Nekromanti CoC- ett bra rollspel?

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Intressant Debatt, kanske

”Jämfört med CoC där man gör rätt i att vara nervös för grannens dobermann så är det ju på en helt annan skala.”

Ja, tänk vad tryggt och fint det måste kännas när man får reda på att det finns varulvar som längtar efter att få slita en i stycken, att ett enda avslöjande om vem man är kan leda till döden, att majoriteten av ens artfränder ser en som någon att manipulera eller ett smaskigt byte, att man under hälften av dygnets timmar är så gott som försvarslös utan någon möjlighet att fly, att man inte har någon möjlighet att bryta den tillvaro man kommit till… /images/icons/wink.gif
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Beror på hur ...

<I>"Vampire är ett spel där intrigerna står i centrum och där
skräcken inte så ofta visar sig öppet, men ändå hela tiden
finns där och lurar."</I>

Beror på hur man vill spela eller inte spela.

<I>"Maskeraden innebär en kraftig begränsning av möjligheten
att använda de speciella vampyregenskaper man har."</I>

Inte nödvändigtvis. Sabbaten struntar högaktningsfullt i
maskeraden, som enbart är en "camarillaploj". Beror på
vad och hur man vill spela.

<I>"I städerna uppstår maktkamp och intriger eftersom
vampyrerna ser varandra som hot."</I>

Det kan vara så, men man kan lika gärna <B>tvinga</B> vampyrerna
till samarbete mot en mäktigare fiende - Bara för att kasta
om plotten lite. Precis som du skrev här:
<I>"Samtidigt måste de samarbeta för att klara sig mot yttre
fiender och för att bevara maskeraden"</I>

- Beror på hur man vill spela helt enkelt.

<I>"Svårigheten för en vampyr att lämna sin stad gör att det
är knepigt, ibland smått omöjligt, att fly från fiender och
sin egen historia."</I>

Varför skulle det vara svårt att "byta" stad ?

<I>"Sammanfattningsvis är Vampire är mycket bra spel och
definitivt värt pengarna!"</I>

Det beror ju i och för sig på hur ma... näh nu får jag ge
mig /images/icons/wink.gif Det mesta du sagt är väldigt bra, Arcana !
Sträck på dig, klappa dig själv på ryggen och säg: Jag är
bra. För det tycker iaf jag.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Intressant Debatt, kanske

<I>"Högar? Super? Hur spelar/spelade du egentligen? Du kanske
räknar in sånt som att man dör av solljus, inte kan vara
vaken dagtid eller måste dricka blod som superkrafter?"</I>

Misstänker att Vindhand syftade på Disciplines, som somliga
tycker är för mäktiga. Något jag inte kan förstå. Visst,
sant är att när man fått sin femte prick i någon av dem
är man väldigt mäktig - Men hur ofta har man det ?

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Aha !

<I>”att börja spela Vampire utan att veta någonting om
bakgrunden -- nja, jag är skeptisk.”</I>

<I>"Varför då?"</I>

Nu kom jag på en sak ! Man kan ju börja som en färsk vampyr
och bli utkastad i den svåra verkligheten för dessa
ljusskygga individer (höhöhö) - Utan stöd, utan klan och
utan en mästare att lära upp dig.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Piece of cake

"Ja, tänk vad tryggt och fint det måste kännas när man får reda på att det finns varulvar som längtar efter att få slita en i stycken, att ett enda avslöjande om vem man är kan leda till döden, att majoriteten av ens artfränder ser en som någon att manipulera eller ett smaskigt byte, att man under hälften av dygnets timmar är så gott som försvarslös utan någon möjlighet att fly, att man inte har någon möjlighet att bryta den tillvaro man kommit till… "

...kom med nåt svårare, va! Nåt som i alla fall har en chans att tävla med en Elder God. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Intressant Debatt, kanske

Ja, tänk vad tryggt och fint det måste kännas när man får reda på att det finns varulvar som längtar efter att få slita en i stycken, att ett enda avslöjande om vem man är kan leda till döden, att majoriteten av ens artfränder ser en som någon att manipulera eller ett smaskigt byte, att man under hälften av dygnets timmar är så gott som försvarslös utan någon möjlighet att fly, att man inte har någon möjlighet att bryta den tillvaro man kommit till

Varulvar är inte så vanliga i staden, mänskligheten är både lyckligt oventande och känslig för ens speciella "talanger", ens artfränder lyder under ett system av lagar o.s.v... I vilket fall som helst är detta ens dagliga (nåja) tillvaro och det är knappast något som ger en konstant panik. Snarare ger det avtrubbning.

