Nekromanti Codex?

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Funderade just på en sak... vad har rollspel.nu med Codex att göra nu för tiden? Förvisso så kan man ju beställa prenumeration men det finns inget forum längre. Dessutom så är det ju meningen att Codex ska finnas på www.codexportal.com i framtiden (även om det verkar ta en hiskelig tid).

Så vad är anledningen till att det är en FET codex-logga högst upp på sidan?
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jag tror att det är en fet CODEX-logga längst upp på sidan därför att det här är CODEX's rollspelsida. Mycket enkel förklaring, eller hur?
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
därför att det här är CODEX's rollspelsida
Nu måste du väl vara ute och yra. Codex är ingen rollspelstidning längre, nej, hepp, nepp - inte alls. Det är en, ja, vad kallar dom sig: speltidning? Hum, hur det än är så är 5-6 sidor rollspel i ett 100 sidors nummer lite för lite för att kunna kalla en så stor sida som rollspel.nu för sin "rollspelssida". Och jag håller med Punger... bort med Codex-loggan för fan. Sluta att smutsa ner rollspel.nu

Mac - som först trodde att det skulle bli en rollspelstidning men ACK SÅ FEL MAN HAR...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Sanningen finns där ute?

Loggan är kvar och blir kvar tills vi slår upp dörrarna för vår nya "look". Mer än så säger vi inte...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Rollspel.nu är Codexs rollspelssida. Den ska antagligen länkas ihop med Codexportal när det kommer upp. Nu är det ju så att rollspel.nu är en fristående sida men när Codexportal (vill inte förkorta det) kommer upp kommer codexportal bli en stor spelsida som tar upp allting som Codex tar upp. Rollspel, datorspel, filmer osv.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Sanningen finns där ute?

Kommer våra gamla alias att finnas med på det nya forumet eller får vi registrera in oss igen och börja om ifrån scratch?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Sanningen finns där ute?

Vem har sagt någonting om ett nytt forum? Ett nytt utseende däremot (vilket inte påverkar forumets databas för fem öre)...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nu måste du väl vara ute och yra. Codex är ingen rollspelstidning längre, nej, hepp, nepp - inte alls. Det är en, ja, vad kallar dom sig: speltidning? Hum, hur det än är så är 5-6 sidor rollspel i ett 100 sidors nummer lite för lite för att kunna kalla en så stor sida som rollspel.nu för sin "rollspelssida".

Okej, vad skulle de annars kalla den? "Stinas våffeljärnssida"?

Såvitt jag har förstått så ska rollspel.nu bli en av en hel liten kasse sidor som hör samman under Codex. Bland annat ska väl svenskamagic.com hamna under paraplyet. Rollspel.nu är Codex rollspelssida, på samma sätt som svenskamagic.com är Codex kortspelssida. Så du har implikationspilen vänd åt fel håll. Det är inte Codex som är rollspel.nus rollspelstidning.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Okej, vad skulle de annars kalla den? "Stinas våffeljärnssida"?
Hade varit bättre än Codex. Jag gillar just detdär med Stinas sida, ööö, varför inte ta å skriva det med lite mer engelsk "style" när vi ändå håller på... mera liksom "Stina's" ! Mmm... nee, men ärligt talat, jag tror rollspel.nu hade klarat sig bra utan Codex, med handen på hjärtat Krister - du kan inte säga att sidan har blivit bättre sen den gick ihop med Codex. Iofs inte heller sämre, och därför är detta "sammarbete" rätt meningslöst ur min synvinkel. Okey okey okey, jag vet att jag inte har något att säga till om, men jag vet också att många håller med mig.

Föresten, när jag ändå är här inne och skriver... öh Krister, kan du inte ta å skriva en hel massa saker och se om du får med dem i Codex. I princip allt du skriver blir ju bra, och jag saknar verkligen en hel del bra material. Alltså, inte för att säga att det som finns i Codex är dåligt men ur rollspelssynvinkel är ganska mycket ointressant. Liksom, varför inte skriva lite mer regler och om platser till svenska spel såsom Eon, Neotech och Drakar... nu kanske jag är HELT ute å snurrar men jag tror inte att jag såg något material till något av de spelen i senaste Codex. Det hade varit roligt om i alla fall 10 sidor (5-6 sidor är ju i minsta laget) var om rollspel, och att i alla fall hälften av sidorna (inget illa om din börja-spela-rollspel artikel men du fattar nog) var intressanta för spelare som spelat i över 1 år, och kanske en sida av dedär 100+ var intressant för oss som hållt på med hobbyn i över 10 år. Ööö, nu svammmmlar jag men du fattar säkert. Du är ju jävligt duktig på att skriva, jag saknar dina artiklar.

Ööhs, sist men inte minst måste jag tyvärr prata skit om Codex igen. Det är faktiskt jävligt synd att tidningen gick ur spår så mycket som det blev för oss rollspelsintresserade (och som förövrigt ändå skiter i vilket datorspel som är bra eftersom jag kan ladda ner vilket spel som helst månader innan det kommer i sverige och testa det själv utan att någon tipsar mig om det!!!).

