[Classic Traveller] Ensam på Schuraraba

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Så sparkade igång ett litet soloexperiment med Classic Traveller. Jag har slagit fram en subsektor, valt planet att starta på, slumpat fram fem st Travellers men en dog i karaktärsskapandet så kvar blev bara fyra. Att dö i karaktärsgenereringen är så jävla bra. Detta skapar någon unikt med karaktärer som överlever, samt en risk som en måste välja om en är villig att ta. Men återkommer till vilka de är.

Grunden för detta experiment är detta:
- Vi spelar utan tredje imperiet, subsektorn är vår setting och vi upptäcker den i spel
- Helt och fullt endast luta mig mot Travellers generering av encounters för att se vad det är som sker och tolka de resultaten
- Målet för karaktärerna är att tjäna pengar såklart, men i förlängningen att skaffa ett eget skepp, detta är väl som ett mål på fjärran horisonten men anledningen är också personlig för karaktärerna.
- Jag har noll intresse av hård sf här, det här är 100% rymdäventyr
- Att trots att detta är ett soloexperiment försöka agera som jag skulle gjort som referee om det hade varit vid ett spelbord, dvs luta mig tillbaka, vara neutral, spela för att se vad som händer och inte fudge:a med tärningarna och om något är osäkert, också lita på tärningarna, de får guida allt vidare

Subsektorn jag slagit fram ser ut såhär:
Saureration_Subsector.png

Så systemet vi börjar i är:
Schuraraba (B-414400-E)
There is a Good quality starport, with banking, refined fuel, maintenance, and a non-starship capable yard. Schuraraba is around 6,400 kilometers diameter. Schuraraba There is a trace atmosphere (under 0.1 Atm). A vacc suit is required. There is between 35% and 45% open water or ice on the surface. Total population is 22574. There is no government. Nothing is prohibited.

Vidare har det Trade codes Ni och Ic, dvs non industrial (de måste importera teknik och liknande) och Ic Ice capped, de hav som finns har ett tjockt istäcke på sig.

Jag flummade ner ett par stycken om planeten som blev detta:
Schuraraba är ett socialt experiment som en gång sågs som en högst intressant idé av fria tänkare inom imperiet. Planeten befolkades ursprungligen av politiska fraktioner sökandes frihet och något eget, utanför den storpolitik som imperiets andra världar har svårt att undgå. Det har visat sig vara dyrare och mer komplicerat att urvinna de metaller ur planeten, men viss mängd malm urfinns och skeppas iväg.

De stora haven har utgjort en källa både för äventyr, mat och råvaruexport. Under de stora isklädda haven breder sig nattsvarta hav ut och dess bråda djup har endast utforskats längs med kanterna och ytan under den kilometertjocka isen.

Nu är Schuraraba lika mycket ett politiskt experiment, som om du frågar vissa stannat upp eller helt misslyckats, som en plats där allt handlas med. Även om inte de stora inkomsterna kommer från vad planeten har att ge, har rymdhamnen byggt upp ett rykte om en plats där allt allt allt kan säljas och köpas.

Jag ser framför mig något som ser lite ut som förenade arabemiratens planer för mars: https://www.popsci.com/united-arab-emirates-mars-city-pictures/

Hade jag kört detta med riktiga spelare hade jag skrivit lite om några av systemen, alla med hög population, alla som har rymdhamnar av sort A eller B, alla som sticker ut lite. Jag hade nog namngivit tre fyra adelsfamiljer som håller till här, tre fyra företag som sysslar med aktivitet här, konflikter mellan dessa hade jag funderat kring och sett om något klaffar ihop med de system som subsektorn innehållet, samt kanske hade jag funderat över något annat, typ har vi ett stort imperie som styr allt och om så hur ser då intresset ut för just denna subsektor? Osv. Men för detta får storpolitiken och fraktionerna vänta, och bara det direkta som drabbar karaktärerna får vara det som jag lägger något intresse för.

