Implikationer av corona-viruset

Status
Not open for further replies.

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag är gift med en sjuksköterska med bakgrund på infektionskliniken. Några intressanta fakta:

* COVID-19 är mindre smittsam än influensa (trots att influensa vaccineras mot).
* COVID-19 är mindre dödlig än influensa (trots att influensa vaccineras mot).
* De som dött av den har nästan uteslutande varit sådana som redan är palliativa. Med andra ord, de skulle dött ganska snart i vilket fall (tex av influensa...). På det hela taget är det olyckligt att man på palliativa patienter i statistiken räknar "droppen som fick bägaren att rinna över" som dödsorsak, inte det som från början fyllde bägaren.
* Ingen har dött i Sverige.

Det som hänt är att media, som vanligt, skapat en höna av en fjäder. Rubriker som "rätt så harmlöst virus upptäckt" säljer inte lika bra som "Dödsmördarnakenchocksvirus från Kina!!!". När paniken väl är skapad, så har politiker inget val, de kan inte säga "Meh, det är en baggis...", utan de måste säga saker som "Vi tar situationen på största allvar och planerar att vidta kraftfulla åtgärder".

Problemet är att man justerar reaktionen/åtgärderna baserat på folks rädsla, inte på verklig farlighet. Nu går folk och är rädda för något som är mindre farligt än, säg, gå nedför en trappa.

Så, den kommer inte att påverka mig ett dugg. Jag kommer inte att ändra mitt beteende ett dugg. Jag skulle inte acceptera att bli satt i karantän. Jag hoppas att tillräckligt många är förnuftiga och att evenemang inte ställs in. Ställer de in Sweden Rock på grund av det här hjärnspöket så möts vi i rätten.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Troberg;n344226 said:
Jag är gift med en sjuksköterska med bakgrund på infektionskliniken. Några intressanta fakta:

* COVID-19 är mindre smittsam än influensa (trots att influensa vaccineras mot).
* COVID-19 är mindre dödlig än influensa (trots att influensa vaccineras mot).
* De som dött av den har nästan uteslutande varit sådana som redan är palliativa. Med andra ord, de skulle dött ganska snart i vilket fall (tex av influensa...). På det hela taget är det olyckligt att man på palliativa patienter i statistiken räknar "droppen som fick bägaren att rinna över" som dödsorsak, inte det som från början fyllde bägaren.
* Ingen har dött i Sverige.

Det som hänt är att media, som vanligt, skapat en höna av en fjäder. Rubriker som "rätt så harmlöst virus upptäckt" säljer inte lika bra som "Dödsmördarnakenchocksvirus från Kina!!!". När paniken väl är skapad, så har politiker inget val, de kan inte säga "Meh, det är en baggis...", utan de måste säga saker som "Vi tar situationen på största allvar och planerar att vidta kraftfulla åtgärder".

Problemet är att man justerar reaktionen/åtgärderna baserat på folks rädsla, inte på verklig farlighet. Nu går folk och är rädda för något som är mindre farligt än, säg, gå nedför en trappa.

Så, den kommer inte att påverka mig ett dugg. Jag kommer inte att ändra mitt beteende ett dugg. Jag skulle inte acceptera att bli satt i karantän. Jag hoppas att tillräckligt många är förnuftiga och att evenemang inte ställs in. Ställer de in Sweden Rock på grund av det här hjärnspöket så möts vi i rätten.
Jag försöker tolka dig vänligt här men dels är det skillnad på palliativa och på multisjuka. Det finns tex väldigt många med KOL som skulle bli väldigt sjuka av detta (ja, även av en influensa), och även om jag håller med om att det inte behövs ha panik för de flesta så känns det beklagligt att räkna bort dödsfall för att någon är sjuk. Med ditt sätt att räkna skulle tex en busslast av pensionärer med kol som krockar med en lastbil så alla dog vara 0 döda i trafiken den dagen.

Oavsett vad som får bägaren att rinna över så är det ju dödsorsaken och även om det känns jobbigt tänka på så är faktiskt alla mer eller mindre döende så det behövs alltid en bägare som rinner över, någon som har ett bra liv i övrigt ska inte behöva nonchalant dö bara för att vissa inte bryr sig.