Nej, jag tycker det är dags att starta en svensk rollspelstidning. Bara på nätet, det är ju billigast så. De som är intresserade skriver äventyr och annat i den, och någon redaktör sätter ihop allting och släpper den en gång i månaden eller kanske varannan. Även om inte allt material håller toppklass så gör det ju inte så mycket eftersom det inte går i tryck med kostnader där och allt sånt. Själv hade jag tyckt det varit väldigt roligt att läsa en sån blaska... ööö, endl;
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Föresten, när jag ändå är här inne och skriver... öh Krister, kan du inte ta å skriva en hel massa saker och se om du får med dem i Codex. I princip allt du skriver blir ju bra, och jag saknar verkligen en hel del bra material. Alltså, inte för att säga att det som finns i Codex är dåligt men ur rollspelssynvinkel är ganska mycket ointressant."

Det brukar bli en artikel per nummer av varierat slag från min ordbehandlare. Hade jag inte fått världens läbbigaste förkylning så hade jag varit klar med en till.

"Liksom, varför inte skriva lite mer regler och om platser till svenska spel såsom Eon, Neotech och Drakar..."

För min del är svaret både enkelt och skrämmande: jag har tröttnat på Eon, Neotech och DoD. Kan DoD6 Expert höja regelbiten av DoD över mediokert och Stigarnas Bok plocka fram lite mer intressant jox om världen så är nog faktiskt (o hemska tanke) det som med störst sannolikhet kan väcka mitt svenska rollspelsintresse igen. Så för min del är det mer intressant att skriva en temaartikel som inte är bunden till ett specifikt spel (till exempel den som kommer i nästa nummer eller den jag skriver på nu).

"Nej, jag tycker det är dags att starta en svensk rollspelstidning. Bara på nätet, det är ju billigast så."

Buss på!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"För min del är svaret både enkelt och skrämmande: jag har tröttnat på Eon, Neotech och DoD. "

Vad spelar du för något rollspel då? Jag hoppas att du inte har tröttnat på rollspel som helhet, hemska tanke.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad spelar du för något rollspel då?"

Just nu är det nya Star Wars, men det tar slut om ett tag. Sedan funderar jag på gamla hederliga Cthulhu ("dä va bättre förr" ekar i skallen) eller kanske Skymningshem eller Västmark.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Västmark borde passa som handen i handsken med tanke på att du själv har gjort det. Sedan finns det lyckligtvis hur många rollspel som helst att välja på så du ska säkert hitta något som passar. Ge inte upp, rollspelssverige behöver dig.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nyfiken i en strut

Vad är det du saknar i det nuvarande svenska rollspelsutbudet?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nyfiken i en strut

"Vad är det du saknar i det nuvarande svenska rollspelsutbudet?"

Något annorlunda och något äventyrligt, spel som vågar sticka ut från mängden, och spel som inte består av idisslade gamla normer.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Får jag plats under struten?

Av ren nyfikenhet... Vad tycker du (Krille) om Gondica? Har aldrig sett dig kommentera det, tror jag, ändå så tycker jag att det borde vara klippt och skuret för dig. Jag vet ju att du gillar Castle Falkenstein, Star Wars och många liknande, enkla, roliga, mysiga spel, och Gondica har ju "matinéaction" skrivet över sig från pärm till pärm!

Dessutom är ju Gondica sällsynt proffsigt, moget och intrikat, vilket är egenskaper jag tycker mig se även i dina egna projekt, varpå jag drar slutsatsen att Gondicas höga ambitionsnivå säkert skulle smaka mycket delikat i din gom. Har jag fel?

Jag bryr mig iofs inte direkt om vad du spelar eller inte spelar, men då ämnet ändå är uppe kan jag inte hålla mig ifrån att fråga.

Själv är jag som mest lyrisk över Changeling just nu. Jag vet att du inte gillar WW:s grejer, men det här är en liten karamell som jag tror alltför många har gått miste om. Dels bjuder spelet på en naiv, gladinfantil fantasykick som jag aldrig trodde mig få uppleva igen sedan jag köpte Expert, dels finns det här mycket samtidskommentarer iom att ens största fiende är banaliteten som förslummar världen. På ett sätt gör rollspelsskribenterna en smart helomvändning med detta; vi som rollspelar är ju precis den sortens fantasifulla drömmare som älvorna i spelet behöver. Bekämparna av banalitet. Att spelet dessutom tar ställning för alla konstnärer, även grafittimålare, och menar att homofober är dumma banalitet-spridare är ytterligare småsaker som jag tycker är kul att se i ett amerikanskt rollspel. Bara småsaker, men i sin helhet är ändå grundtanken med changeling förvånansvärt intressant och fängslande.

Säkert inte din kopp te, men får du nån gång för dig att prova lite avslappnat mysrollspel som får en att känna sig som en tioåring igen, då är det ett bra tips. Själv gör jag det till ett skräckrollspel, och då blir det ännu bättre. :^)

/Rising
 
Top