överlägset viktigaste samhällsfrågan i vår nutid känns fullständigt ohållbart. Att skicka folk till, jag vet inte, reddit, facebook eller flashback för att där diskutera med foliehattar, influencers eller rasister känns helt fel; det är för mig i praktiken samma sak som "håll tyst".

Med andra ord, vad tråden än handlar om, kan ni räkna med att Coronaviruset kommer vara en faktor. Är det då inte dags räkna Corona som "on topic" i alla trådar? Eller som ett minimum hänvisa till ett visst forum när ni modererar andra trådar?


Vänligen,
Zapp
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,237
Med tanke på att GothCon ställs in och hur stor mängd andra konvent som nu hänger osäkert (Tabletop Game Expo gick ut med igår att de pausar arbetet och att risken är stor att de ställer in, Nordsken kommer med uppdatering på söndag) samtidigt som en stor mängd spelsläpp sker kommer Corona ha en enorm påverkan på rollspelen. Från att konvent och event avbryts, till hur stor mängd spelsläpp som säkerligen riskerar att påverkas (och alla med planerade event börjar ställa in dem).

Nu har Corona verkligen blivit en stor faktor inom hela vår värld, från vardag till hobby.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,237
RasmusL;n344417 said:
Alla kommer att DÖÖÖÖÖÖÖÖ!!!!
Ingen har den oron. Oron handlar om att minska spridningen. Jag har till exempel en mamma och bror i riskgrupperna, så jag försöker vara väldigt petig.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
CapnZapp;n344410 said:
Jag ser moderatorerna aggressivt stänger varje Corona-diskussion som inte krampaktigt håller kvar ett "rollspelsperspektiv" med en vag hänvisning till "andra forum".

Med all respekt, hur tänker ni nu?

Vi lever i begynnelsen av århundradets pandemi, som kommer ha genomgripande konsekvenser för varje del av samhället åtminstonde ett år framöver. Är det inte dags plocka fram lite medkänsla för att rollspelare är vanliga människor, med samma farhågor och frågor? Att förväntas låtsas som om ingenting har hänt och ignorera den överlägset viktigaste samhällsfrågan i vår nutid känns fullständigt ohållbart. Att skicka folk till, jag vet inte, reddit, facebook eller flashback för att där diskutera med foliehattar, influencers eller rasister känns helt fel; det är för mig i praktiken samma sak som "håll tyst".

Med andra ord, vad tråden än handlar om, kan ni räkna med att Coronaviruset kommer vara en faktor. Är det då inte dags räkna Corona som "on topic" i alla trådar? Eller som ett minimum hänvisa till ett visst forum när ni modererar andra trådar?


Vänligen,
Zapp
Med all respekt, du framstår som onödigt alarmistisk i din analys av vårt modererande. En enda tråd har stängts. Sen har vi modererat när vi sett de tydliga gamla tecknen på de skyttegravskrig som tidigare slet det här forumet i bitar.

Jag ser idag ingen anledning att ändra vårt modererande av detta. Om det har en koppling till rollspel är det större chans att vi inte modererar, om det börjar bli politiskt skyttegravskrig är det troligare att vi modererar.

Ett utmärkt forum för allmänna funderingar om detta är "Hjälp mig med en sak"-forumet, där man kan be om hjälp om hur man ska förhålla sig till Corona-situationen.

MVH

/Magnus
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Magnus Seter;n344425 said:
En enda tråd har stängts.
Efter att Gurgeh använde sin moderator röst för andra gången för att få folk att sluta prata om Corona valde jag att posta denna förfrågan.

Annars kommer han få moderera var och varannan tråd...
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Var för mig helt obegripligt, men ändå föga förvånande, att corona-tråden stängdes ner.

Synd, hade gärna diskuterat det, och inte minst rollspelsaspekter av det här.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Evokee;n344441 said:
Synd, hade gärna diskuterat det, och inte minst rollspelsaspekter av det här.
Jag förstår inte hur du kommer till slutsatsen att det inte går att diskutera coronoa-viruset och dess rollspelsaspekter.

Vi har inget förbud mot att diskutera rollspelsaspekter av corona-viruset. Vi har tvärtom sagt att om det ska diskuteras corona så ser vi helst att det görs med rollspelsanknytning. Senast det sades var i mitt inlägg i den här tråden.

/Magnus
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu kanske jag är gammal och gaggig, men jag surfar till forum för att läsa/diskutera saker jag är intresserad av.

Öppnar jag en tråd om gnomer i DnD förväntar jag mig inte att finna en diskussion om snotlings i Warhammer eller misslor i Eon. Än mindre förväntar jag mig att finna en diskussion om corona.

