Coola postapokalyptiska samhällen

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Jag gillar weird postapokalyptiska städer/byar som är typ sitt eget Star Trek avsnitt där man ser på ett märkligt sätt att organisera samhället och hur man lever.

Tillexempel: En slumpad invånare är envåldshärskare, men kommer någon på vem det är så dödas de och en ny härskare utses. Det hela sköts via en dator från innan apokalypsen.

Jag har fått ett sug att köra något postapokalyptiska och vill ha typ en hög sådana samhälle spridda över ödelandet. Har ni några coola förslag?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,809
I dataspelet Airborne Kingdom så bygger man en flygande stad som flyger över landskapet och samlar resurser och skapar kontakt med andra samhällen (har inte spelat det själv men ser coolt ut)


Påminner ju om Mortal Engines rullande städer
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Jag hade en idé en gång om ett samhälle som bara bestod av robotar. Robotarna var i den gamla tiden programmerade att tjäna och skydda människorna och nu har de byggt upp ett samhälle och väntar på att deras härskare ska komma tillbaka. Problemet är bara att det samhälle de byggt är ett så kallat gyllene fängelse. Det innehåller allehanda bekvämligheter för människorna, mat, dryck, nöjen, överdådiga rum och så vidare. Men människorna som kommer dit får aldrig lämna platsen. Robotarna är ju programmerade att skydda människorna så de kan ju inte släppa ut människorna i den farliga vildmarken, även om de ber om det.

Så min idé till ett rollspelsscenario är att rollpersonerna befinner sig ute i den postapokalyptiska vildmarken. De befinner sig på ett eller annat sätt i en desperat situation, kanske några av dem sårats, eller så har de slut på mat eller vatten. En grupp robotar hittar dem och blir alldeles överlyckliga att de stött på sina herrar människorna, som de väntat! Robotarna för dem under hurrarop och jubel till deras samhälle, vilket är inhägnat av ett elstängsel. För att hålla faror från vildmarken borta säger robotarna. De vet ju att sanningen skulle kunna få människorna att inte vilja komma in och således utsättas för fara. Rollpersonerna lever som gudar i samhället men varje gång de vill gå vidare hittar robotarna på någon slags ursäkt för att de ska stanna. Tillslut har alla ursäkter uttömts och sanningen uppdagats: Robotarna kommer inte låta rollpersonerna lämna platsen. Skulle rollpersonerna göra flyktförsök kommer robotarna att hindra rollpersonerna, med icke skadliga vapen, exempelvis nät eller elchockvapen, samtidigt som de mycket artigt ber om ursäkt för de obekväma omständigheterna.

Scenariot går ut på att rollpersonerna på ett eller annat sätt måste fly från sitt bekväma fängelse.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Jag hade en idé en gång om ett samhälle som bara bestod av robotar. Robotarna var i den gamla tiden programmerade att tjäna och skydda människorna och nu har de byggt upp ett samhälle och väntar på att deras härskare ska komma tillbaka. Problemet är bara att det samhälle de byggt är ett så kallat gyllene fängelse. Det innehåller allehanda bekvämligheter för människorna, mat, dryck, nöjen, överdådiga rum och så vidare. Men människorna som kommer dit får aldrig lämna platsen. Robotarna är ju programmerade att skydda människorna så de kan ju inte släppa ut människorna i den farliga vildmarken, även om de ber om det.

Så min idé till ett rollspelsscenario är att rollpersonerna befinner sig ute i den postapokalyptiska vildmarken. De befinner sig på ett eller annat sätt i en desperat situation, kanske några av dem sårats, eller så har de slut på mat eller vatten. En grupp robotar hittar dem och blir alldeles överlyckliga att de stött på sina herrar människorna, som de väntat! Robotarna för dem under hurrarop och jubel till deras samhälle, vilket är inhägnat av ett elstängsel. För att hålla faror från vildmarken borta säger robotarna. De vet ju att sanningen skulle kunna få människorna att inte vilja komma in och således utsättas för fara. Rollpersonerna lever som gudar i samhället men varje gång de vill gå vidare hittar robotarna på någon slags ursäkt för att de ska stanna. Tillslut har alla ursäkter uttömts och sanningen uppdagats: Robotarna kommer inte låta rollpersonerna lämna platsen. Skulle rollpersonerna göra flyktförsök kommer robotarna att hindra rollpersonerna, med icke skadliga vapen, exempelvis nät eller elchockvapen, samtidigt som de mycket artigt ber om ursäkt för de obekväma omständigheterna.

Scenariot går ut på att rollpersonerna på ett eller annat sätt måste fly från sitt bekväma fängelse.
Jag älskar den här!

Det finns ett Star Trek avsnitt som gör typ exakt den här grejen:https://en.m.wikipedia.org/wiki/I,_Mudd

Men jag tänkte inte att det skulle fungera i postapokalypsen! Så Gyllene fängelset kommer dyka upp i ödelandet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Jag tänker mig ett mänskligt samhälle som lever antingen som parasiter eller i symbios med något märkligt muterad jätteväxt, som i sin tur även utgör bosättningen. Typ en stor "bönstjälk" eller kanske en klätterväxt som växt över en bunt hus och annat. Växten har en slags blomkapslar som mäniskorna bor och sover i, och människorna tillbringar mycket av sin tid med att rensa bort parasiter och annat från växten som de i äter upp.

