Nekromanti Codex?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Öppnar man locket så tittar han ut...

"Jag vet ju att du gillar Castle Falkenstein, Star Wars och många liknande, enkla, roliga, mysiga spel, och Gondica har ju "matinéaction" skrivet över sig från pärm till pärm!"

Problemet är att Gondica också har "Anders Blixt" skrivet över sig från pärm till pärm. Jag hoppas allvarligt att hr Blixt inte tar allt för illa vid sig, men IMHO så är det svårt att finna ett tristare rollspel. När jag läste texten så fick jag mer en känsla av avhandling i något socialvetenskapligt ämne än ett matiné-rollspel. Där lyckades herr Pondsmith bra mycket bättre med Castle Falkenstein - DET är matiné!

"Själv är jag som mest lyrisk över Changeling just nu. Jag vet att du inte gillar WW:s grejer, men det här är en liten karamell som jag tror alltför många har gått miste om."

Changeling och Werewolf är de två enda av White Wolfs spel som jag har läst som jag kan tänka mig att spela igen; Werewolf på grund av sin stora dos gladvåld och jävlar-anamma, och Changeling till stor del på grund av två konventsäventyr ("Det våras för Värmland" respektive "Det var dans bort i vägen: Det våras för Värmland 2"). Problemet är då White Wolfs vanliga klansörja och ospelbara regelsystem.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jupp, vi har verkligen helt skilda åsikter om allt

"Problemet är att Gondica också har "Anders Blixt" skrivet över sig från pärm till pärm."

Tja, det är ju den bästa kvalitetsgarant jag kan tänka mig, så vi verkar uppenbarligen resonera i två helt olika banor om i stort sett allt. Undrar varför vi båda gillar CF måntro? För mig är det inte ett matinéspel överhuvudtaget, förresten, utan ett romantiskt, ädelt spel med mer likheter med "gone with the wind" än någon matinérulle...

Tja, Gondica är iaf helt klart ett av de mest lattjo rollspel jag någonsin spelat, och att få mig att skratta åt ett spel i vilket det finns kentaurer, det är banne mig en bedrift i sig! Jag rekommenderar dig att titta en gång till och ge det en ny chans. Att texten är skriven på ett akademiskt språk kan ju inte störa så mycket? Det är ju Blandaren också, och nog kan det bli lustigt ändå? (eller kanske t.om tack vare den akademiska tonen)

Nåja, angående changeling:

"Problemet är då White Wolfs vanliga klansörja och ospelbara regelsystem."

Tja, regelsystemet är kanske inte så kul, men klansörja-kritiken fungerar inte den här gången! Dels är ju boggans och sidhe helt olika varelser från början, så några skillnader i grundsyn dem emellan måste man ju acceptera. Du gillade inte det argumentet angående klanerna i vampire, men här måste du ge med dig på den punkten. Dels står det i changeling uttryckligen att de "åsikter" varje kith har mot andra kiths inte är åsikter som delas utav alla individer, utan de har i stort sett intervjuat en snubbe och så är det hans personliga åsikter som kommer fram i regelboken.

Så de har tagit åt sig av kritiken från kverulanter som du själv och korrigerat de delar som tidigare varit föremål för ogillande. Så det så! Det våras för värmland-spelserien känner jag dock inte till, men inte behöver du väl färdigskrivna äventyr för att uppskatta ett rollspel??

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jupp, vi har verkligen helt skilda åsikter om allt

"Undrar varför vi båda gillar CF måntro? För mig är det inte ett matinéspel överhuvudtaget, förresten, utan ett romantiskt, ädelt spel med mer likheter med "gone with the wind" än någon matinérulle..."

Hmmm... undrar hur du har lyckats få den uppfattningen av ett spel som i princip är en del Fången på Zenda, en del Monte Christo, två delar Jules Verne och en del Tolkien? Jaja, Guds vägar äro outgrundliga...

"Att texten är skriven på ett akademiskt språk kan ju inte störa så mycket? Det är ju Blandaren också, och nog kan det bli lustigt ändå? (eller kanske t.om tack vare den akademiska tonen)"

Nja, det är en viss skillnad på Blandaren och en doktorsavhandling i sociologi, och Gondica känns fanimej mer som doktorsavhandling än Blandaren. Visst, kudos ska han ha för att ha vågat skapa en så annorlunda fantasyvärld.

