[Classic Traveller] Ensam på Schuraraba

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Först shoppar vi lite utrustning också, jag drog ner lite på allas startkapital för att göra allt lite intressantare för mig själv, och efterskänker därför varsin Vaccsuit till samtliga då det väl är en rimlig sak att ha här. Och vi skramlar lite pengar för att köpa med.range coms till samtliga.

Anisa Jat (-330 Cr):
Mesharmor (2)
Shotgun + 20 rnds (3.75)
Blade (0.35)
Lockpick set (-)
Medium range com (0.1)
(Vacc suit) (8)

Ender Jat (-3003 Cd):
Mesharmor (2)
SMG + 150 rnds (2.5+3.75)
Electronic toolkit (5)
Compass -
Radiation detector (1)
Medium range com (0.1)
(Vacc suit) (4)

Percical Hicks (-480 Cr):
Jackarmor
Rifle + Telescopic sight + 20 rnds
Electronic torch
Medium range com (0.1)
(Vacc suit) (4)

Vincze Károly (-4520):
Artificial gill
Swimming eq.
Automatic pistol + 20 rnds
Infrared goggles
Handcuffs x 4
Medium range com (0.1)
(Vacc suit) (2)

Så, nästa dag då? Tänkte jag, men sen insåg jag att hade jag varit spelaren som spelade Anisa hade jag sagt "när de andra lagt sig och jag är säker på att de somnat, smiter jag ut..." för, fan, Anisa är ju ansvarig för vad som skett, hennes släktingar kommer hit för att få henne ur trubbel och redan är en död. Så, vad jag skulle gjort som spelare är helt enkelt att agera som Anisa och låta henne söka rätt på vilka som är ansvariga för Zorals död, hon har nog sina misstankar men vill ha dem bekräftade och utkräva hämnd om så är möjligt.

Så Anisa nyttjar sina erfarenheter från Shuraraba där hon faktiskt tillbringat endel tid, hennes Streetwise får ge +2 på slaget då det är i ett system hon är väl bekant med allt, mot 8+ men samtidigt vill inte Anisa att någon skall få nys om henne, vilket gör hela utfrågningen och sökandet lite svårare, så höjer det till en TN på 9. Slår 10 och hon lyckas.

Föreställer mig hur hon frågar runt i rymdhamnen och runt om i de olika kupolerna som är en del av Nahla, hon får nys om en del av Nahla där familjen Moneaux håller till, styrd av familjens överhuvud Margar (slumptabeller för namn på https://donjon.bin.sh är riktigt bra). Så Anisa slår sig ner på en bar, Markell's, och spanar ut över den del av Nahla där det sägs att Moneaux håller till.

Så, jag behöver ta reda på om Monaux eller någon annan som skvallrar för dem märker av Anisa och hennes snokande. Enklast hade kanske varit att bara sätta ett TN och köra, men kör en ruling att vi nyttjar Anisas slag som TN, eftersom det inte rör sig om en person utan om flera och eftersom det är fråga om organiserad brottslighet här så +2, mot TN 10 som var Anisas framgångsrika slag tidigare. De lyckas såklart slå 11 och de märker av henne. Reaktionstabellen igen då, för jag vill se hur de reagerar på att att Anisa snokar runt efter dem, ger slaget -2 då det faktiskt handlar om något som så uppenbart söker efter familjens tillhåll. Slår 4 som innebär Hostile, may attack och det innebär att de anfaller på 8+, slår 6 och de anfaller inte.

De är fortfarande är de fientliga, så rimligt är ju att de helt enkelt övermannar Anisa och tar henne till fånga. Valet sen blir intressant. Varför övermannar de bara Anisa? Varför inte bara röja henne ur vägen? För att de vet att hennes sällskap har något som de vill åt? Som referee skulle jag ju kunna slå igen på random encounters-tabellen för att se om något intressant dyker upp där, men jag har lite intressanta saker redan nu som jag bara kan vända in i det här.

Planeten har som tidigare nämnts en rätt hög techlevel, detta behöver ju inte vara helt omstörtande för hela samhället utan kan ju röra specifika saker, eller vissa speciella innovationer utvecklats till nära perfektion. Och givet det lite extrema tillståndet här med hav under tjocka ismassor, så varför inte undervattensfarkosterna?