Jag tycker att det borde vara OK att skapa trådar med corona i titeln och där kan man diskutera corona.
Jag tycker att det är OK att diskussionen övergår till corona om det ursprungliga ämnet är någon farsot i ett rollspel.
Men jag tycker INTE att det är OK att en tråd som handlar om gnomer i DnD går över till att diskutera corona.

CapnZapp du brukar vara en av dem som blir sura när trådar derailar och går off topic.
Jag vill minnas att du skrivit flera inlägg där du uttryckligen skriver att du vill att ett rollspelsforum ska handla om rollspel - och om du ville läsa om annat än rollspel skulle du gått någon annanstans än till WRNU.
Men plötsligt ska corona vara ett undantag från dina principer?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag tyckte det var ganska tydligt varför just den tråden stängdes, det var ett aggressivt inlägg som skulle spårat ur tråden liksom... sen är väl detta ett rollspela diskussionsforum. Vad finns det egentligen att diskutera? Det handlar väl inte om att tycka olika saker? Eller menar ni att ni inte tror på viruset? Jag tycker det finns rätt tydliga bevis på det.

Informationstrådar är väl helt ok, att börja göra äventyr med Corona virus som skövlar liv känns lite too soon så... Återigen Vad är det tänkt att diskutera ens?

Vill man veta mer om det kan jag ge bra info men det finns också redan på, även om jag vill kalla mig själv tillförlitlig, på bättre ställen. Kan man hänga här och leta info kan man väl ändå spendera 15 minuter och kolla på officiella sidor som sköter det istället. Om det brinner i huset går ni hit och skriver en tråd eller ringer ni 112?

Jag förstår verkligen inte problemet och med risk för att åka dit på hobbymoderering antar jag så tycker jag bara det är konstigt att folk väljer dessa tider att gnälla hit och dit (inte specifikt mot dig capnzap om du läser detta, mer syftat på en allmänt negativ upprörd lynchmob stämning som börjar kännas på forumet).

Det är en katastrof och det kommer påverka många saker framför allt kommer folk att dö(I riskgrupperna som framför allt är multisjuka gamla), ha lite respekt och lugna ner er.
?????

Och ja, jag ber om ursäkt om jag nu själv kan anses som otrevlig men jag jobbar i vården och vet dels vilka de riktiga problemen är och dels blir jag ledsen att folk känns så osympatiska. Klaga om 3 månader, inte nu.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
.113;n344501 said:
Jag tyckte det var ganska tydligt varför just den tråden stängdes, det var ett aggressivt inlägg som skulle spårat ur tråden liksom... sen är väl detta ett rollspela diskussionsforum. Vad finns det egentligen att diskutera? Det handlar väl inte om att tycka olika saker? Eller menar ni att ni inte tror på viruset? Jag tycker det finns rätt tydliga bevis på det.
Corona kan mycket väl riskera att bli tabu på WRNU, precis på samma sätt som feminism.politik och sexuella trakasserier är tabu - för det blir bara infekterade trådar som måste låsas.

Det behöver inte gå så långt som att folk inte tror på corona (även om det finns galningar och konspirationsteoretiker som tror så).
Det räcker med att folk har olika uppfattning om corona för att det ska bli bråk på forumet.

Min åsikt:
Corona är just nu en pandemi.
Hur har tidigare pandemier, som spanska sjukan, slutat?
Enkelt: när c:a 90 % av jordens befolkning har anti-kroppar mot det, antingen genom att de blivit smittade eller fått vaccin.
Vaccinet verkar dessutom långt bort. Sedan är det frågan om hur många som vågar prova ett helt nytt vaccin med tanke på att man kunde få narkolepsi av svininfluensevaccinet och att det fortfarande finns narkolepsipatienter i Sverige som inte fått ersättning.

Om viruset bara fortsätter tills 90 % har anti-kroppar mot det, varför stänger man ner allt?
För att vi vill att förloppet ska bli så utdraget som möjligt; skulle alla bli smittade samtidigt skulle samhället kollapsa. Nu är bara någon promille av samhället smittade och vi närmar oss gränsen för kollaps.

Så när går corona över?
Min killgissning:
Antalet corona-sjuka (vilket inte är detsamma som antalet smittade) kommer antagligen att öka ända till maj och gissningsvis kommer vi ha 10000-20000 sjuka när vi når toppen, sedan kommer antalet sjuka minska för att nästan ha försvunnit frammåt juli.
I augusti/september kommer sedan nästa coronavåg som kommer vara lite mildare eftersom en del av samhället är imuna.
Sedan kommer det fortsätta med mildare och mildare utbrott c:a en gång i halvåret.