Jag skapade också tre st. Animal Encounter tables för havet, någon annan stans är det ingen risk att stöta på något djurliv.

De ser ut såhär:

TERRAIN: Seacave
Die Animal Weight Hits Armor Wounds & Weapons Action
2 1 Reducer 400kg 25/13 none +2D horns A4F6S1
3 6 Hunter 1600kg 22/8 none +4D stinger A6F7S2
4 7 Reducer 800kg 23/14 none +3D claws, teeth A7F6S1
5 1 Gatherer 1600kg 29/13 none +4D claws, teeth A4F7S3
6 3 Grazer 3200kg 25/18 none +5D hooves, horns A5F1S4
7 1 Grazer 200kg 14/8 none +1D hooves, horns A8F1S3
8 1 Filter 25kg 12/8 jack thrasher A0F8S1
9 1 Siren 3200kg 22/17 none +5D claws+1, teeth+1 A0F7S0
10 Special event to be administered by the referee.
11 4 Killer 25kg 11/9 none teeth+1 A5F8S3
12 1 Chaser 100kg 20/6 none claws, teeth A0F6S2

TERRAIN: Bottom
Die Animal Weight Hits Armor Wounds & Weapons Action
2 2 Reducer 100kg 15/2 none claws, teeth A6F6S1
3 1 Gatherer 400kg 20/14 none +2D claws+1, teeth+1 A7F3S1
4 3 Carrion-eater 3200kg 29/8 none +5D thrasher A4F6S3
5 1 Gatherer 400kg 17/16 none +2D claws A9F7S1
6 1 Filter 12kg 5/12 none horns, teeth A0F5S0
7 5 Filter 800kg 32/10 jack +3D thrasher A0F4S0
8 5 Filter 50kg 17/7 none horns A0F3S0
9 1 Chaser 400kg 29/8 none +2D as blade A0F5S2
10 Special event to be administered by the referee.
11 1 Trapper 800kg 30/9 none +3D teeth+1 A0F7S0
12 3 Killer 400kg 25/5 none +2D as broadsword A1F7S1

TERRAIN: Depths
Die Animal Weight Hits Armor Wounds & Weapons Action
2 4 Carrion-eater 3200kg 34/12 jack +5D hooves A6F6S1
3 7 Eater 6000kg 40/12 none x2 claws, teeth A1F7S2
4 9 Reducer 3200kg 20/14 jack +5D claws, teeth A8F6S1
5 5 Hunter 400kg 21/9 none +2D claws A5F6S2
6 14 Grazer 800kg 21/8 none +3D horns, teeth A3F3S2
7 17 Grazer 3200kg 22/17 jack +5D claws, teeth A7F3S2
8 7 Grazer 400kg 26/10 none +2D hooves, teeth A6F1S2
9 13 Chaser 400kg 27/10 none +2D as blade A0F6S4
10 Special event to be administered by the referee.
11 1 Chaser 3200kg 32/12 none +5D as pike A0F8S2
12 1 Chaser 1600kg 33/13 jack +4D stinger A0F7S3
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Karaktärerna är dessa:

Anisa Jat
Other 738B27 Age 22 1 Term Cr 5000
Forgery-1, Streetwise-1

Ender Jat
Army Lt Colonel 4598A4 Age 38 5 Terms Cr 3500
Air/Raft-2, Brawling-1, Computer-1, Forward Observer-1,
Gun Combat-1, Leader-2, Rifle-1, SMG-1, Tactics-1
Gun, Low Passage

Percival Hicks
Army Captain 275987 Age 22 1 Term Cr 500
Gun Combat-1, Medical-1, Rifle-1, SMG-1, Tactics-2

Vincze Károly
Scout 8D933A Age 26 2 Terms Cr 7000
Mechanical-1, Navigation-1, Pilot-1, Vehicle-1