Alla är vi fast i vår tillvaro. Det finns folk som bor nära det gamla tjernobyl som vet det att varje tugga mat de tar, varje vedklabbe de bränner o.s.v. för dem litet närmare strålsjuka och död... jag betvivlar att de går runt och är rädda för detta. De har inget val och får göra det bästa av situationen. Detsamma gäller vamparna.

I CoC är det istället personer som inte är vana vid hemskheter som hamnar i en situation som egentligen är dem övermäktig, men det finns ingen annan, inga superhjältar, inga mirakel, bara vanliga människor som gör sitt bästa av ren desperation.

Jag vet vad jag föredrar :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Intressant Debatt, kanske

1. Varför då?

Jag tycker det. Om du tycker det är lätt att identifiera sig med karaktärer du verkligen avskyr så har vi helt enkelt olika tycke och smak.

2. Blir man nödvändigtvis otrevlig?

Otrevligare än en vanlig människa, är inte det hela poängen med "besten", blodsugandet och manipulerandet?

Vampire -> Intriger -> Interaktion där själva personligheten blir framträdande -> Lättare att leva sig in i och lära känna karaktären -> Bryr sig om karaktären

Att man för står den behöver inte betyda att man gillar den, identifierar sig med den eller bryr sig om den. Jag tycker inte det följer alls.

Däremot tycker jag "gilla" brukar leta till "bry sig om" utan särskilt många undantag :)

Så elaka personer känner inte så mycket rädsla alltså…?

Elak här i betydelsen mäktig. Ja.

Högar? Super?

Har vi inte varit över det förut? Man är rätt mäktig jämfört men en vanlig människa (och nej, det balanseras inte av att man är för cool för att sola eller att man inte dricker... vin).

Annat var det på det oorganiserade 1920-talet då alla grannar hade dobbermans som fritt och lagligt kunde springa runt och bita ihjäl folk…

Se det så här: om man är rädd för en doberman så är man jävligt rädd för ett kilometerhögt tentackelmonster.
Om det krävs en organiserad grupp varulvar för att skrämma en så, tja, hur blir man då jävligt rädd till samma magnitud?
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
En gång

För länge sedan (på den tiden då jag fick spela ibland) så spelade jag en nosferatu
och den karaktären lyckades med bedriften att få fem duttar i en disciplin, nämligen
Obfuscate *pust* och det tog ett tag att uppnå.

Det är något som inte hänt ofta i vår spelgrupp. Kan faktiskt inte komma på någon
fler som har lyckats med det.

Så antalet spelare som lyckas kan man räkna på
en fläktinspektörs ena hands fingrar /images/icons/laugh.gif.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Jag har nu köpt Call of Cthulhu!

Jag tackar för alla bidrag och svar angående mitt inlägg!!
Jag har länge övervägt mellan CoC och Vapire länge nu, men jag köpte CoC nu. Och förmodligen så ska kjag köpa Vampire också i framtiden. För båda spelen fick enormt bra kritik, tycker jag som inte hade något av spelen innan!
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Intressant Debatt, kanske

”ens artfränder lyder under ett system av lagar o.s.v...”

Ganska många av dem tenderar att följa lagarna bara när det passar dem…

”I vilket fall som helst är detta ens dagliga (nåja) tillvaro och det är knappast något som ger en konstant panik. Snarare ger det avtrubbning.”

OK, så folket i Afganistan är inte skraja för minor eller personer som skjuter med kulsprutor på dem eftersom de är vana vid att det stryker med lite folk då och då i kriget…? Snarare är det så att man blir desto mer skraj om man kan associera till händelser som drabbat en själv eller ens omgivning. Gör ett studiebesök på en flyktingförläggning nån gång när folk leker med smällare i stan så kan du ju kolla in skillnaden i reaktion mellan ett flyktingbarn som är ”avtrubbat” och ett barn uppvuxet i Sverige.

