Coriolis Flowers of…

Nu har jag hunnit ge upp en gång och sen gett mig på projektet igen. Det som slog mig och fick mig att lägga undan böckerna var den enorma mängden info på alla plan. Nu har jag bestämt mig för ett par principer som jag tror gör att det funkar:
  • Jag översätter alla viktiga termer och platser till svenska, det gör det av någon anledning enklare för mig
  • Jag läser boken men skiter i all färg som inte "fastnar", vi hittar helt enkelt på vårt Coriolis när vi spelar och gör en egen version. Bryr mig inte om att komma ihåg vad en viss drog heter, vad månaderna heter eller vad som finns på någon plats.
  • Jag håller på att plocka ut de viktiga bitarna av första äventyret och tar bort det mesta. Det funkar ju som ett pärlband av ledtrådar genom Skeppsstaden för att få uppleva staden och lära sig den. Men kampanjen utspelar sig inte där, så jag klipper bort allt som inte är viktigt. Tar bort tex all SLP-info och hittar på i stunden. Ignorerar i stort sett alla beskrivningar och kör på känsla.
  • Tänker att de kommer ta sig runt och lösa problem med sina AW-moves, så behöver inte bry mig så mycket om exakta ledtrådar.
  • Jag bryr mig bara om de fakta som förekommer i början av kampanjen, så att vi kan komma igång och se om det blir kul. Då kan vi plugga in mer sen. Gör nu en lista med viktiga begrepp (på svenska) som vi kan titta på innan spel.
  • I kampanjen kan man besöka vissa platser, men bara på några finns vad man letar efter. Jag ska meta-prata om det med spelarna innan kampanjen börjar. Ska vi bestämma att där de letar finns det som de söker efter, eller tycker de det är kul att kunna ha fel och göra ett stort "gräv" och inte hitta något?
  • Tänker att de ska få känna personen första äventyret handlar om och ha en mer personlig och stark drivkraft.
Mitt problem nu är hur sjutton jag ska översätta delve till svenska på ett bra sätt. Som i: Every delve is a test of skills, During a delve, the explorers must overcome the Blight,Every delve has a map osv.
Någon som har ett bra tips?
Utforskning, för kliniskt, Nedstigning, njae, Gräv, för...konstigt.
Tips, någon?
Det finns väl också en roll som är Burrower (utgrävare) om jag minns rätt, så då blir det dumt att översätta Delve med gräv.

Har också haft problem med delve. Kanske nedstiga/nedstigare/nedstigning ? Fast det är väl descent. Men kommer inte på nåt bättre just nu

En sak som kan hjälpa “lore”-situationer är ju att rollpersonerna inte heller kan den. Exempelvis för att de vuxit upp isolerat, långt bort, eller inom en viss fraktion eller annan grupp. Då kan spelare och rollpersoner lära sig parallellt.

Back