Zoral Jat
Marine 857A65 Age 18 0 Terms Cr 0
Cutlass-1
DECEASED

Kusinerna Ender och Zoral har hamnat i systemet Schuraraba, befinner sig på Schuraraba-2 och har här mött upp med Zorals lillasyster Anisa, hon är lite på glid och är släktens svarta får. De lär känna Zincze och Percival som försöker samla pengar för att ta sig från systemet. Zoral dödas i en konflikt med kriminella element som Anisa kommit i konflikt med.
(resultat av att slå fram fem karaktärer med lite slump och låta deras olikheter och likheter skapa något)
 
Last edited:

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Nu när jag äntligen fått tag på första utgåvan av reglerna i hårdpärm följer jag detta med stort intresse. (y)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Så vi startar första dagen, jag lånar trejde imperiets datumformat och namn på dagar för att jag är lite bekväm.

Och ja, jag kommer absolut inte skriva ut det här som någon slags skönlitterärt försök att dölja reglerna. Tvärtom. Det kommer vara tärningsslag, resonemang, resultat av tabeller. Ni får väl försöka läsa in rollspelande, en SL som beskriver vilka som möts och rollspelar ut lite interaktioner osv. :)

Wonday 135 - 2754
I Traveller finns en hel drös olika uppsättningar med slumptabeller som skall slås för varje dag och varje vecka. Det finns slag för att hitta en uppdragsgivare, det finns slumpmöten, det finns Animal Encounters, det finns slag för att se om en blir trakasserad av snuten och det finns slag för att se om en ramlar över något rykte. Detta senare vet jag inte riktigt hur jag ska hantera solo, så låter det vara för stunden. Kanske bollar jag ut en mall till någon annan som får skriva samman ryktestabellen istället för att jag själv ska göra det.

Men, veckan börjar med en random encounter när vårt gäng drar runt i rymdhamnen och i barer och söker jobb. 5+ och det blir ett möte och jag slår 6. T66 för att se vilka det är. Resultatet blir 33 = Hunters & Guides +1 LGV vilket innebär att de har med en L = Ledare, G = Guns och V = Vehicle och jag slår med +1 på mötestabellen. De är sex till antalet. Rimligt att detta rör sig om ett gäng jägare som tar sig ner under isen och med hjälp av undervattensfarkost (det är ju en grupp som har en farkost så passar ju utmärkt) utforskar och jagar det djurliv som finns där. Jag slår för hur nära vi möts, detta görs alltid för att etablera avstånd på mötet. För inomhus slår jag med -5 och avståndet blir short. Så i samma lokal, antagligen kanske snackas det vid vid en bar över någon stark dryck. Och sen slå för att se om de är vänligt inställda eller ej, 2d6 med +1 från tidigare. Jag får 9 och de är intrigued av vårt lilla sällskap.

Bara för att jag själv är nyfiken så väljer jag ut Seacaves och slår ett slag för Animal Encounters där för att se vad det är de primärt jagar, får en 6:a. De jagar alltså då detta "Grazer 3200kg 25/18 none +5D hooves, horns A5F1S4". Dessa djur hänger alltså runt i grupper om 2-4 kanske, de väger bortåt 3 ton, de har hovar/horn vilket jag tolkar det lite som att de kanske rent av är någon form av gigantiska kräftdjur med hårda kanter och flera gripklor de kan nyttja, de har dock ingen rustning (none) så de har inget skal, men de är enormt snabba, S4 = fyra gånger så snabb som en människa. De gör +5d i skada vilket är brutalt, så dessa jägare är antagligen jäkla modiga eller desperata. Grazers är då betesdjur om jag tolkar det rätt, har inte boken bredvid mig just nu, och tänker då att de livnär sig på alger och små djur och växter på grottornas väggar.

