NYHET CMON köper Riotminds varumärken

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
DI rapporterar att Riotminds säljer sina varumärken till CMON för över 10 miljoner guldmynt (enligt vad DI "erfar").

 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Jag minns när jag träffade Theo för första gången, sent 1999 eller tidigt 2000. Då berättade han att en av deras ambitioner var att utveckla Trudvang till en värld som man kunde göra figurspel och brädspel och andra typer av underhållning av. Och att de hoppades utveckla flera sådana världar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Kul för Riotminds och ett bra kvitto på deras arbete. Frågan är så klart vad som händer spelen nu. Trudvang verkar ju Cmon vara investerade i men övriga kanske inte hänger med? Eller så kör man på som tidigare men i ny regi.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Kul för Riotminds och ett bra kvitto på deras arbete. Frågan är så klart vad som händer spelen nu. Trudvang verkar ju Cmon vara investerade i men övriga kanske inte hänger med? Eller så kör man på som tidigare men i ny regi.
Om jag skulle gissa så är det främst brädspelspotentialen CMON är ute efter. Rollspel kan vara en lönsam affär (som Fria Ligan visat, bland annat) men det är mer jobb för färre guldmynt än med rollspel. Eller kanske snarare, brädspel har potential för större utväxling.

Å andra sidan är det ju rollspelen som utvecklat varumärkena, så de kanske bestämmer sig för att rulla på med dem. Jag vet ju egentligen inget om CMON som företag, de kanske är rollspelsnördar! :D
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Rollspel eller brädspel? Både och kan uppenbarligen funka. Men den verkligt goda affären tycks ligga i att utveckla egna varumärken. Det kan säkert vara svårt, men knappast omöjligt. Trudvang har uppenbarligen nått en publik, även om jag inte riktigt förstår vilken USP:n är, förutom illustrationerna.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Kul för Riotminds och ett bra kvitto på deras arbete. Frågan är så klart vad som händer spelen nu. Trudvang verkar ju Cmon vara investerade i men övriga kanske inte hänger med? Eller så kör man på som tidigare men i ny regi.
Jag hoppas på en bra reboot av Götterdämmerung / Lex Occultum. Det är ett riktigt bra koncept och stämning, men jag känner att det aldrig riktigt blev något av det på riktigt. Men som idé är det skitbra.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Har CMON någon historik av att ge ut rollspel? Har de i så fall varit bra eller mindre bra?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Trist att det antagligen betyder att Trudvang och Lex Occultum inte kommer utvecklas mer som rollspel.
CMON jobbar ju mest med plastgubbar på olika sätt.

Jag antar att det betyder att riotminds även då kasserar det där nya IP:t world of Kensai till DnD 5E som de presenterade i maj.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
445
Location
Uppsala
Jag hoppas på en bra reboot av Götterdämmerung / Lex Occultum. Det är ett riktigt bra koncept och stämning, men jag känner att det aldrig riktigt blev något av det på riktigt
Håller helt med. Man får hoppas CMON ser potentialen för nya rollspel och inte bara satsar på brädspel istället.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Men den verkligt goda affären tycks ligga i att utveckla egna varumärken. Det kan säkert vara svårt, men knappast omöjligt. Trudvang har uppenbarligen nått en publik, även om jag inte riktigt förstår vilken USP:n är, förutom illustrationerna.
Det är nog samma USP som för alla varumärken, igenkännlighet. Så länge varumärket inte har någon obotlig skandal i bagaget är det nästan alltid en god idé att köpa istället för att bygga upp. 20 år för 10 miljoner är ju trots allt inte på Smaugnivå.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Trudvang har uppenbarligen nått en publik, även om jag inte riktigt förstår vilken USP:n är, förutom illustrationerna.
Det började ju som Drakar och Demoner, så det hade redan ett starkt varumärke bland den svenska publiken från början. Och världsbygget hade en tydlig identitet som var lite lagom annorlunda. Sen är ju illustrationerna den främsta säljpunkten med nästan alla stora rollspel.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Det är nog samma USP som för alla varumärken, igenkännlighet. Så länge varumärket inte har någon obotlig skandal i bagaget är det nästan alltid en god idé att köpa istället för att bygga upp. 20 år för 10 miljoner är ju trots allt inte på Smaugnivå.
Jo, ett varumärke är ju något man känner igen. Vad jag funderar på är vad som gör Trudvang speciellt. Det är ett fantasyrollspel med fornnordiska influenser. Spelvärlden är också rätt omfattande. Det finns dessutom en etablerad kundbas, oklart dock (åtminstone för mig) hur engagerad den är idag. Är det den snarare än det andra som värderas till tio miljoner?