Så vad jag tror händer är helt enkelt att övriga hjältar blir stoppade utanför sitt hotellrum dagen efter, eller kanske rent av konfronterade på deras rum. Bevis för att Anisa är tagen visas upp och de förklarar lite bryskt att sällskapet nu står i skuld till Margar Moneaux, hon kräver att de kapar en av undervattensfarkosterna, färdas med den till Damaris för att där lämna den till en av Monoauxs kontakter. Möjligt dessa jägare inte har tillgång till de senaste mest avancerade byggena, men ändock har de tillgång till något som är långt mer avancerat än vad som finns på många andra platser.

Jag kan se framför mig hur Ender Jat frusterad och förbannad, vill spöa skiten ur goonsen som kommer och utpressar dem, men tvingas lugna sig och acceptera Moneauxs krav. En vanlig submersible är enligt grundreglerna värd 2 miljoner Cr, så en sådan här, även om den skulle vara av en gammal modell, lär ha ett värde på några nivåer mer. Så för Anisas liv + varsin low-passage till Murist (0508) så är det, oavsett vad Ender, Percival och Vincze vill, en deal.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
efterskänker därför varsin Vaccsuit till samtliga då det väl är en rimlig sak att ha här
Älskar beskrivningen i första Expanse-boken, när Miller åker med Belters, och använder en billig begagnad vakuumdräkt som luktar av någon annans svett och bara allmänt är rätt otrevlig. Sen kontrasten mellan den och de sprillans nya superfina Marsianska dräkterna på Rocinante. :)

Så, vilken av dem har din crew?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Älskar beskrivningen i första Expanse-boken, när Miller åker med Belters, och använder en billig begagnad vakuumdräkt som luktar av någon annans svett och bara allmänt är rätt otrevlig. Sen kontrasten mellan den och de sprillans nya superfina Marsianska dräkterna på Rocinante. :)

Så, vilken av dem har din crew?
Bra fråga. Tänker mig Anisa har en skitig gammal tung sak som hon snott. Ender har en modern, men inget som drar ögonen åt sig, antagligen något som han tagit med sig efter sina år inom armén. Percival även han något av motsvarande snitt. Vincze har något betydligt stiligare och mer hightech men som också påvisar slitage efter, även om det inte blev många, åren som scout åt imperiet. Intressant aspekt här är väl att ingen av dem straight out från karaktärsgenereringen är tränad i att hantera Vacc Suit, men kommer nog ge samtliga men inte Anisa "Vacc Suit 0" då det låter rimligt att de i vart fall inte är helt obekanta med det hela. Vacc Suit är en jäkla bra färdighet, så fort en försöker sig på något lite farligt i en Vacc Suit är det annars dags att slå mot TN på 10+ och en otränad person slår då med -4 på slaget, vilket helt enkelt innebär att någon fara har manifesterat sig och katastrof är på intåg. För varje rank i Vacc Suit ges +4 på slaget, så redan Vacc Suit 2 fixar detta utan att behöva slå. Men för någon utan färdigheten är det bara att ta det lugnt, inte utsätta sig för situationer andra än att gå lite långsamt och ta det lugnt, inget problem för ett gäng äventyrare typ? :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Så, jag har småspelat detta vidare på lite långsammare nivå men tog nu i dagarna tag i det igen lite mer intensivt och jävlarns.

Nu bara fråga: Ender Jat, vem är han? Tänker han att han tar detta, kapar ubåten och lämnar över den till de som har hans kusin tillfångatagen? Eller kommer han köra en lömsk deal tillbaka, och försöka få med sig de på skeppet att övermanna skurkarna och rädda sin kusin?

Ok, så klipp till ubåtshamnen. Tänker det är en gigantisk grotta urholkad ur isen där vattnet, kolsvart, öppnar upp sig på ena sidan och där ligger flera undervattensförkoster dockade. Alla är rätt små, ser mer ut som små skepp som färdas i atmosfären mellan olika platser, men istället ämnade för att färdas under vattnet...

Så från port Bughju, Mörka hamnen på lokala dialekten, går ombord på skeppet Adriana II med besättningen, Achet Turnes, Michy Russon, Jackenn Lery.