”Det finns folk som bor nära det gamla tjernobyl som vet det att varje tugga mat de tar, varje vedklabbe de bränner o.s.v. för dem litet närmare strålsjuka och död... jag betvivlar att de går runt och är rädda för detta.”

Mycket OT: Nej, antagligen inte eftersom cancer visat sig drabba fler av dem som flyttat från området än av dem som stannat kvar…

”Jag vet vad jag föredrar :)

Jag hävdar bara att Vampire fungerar utmärkt för skräck, sen är det mycket möjligt att CoC fungerar väldigt bra det också. Jag har för dålig koll på CoC för att kunna dra några definitiva slutsatser om det. Det är sannerligen dags för Adragoor att plocka ner sitt CoC från hyllan och fixa iordning en kampanj! /images/icons/smile.gif
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Intressant Debatt, kanske

”Jag tycker det. Om du tycker det är lätt att identifiera sig med karaktärer du verkligen avskyr så har vi helt enkelt olika tycke och smak.”

Har aldrig varit med om att jag avskytt någon av mina RP. Visserligen brukar de alltid, oavsett spel, förr eller senare göra saker som jag själv aldrig skulle ha gjort, men det faktum att man gör det ur deras perspektiv gör att det inte alienerar en från rollpersonen.

”Otrevligare än en vanlig människa, är inte det hela poängen med "besten", blodsugandet och manipulerandet?”

I den här frågan är jag och Vampirekonstruktörerna nog inte helt eniga... Så som det fungerar med Humanity så blir Besten mer en funktion av att man gör otrevliga saker än vice versa. Har de tänkt sig att det ska vara på det sättet eller har de gjort en tveksam regel?
Blodsugandet borde som jag ser inte innebära att man blir en otrevlig jävel, det är ju egentligen inte konstigare än att jag för några timmar sedan i verkliga livet käkade köttet från det som en gång var en levande varelse (fläskfilé, intresseklubben antecknar antar jag… /images/icons/wink.gif ).

”Elak här i betydelsen mäktig. Ja.”

Snarare är det väl så att man blir rädd för andra saker och har andra saker att oroa sig för. En lågstadieelev är kanske skraj för att få spö av äldre elever, medan en diktator är rädd för att bli störtad eller mördad. Ta en kille som Josef Stalin, han var mäktig och samtidigt jävligt skraj.

”Har vi inte varit över det förut?”

Det har vi säkert och jag kan rekommendera dig och dina medspelare att göra rollpersoner enligt reglerna eller gärna spela med färre pluppar att sätta på disciplinerna än vad som anges. Några högar med discipliner har aldrig jag sett till när jag spelat.

”Man är rätt mäktig jämfört men en vanlig människa”

Än sen? Anser du dig i verkliga livet vara en superhjälte för att du enkelt kan döda en mygga eller spöa upp en dagisunge? Troligtvis inte. Varför? Jo, därför att det är helt oväsentligt. På samma sätt är det rätt oväsentligt att en vampyr har en bra chans i en knytnävefight med en vanlig människa.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Aha !

”Nu kom jag på en sak !”

Du har inte testat den varianten alltså? De vampire-RP jag haft har börjat som människor eller precis blivit vampyrer. Någon omhändertagande sire som skyddar mig från alla faror har jag inte sett till.

”Man kan ju börja som en färsk vampyr
och bli utkastad i den svåra verkligheten för dessa
ljusskygga individer (höhöhö) - Utan stöd, utan klan och
utan en mästare att lära upp dig. ”


Den varianten är den som jag föredrar.
Vill man förstärka skräckmomentet skulle jag föreslå (både jag och flera andra på forumet har nämnt det förr) att ens RP börjar som en helt vanlig människa och att man som spelare inte ens vet vilket spel eller vilken värld man befinner sig i. Att man som spelare inte har för mycket koll på sådant som ens rollperson inte heller borde veta ökar ofta inlevelsen.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Beror på hur ...

”Beror på hur man vill spela eller inte spela.”

Jaså, så alla måste inte spela ett spel på exakt samma sätt alltså? Det här måste jag berätta för grabbarna! /images/icons/wink.gif

”Inte nödvändigtvis. Sabbaten struntar högaktningsfullt i
maskeraden, som enbart är en "camarillaploj".”