Sällskapet snackar på här och har det trevligt i baren. Men vi var ju på jakt efter en uppdragsgivare, 5+ så hittar vi en, men icke. Slår en 1:a. Men, som referee hade jag här helt klart lutat mig mer mot den här random encountern med jägarna, så jag låter helt enkelt Ender Jat snacka upp gruppen och försöka se om det finns pengar och möjlighet för jobb med jakten på dessa gigantiska kräftdjur (har någon ett namn på dem så shoot!). För att se hur detta går lutar vi oss på reaktionstabellen igen, 2d6 på den, men låter Ender Jats leader +2 ge +1 på slaget samt låta den allmänt omfattande militära erfarenheten spela roll för ytterligare +1. Så totalt +2 här. Resultatet blir 11= Enthusiastic, så ja helt klart! De behöver mer folk och har faktiskt nyligen tjänar ihop till att köpa en ny ubåt för att utöka deras verksamhet. Vi blir anställda på den, tillsammans med ett crew från Jack Rowland (säger vi att ledaren heter för dessa) för att utforska ett nytt undervattensgrottsystem samt spåra....

Och här åter igen lutar jag mig mot Animal Encounter tables och slår 6 och 8. 6 har vi redan slagit och passar ju svinbra eftersom det är vad de specifikt är på jakt efter oftast, men 8:an är ny:
Filter 25kg 12/8 jack thrasher A0F8S1. Ett djur av modell filter är något som inte söker byten utan filtrerar omgivningen genom sig självt, tänker alltid på typ gelekub på d&d med dessa. Så föreställer mig någon slags stor manetliknande varelse som sträcker ut sig i gångarna i grottsystemet och låter små djur och annat fastna och filtrera vatten genom dess kropp. Låt säga de jagas för att rätt tillagad anses de vara en delikatess.

Slutligen slår jag 1t6+2 för att avgöra mängd pengar, får 6 så 6000 Cr erbjuds sällskapet plus ev. procent på vad de lyckas fånga. Jag slår 1t3 för att se när nästa tur är planerad att ske för att se om vi hinner med något mer, men slår 1 så redan i morgon kommer jakten sätta fart.

Slutligen skall vi dagligen slå 2d6 mot law level för att se om vi blir trakasserade av snuten eller ej, eftersom Schuraraba har 0 i law level så finns det inget rättsväsende här som kommer bry sig i oss, men jag som referee bestämmer istället att låta ett resultat av 0 innebära att sällskapet påkallat intresset hos någon fraktion bland kriminella element här. Eftersom Anisa redan varit insyltad i endel trubbel här så låter jag det bli 2d6-2 och om något sker som gör att en får feeling för att öka denna mod så blir det mer minus i framtiden. Slår en sexa och det är lugn.

Vårt sällskap tackar för sig, äter och dricker upp och söker sig sen till sömns för att ladda inför morgondagens undervattensjakt.
 
Last edited:

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Gigantiska kräftdjur (har någon ett namn på dem så shoot!) kanske: Marequiter
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Lite om detta med siffror i gamla Traveller.

UWP, Universal World Profile. Detta är helt enkelt hur ett system beskrivs i Traveller. B-414400-E är systemet vi befinner oss i.

B - Starport
4 - Size
1 - Atmosphere
4 - Hydrosphere
4 - Population
0 - Government
0 - Law Level
E - Tech Level

Varje system CT bedöms ha en planet av intresse, sen kan systemet ha en gasjätte eller fler och fler planeter osv. Men exakt antal vet vi inte riktigt om om vi inte använder oss av Scouts för att bygga ut detta lite mer. Jag bryr mig inte så mycket i det nu, men har med mig lite info från Scouts i genereringen så blir det aktuellt så finns det där.

Men, vad jag ville påtala var bara det här med techleveln. Oftast är det såhär när världar blir intressanta, en slumpar ju fram alla dessa världen och ofta kan de vara rätt rimliga, men sen rätt var det är sticker något iväg. Det är en planet med 100% vatten men en population som är skyhög. Det är en planet med skyhög population och jättelåg teknologisk nivå som styrs från ett annat system. Osv. En får titta på detta. Tolka det och fundera vad det innebär på just den här världen. Och i detta fall är det teknologinivån. Den är ju helt galen. E är högt. Men planeten har också inget styre över huvud taget och ingenting är förbjudet. Och en rymdhamn av typ B innebär att den är i god kvalitet, det finns raffinerat bränsle att köpa, det finns en shipyard med non starship construction... och såklart då, på en sådan här värld så det enda som kan vara intressant som är non-starships är kanske skyttlar mellan de olika habitaten på planeten samt undervattensfarkoster. Så det blir helt enkelt skeppsvarvets specialitet. Antagligen är dessa frihetstörstande människor som vill fokusera på teknologiska innovationer och inte låta någon form av styre komma i vägen och har utvecklat och förfinat dessa metoder enormt sen de bosatte sig här.

