Nekromanti conan - Vilken version är bäst??

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Ställde nyligen en fråga om vilka äventyr som fanns och var bra till Conan d20. Har nu en annan fråga gällande olika versioner och system till Conans värld. Vilka finns det egentligen? Finns det någon version som är riktigt bra?
Har för mig att det finns en svensk version (tror att det kan vara en mod eller ett hemma projekt) av Hyperboria men är lite osäker på det.

Ge mig er visdom!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker att det är fel att hacka på Conan d20 från Mongoose - den versionen betraktas som ett av de bästa d20-spelen som finns och det finns t.o.m. de som tycker att det är bättre än DnD3.
Om Mongooses version ger en riktig Conan-känsla är ren smaksak - jag tycker att den klarar av att göra det.

För övrigt har Conan officiellt funnits till GURPS och gamla DnD.
Sedan finns det lite inofficiela versioner som Stormbringer-hacket och DnD-hacket från Grey Elf.

Om du inte vill sitta och göra ett eget rollspel så föreslår jag ändå Mongooses Conan d20 - till det finns både mycket och bra material.
Största nackdelen med Mongoose är att de är ökända för sina dåligt redigerade böcker - men står man ut med stavfel och liknande är det helt OK.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Det har även funnits ett Conan rollspel från TSR på 80-talet. Det hade ett eget system. Kom dock bara tre äventyrsmoduler och sedan lades det ner av TSR.

Det system jag använt mest för att spela i Conans värld är Barbarians of Lemuria är ett ganska regeltunt system,och kräver mycket improvisation för att fylla ut, och är byggt för sword&sorcery genren. Det finns ett inofficell konvertering av folkslagen och Boons&Flaws till BoL från ConanD20 som flutit runt på nätet. Barbarians of Lemuria finns även laglig gratis version av att tanka hem.

I förra tråden nämnde jag även att det finns en ConanD20 konvertering till Castles&Crusades.

Det finns även en konvertering till True20.

Det ska även finnas ett Conan-hack till Apocalypse World.

Samt att det finns en konvertering till Savage Worlds som just heter The Savage Sword of Conan.

Med andra ord: Det finns en hel del att välja på om man inte vill köra Mongoose Conan. Dock tycker jag som anth att man inte ska avfärda det rakt av utan att ha läst det. Om det passar till Conans värld eller inte brukar bero på individuell smak. Tycker man att rollspel i Conans värld ska vara regeltunt, högt på improvisation etc så är det inte det bästa systemet. Har man dock bilden av Conans värld som jordnära/gritty och man giller att ha lite mer detaljrika/simulerande system så borde det nog passa rätt bra.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Schtajner said:
Det har även funnits ett Conan rollspel från TSR på 80-talet. Det hade ett eget system. Kom dock bara tre äventyrsmoduler och sedan lades det ner av TSR.
Förtydligande: TSR gav ut 2 olika Conanprodukter.
I slutet av 70-talet gav de ut "Conan Unchained" och "Conan and Against the Darkness" till DnD.
I mitten av 80-talet gav de ut "Conan the Buccaneer", "Conan the Mercenary" och "Conan the Triumphant" med egen regelmotor som använde d10:or.

Här är en lista på Conan-spel.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Schtajner said:
Samt att det finns en konvertering till Savage Worlds som just heter The Savage Sword of Conan.
Savage Worlds och Conan tycker jag är en bra mix. SW är heroiskt, smidigt, men också brutalt, vilket jag tycker passar Conanatmosfären väl. Savage Sword of Conan kan du hitta här. Jag har spelat en gnutta med det och tyckte att det funkade fint. Savage Worlds magisystem är dock inte särskilt väl anpassat efter Conan, så om du vill att spelare skall kunna vara magiker så krävs det en hel del jobb för att få det att funka (för NPC:er kan man ju däremot skita i magisystemet eftersom det inte direkt kryllar av magiker i Conans värld och det snarare är positivt att en svartkonstnär är helt olik en annan).
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Jo magin i SW versionen lämnade lite att önska. Somliga har dock föreslagit att använda antingen magisystemet ur Savage World of Solomon Kane eller Realms of Cthulhu(eller båda) till SW Conan. Fast kanske inte lika lockande att köpa ett helt spel för lite extra magi i ett spel med förhållandevis få rollpersoner som lär vara magiker.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Tack för alla svaren.

Blir Savage worlds systemet och savage sword of conan helt klart. Lite trixande med magi systemet som ni nämnde. Måste få det mörkt och konsekvensfyllt.
 

RPG2000

Veteran
Joined
26 May 2011
Messages
86
Location
Sthlm
Jag köpte TSR:s Conan, inklusive de tre äventyren, när Oldtimer regnade manna från sitt garage.
Spelet har en härlig känsla, men reglerna är väl omständliga och är helt klart inte speltestade.
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Hej hade i minnet av att jag hade läst denna tråd när jag fick se på Tradera ett flertal Conan produkter här ett exempel på en. Det fanns fler.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Hans E Magnusson said:
Simon said:
Schtajner said:
Det ska även finnas ett Conan-hack till Apocalypse World.
Finns två, med lite olika stil. World of Conan och Hyborian Sagas.
Vilka stilar är det? Eller måste jag läsa själv :gremfrown:

:gremsmile:
Playbook-uppsättningarna är såhär, vilket säger något litet:

World of Conan: Tyrant, Sellsword, Pirate, Barbarian, Thief, Sorcerer, Slave

Hyborian Saga: Barbarian, Cultist, Swordsman, Monster (mums!), Rogue, Ruler, Sage, Sellsword, Siren, Sorcerer, Witch

Mitt intryck är att HS torde vara mer i min smak, personligen.
 
Top