Måste vara lite speciella kampanjer ni kör i så fall om sabbathen struntar helt i att dölja sin vampyrstatus. Borde bli mycket tidningsartiklar i stil med ”medelålders man drack blod från förbipasserande – polisen har inga spår ”, ”ung kvinna förvandlade sig till varg” m.m.

”Beror på vad och hur man vill spela."

Jepp, och jag avstår nog gärna från att spela med dig om det i din spelvärld skubbar runt tusentals vampyrer som skiter helt i att inte visa vad de egentligen är. Att sabbathen struntar i regler om diablere är en annan sak.

”Beror på hur man vill spela helt enkelt.”

OK, så hela spelmiljön beror fullständigt på deltagarna? Kan man ens tala om spelmiljöer enligt dig? Kanske skulle man helt strunta i att ha med spelmiljöer i spelen då och bara ha med regler? Varför inte lira DoD Chronopia istället nästa gång, det är ju ”hur man vill spela” som avgör hur det blir? /images/icons/wink.gif

”Varför skulle det vara svårt att "byta" stad ?”

Tja, själv flyttade jag från Växjö till Lund hösten 95. Jag hade i det läget tyckt att det varit rätt jobbigt om:
*jag inte känt en käft i stan.
*stadens vampyrprins frågat vad som får mig att plötsligt vilja komma till hans stad och måste ge mig tillstånd.
*en betydande del av mina artfränder i den nya staden hade upplevt mig som livsfarlig konkurrent, jaktbyte eller lämplig person att manipulera för egna syften.
*jag inte kunnat visa eventuella hyresvärdar giltig legitimation, bevis på någon sysselsättning, inte kunnat höra av mig till dem eller träffa dem dagtid, inte kunnat transportera mig på något vettigt sätt dagtid m.fl. praktiska detaljer.
*den anledning till att jag plötsligt flyttat inte var av det slag att man gärna berättar det, och jag samtidigt kan räkna med att den förr eller senare kryper fram.

Framförallt skulle detta göra det svårt i de lägen då man verkligen behöver sticka omedelbart. Tänk dig själv om det är en timme till gryningen, det utlysts bloodhount på dig, diverse vampyrer och ghouls är efter dig, det är inte så kul i det läget…

”Det beror ju i och för sig på hur ma... ”

zzz…

”näh nu får jag ge
mig Det mesta du sagt är väldigt bra, Arcana !
Sträck på dig, klappa dig själv på ryggen och säg: Jag är
bra. För det tycker iaf jag.”


Man tackar! /images/icons/smile.gif Ifall du av någon (okänd) anledning är rädd för att jag skulle känna mig nedtryckt kan jag lugna dig med att jag inte känner mig det minsta ledsen för att det 60 mil bort finns en för mig okänd person som deltar i den här tråden (Vindhand) som inte lyckats få fram skräckstämning i Vampire...
Om du fortsätter vara snäll kan jag t.o.m. tänka mig att visa dig hur man bygger med LEGO… /images/icons/wink.gif (Nej, förlåt, jag ska sluta, jag lovar!)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Intressant Debatt, kanske

"I CoC är det istället personer som inte är vana vid hemskheter som hamnar i en situation som egentligen är dem övermäktig, men det finns ingen annan, inga superhjältar, inga mirakel, bara vanliga människor som gör sitt bästa av ren desperation."

En rätt bra illustration av läget är följande lilla skiss:

<pre>Hemskhetsskala
------------------------------------------------------------------------------------->
0 10 20 30 40 50 100 1000 10000
RP/Vampire
|---------------------| BG/Vampire
^ |---------------^----------------------|
| ^ | ^
| | | |
Typisk neonat | Typisk dibbande |
| superstursk RP Kain med PMS
Halvelak halsgnagare
RP/CoC
|-------| BG/CoC
^|----^----------------------------------------------------------------------------|
| ^ | ^
| | | |
SAN | SAN |
70 | 10 Typisk
Typisk Kosmisk
kultist Fasa</pre>

Grejen är att rollpersonen i Vampire har en kasse äss i rockärmen att ta till mot sina antagonister. Så länge som spelledaren håller sig till reglerna så har man en chans, och man är definitivt bra mycket sturskare än det mesta som vanliga dödliga kan kasta mot en.