UPP, Universal Personality Profile. På samma vis har vi karaktärerna, låt oss ta Anisa Jat, 738B27
Strength 7
Dexterity 3
Endurance 8
Intellegence B
Education 2
Social Standing 7

Anisa är jäkla smart, men med noll utbildning, antagligen hamnat på glid och uteslutande sysslat med småbrott och liknande. Att hon också har karriären Other innebär i CT i princip att hon inte dög till något annat, ingen militär ville ta emot henne. Hennes Dex på 3 kanske helt enkelt är att hon faktiskt dragit på sig en rejäl skada, skulle gissa någon helt enkelt skjutit henne i knäna någon gång och hon haltar nu. Detta klaffar också rätt väl in med hennes färdigheter, Forgery-1, Streetwise-1. Familjens svarta får, misslyckad men smart som fan, den som alla trodde skulle bli något stort och men nu haltandes och ansvarig för Zoral Jats död på något vis.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Gigantiska kräftdjur (har någon ett namn på dem så shoot!) kanske: Marequiter
Marequiter är vad som står på menyn att jaga.

De här 25kilos geleklumparna som blockerar gångarna i undervattensgrottorna lär ju också ha ett namn...
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
208
Location
Malmö
Vad innebär de röda linjerna på sektorkartan (konkret, ingame) och hur genererade du dem?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Vad innebär de röda linjerna på sektorkartan (konkret, ingame) och hur genererade du dem?
De röda linjerna är handels och kommunikationsrutter. Traveller från 1977 har dessa som samma, men sen i och med utgåvan från 1981 och i och med att Tredje Imperiet utvecklades mer och xboat-linjerna kom till separerades rutterna i handelsrutter och kommunikationsrutter (eller så har jag förstått denna utveckling). Jag gillar tänker att vi inte har ett separat lager för kommunikation, att det mycket väl kan vara så att jag lastar spannmål, textiler och tobak på planet x, gör mig redo för avfärd men då kommer adelshuset som styr planeten och vill hyra in mitt skepp för att ta med kommunikationsmeddelande till system y som jag kommer passera på min väg till destinationen. Gillar också hur det inte blir så många rutter, det blir oftast vissa kluster som saknar kopplingar till större system och det primärt är rymdhamnar av typ a och b som får fasta och etablerade rutter.

Rent in game innebär det att dessa rutter är regelbundet trafikerade och det går oftast att hitta skepp som rör sig mellan dessa platser, du kan hitta en plats för en high, mid eller low passage mellan dem (high är då att du färdas vaken och i bra inkvarteringar, mid har jag för mig är att du jobbar och sliter lite, och low att du med risk för ditt eget liv färdas nerfryst/sövd till destinationen) och vill du med eget skepp färdas mellan dessa etablerade rutter finns det navigationsdata att köpa på engångskassetter. Vill du färdas utanför rutterna behöver du själv och din skeppsdator kalkylera färdvägen och risken för ett misslyckat hopp ökar härmed rejält.

Reglerna för att etablera dem sker genom att du vid varje system kollar vilken rymdhamns-typ den har, och kollar sen vilka system som finns inom 1-, 2-, 3- och 4-jumps räckvidd. En rymdhamn av högre kvalitet (a är här högst) har en högre chans att få en koppling till ett system med rymdhamn av hög kvalitet och som ligger nära, och på samma sätt sjunker chanserna för att kopplingar skall finnas med både rymdhamnens kvalitet och med avstånd. Dessa ger sen en siffra som en slår en tärning mot och skapar dessa rutter.