Det började ju som Drakar och Demoner, så det hade redan ett starkt varumärke bland den svenska publiken från början. Och världsbygget hade en tydlig identitet som var lite lagom annorlunda. Sen är ju illustrationerna den främsta säljpunkten med nästan alla stora rollspel.
Jo, jag känner till kopplingen till Drakar & Demoner, men det spelet har ju FL just köpt på sig rättigheterna till. Det jag undrar över är varumärket Trudvangs värde nu och de närmaste åren. Jag hyser alltså inget agg mot Cmon (jag vet inte ens vilka som äger företaget), utan undrar bara över värderingen av sagda varumärke. Det kanske verkligen ÄR värt så mycket, men jag tycker nog mest bara att Trudvang inte är så spännande eller originellt. Vad jag förstår har Riotminds gjort världens klipp.
 
Last edited:

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Jo, jag känner till kopplingen till Drakar & Demoner, men det spelet har ju FL just köpt på sig rättigheterna till. Det jag undrar över är varumärkets värde nu och de närmaste åren. Jag hyser alltså inget agg mot Cmon (jag vet inte ens vilka som äger företaget), utan undrar bara över värderingen av sagda varumärke. Det kanske verkligen ÄR värt så mycket, men jag tycker nog mest bara att Trudvang inte är så spännande eller originellt. Vad jag förstår har Riotminds gjort världens klipp.
Internationellt tror jag att Trudvang har större kundkrets än Drakar och Demoner. Och jag tror att jänkarna kan tycka att det fornnordiska är lite mer speciellt än vi tycker i Sverige – särskilt i kombination med de karaktärsstarka illustrationerna.

Kan ingenting om varumärkesvärderingar, men förra året omsatte Riotminds 5 miljoner och gjorde ett resultat på nästan två miljoner.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
... utan undrar bara över värderingen av sagda varumärke. Det kanske verkligen ÄR värt så mycket ...
Jag har verkligen ingen aning om hur man värderar såna där "intellectual properties", men följande är saxat från artikeln:

"Den mest framgångsrika kampanjen, som drog in närmare 14 Mkr, gjordes i samarbete med CMON för ”Trudvang Legends”."

Så om CMON kör några till såna Kickstarters och närmar sig de 14 miljonerna även för dem, så känns det inte så farligt att betala 10 mille för Trudvang.

Givet att de då väljer att utveckla världen till att vara nått mer än det är idag, för annars hade de ju lika gärna kunnat licensiera den, tänker jag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Fri spekulation:

Jag tror att detta ger Fria Ligan mer motivation att jobba vidare med egna IP istället för att bli ett bolag som mest gör spel på licens. De har ju väldigt starka varumärken i Symbaroum, Coriolis och Forbidden Lands, och visserligen i Tales from the Loop, men det är ju mest Stålenhag så att säga.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Ja, Kickstarter är förstås en bra värdemätare. Även om det inte var 14 miljoner rakt in på banken. Men i mina ögon är verkligen fundraising en x-faktor. Vad är Kickstarter och liknande tjänster om fem år? Ännu större eller ingenting?

Och vad säger att det inte vore ännu bättre att skapa ett eget, nytt fantasyvarumärke? Det finns andra och ej licensskyddade sätt att använda sig av svenskt kulturarv, om nu det är grejen som säljer.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Och vad säger att det inte vore ännu bättre att skapa ett eget, nytt fantasyvarumärke? Det finns andra och ej licensskyddade sätt att använda sig av svenskt kulturarv, om nu det är grejen som säljer.
Dels tar det i regel tid att bygga upp ett varumärke. Dels kan det vara svårt att veta på förhand om det blir ett populärt varumärke eller inte. Köper man ett existerande varumärke som går hyfsat har man ju redan fart.

Och att försöka göra något lite bättre än något som redan är etablerat är svårt att lyckas med.
 
Last edited:
Top