I CoC har man inte någon sådan lyx. Det finns inga äss och jokrarna funkar inte, och skulle du nu få ett äss så är risken att du blir galen på köpet. De Bad Guys (BG i diagrammet ovan) är sedan så mycket värre än vad som man någonsin kan komma på i Vampire - typ åtskilliga magnituder värre. Gapet mellan den skrämda och det skrämmande är så ofantligt mycket större, helt enkelt.

Sen handlar Vampire rätt mycket om hopp. Vampyrer hoppas på att de ska bli av med det otrevliga med att vara vampyr. All insikt man får om detta ökar hoppet. Inte så i Cthulhu. Tvärtom: när man väl inser vad man har att göra med så inser man också att man är chanslös. Det enda man kan hoppas på är att de Kosmiska Fasorna tittar åt något annat håll en stund till.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
The Tabloid Press

"Borde bli mycket tidningsartiklar i stil med ”medelålders man drack blod från förbipasserande – polisen har inga spår ”, ”ung kvinna förvandlade sig till varg” m.m."

Du läser inte National Inquirer, märker jag. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Tipsa mig gärna !

<I>"Du har inte testat den varianten alltså? De vampire-RP jag
haft har börjat som människor eller precis blivit vampyrer.
Någon omhändertagande sire som skyddar mig från alla faror
har jag inte sett till."</I>

Jag har funderat på att använda den varianten ett par gånger
men det är aldrig något som jag känner att jag kan spelleda,
min fantasi tryter lite på det området. Du har inga tips
till ett sådant spelande, såhär på rak arm ?

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Beror på hur ...

<I>"Måste vara lite speciella kampanjer ni kör i så fall om
sabbathen struntar helt i att dölja sin vampyrstatus"</I>

Självbevarelsedriften finns ju fortfarande kvar. Det är ju
inte direkt så att de vill basunera ut att de är vampyrer
och åka på pisk av Inkvisationen. Jag ville bara markera
en skillnad mellan deras och Camarillans synsätt på
Maskeraden och människorna i sig.

<I>"OK, så hela spelmiljön beror fullständigt på deltagarna?
Kan man ens tala om spelmiljöer enligt dig? Kanske skulle
man helt strunta i att ha med spelmiljöer i spelen då och
bara ha med regler? Varför inte lira DoD Chronopia istället
nästa gång, det är ju ”hur man vill spela” som avgör hur
det blir? "</I>

Ja, varför inte ? Man har inte roligare än man gör sig.
När jag, personligen, klagar på Chronopia är ju inte för att
jag själv skulle kunna ha tråkigt med det (snarare tvärtom)
utan för att det är lumpet (av många skäl, men som kan
disskuteras i DoD forumet framför detta forum).

<I>"Tja, själv flyttade jag från Växjö till Lund hösten 95.
Jag hade i det läget tyckt att det varit rätt jobbigt om:
*jag inte känt en käft i stan.
*stadens vampyrprins frågat vad som får mig att plötsligt
vilja komma till hans stad och måste ge mig tillstånd.
*en betydande del av mina artfränder i den nya staden hade
upplevt mig som livsfarlig konkurrent, jaktbyte eller
lämplig person att manipulera för egna syften.
*jag inte kunnat visa eventuella hyresvärdar giltig
legitimation, bevis på någon sysselsättning, inte kunnat
höra av mig till dem eller träffa dem dagtid, inte kunnat
transportera mig på något vettigt sätt dagtid m.fl.
praktiska detaljer.
*den anledning till att jag plötsligt flyttat inte var av
det slag att man gärna berättar det, och jag samtidigt kan
räkna med att den förr eller senare kryper fram."</I>

You´ve got a good point there. Superb !

<I>"Man tackar! Ifall du av någon (okänd) anledning är rädd
för att jag skulle känna mig nedtryckt kan jag lugna dig
med att jag inte känner mig det minsta ledsen för att det
60 mil bort finns en för mig okänd person som deltar i den
här tråden (Vindhand) som inte lyckats få fram
skräckstämning i Vampire..."</I>

LOL!

<I>"Om du fortsätter vara snäll kan jag t.o.m. tänka mig att
visa dig hur man bygger med LEGO… (Nej, förlåt, jag ska
sluta, jag lovar!)"</I>

<B>*mumlar förbannelser*</B> /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Intressant Debatt, kanske

Ganska många av dem tenderar att följa lagarna bara när det passar dem?