Ang. Vanliga influensan kan man ju normalt vaccinera sig om man är i en riskgrupp och kommer Corona stanna I framtiden som de verkar tro så kommer det rimligen finnas ett vaccin mot det också då och det kommer säkert inte vara en stor grej, det betyder inte att man inte bör tänka sig för lite, på samma sätt som man inte drar hem till en lungsjuk eller multisjuk person med ens en förkylning så bör man ju tänka på att inte dra med sig Corona till anhöriga med sådana sjukdomar eller personer som har sådana i sin närhet.

Men man kommer sjukt långt med att tvätta händerna ordentligt och inte pilla i ansiktet när man åkt tunnelbana och hållit i områden som andra hållit i osv, munskydd hjälper inte mot smitta så strunta i sånna, och när ni hostar och nyser gör inte som statsepidermilogen och nys/hosta i era händer...

Att ha hemma lite extra mat är förvisso bra, men det ska man ha i vilket fall som helst inte för att det är Corona på gång.

Är man lite extra svag i lungorna eller har nära som är det så till en början tänk på det som influensatider, extra noga och renliga och ja stora folksamlingar ökar så klart risken, så man måste fundera om det är värt det om man är i den sitsen. Är man i övrigt fullt frisk så handlar det ju snarast om milda symptom men även om man får mild influensa går man ju inte till jobbet. Eller ja vissa gör ju uppenbarligen det.

Ingen panik i onödan, men medvetenhet är bra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Om jag har förstått saken rätt så är det stora problemet de 10-20% som får allvarliga men behandlingsbara symptom. Blir det för många sådana fall under kort tid så kommer vården inte räcka till. Det var detta som skedde i Italien. Överfulla sjukhus, prioriteringar där det bara finns dåliga val etc.

Kina byggde liksom inte ett sjukhus på en vecka för att de kunde. De gjorde det för vårdpersonal jobbade dygnet runt och ändå inte kunde göra sitt jobb.

Och naturligtvis är det inte trivialt med dödsfall alldeles oavsett vilka underliggande sjukdomar som ligger till grund för det.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Hobbymoderering: vi kanske kan starta en annan tråd där vi spekulerar i hur mycket palliativvård som sker ombord på kryssningsfartyg (och hur många akter på Sweden rock som vårdas så)?

Angående OP tror jag det är troligt att Gothcon påverkas: vi har en inställd gäst på jobbet idag, för att dens chef beslutat att personalen inte får resa ens inom Sverige (mellan två regioner som inte har särskilt många fall). Gissningsvis kommer väl alla de medarbetarna, och medarbetare på motsvarande arbetsplatser, också vara mindre benägna att resa utanför jobbet. Så inställt, eller ödsligt, skulle jag tro.

Men en fördel med vår hobby är ju att den funkar bra även om det är ödsligt, och många spelar redan över nätet. Så just rollspel blir nog inte så påverkar.

En faktor att hålla ögonen på är att färre träffar med släkten innebär färre presenter och mindre behov av nya sällskapsspel: åtminstone kan man tänka sig att den logiken ligger bakom att Hasbros aktie har rasat som om de bröt oljeskiffer. Det här skulle i förlängningen kunna innebära att H känner sig pressade att satsa på storsäljare (som Monopol och Magic) och pausa småverksamheter som DnD.

Edit: också, ta hand om er och de runt omkring.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Troberg;n344226 said:
Jag är gift med en sjuksköterska med bakgrund på infektionskliniken. Några intressanta fakta:

* COVID-19 är mindre smittsam än influensa (trots att influensa vaccineras mot).
* COVID-19 är mindre dödlig än influensa (trots att influensa vaccineras mot).
* De som dött av den har nästan uteslutande varit sådana som redan är palliativa. Med andra ord, de skulle dött ganska snart i vilket fall (tex av influensa...). På det hela taget är det olyckligt att man på palliativa patienter i statistiken räknar "droppen som fick bägaren att rinna över" som dödsorsak, inte det som från början fyllde bägaren.
* Ingen har dött i Sverige.