"Dels är ju boggans och sidhe helt olika varelser från början, så några skillnader i grundsyn dem emellan måste man ju acceptera. Du gillade inte det argumentet angående klanerna i vampire, men här måste du ge med dig på den punkten."

Och? Jag gillar fortfarande inte White Wolfs klansörja, oavsett hur välmotiverat det är i spelvärlden. Observera, det är sörjan jag klagar på, inte taskig motivation av den.

"Dels står det i changeling uttryckligen att de "åsikter" varje kith har mot andra kiths inte är åsikter som delas utav alla individer, utan de har i stort sett intervjuat en snubbe och så är det hans personliga åsikter som kommer fram i regelboken."

Du sitter säkert med 2nd Ed, eller nåt - jag kan nämligen inte hitta det i min 1st Ed. Tvärtom står det en hel del i stil med "The fae cannot help but be influenced by their kith; the distinctions among such 'races' are more than cosmetic" (precis som du själv skrev ovan).

"Det våras för värmland-spelserien känner jag dock inte till, men inte behöver du väl färdigskrivna äventyr för att uppskatta ett rollspel??"

Nej, men det underlättar. Ett färdigskrivet äventyr pekar nämligen väldigt mycket på spelets anda. Nu är det iofs möjligt att konstruktören bakom "Det våras för Värmland" totalt har missat Changelings anda, men det är helt ok. Den anda som han fångade var nämligen precis rätt för mig och den funkar. Det är förmodligen lite på samma sätt som din bild av Castle Falkenstein: totalt fel, men den funkar.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jupp, vi har verkligen helt skilda åsikter om allt

Hmmm... undrar hur du har lyckats få den uppfattningen av ett spel som i princip är en del Fången på Zenda, en del Monte Christo, två delar Jules Verne och en del Tolkien?

Måste bero på allt prat om gentlemen och aftonklänningar. Jules Verne håller jag med om, men Tolkien? Mitt CF:ande är helt klart mer kostymdrama än matinéaction, och jag är inte helt säker på att det är "fel" approach, hur bombsäker du än är på din sak.

"Och? Jag gillar fortfarande inte White Wolfs klansörja, oavsett hur välmotiverat det är i spelvärlden. Observera, det är sörjan jag klagar på, inte taskig motivation av den."

Är det att det heter "klaner" eller "kither" och inte "raser" du retar dig på? Du har ju olika folkslag i Star Wars också. Och i Babylon 5. Och i en djefla massa andra spel. Alver gillar inte orcher. Betyder det att alver är enformiga, trista, enkelspåriga karaktärer? Är det mer otäckt att en Ravnous gillar en Malkavian än att en Ewok gillar en Wookie?

Sörja som sörja, right?

"Du sitter säkert med 2nd Ed, eller nåt"

Eh, ja, det stämmer. Tokigt exempel av mig. Jag är rätt grön changelingspelare. Nå, då kan jag ju iaf glädja dig om att en sak du ogillar har blivit åtgärdat i den nya utgåvan. Alla pookas hatar inte nockers. Precis som inte alla dvärgar tycker illa om alver. Tittar man i kithboken för pookas så radas det upp ett ganska brett spektrum av exempelrollpersoner, så där görs det klart en gång för alla att en kithindivid först och främst är en individ och ingenting annat. En pooka kan resonera i stort sett hur som helst, men de riktlinjer som dras upp i spelet finns där för att inspirera, och i mina ögon är ett par konkreta exempel på rollpersoner bättre som inspiration än texten "en pooka kan vara i stort sett hur som helst. De bör digga naturen, dock." Ett blankt papper är sällan den bästa inledningen för en författare, som en vis man en gång sade. (äh, jag kom på det alldeles nyss) :^)

Nåja, kommer vi inte överrens så är det inte mer med det. Var mest nyfiken på vad du tyckte om de här spelen. I framtiden kanske vi kommer hitta något som vi båda tycker om.

Tills dess...
/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Huvudet på spiken

"Jules Verne håller jag med om, men Tolkien?"

Tja, den eviga kampen mellan gott och ont, alver, dvärgar, drakar etc.

"Är det att det heter "klaner" eller "kither" och inte "raser" du retar dig på?"

Nej. Jag gillar inte raser, yrken, arketyper eller andra indelningar heller. Speciellt inte de tämligen syntetiska indelningar som White Wolf har en tendens att skita ur sig.