Hela bosättnignen drivs av "vad behöver växten för att frodas", så det finns en bunt "planthäxor" som försöker förutspå växer, och analyserar jorden och försöker hitta rätt näringsämnen för att växten ska växa och frodas.

Resande välkomnas, men det händer att en del av dem försvinner och begravs under rötterna för att ge gödning.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Golden Gate-bron i William Gibsons romaner Virtual Light och All Tomorrow's Parties är ett pseudo-postapokalyptiskt samhälle, färgstarkt och med hög potential för rollspel. Bron övergavs ett ett jordskalv och en massa hemlösa flyttade in och byggde bostäder och inrättningar i lager på vägbanan och i tornen.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Mortal Engines har som sin bakgrund att något (tor det var ett supervapen) gjorde så att jordskorpan blev krackelerad, vilket gjorde att det blev jordbävningsrisk (med efterföljder) över hela planeten. För att bevara civilisationen så skapade man rullande samhällen som helt enkelt flyttar på sig när det noteras att en jordbävning är på gång. Dessa mobila samhällen kommer i storlekarna från småbyar till storstäder, där småbyarna (ursprungligen) många gånger fungerar som resurs samlare, som de sedan säljer till storstäderna i utbyte mot fabricerade föremål. De större städerna hade inbyggda växthus, där i alla fall delar av deras mat kunde odlas.

När själva boken börjar så har saker gåt utför under de senaste generationerna för de mobila städerna o man har börjat jaga o kannibalera varandra för resurser.

Det finns också minst en himmlastad som hålls i luften genom en stor mängd gasballonger, o en flytande stad som ska undvika hela problemet med att jorden är instabil genom att flyta på vattnet.

Mänskligheten hade överlag förlorat kunskapen om sin forna högteknologi o gemene man hade en teknivå som är ca. sent 1800-tal till 1930-talet. Mindre lyftgas baserade luftskepp verkade vara den snabbaste metoden att färdas mellan områden.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
El Goonish Shive - EGS:NP - 2016-04-25 - Bro beskriver The Legion fraktionen i Fallout: New Vegas som:

"The Legion are basically what you would get if someone ambitious, capable, and a fan of Roman history were to interpret "I don't want to survive, I want to live" as embracing misogynist warrior culture.

Now, some people might be used to people being a little quick on the draw when it comes to accusing people of misogyny, and might reflexively assume I'm blowing that aspect of things out of proportion. I am not. The Legion completely subjugate women and treat them as slaves. The opposing NCR even has a recruitment poster that says every woman in the NCR army is a slap in the face of The Legion's leader.

Which makes it somewhat bizarre that they're even willing to deal with the player character at all when they're female. Regardless of character sex, you can side with them as a faction and complete the game as their ally. I have no idea why anyone would want to do that short of being a completionist who wants to do every quest in the game in every way possible, but it's an option."
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har alltid tänkt att om det smäller beväpnar jag mig, drar till Lunds universitetsbibliotek och blir en kunskapsväktare tillsammans med de andra boknördarna. Vi delar med oss av världens kunskap, så klart, men vi behöver mat, ammo, energi, etc., så helt gratis är det inte att låna av oss. Självklart styrs samhället av de visaste, dvs de mest belästa. (Så jag måste komma ihåg att ta med mig lappen från den gången jag skrev 2.0 på högskoleprovet).
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Gillar Scott Westerfelds dystopi ”Uglies” där alla genomgår en behandling så att de blir svinsnygga, men det finns en motståndsrörelse av fula.

Edit: inte postap, men cool ändå.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Jag tänker mig ett mänskligt samhälle som lever antingen som parasiter eller i symbios med något märkligt muterad jätteväxt, som i sin tur även utgör bosättningen. Typ en stor "bönstjälk" eller kanske en klätterväxt som växt över en bunt hus och annat. Växten har en slags blomkapslar som mäniskorna bor och sover i, och människorna tillbringar mycket av sin tid med att rensa bort parasiter och annat från växten som de i äter upp.

Hela bosättnignen drivs av "vad behöver växten för att frodas", så det finns en bunt "planthäxor" som försöker förutspå växer, och analyserar jorden och försöker hitta rätt näringsämnen för att växten ska växa och frodas.

Resande välkomnas, men det händer att en del av dem försvinner och begravs under rötterna för att ge gödning.
Jag i detta sammanhang rekommendera de mer eller mindre postapokalyptiska romanerna Hothouse av Brian Aldiss och Integral Trees av Larry Niven. De skildrar, i helt olika kontexter, överlevande människor som är helt beroende av den jätteväxt de lever på.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Ett samhälle som hittat en gammal bok som förklarar den gamla världen och lever efter de idealen den presenterar. Problemet är att det är en GM handbook de hittat och missförstått.