Det som hänt är att media, som vanligt, skapat en höna av en fjäder. Rubriker som "rätt så harmlöst virus upptäckt" säljer inte lika bra som "Dödsmördarnakenchocksvirus från Kina!!!". När paniken väl är skapad, så har politiker inget val, de kan inte säga "Meh, det är en baggis...", utan de måste säga saker som "Vi tar situationen på största allvar och planerar att vidta kraftfulla åtgärder".

Problemet är att man justerar reaktionen/åtgärderna baserat på folks rädsla, inte på verklig farlighet. Nu går folk och är rädda för något som är mindre farligt än, säg, gå nedför en trappa.

Så, den kommer inte att påverka mig ett dugg. Jag kommer inte att ändra mitt beteende ett dugg. Jag skulle inte acceptera att bli satt i karantän. Jag hoppas att tillräckligt många är förnuftiga och att evenemang inte ställs in. Ställer de in Sweden Rock på grund av det här hjärnspöket så möts vi i rätten.
Jag föreslår att du läser VHOs uppdateringar och Smittskydsinstitutets rekommendationer istället för att sprida anekdotisk misinformation.

Men framförallt räknar jag med att du följer eventuella rörelserestriktioner och karantän när/om den kommer.

Du behöver inte lyssna på en jeppe på nätet, inte ens de som uttrycker genuin oro för sin egen och sina näras hälsa. Men jag förväntar mig att du lyssnar på sakkunniga myndigheter.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Nej, det här är typiskt en sån här sak som påverkar samhället, inte för att den borde, utan för att det blir en hysteri. Tar vi det lugnt och behandlar COVID-19 som vilken annan bacill som helst, så påverkar den oss inte alls. Däremot, får vi panik och inför panikåtgärder, well, då blir det kaos. Ungefär som efter WTC-incidenten.

Så, frågan handlar egentligen inte om virusets eventuella farlighet. Den är känd, och löjligt låg. Frågan handlar om hur samhället överreagerar på den. Det handlar om gruppsykologi, inte medicin. Samma sak som vi sett vid varenda mediahysteri som skett de senaste årtiondena.

Den frågan får någon som är mer kvalificerad reda ut.

Sedan, hur påverkar det spelvärlden? Well, jag skulle säga att spelvärlden inte är speciell, utan påverkan blir i princip densamma som resten av samhället.

Leon;n344232 said:
Jag föreslår att du läser VHOs uppdateringar och Smittskydsinstitutets rekommendationer istället för att sprida anekdotisk misinformation.
Jag är gift med en expert som jobbar med experter. Jag tror mer på dem än på politiker (och, ja, WHO och Smittskyddsinstitutet är politiskt påverkade).

Det här är ett klassiskt fall av "We have nothing to fear but fear itself". Det här är att jämföra med en typisk årlig influensa, fast vekare, det är inte en ny spanska sjukan. Tänk om man kunde lagt samma energi på verkliga problemsjukdomar, som tex malaria, sömnsjuka, mässling osv, sjukdomar som skördar miljontals offer varje år och som det definitivt ligger inom vår kapacitet att utrota.

Att i det fallet skapa en hysteri kring en sån här fjantsak, och bränna shitloads av resurser på den, är snarast brott mot mänskligheten, och förtjänar bara förakt.

Exempel på saker i Sverige som är farligare: Gå i trappor, åka Vasaloppet, gå över gatan, klättra på stege, byta en glödlampa. Ha proportion på riskerna.

Leon;n344232 said:
Men framförallt räknar jag med att du följer eventuella rörelserestriktioner och karantän när/om den kommer.
Nej. Jag tänkter inte låta fänglsas om jag inte gjort något fel för att staten finner det praktiskt på grund av en lite vekare variant av influensa.

Artikel 9 i FN's mänskliga rättigheter...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
MODERERING

Nu har vi konstaterat att Gothcon ännu inte är inställt, och därmed har rollspelskopplingen försvunnit. Att diskutera Corona i allmänhet och vilka åtgärder som borde eller inte borde vidtas mot det finns det bättre platser för.

Jag låser tråden.
 
Status
Not open for further replies.
Top