Nekromanti Copyright, hur funkar det?

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Sitter och klurar på en berättelse att skriva, i en värld där superhjältar finns. Har massa karaktärer och planer uttänkta, men har återkommit till en punkt hela tiden som är jobbig att ta tag i, dels för att jag rent allmänt har svårt för att hitta på just bra namn till karaktärer, men även i Superhjältefallet, så funderar jag: Hur funkar Copyright och sånt?
Finns ju hjältar på nästan varje vanligt djur (wolverine), på saker som "Power Girl". De bästa namnen är simpla och ger en bild av vad det är för karaktär man pratar om, vad hjälten har för förmågor/look/personlighet. Så vad kan man använda? Batman? Superman? Power Girl? Storm? Vixen? Firefly? Är det okej ju mindre kända de är eller ju äldre de är? Eller måste det varit ett visst antal år sen de sågs i någon media?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,180
Just namn täcks sällan av copyright utan av varumärken ("trademark" på engelska.) I just det här fallet så spelar skillnaden kanske inte så stor roll.

För att göra en lång historia kort (och något förenklad): Du kan inte använda några redan existerande namn på superhjältar.

Ifall det är någon riktigt gammal och obskyr hjälte som inte sett dagens ljus i publikation på många år (och vars rättigheter inte ägs av Marvel eller DC :rolleyes:) så kan det vara okej att återanvända namnet, men jag skulle inte rekommendera det i alla fall.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
1. Skriver du på Svenska eller Engelska?
2. Är det en text som du tänker sälja, eller tänker du lägga upp den för gratis nedladdning?
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Tänkte skriva på engelska. Lägga upp gratis är väl planen. Jobbigt värre om man inte kan använda något =/ finns ju hur mycket superhjältar som helst...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Använder du egna namn och ditt verk har verkshöjd så har du upphovsrätten. Men om du hittar på några coola superhjältenamn bör du varumärkeshydda dem om du tänker göra nåt du tänker tjäna fett med cash på. ;)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Om du skriver på engelska och publicerar på nätet, så kan det vara så att flera olika länders lagstiftning kan komma in - och kanske framför allt amerikansk.

För att svara på frågan, handlar det då om en ganska stor "massa" av lagar och regler, samt om domstolspraxis mm. (Utgångspunkten är, som erikt skriver, att påhittade personer framför allt skyddas via varumärkesrätt, vilket i regel kräver antingen registrering ("Registered Trademark" som använder ®-symbolen) eller etablering genom användas som varumärke med tydlig igenkännlighet ("Trademark", ™).

Dessutom - alla dessa lagar oräknat - så är det naturligtvis så att du löper en massa andra risker med att använda namn som är "plankade" av eller ligger väldigt nära (typ "wolverine-man") väletablerade namn. Nämligen att du får en massa kritik av folk som kommer att anta att du skriver om de etablerade karaktärerna.

Så det är helt klart att rekommendera, att du hittar på egna namn så långt det bara går.
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Har sett att det finns namn på hjältar som både marvel och dc använder, tex "Guardian" där dc var först, marvel kom med sin variant nästan 40 år senare. Undra hur det funkar, de kanske haft rättstvistar fram och tillbaka med varandra om olika namn.

Arfert; att tjäna pengar på något sånt här är nog lika troligt som att vinna på lotto :) vill skriva för min egen skull mest, är någon intresserad av vad jag skriver, awesome.

Vold; En bra idé, kan bli att fråga lite om jag inte får några bra idéer
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Brynhold;n173676 said:
Har sett att det finns namn på hjältar som både marvel och dc använder, tex "Guardian" där dc var först, marvel kom med sin variant nästan 40 år senare. Undra hur det funkar, de kanske haft rättstvistar fram och tillbaka med varandra om olika namn.
Jag gissar att de gör skillnad på huvudpersoner (som serier är döpta efter) och bifigurer. Namnet Sandman återfinns hos både Marvel och DC, först som den gasmassbärande hjälten från slutet av 30-talet hos DC, sedan som en sandbaserad skurk i Spindelmannen på 60-talet, och därefter som andra typer av protagonister i DC-serier, varav en är betydligt bättre än de andra. Eftersom Sandmannen som slåss mot Spindelmannen bara var en bifigur kanske DC valde att inte bry sig, eller så tänkte de inte på det och sedan var figuren etablerad och då kunde de rent juridiskt inte göra något åt det. Copyrightlagar verkar handla mycket om att skrika högt när någon gör intrång.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
När MMOet City of Heroes var igång stämdes utgivaren (NCSoft) för att man KUNDE göra en karaktär som såg ut som Wolverine och döpa den till w01v3r1n3. Just "Wolverine" låg redan i spärren på förbjudna namn, men leetspeak-varianter gjorde det inte. Marvel förlorade visserligen den stämningen, men här är grejen: varumärkesreglerna är sådana att om du inte frenetiskt försvarar ditt varumärke så är risken stor att du förlorar det.

Och det kan vara bra mycket mer långsökt än så: EA stämde BigMarco för varumärkesintrång, eftersom BigMarcos rollspel Noir var "till förväxling likt" EAs datorspel Black.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gurgeh;n173684 said:
Jag gissar att de gör skillnad på huvudpersoner (som serier är döpta efter) och bifigurer. [...] Eftersom Sandmannen som slåss mot Spindelmannen bara var en bifigur kanske DC valde att inte bry sig, eller så tänkte de inte på det och sedan var figuren etablerad och då kunde de rent juridiskt inte göra något åt det. Copyrightlagar verkar handla mycket om att skrika högt när någon gör intrång.
Framförallt handlar det om när varumärket skapas. På sextitalet var de bra mycket slappare, och på så sätt kom ord som hoover (dammsugare, att dammsuga) och xerox (att fotokopiera) in i det amerikanska språket: företagen var slappare och de lagliga möjligheterna att försvara dem var inte lika stora. Sen, delvis på grund av just de där fallen när de kom upp i domstol, omformades varumärkespraxis och företagen började värna mycket mer om sina varumärken.