Ja, precis som människor är det många som kan tänka sig att bryta mot lagar om det verkar löna sig. Det ändrar inte det faktum att ett lagstyrt samhälle är notervärt tryggare än laglös anarki dör vilddjur äter varandra utan att tänka två gånger.

OK, så folket i Afganistan är inte skraja för minor eller personer som skjuter med kulsprutor på dem eftersom de är vana vid att det stryker med lite folk då och då i kriget??

Är du rädd för att krocka varje gång du åker bil? Bara att det finns en risk innebär inte att man går runt och är rädd för den. Särskilt inte om man inte har något val.

Gör ett studiebesök på en flyktingförläggning nån gång när folk leker med smällare i stan så kan du ju kolla in skillnaden i reaktion mellan ett flyktingbarn som är ?avtrubbat? och ett barn uppvuxet i Sverige.

Mjo, men då är de ju rädda för att den trygga världen skall bli otrygg igen. Om de i stället levde i en omgivning där det ständigt var skottljud i bakgrunden skulle det faktum att det smäller även idag inte vara så ruskigt skrämmande.

Detsamma tycker jag gäller vampyrerna. De lever ständigt i sin värld så de lär ju inte vakna en kväll skrikandes av ångest över att ens kompisar är blodsugande vilddjur som gärna hugger en i ryggen. Det är ju alltid så, vilket gör det mer till bakgrundsbrus än något intressant.

Mycket OT: Nej, antagligen inte eftersom cancer visat sig drabba fler av dem som flyttat från området än av dem som stannat kvar...

Eh? Det verkar ju mystiskt... varifrån har du fått den idén?

Nåväl, jag tror mer det har att göra med att de inte har råd att flytta eller köpa mat utifrån.

Jag hävdar bara att Vampire fungerar utmärkt för skräck,

Jag kan inte säga emot dina erfarenheter. Det är bara att gratulera :)
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Intressant Debatt, kanske

>I CoC är det istället personer som inte är vana vid hemskheter som hamnar i en situation som egentligen är dem övermäktig, men det finns ingen annan, inga superhjältar, inga mirakel, bara vanliga människor som gör sitt bästa av ren desperation.

Sant. Riktigt skrämmande blir det först när RP är ordentligt sårbara. De ska gärna ha en eller annan psykisk defekt. Att ha en deprimerad neurotisk fobiker som rollperson ger mer skräckstämning än att ha en romantiserad cool vampyr.

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Intressant Debatt, kanske

”En rätt bra illustration av läget är följande lilla skiss:”

Den säger ungefär lika mycket som den här skissen:

<pre>Index för konsekvenserna av att solen lyser på en.
--------------------------------------------------------->
1 2 3 4 5 6

CoC-person Vampyr
|-----------------------| |-------------------------|</pre><p>1. Blir svettig.
2. Huden blir röd och börjar fjälla.
3. Hudcancer.
4. Dör om en stund.
5. Dör om en kort stund.
6. Dör jävligt snart.

”Gapet mellan den skrämda och det skrämmande är så ofantligt mycket större, helt enkelt.”

Än sen då? Blir CoC ett 100 gånger bättre skräckspel om du gör alla elakingar 10 gånger tuffare och har med 10 gånger fler av dem i äventyren?

Tycker på det hela taget det verkar som att du inte gillar Vampire därför att det inte är CoC och för att en Vampire-RP i vissa situationer inte skulle bli lika skrämd som en CoC-RP som hamnade i samma läge. Enligt min uppfattning ungefär lika logiskt som att påstå att CoC är ett dåligt skräckspel eftersom en CoC-RP skulle klara sig jättebra i ”Otäcka spindelspelet” där rollpersonerna är myggor som fastnar i spindelnät och blir jagade av de fruktansvärda spindlarna som är flera centimeter större än dem själva…
CoC har lika lite som Vampire någon definitionsrätt på vad skräck är. CoC och Vampire är olika spel, de är inte avsedda att vara samma spel och de är inte tänkta att spelas likadant. Skräcken i spelen gestaltar sig inte på samma sätt, rollpersonerna har olika fördelar respektive nackdelar, de blir skrämda av olika saker o.s.v.
 
Top