"Du har ju olika folkslag i Star Wars också. Och i Babylon 5. Och i en djefla massa andra spel. Alver gillar inte orcher. Betyder det att alver är enformiga, trista, enkelspåriga karaktärer?"

Jajjemen! Huvudet på spiken där!

Alver delas in i en av två stereotyper: långa spetsörade drasuter i stora vita och gyllene städer (ibland uppe i träden) som skjuter båge och är jävelmäktiga, eller korta spetsörade skogsninjor som man aldrig märker förrän man är död, och som också är jävelmäktiga. Det bara dräller av alviska magiker, alviska krigare, alviska jägare... men har du någonsin sett en alvisk bonde? Liksom, var är det alviska samhället? Men nejdå. I vartenda fantasyrollspel som jag har sett så undviker man skickligt det som gör alver intressanta (samhället och kulturen) och koncentrerar sig helt på de koboldiga stereotyperna.

"Sörja som sörja, right?"

Helt korrekt.

"Tittar man i kithboken för pookas..."

Vilket är den tredje orsaken till att jag inte är förtjust i White Wolf-spelen. Ska ett spel verkligen bli spelbart först efter att man skaffat femtielva splatböcker?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
En massa medhåll (som omväxling) :^)

Alver delas in i en av två stereotyper: långa spetsörade drasuter i stora vita och gyllene städer (ibland uppe i träden) som skjuter båge och är jävelmäktiga, eller korta spetsörade skogsninjor som man aldrig märker förrän man är död, och som också är jävelmäktiga. Det bara dräller av alviska magiker, alviska krigare, alviska jägare... men har du någonsin sett en alvisk bonde? Liksom, var är det alviska samhället? Men nejdå. I vartenda fantasyrollspel som jag har sett så undviker man skickligt det som gör alver intressanta (samhället och kulturen) och koncentrerar sig helt på de koboldiga stereotyperna.

Ursch ja, det där retar jag mig också på. Varje gång man slår upp en alvbok eller ett avsnitt om alver och tror sig få läsa om alvernas societet, kulturevenemang och sociala strukturer (särskilt utbildningssystemet för alver är jag nyfiken på. De lever ju så långa liv, hur lång är deras skolgång? osv) så får man istället veta att det finns alviska galningar som har yrkesförmågan "Blanda till gift på mossa och lite kottar" och som är mästare på blåsrör eller något annat korkat.

"Vilket är den tredje orsaken till att jag inte är förtjust i White Wolf-spelen. Ska ett spel verkligen bli spelbart först efter att man skaffat femtielva splatböcker?"

Återigen, ursch ursch! Du skrev något förut om att Usagi Yojimbo var ett föredöme för det lilla kompakta formatet, och jag håller med fullt ut. EN bok, en krusidull-fri bok, inte mer, tack! Så fort man får en regelbok så hittar man ju på en massa som spelledare, det gör det skitsvårt för mig att få styr på världen när det kommer nya dumböcker hela tiden som har en egen syn på världen. Jag vägrar spela med vampirespelare som vet mer än vad som står i grundboken. Det blir bara en massa tjaffs för att de vet hur det är på riktigt medans jag vet hur det är som jag har bestämt att det ska vara.

Det är iofs ett lysande affärsdrag från WW:s sida, men det gör det ju helt omöjligt att fatta något för oss spelledare. Jag tänkte vara med i Sweden by Night, vampirelajvet, men efter att ha tittat på deras hemsida fattar jag att jag ju egentligen inte begriper någonting om vampirevärlden. Jag fattar inte ens vad de pratar om... Blä för klanböcker!!!

tja... hupp! Först nu ser jag vad som hänt. Ett helt inlägg där jag håller med dig i dina åsikter....

...vad mysigt. :^)

Så är det nog, man kan dela ett intresse, men det enda som verkligen ENAR två människor, det är när man avskyr tillsammans. :^)

Hi hi, vi ses!
/Rising
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag har nåt som ni inte har ;)

Nämligen fantasyrollspel utan enbart skogsninjor eller den andra typen. Men det är som med WW, det bolag som producerat det jag har har producerat mest moduler i världen. (Nu blev det svårt att gissa va?) I grundutförande så är det dock väldigt obeskrivna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Det är nog bara för att alverna är så hemliga ;)NT

/[color:448800]Han</font color=448800> som menar alvstäderna som alla känner till men ingen vet var de finns
 
Top