Nånstans i den vevan började även upphovsrättsreglerna skärpas, med till exempel "The Mickey Mouse Act" – en lag som mer eller mindre skrevs åt Disney för att retroaktivt förlänga upphovsrättsskyddet när Musse Pigg höll på att bli public domain, och som sedan förlängts ett par gånger till varje gång Musse Pigg närmar sig public domain igen. Jag tror det är dags igen för en ny förlängning 2018 eller så.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Nu antar jag det bara är företag som kan få varumärken skyddade, eller kan även privatpersoner skydda varumärken? Tänker på hobbyföretag där man inte har ett företag startat.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
PAX;n173698 said:
Nu antar jag det bara är företag som kan få varumärken skyddade, eller kan även privatpersoner skydda varumärken? Tänker på hobbyföretag där man inte har ett företag startat.
Det torde inte vara någon skillnad, men att registrera och upprätthålla ett varumärke kostar en del pengar, så det hör nog inte till vanligheten att privatpersoner gör det av den anledningen.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Ok. 1800 plus med mera för övriga klasser känns kanske lite dyrt för en egenföretagande hobbyutövare. Det finns lixom annat att lägga pengarna på. Vad gäller för ett "varumärke" som inte registreras utan blir allmänt känt genom idogt arbete med marknadsföring? Jag antar då att andra har svårt att få registrera varumärket i sin tur.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
PAX;n173715 said:
Vad gäller för ett "varumärke" som inte registreras utan blir allmänt känt genom idogt arbete med marknadsföring? Jag antar då att andra har svårt att få registrera varumärket i sin tur.
Det beror på hur inarbetat det är och hur aktiv du är. Det gör det lite lättare för dig att ha invändningar mot någon annans ansökningar, men det är upp till dig att bevaka varumärket. Det gör inte PRV åt dig.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Krille;n173720 said:
Det beror på hur inarbetat det är och hur aktiv du är. Det gör det lite lättare för dig att ha invändningar mot någon annans ansökningar, men det är upp till dig att bevaka varumärket. Det gör inte PRV åt dig.

Ok. Får ligga lågt med mina varumärken ett tag till då. :cool:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Ytterligare ett skäl att de riktigt stora företagen kanske drar sig för att stämma varandra, är att de vet att det då kan bli väldigt dyra processer - de vet att motpartens kassa är lika stor och deras jurister lika kunniga. Då är det ofta lättare för studios eller förlag, att lösa det förhandlingsvägen.

De tvister om varumärken och liknande vi ser, är oftast ojämlika - och skälet är inte sällan just det Krille skriver, att det är mer eller mindre tvunget för ett företag att hävda sin varumärkesrätt aktivt.

Det brukar inte sällan dyka upp kommentarer att företagen gör det av "pur illvilja". Men det är högst rationellt för dem att använda sig av metoden att "statuera exempel" - eftersom de a) syns i media, som de senare kan anföra som stöd för att de bevakat sina rättigheter och b) det kan ju mycket väl ha en avskräckande effekt, som på sikt minskar deras jobb med "många små fall" som går under medias radar.

Det verkar dessvärre som att vi får den utvecklingen i Sverige också, vilket inte är roligt - men kanske ofrånkomligt (eftersom vårt system inte är helt olikt och ingen verkar särskilt intresserad av att reformera det...)
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Hur fungerar följande fall då: Jag skriver en story, lägger upp det på en hemsida jag skapat. Hittar på egna namn och "märken" och själva berättelsen som jag antar också räknas som ett märke. Låt oss säga att jag har reklam på sidan, antar att det räknas som att man tjänar pengar på sitt verk? Eller om jag tillåter mina läsare möjligheten att donera pengar, men helt frivilligt om de vill stödja mig, är det också inkomst?
Men jag har inte gått till PRV och ansökt om trademark eller något sådant. Kan andra fritt "sno" vad jag har gjort? Kan någon som sedan snott mitt verk, ansöka om att det nu är dennes verk? Eller vi säger att marvel tex råkar skapa något snarlikt, strax efter att jag skapat och laggt ut mitt verk, kan de komma efter mig då?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Brynhold;n173818 said:
Men jag har inte gått till PRV och ansökt om trademark eller något sådant. Kan andra fritt "sno" vad jag har gjort? Kan någon som sedan snott mitt verk, ansöka om att det nu är dennes verk?
Du har upphovsrätt till din ståry, och det kan ingen sno från dig. Du kan få varumärkena också genom att visa att du var först. Det är här advokaterna kommer in. Må mest högavlönade advokat vinna!

Förlorar du varumärkena så kan tjuven anse att din ståry gör intrång på hens snodda varumärken. I så fall behåller du visserligen upphovsrätten, men du kan hamna i en sits då du inte får ge ut den eftersom det inkräktar på varumärkena. Hen får inte heller ge ut din ståry, eftersom du har upphovsrätten. Det kan också hända att du får betala skadestånd eftersom du tjänade pengar på varumärkena.

Brynhold;n173818 said:
Eller vi säger att marvel tex råkar skapa något snarlikt, strax efter att jag skapat och laggt ut mitt verk, kan de komma efter mig då?
Jajjemen, se ståryn ovan om EA/Black vs Big Marco/Noir.
 
Top