Achet Turnes
Hunter 27793B Age 46
Computer-1, Electronic-1, Submersible-2, Gun Combat-2,
Hunting-2
Shotgun, Harpoon

Michy Russon
Hunter 856AA4 Age 22
Computer-1, Hunting-1, Mechanical-1
Revolver

Jackenn Lery
Hunter C6C443 Age 22
Hunting-3
Harpoon

Intressant fråga här som jag som referee eller spelare inte vet, är hur relationen mellan Margar Monoaux och jägarna är? Vi låter ett reaktionsslag avgöra det, femma som resultat. Så fientligt men inte direkt våldsamt än. Gissningsvis försöker Margar få inflytande över jägarna och nyttja dem för diverse operationer under vattnet, även om inget är direkt olagligt på planeten och det inte finns en lag att upprätthålla här, så håller ju varje grupp sin egen lag, och i allra högsta grad är nog de med tillgång till undervattensfarkoster något som nyttjas och som kanske används för att transporter saker fram och tillbaka mellan de olika habitaten på planeten.

Sen frågan hur mkt av detta Ender Jat och spelarna har koll på? Hade ju slagit detta dolt som referee men nu har en ju tillgång till allt. Så gissningsvis vet de om det eller inte så svårt att dra slutsatserna. Så jag tror Ender, Percival och Vincze helt enkelt beger sig till hamnen Bughju, eskorterade av andra jägare, färdas ner genom den gigantiska magnistiskt kontrollerade hissen fyra kilometer rakt ner i isen, och där möter de upp Jack Rawland. Fick lov att göra en liten skiss över detta också...

image0-1.jpg

Ender Jat vill samtala med Jack privat och berätta läget för honom. Och lägga upp planen att Ender, Percival och Vincze plus vilka mannar Jack kan avvara, för Adriana II till mötesplatsen och gör sig redo för att lämna över henne till Margars folk, men överfaller dem när de tar sig ombord på Adriana och förhoppningvis ger detta möjlighet att rädda Anisa. Jag tror att vi här måste ge Ender +2 på slaget, detta sammantaget pga hans ålder och rang, han är ändå en respektabel pensionerad militär, tillsammans med den fientliga relationen mellan jägarna och Margar kanske ytterligare +1 borde ges, i sig självt kanske inte men nu erbjuder också Ender Jat sig själv och Percival och Vincze som någon som kan slåss mot Margar. Åter igen ett reaktionsslag, jag slår 10. Tio är Responsive, ett snäpp från entusiastisk som är 11, så jag bedömer att Jack går med på detat, även om inte Margar kommer vara där, så är det en offensiv mot hennes verksamhet värd att ta. Så våra hjältar tillsammans med Achet, Michy och Jackenn drar mot platsen som Margar vill ha ubåten överlämnad vid. Detta kommer ta några timmar så ett slag för encounters under vattnet är rimligt under resan. Att stöta på någon ute i vildmark eller i det här fallet under vattnet är 1/3 chans, så 5-6 på en d6, men slår 4 och inget dyker upp.

Så, resan tar nog bortåt fem sex timmar, undertiden ser jag framför mig hur vi rollspelar ut hur vi gör upp planer om hur allt skall gå till, där Achet, Michy och Jackenn gömmer sig ombord på Adriana medans Ender, Percival och Vincze tar sig ut ur båten och om de hinner dit innan Margars folk, gömmer sig Percival någonstans med sitt gevär och kikarsikte.

Men frågan är väl om vi hinner dit för vad vi tror är innan Margars folk, jag kan faktiskt inte sätta detta som mål, utan mest att vi tar oss dit snabbt för, som vi ska se, dikterar encounterreglerna saker som kan motsätta sig detta. Men vi sätter en TN på 8 för att hinna dit snabbt och antagligen innan Margars folk, slår 8 och vi kommer dit men kanske inte med jättemycket extra tid att förfoga över.

Vi slår nu för mötet: Låter Ender Jats leader och tactics ge +1 när se lägger upp sin plan att gömma sig runt om i hamnen och låta skurkarna närma sig ubåten Adriana II för att sen överfalla den från olika håll. Egentligen skall tactics och militär erfarenhet ge mer, men bedömer att det spelar in på samma vis som om vi rör oss på en mer öppen yta, utan här precis anlänt med ubåten och skall försöka rusa ut för att positionera sig på en plats de aldrig varit på. Men +1 i vart fall.