Vilka håller med?
Och ni som inte håller med, kan ni diskutera civiliserat?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det är precis det jag menar, det finns inget som tyder på att corona kommer vara ett problem framöver, det är ett problem nu, för riskgrupper, eftersom det inte finns vaccin och är ganska nytt. "dödligheten" är just nu lite högre än en vanlig influensa, vilken också varierar från år till år, med skillnaden just att mot influensa (vanlig) har vi oftast ett bra vaccin som skyddar riskgrupperna.

Det jag menar är att det är en otroligt osmaklig diskussion om man inte gör den på ett jävligt bra sätt. Skillnaden mot t.ex. andra diskussioner på wrnu som lätt spårar ur är väl att det här handlar inte om "jag tycker alignment är värdelöst och alla andra är idioter" vs "det är jättebra, du är en idiot" utan det handlar faktiskt om något som tar livet av folk. Och eftersom det är otroligt viktigt att inte sprida missinformation om sådant här så är det ett jävligt dåligt läge att sitta och killgissa om saker som munskydd och handsprit t.ex. medan din killgissning nu anth är helt ofarlig. Sen är ju fortfarande frågan, hur relevant är det för rollspel? Varför ska vi diskutera det här? Vad får vi som rollspelscommunity ut av att diskutera just corona? Vi tillfredställer ett diskussionsbehov, det är allt, för resten har inget med rollspel att göra.

Att ställa frågor som "kommer gothcon ställas in" var högst relevant, nu har regler kommit som kommer ställa in alla events som har tillräckligt många besökare så nu har vi ju svar på det. Att göra trådar som, vad gör vi istället, och försöka få till online events osv är ju jättebra och relevant.

En diskussion om hur media har hanterat det hela vore högst relevant, men inte här. Att diskutera hur staten sköter sig tycker jag är osmakligt just nu, det kan man ta senare när det är över, jag tycker det blir på samma nivå som alla som står och filmar olyckor men inte hjälper till. Har man inget bra att säga kan man vara tyst och ta upp det senare helt enkelt.

Men mest troligt kommer jag bara ta en paus från wrnu för att jag är sjukt besviken på hur det börjar arta sig nu med stämningen och jag trodde vi var bättre än så, även om många beter sig bra.
 

Falk

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
37
Jag förstår inte heller riktigt varför man prompt måste diskutera Corona på ett rollspelsforum, om det sker utan rollspelsanknytning. Det finns absolut inte brist på Coronainformation och prat på andra ställen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Vad ni har sagt, Magnus, är "Nu har diskussionen övergått till att handla om åtgärder mot Corona snarare än Gothcon. Vill ni diskutera att Gothcon blivit inställt finns det en tråd för det. Vill ni diskutera Corona utan någon rollspelskoppling finns det andra forum."
https://www.rollspel.nu/threads/71506/post-920760

och

"Nu har vi konstaterat att Gothcon ännu inte är inställt, och därmed har rollspelskopplingen försvunnit. Att diskutera Corona i allmänhet och vilka åtgärder som borde eller inte borde vidtas mot det finns det bättre platser för.

Jag låser tråden."
https://www.rollspel.nu/threads/66016/post-920755

Jag skulle gärna fortsatt svara på olika inlägg i dessa två trådar. Och jag hade definitivt förstått och accepterat om diskussionen blev utbruten i en egen tråd.

Men det är skillnad på att säga helst som i "Vi har tvärtom sagt att om det ska diskuteras corona så ser vi helst att det görs med rollspelsanknytning." och att stänga ner diskussionen. Vad är det som gäller? Helst - eller inte alls?

Märk väl, jag är inte ute efter att diskutera Corona i allmänhet (så som har börjat ske i denna tråd). Jag är heller inte intresserad av att städa undan ämnet i "samlingstrådar".

Vad jag ber om är att ni omprövar er policy av att aggressivt stänga ner varje diskussion som avhandlat sitt ursprungliga ämne och nu gått över till att avhandla Corona-konsekvenserna av det ämnet. Jag blir närmast illa till mods av att ni stänger ner diskussionen och så fort, det känns som att ni sopar konsekvenserna av Corona under mattan, som om Corona minsann inte ska få påverka livet på WRNU, vilket ju är fullständigt nonsens.

Återigen, att diskutera Corona i allmänhet kan man göra på andra ställen. Men att diskutera hur Corona påverkar oss rollspelare, och specifikt WRNU-communityn, vill jag göra här och bara här.

Jag ber därför om att ni modererar mer åt "helst"-hållet och mindre åt "inte alls"-hållet.

Tack för mig, Zapp
 
Top