Mer info om detta finns exempelvis här: https://talestoastound.wordpress.co...rlude-the-1977-edition-over-the-1981-edition/
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Hur går död-under-skapande till? Hur är det tänkt att hanteras när olika personer spelar olika roller?
När du skapar en karaktär så slår du fram grundstats först, sen försöker du dig på att bli antagen vid någon av de karriärer som finns, navy, army, marine, merchant, scout eller other. Blir du inte antagen blir du intvingad i en av karriärerna via slump. Sen går det som genom olika steg där du kan få färdigheter, bli befordrad, få startutrustning/pengar, etc. och sen kollar en alltid för survival, olika karriärer har olika chans för detta som också modifieras av dina stats. Så, survival blir på det hela en faktor att ta med i beräkningen om du vågar bege dig in i ytterligare en vända eller ej, det blir den avgörande faktorn som liksom säger att en gammal scout som överlevt flertalet utforskningar och förtjänat sitt eget skepp är ytterst sällsynt, de flesta scouts är runt 20-30 och gjort en eller två terms innan de kom på bättre tankar, eller, snarare, de flesta scouts är döda. :)

För mig nu blev det att jag slog fram fem personer och såg vilka de var, försökte hitta hur de kunde hänga samman och tyckte det var intressant att ta med den döda personen in i tänket. Har slagit fram karaktärer tidigare som dött och undertiden en gör det så kanske en börjar få en bild av den här helt misslyckade marinsoldaten, som två terms verkligen är på håret att dö men lyckas, och sen tredje termen dör, och sen slår du fram en ny marine, och så fortsätter tanken existera där hur den här första kanske är hans bror och hur de kämpade tillsammans och den här brorsan som faktiskt överlever nu ger upp karriären när brodern dör, och kanske är det inte med ett gott öga till marinkåren, kanske rent av att ens karaktär söker hämnd på något befäl som hen anser bör hållas ansvarig för broderns död? Typ så tänker jag kring död i Travellers karaktärsskapande. Dels utjämnande för att skapa karaktärer som är mer ovanliga än andra. Men det går också att väva in de som dör in i nya karaktärers bakgrunder och ge dem lite fart in i världen.

Och på tal om det vill jag ju egentligen såklart att karaktärerna jag skapar här ska jaga rätt på mördaren och se till att utkräva ett straff eller plocka personen från planeten till en plats dör mord straffas. Får se om de överlever undervattensäventyren först, så kanske det blir jakt på mördare efter det. För i den här hålan de hamnat på är ju typ allt tillåtet. :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
IS Form 8 - Schuraraba.png

När jag funderade över sällskapets kommande ageranden fick jag för mig att jag behövde en karta, så slumpade fram denna. Så här kommer den, en karta över planeten. Alla vita med blå vågor är alltså hav inunder ett tjockt istäcke.

Återkommer med nästa dag.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Tänkte jag skulle lägga in det också men typ:

Mörkbrunt : berg
Lagombrunt : stenigt/mindre berg
Gult : Plattare mark med grus/sand
Vitt : is

... : Grova stenar (och feta .. än större stenblock)
V (fast uppochner) : höga berg
U (fast uppochner) : kuperat
~ : vatten
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
high är då att du färdas vaken och i bra inkvarteringar, mid har jag för mig är att du jobbar och sliter lite, och low att du med risk för ditt eget liv färdas nerfryst/sövd till destinationen
Att jobba under resan är "working passage". En middle passage garanterar inte samma uppassning och mat, samt att det är en standby biljett, så om någon köper en high passage riskerar man att få vänta på nästa skepp.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Att jobba under resan är "working passage". En middle passage garanterar inte samma uppassning och mat, samt att det är en standby biljett, så om någon köper en high passage riskerar man att få vänta på nästa skepp.
Yeah! Kände att det var något jag inte hade koll på där med mid!
 
Top