Inledande för varje möte i Traveller är surprise-slaget. Vi slår för att se om någon sida överraskar den andra och tillåts få handla ensamma. Varje sida slår en t6, om någon sida får 3 eller högre i jämförelse med andra sidan, har de överraskat de andra. Vilket såklart händer här. Och inte till våra hjältars fördel. Istället får det Margars folk som överraskar dem. Alltså måste de varit på plats redan innan. Jag behöver också veta vilket avstånd de befinner sig på, vilket 2d5 - 5 (för inomhus) ger resultatet short, som är väldigt nära, 0-5 meter. Måste också veta antalet de är och, vad är rimligt? 3-8 personer? t6+2 ger 3. Så de är i numerärt underläge, något reglerna nämner specifikt att en grupp med SLPs som befinner sig i numerärt underläge antagligen försöker fly undan vid ett slag på 7+, jag slår 2d6, ger dem +1 pga att de har ett övertag med gisslan ändå, men slår högt, och de sticker. Antagligen förstår de och ser att Ender Jat med vänner inte tagit över ubåten och att det kommer ut folk med vapen redo. De försöker fly undan, 7+ för att lyckas och -1 för att det är kort avstånd, och de misslyckas med detta helt och våra hjältar ser dem när de försöker fly iväg bland containrar och lådor och strid utbryter. (egentligen skall de faktiskt lyckas fly automatiskt eftersom de har surprise, men bedöker avstånder som så nära att chansen att upptäckas finns, så vi slår ändå för om de lyckas eller ej...)

Strid I Traveller är fantastiskt. Det finns inget initiativ. Istället sker allt samtidigt. Det är lätta att bli utslagen helt, men inte alltid så lätt att faktiskt dö.

Alla kommer skjuta på varandra, förutom jägarna som kastar sig platt på marken för att ta skydd innan de besvarar elden. Detta ger -1 på tärningsslaget för att träffa dem.

Vi inleder med att Margars folk skjuter på våra hjältar. jag slumpar fram att två skjuter på Jackenn och en skjuter på Percival.

För att träffa i Traveller ska ett slag slås mot 8+, varje vapen har sen mods beroende på avstånd och mot vilken rustning. Det är lite trixigt men finns bra redskap för att hantera det snabbt och enkelt vid spelbordet. Ex. dessa: https://talestoastound.wordpress.com/2018/03/01/traveller-out-of-the-box-weapon-cards-1977-edition/ Dessa kort räknar om så att det snabbt går att se att med ex. en autopistol mot mesh på kort avstånd så krävs ett slag på 7+, inräknat att Jacken kastat sig på marken så 8+. Jag ger dem alla också +1 i sina vapenfärdigheter.

Första skottet på Jacken ger 5. Andra 11. Så en träff. Skadan slås, 3d6-3 för autopistol och blir totalt 10.

I traveller så dras skadorna direkt från fysiska grundegenskaperna. Första gången du tar en skada i en strid slumpas det ut vilken av egenskaperna hela skadan skall tas från, kallas First blood, efterföljande gånger så får du själv dela ut skadorna men varje tärning som slås måste vara en egen enhet av skada. Så 3d6 med 2, 5 och 6 -3 på någon, ger då ex. 2, 5 och 3 och dessa skulle kunna spridas ut själv av spelaren så 2 på str, 5 på det och 3 på end. Men, reglerna för First blood säger då att hela skadan dras från en egenskap som slumpas fram. Slumpar fram att det är Dex, och Jackenn har 6 i dex och går ner på 0 direkt och faller medvetslös omkull. resterande skada som är kvar, 4, slumpas ut att det dras från endurance.

Jackenn slutar med en grundegenskap nere på noll och är därför lindrigt skadad, han kommer vakna till på en tio minuter och få hälften av skadorna återställda.

Percival har jack-armor, vilket ger 5+ inte så goda chanser. Tar en träff och får 13 i skada. Dras först från dex som går ner på noll, nästa på end som går ner på 0, och sen resten från str som går ner på 1. Percival är allvarligt skadad, kommer befinna sig medvetslös i flera timmar och behöva medicinsk hjälp för att komma åter.

