BtMoM (massiv spoiler, endast för SL)
Tja... jag SLade mastodonten i somras och det var väl lite av en besvikelse är jag rädd... Det krävs en HEL del jobb för att få det att fungera. Här är några tips
Till att börja med ska du inte vara rädd för att skära ner ganska kraftigt på äventyret. Till exempel är det onödigt att sitta å spela igenom när RPna går igenom alla oändliga checklistor överallt. Vissa deläventyr, tex landstigningen på isen, kan nästan skippas helt
Jag lät mina spelare köra med två uppsättningar karaktärer. Den ena uppsättningen var klassiska investigators och skötte allt detektivarbete i NYC och var med i expeditionen på Antarktis. Den andra uppsättningen var mer "low lives" och var besättningsmedlemmar på båten, dvs mekaniker o dyl. Dessa fick rycka in i scener som "fire at the pier" "the Black rat" & i princip hela färden ner. Det var dessa RPs som tog fast sabotören till exempel.
Tyskarna som dyker upp nere på Antarktis kan utnyttjas lite mer. Till exempel så lät jag inte tyskarna frivilligt lämna över "the Dyer text" utan den fick RPna hitta i deras tält när de "undersökte" de mystiska tyskarna lite närmare...
Det antyds på något ställe att RPna kan få för sig att Lexington är i maskopi med tyskarna. Detta körde jag ganska hårt på för att skapa lite paranoia i spelgruppen.
Jag tyckte vidare att det var lite magstarkt att tvinga RPna att offra en av sina egna i det svarta tornet utan lät "the mute witness" få reda på hur man gjorde för att återbörda Starkweathers huvud i väggen.
MUSIK: Musiken till "the thing" är ju uppenbar, den är ju gjord för isolerade forskare i polartrakterna, inte sant?
Annars är ju musiken till "the usual suspects" och "Ravenous" alltid lika klockrena.´Och när helvetet brakar löst ordentligt är ju musiken från "Omen II" helt obetalbar.
Hoppas jag varit till någon hjälp. Hör av dig och tala om hur det gick