Nekromanti Copyright, hur funkar det?

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Det är förvirrande, men alla saker går under olika lagar.

Generellt kallas det för "immaterialrätt" - alla slags rättigheter till sådant som inte är ting, idéer och liknande. Men det finns olika lagar för olika slags idéer. Patent för konstruktioner och liknande. Mönsterskydd för, tja, mönster.

Upphovsrätt är ganska brett - det täcker alla slags områden som hör ihop med "konst och litteratur" - även musik, fotografi mm.

Men det täcker inte "verkens enskilda beståndsdelar" - så därför täcks tex inte namn på figurer in.

De kan dock som sagt möjligen anses som varumärken (i alla fall om är registrerade, men det är inte säkert att alla registreringar skulle godkännas).

Om du tjänat pengar på det eller ej, spelar egentligen ingen roll. Och vad du gör med inkomsten, blir bara en fråga mellan dig och Skatteverket. (Men det kan spela roll att du riskerar att förlora pengar, på vad någon annan gör.)

Från den dag du skapat verket, är det ditt.

Frågan är mest hur du ska bevisa det, om någon tex skulle råka komma över ett bokmanus du skrivit och skicka in det i sitt eget namn till ett annat förlag - eller något annat (låt vara långsökt...) trick.

Så i ditt exempel är det allra mest sannolikt att du kan hävda upphovsrätt till själva storyn. (Nominellt måste det prövas om det "har verkshöjd", men domstolarna har tidvis gjort det ganska lätt för sig och satt ribban ganska lågt - i en uppsats jag länkat till några gånger ges exempel på att trycket på en plastkasse för en butik ansågs "ha verkshöjd"...)

Så vi antar att din story har det.

Då är den skyddad. Men någon kan naturligtvis ändå plagiera alla idéerna - bara de gör sig omaket att skriva om det. (När det gäller litteratur, är såvitt jag vet den enda möjligheten att hävda plagiat att det finns en försvarlig del som är plankad rakt av - klippt&klistrad. Men det händer, framför allt det här med folk som plankat krönikor och liknande har fått en del uppmärksamhet...)

Men låt oss säga att du uppfinner figuren "Troll-Nisse". Och skyddar inte namnet som varumärke. Och någon annan skriver en egen historia om "Troll-Nisse".

Ja, om dina historier har "etablerats" kan du ha en liten chans - men då talar vi om att det är "känt inom en större krets". (Tex omskrivet på bloggar, länkat till, blivit ett begrepp helt enkelt.) Men det tar minst flera år att bygga upp det (eller ja, kanske att något kan anses etablerat om det "blivit viralt", svårt att säga...)

Det sannolika är dock att du som privatperson iaf har ganska svårt att skydda dig mot att jag som har idétorsk snor Troll-Nisse och skriver egna historier, för att det om inte annat är krångel och kostar för dig att börja jaga mig den juridiska vägen.

Och det där är en sådan situation som tex förlag - även om de sällan säger det högt - erbjuder lite skydd mot. (Men så klart kräver sin andel av kakan för...) De känner jurister och de vill ha kvar sin kaka, så de kan låta sina jurister jaga mig istället för att du ska författa stämningar till Attunda tingsrätt på egen hand.

Hoppas det blir tydligare så?
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Det är till hjälp det ni skriver, men också lite förvirrande :) det enda jag egentligen vill undvika är att någon skulle "sno" det och det på något sätt skulle resultera i att jag inte kan fortsätta skriva på mitt eget verk. Om någon vill kopiera vad jag gjort, men jag inte effekteras av det, så bryr jag mig egentligen inte. Har inte råd med att betala för nå varumärken, och tror knappast nå förlag är intresserade :D som sagt är det planerat som en hobbyaktivitet, man vet ju dock aldrig, kan ha potential att bli populärt.

Om det värsta händer (EA/Black vs Big Marco/Noir. typ) kan jag ändra alla namn på karaktärer och serie och fortsätta skriva? Hur omfattande kan sånna här stämningar vara rent kostnadsmässigt?

Är en donation en inkomst enligt skatteverket och ska beskattas? antar att det måsta va det
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Så länge du kan styrka att du var först - eller för den delen om du _inte_ är först med tex ett namn, att du inte kopierat det, utan ändå hittat på det själv - så ska ingen kunna hindra dig från att fortsätta skriva om den "värld" du skapat.

Och så länge ursprungsstoryn är så pass gammal att du inte där inkräktar på rättigheterna (oftast 75 år efter författarens död, men kan variera av olika orsaker) så kan du också hänge dig åt att skriva egna versioner av välkända verk - lite som Disney gör med HC Andersen mfl verk eller för den delen som Bengt Ohlsson som skrev "Gregorius" som en så kallad "parafras" på "Doktor Glas" av Hjalmar Söderberg.

Men med det sagt, finns det gränsfall. Det är bara osannolikt att det skulle drabba dig med den nivån på projekt du beskriver - men för den skull om någon i framtiden skulle vilja göra en animerad film av just din version av Snövit-sagan, så skulle säkert Disney kunna tänkas ha synpunkter på den saken och de kan ju vara aggressiva. Då kan det som sagt krävas analyser av hur stor del som nypåhittat, har du tagit över några av de specifika förändringar i ursprungsstoryn som Disney hittat på? Vad har du utgått från? osv. osv.


Vad gäller donationer med mera, så är det knepigt - det är alltid bäst att kolla med Skatteverket. (De hade ju tex häromåret synpunkter vad gäller crowdfunding.)

Om det inte anses som "betalning för en motprestation" så kan det räknas som gåva och gåvor är skattefria. Men vad Skatteverket räknar som motprestation, vet nog bara de... :)
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Hur kan man bevisa att man inte kände till ett visst namn?

Tack för att ni gett klarhet i ämnet :)
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Har förövrigt tänkt att ha en skurk, skurkens anhängare är alla baserade/inspererade av kända tv-spels karaktärer. Så vill kunna referera till dem, utan att "sno" eller så. En ska tex va baserad på megaman typ, så tänkte att denna kan gå in i olika "modes" så den får olika förmågor. Man behöver ju aldrig nämna vad de är baserade på, och göra dem tillräckligt olika så att det uppenbarligen inte är samma karaktär, men hur mycket annorlunda är annorlunda nog? För tex Megaman, Link, Samus?
 
Top