Coriolis utan regelbok?

Alltmer sällan spelar jag äventyr i de system de är tänkta för. Gäller att ha ögon för om de regler man tänker använda har verktygen att bära just det äventyret (men det brukar inte vara ett problem, jag är lite på "Äventyrsmodul > Regelsystem"-sidan av diskussionen...!)

Alltmer sällan spelar jag äventyr i de system de är tänkta för. Gäller att ha ögon för om de regler man tänker köra med har verktygen att bära just det äventyret (men det brukar inte vara ett problem, jag är lite på "Äventyrsmodul > Regelsystem"-sidan av diskussionen...!)
Kör Symbaroum kampanjen med Mythras så förstår precis

Är kampanjen bra?
Den är episk, och kommer att skaka om hela settingen, om det är det du vill ha.
Liksom de flesta episka kampanjer kan den inte ta hänsyn till alla möjliga idéer spelare kan få, så den förutsätter att de kommer att följa en viss snitslad bana. Detta kommer aldrig att fungera, så du måste vara beredd att lägga ny räls i realtid.
1752566541264.png

Skaffa äventyr och en kort regelsammanfattning, plugga äventyret intensivt, kolla upp de regelavsnitt som kommer att bli aktuella för just detta äventyr, kör.
Det här hade jag velat se mer av i rollspel. Äventyr med tillkommande regelavsnitt.

Någonting som friforms-@MrG alltid pratade om för 20 år sedan.

Med anledning av Ligans rea och att jag inte har något vett i huvudet.
Kan man ha användning av Coriolis kampanjen utan tillgång till regelboken?
Spela med ngt annat system?

/C
Även om jag vet att just Coriolis mekanik (med resurshanteringen Mörkerpoäng) varit ifrågasatt i vissa trådar, så är regelsystemet ändå anpassat för just den här settingen. Det är klart att du kan spela med ett annat regelsystem, men så länge det inte är tydligt minimalistiskt/enkelt eller att man har tänkt sig att snickra en hel del själv för att foga samman med settingen så är nog ändå Fria Ligans system det vettigast valet.

Krank skrev för en handfull år sedan en recension av spelet HÄR som är matnyttigt om du vill veta mer om reglerna.

Och du menar inte extra regler som tillkommer utanpå grundreglerna? För dem slipper jag helst.
Nä, jag menar "äventyr som rollspel" men kan tänka mig "äventyr som moduler", där olika sorters äventyr introducerar olika sorters regler till en helhet.

Kampanjen gör ett bra jobb med att presentera världen och lite olika potentiella konflikter. Skulle nästan säga att den blir bättre utan regelboken, för regelboken har en annan idé om vad spelet går ut på. Regelboken har exempelvis inga åsikter om vilka som är "di onda", det har kampanjen. Regelboken tycker också att rymdresor är viktiga, medan kampanjen låser fast rollpersonerna.

Det är däremot väldigt många namn på fraktioner, platser, och så vidare, som kommer vara svåra att hänga med på om du inte har åtminstone en överblick på hur världen är funtad.

Är kampanjen bra?
Den är bra läsning, men ur mitt perspektiv närmast helt ospelbar. Den är skriven mer som ett manus som inte villa ha med det övriga spelet att göra. På många sätt representerar den allt jag ogillar med äventyr och kampanjer. Men det är ett typiskt jag-problem. Tippar att det är många som snarare ser den som vad Coriolis "är". Spelets stora kampanj. Den utforskar också spelets metaplott, som först berörs i ett annat tillbehör; Horisontens hemligheter.

När det gäller coriolis rekomenderar jag tvärtom.

Jag var inte så förtjust i kampanjen, har dock inte spelat bara läst.

Men systemet och världen är jätte-charmigt, så köp hellre regelboken och någon annan bok, atlasboken förslagsvis om den finns kvar. Horisontella hemligheter minns jag också som bra.

Ikonernas nåd är nog den absolut svagaste delen av corolis, så jag skulle nog inte rekommendera den över något annat.

Som nämnts tidigare så har kampanjen en helt annan ton och inriktning än grundspelet och övriga produkter. Den är hårt rälsad och handlar i stora drag om att kasta rollpersonerna mellan olika sceniska platser innan sagda plats anfalls/sprängs/brinner upp en kort stund senare. Spelaragensen är väldigt begränsad och det finns väldigt få återkommande NPCer för att binda ihop historien. Stora delar av ploten är också gömd på sådant sätt att det krävs väldigt mycket av spelarna för att förstå vad som faktiskt pågår, det är konspirationer ovanpå konspirationer där nästa alla aktörer vill rollpersonerna illa eller I alla vill utnyttja dem utan att bry sig om deras säkerhet. Ett grepp som blir ganska repetativt efter ett tag. Det märks att man inte riktigt haft någon övergripande plan kring kampanjen.

Glappet mellan del 2 och del 3 i kampanjen är också så stort att det i princip krävs en helt extra kampanj för fylla den.

Med det sagt finns det några guldkorn här och var som går att plocka ut och använda till annat.

Last edited:
Med anledning av Ligans rea och att jag inte har något vett i huvudet.
Spela med ngt annat system?

/C
Vi körde Coriolis med Burning Empires. Det funkade bra. Finns nog andra alternativ därute. Så om du är vettlös så är jag det med!

Som alltid tack för åsikter o tyckande 🙂

Tittade i bokhyllan och får jag möjlighet till annat än fantasy så väntar min M-Space samling för Sci-fi eller Mutant:UA med sin kampanj.

Räddade några cm i bokhyllan och reparationspengar till bilf@nskapet
(den läcker in regnvatten..)

Hyfsat regelagnostiska kampanjmiljöer gillas.

C

Back