NYHET CMON köper Riotminds varumärken

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
783
Jag gissar att en hygglig del av varumärket Trudvangs värde ligger i de 5E-anpassade produkterna. Alltså: 5Es popularitet + Trudvangs snygga bilder = god försäljning.
Jo, det känns som en rätt rimlig analys!
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Dels tar det i regel tid att bygga upp ett varumärke. Dels kan det vara svårt att veta på förhand om det blir ett populärt varumärke eller inte. Köper man ett existerande varumärke som går hyfsat har man ju redan fart.

Och att försöka göra något lite bättre än något som redan är etablerat är svårt att lyckas med.
Ja, det är förmodligen svårare att bygga själv från grunden. Men är byggstenarna i Trudvang verkligen så geniala? Det är det jag inte tycker. Trudvang är standardfantasy plus lite fornnordiskt. Räknat i rena pengar är det dock mer begripligt.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
783
Ja, det är förmodligen svårare att bygga själv från grunden. Men är byggstenarna i Trudvang verkligen så geniala? Det är det jag inte tycker. Trudvang är standardfantasy plus lite fornnordiskt. Räknat i rena pengar är det dock mer begripligt.
De har en tydlig och stark visuell profil. Och som kickstarter visat så är snygga bilder nödvändigt för att få ihop en drakskatt.
Sen är definitionen "det är standardfantasy plus lite XX" applicerbart på typ 30% av alla bordsrollspel.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,904
Det är bara att gratulera Riotminds! Även om jag personligen tycker att de tog spelen i en riktning som för mig inte alls var önskvärd går det inte att komma ifrån att åtminstone de tidigare versionerna av spelet påverkat mitt förhållande till hobbyn väldigt mycket!
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
De har en tydlig och stark visuell profil. Och som kickstarter visat så är snygga bilder nödvändigt för att få ihop en drakskatt.
Sen är definitionen "det är standardfantasy plus lite XX" applicerbart på typ 30% av alla bordsrollspel.
Ja, det visuella är påtagligt och i mina ögon oerhört kitschigt (även om Tapia är en mkt skicklig illustratör). Håller med om att särskilt fantasyrollspelen är lika varandra. Det som skiljer dem åt blir då rimligen kommersiellt viktigt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
De har en tydlig och stark visuell profil. Och som kickstarter visat så är snygga bilder nödvändigt för att få ihop en drakskatt.
Jag tror också att det där med tydlig profil har varit superviktigt. Och estetiken är ju ändå så pass "unik" och för den delen konsekvent att det lätt går att säga "det där är Trudvang" om man ser en bild från spelen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,004
Location
Ereb Altor
Starka varumärken betyder inte alltid att det är genialt, bara att man var först att bli störst på den grejen.
Behöver inte ens vara först. Behöver bara vara känt och trovärdigt. Det är inte bara slutkund som ska övertygas utan samtliga led.

Jag menar, det är väl rätt få människor som har en stark åsikt om huruvida Ford, Skoda eller Volkswagen är bäst. Att Ford var först spelar mindre roll. Idag har Tesla och Polestar den rollen.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Tycker Trudvang är intressant och skulle gärna se att det blir rollspel igen i framtiden. Men känns som CMON mest kommer satsa på brädspel och ännu mer osannolikt är det väl om de skulle göra något av Trudvang på svenska igen.

Någon som har koll om CMON brukar låta andra göra saker av deras varumärken på licens?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Artikeln said:
Köpesumman är hemlig men borde, enligt vad Di erfar, ligga en bra bit över 10 Mkr. /.../ bolaget som i fjol omsatte 5 Mkr och visade ett rörelseresultat (ebit) på 3,1 Mkr.
Oavsett vad jag tycker om Riotminds spel och Theo som onlineperson här på forumet, så tycker jag det är skitkul att någon (mer) visar att det faktiskt går att tjäna pengar på rollspel här i Sverige.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Oavsett vad jag tycker om Riotminds spel och Theo som onlineperson här på forumet, så tycker jag det är skitkul att någon (mer) visar att det faktiskt går att tjäna pengar på rollspel här i Sverige.
Det tycker inte jag att det gör, dock. De säljer inte rollspel i det här fallet utan varumärken. Det är en rätt stor skillnad, ur mitt perspektiv. Särskilt när det rör sig om ett bolag som har en ganska skakig historik på produktsidan (med brasklapp om att jag aldrig följt deras produkter, utan bara går på vänner och bekantas ofta starka åsikter).

Men det visar ju absolut att rollspel är business i alla fall. Vilket har potentialen att gynna hela hobbyn.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Det tycker inte jag att det gör, dock. De säljer inte rollspel i det här fallet utan varumärken. Det är en rätt stor skillnad, ur mitt perspektiv. Särskilt när det rör sig om ett bolag som har en ganska skakig historik på produktsidan.
Alltså, jag önskar att jag kunde hålla med dig, men de tog faktiskt inte och köpte ett varumärke för att sälja vidare det, utan tog det faktiskt och förvaltade det - och då samtidigt drog in massor av nya individer in i hobbyn. Som skrivet, jag har inte mycket till övers för deras produkter, men jag måste ge dem cred för att lyckas med det.

Trudvang var ett år ett av de mest efterlängtade (engelska) spelen på En World-listan, exempelvis. Säger att det ändå har en fan base.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Alltså, jag önskar att jag kunde hålla med dig, men de tog faktiskt inte och köpte ett varumärke för att sälja vidare det, utan det tog faktiskt och förvaltade det - och då samtidigt drog in massor av nya individer in i hobby.
Jag syftar helt på denna affären, dock. De säljer inte rollspel (=böcker, pdfer, etc.) utan varumärken.
 
Top