Så de tillber DnD gudar, delar in invånare i klasser och tillber den stora spelledaren.
Självfallet pratar de om att levla upp när de blivit bättre på saker.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ett samhälle som hittat en gammal bok som förklarar den gamla världen och lever efter de idealen den presenterar. Problemet är att det är en GM handbook de hittat och missförstått.

Så de tillber DnD gudar, delar in invånare i klasser och tillber den stora spelledaren.
Självfallet pratar de om att levla upp när de blivit bättre på saker.
En kompis till mig hade i en postapp-kampanj med ett folk som dyrkade en varuautomat med Coca-Cola-flaskor …
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag har (i många år) fantiserat lite om ett hexcrawl där jag skulle stoppa in ett träskfolk som boffar träskgas (och att det skulle finnas nån gött plantmonster i vattnet däromkring, för jag har en bra mini för det), och att det skulle finnas ett annat gäng som åker dit och köper... gas av dem? Eller skördad träsktång kanske?

Det här andra gänget har en stor silo där de göder nåt slags psykoparasit-mögel (jag hade nog blivit påmind om hur quorn blir till strax innan) som de sen äter av ritualartat och ropar "Gakk! Gakk! Gakk!" och vill att folk ska vara med i deras hivemind-kollektiv.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Om jag mins rätt så är en av fraktionerna i The Amtrak Wars underjordiska militär bunker överlevare (inte bara en bunker utan flertalet som är sammanlänkade genom underjordiska tåglinjer) som ser det som sitt Manifest destiny att återta hela gamla USA:s territorium (minst). Deras samhälle är ytterst hierarkisk, baserat på militär principer o filosofi, o en väldigt konservativ ide vad USA (som de idealiserar) är och vad som är tillåtet i deras samhälle (kopior av gamla blandband med popmusik är kontraband).

De planerar att "återta" ytan från lätt muterade barbarer (som lever som steppnomader), o Iron Masters ca. samuraj japan med ångteknologi som kontrollerar Stora sjöarna regionen fram till östkusten. Detta görs genom gigantiska "landtåg", mindre fordon, o lätta flygplan. Det stora problemet för dem är att noterbara mängder av trupperna drabbas av psykos när de ser de stora öppna vidderna utan något tak.

Alla trupperna vi ser går omkring i i praktiken rymddräkter o jag mins inte om det var för att de tror ytan är giftig (biologiskt eller radioaktivt), eller om det var ett sätt att försöka undvika panikattacker.

Trots att jag har angett länkar så har jag inte dubbelkollat uppgifterna eftersom jag inte bryr mig nog o tycker att min summering även om den kan vara e fel är intressant.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
I en av Mutant AU böckerna, tror det var spelarboken för mutanter, så tog de upp ett samhälle av muterade fladdermöss som var uppbyggd rent en gruva eller någon typ av tunnelsystem ingång, de använde sina sonar o vingar för att navigera i mörker o ta sig fram utan problem. Den var öppen för alla typer av fladdermusmutanter som ville gå med.

Grejen var dock att om man var en fladdermusmutanter utan vingar eller sonar så var man inte välkommen, o de bland byns barn som föddes utan ett av dessa blev socialt utstöta.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
FENIX hade en serie artiklar till Mutant AU där de beskrev (om jag nu mins rätt) ett samhälle vid nuvarande Polens kust, som var uppbyggt runt ett delta utlopp av en flod som var full med kemikalier o då-o-då förde med sig forn skrot. Samhället var uppdelat i de som bodde i hus som var byggda på toppen/vid sidan av höga betongpelare som stack upp ur deltat, o de som bodde på sumpöarna i själva deltat.

Folk på sumpöarna trålade deltat efter fornfynd och destillerade användbara kemikalier från floden, tror att de första innebar att deras lycka var gjord, medan det andra gjorde man åt folket på pelarna som sålde kemikalierna vidare (o tog större delen av vinsten eller liknande).

Tror inte att floden var dödlig på direkten men inget man ville bo i närheten av om man vill behålla hälsan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Det här andra gänget har en stor silo där de göder nåt slags psykoparasit-mögel (jag hade nog blivit påmind om hur quorn blir till strax innan) som de sen äter av ritualartat och ropar "Gakk! Gakk! Gakk!" och vill att folk ska vara med i deras hivemind-kollektiv.
Det här gör att jag vill se ett kollektiv som inbillar sig att de har ett hive mind, men det är bara som de tror. En sorts masshypnos där alla tror att de delar de andras tankar, men det är bara som de inbillar sig. Och den magiska ört man kan äta för att assimileras är bara en vanlig psykadelisk tripp. Man kan framförallt notera det när de ”talar med en röst”, och liksom följer varandra, inte helt samstämmigt, och säger lite konstiga saker. Tänk ouija-bräde.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Alltså det måste ju finnas cargo cults. Robotar som söker nya mästare genom nån slags märklig avbildning av mänskliga levnadsplatser, men som inte alls begriper sig på människor. Robotar som dyrkar mumier i brist på människor. Människor som vill frammana det gröna och sköna från forntiden åter genom att bygga det i plast och färg i öknen. Bibliotek av rester som ska ge ny kunskap genom inspiration - ingen kan läsa de få trasiga bokrester som finns. Osv.
 
Top