Traveller regler här är väl lite luddiga och egentligen säger de bara att den allvarligt skadade vaknar till liv efter 4 timmar och då återställs allt som var på 0 till 1. För att bli fullständigt läkt måste de få medicinsk proffshjälp. Spelar ju här by the book, så det är väl så det är. Men skulle nog vilja hacka in ett slag här, en gång i timmen, eller liknande, för att kolla blödningar och se om en blöder ut eller ej... men det får hamna i mitt post-apo-hack av Traveller istället.

Alla de har skjutit, och så hjältarnas sida som skjuter samtidigt här. Kan kort sammanfatta det med att 10 sekunder senare i samma runda, ligger alla tre av Margars goons på betongen blödandes och svårt skadade eller medvetslösa. Ender Jat springer fram för att söka efter Anisa, men är här här? Jag slår en tärning, 1-2 så finns inte Anisa här, 3-5 är hon är 6, så har hon tagit en kula själv. Slår 1. Hon är inte här. Margar har hållit henne kvar i fångenskap....

Det här blev en rafflande vändning. Hade ärligt talat preppat upp för att utforska djupet här men karaktärerna och tärningarna ville något annat....
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Så jag har inte glömt bort det här. Jag har bara tagit ett break i huvudet för att det krävdes en jäkla massa tärningar för mig själv när allt brakade samman i vad som kunde varit slutet för samtliga framslagna karaktärer men inte blev det. Eftersom att återge eldstrid är rätt tröttsamt och trist så sammanfattar jag det hela lite smått såhär:

- Jag funderar rejält på vad tusan jag som spelare skulle gjort här. Jag skulle ju agerat. Valen är kanske att antingen söka reda på Margar Moneaux tillhåll, storma det i ett försök att frita Anisa. Men, som spelare hade jag nog sett det som att vi hade ett övertag här ändå, vi har oskadliggjort Moneauxs hejdukar och vi har ubåten. Så jag väljer att låta Ender ta kontakt med Moneaux över videolänk men först efter att de smetat in blod från Jackenn på övriga besättningsmän som får spela döda, sen visar upp att de slagit ut ubåtens crew, att de även slagit ut hennes mannar som ämnade överfalla dem, och nu vill Ender ha Anisa. Han kräver att hon levereras på planetens yta, rakt ovanför där skeppsvarvet är, ubåten är minerad, om inte Anisa levereras levande till dem så kommer den sänkas. Om hon försöker ta sig ombord, kommer den sänkas. Han skiter i passage härifrån. Han vill ha Anisa och sen är det allt. Jag slår ett slag för att se Margars reaktion på detta, inte så mycket om hon kommer ta betet eller ej utan mer, huruvida hon ser genom lögnen eller ej. Får ett resultat mitt emellan, vaksam men inte direkt misstänksam.
- Jag bedömer att det minst är en tre fyra timmar bort innan de anländer till platsen. Jag slår lite tärning för mig själv för att avgöra antalet som kommer och om Margar kommer själv och om hon faktiskt denna gång har med Anisa.
- Ender Jat får ta Percivals jaktgevär med kikarsikte, slänga på sig sin vaccsuite och bege sig upp för att hitta en plats att gömma sig på, han vill helt enkelt lägga sig i bakhåll för att se om han kan lyckas knäppa Margar och avsluta det här en gång för alla. För detta slår vi inget gömmaslag eller liknande, utan allt finns redan inbyggt i stridsreglerna med överraskning. Så vi slår för överraskning, jag ger bonus till Ender Jat, för militär bakgrund och tactics som färdighet, och slår. Ender lyckas överraska Margars sällskap när de kommer körandes med en sexhjulig rymdbil. Vi slår för avstånd för att se vart de stannar, avståndet till Ender blir Long och han tar sikte.
- Vad som kom sedan är en rätt rafflande eldstrid om än att det var mindre rafflande att slå tärning själv fram och tillbaka. :) Reglerna för överraskning innebär i princip att du får skjuta hur mycket som helst fram tills du avslöjar dig själv. Så att ex. skjuta ett gevär i vakuum ger inte direkt några signaler som kan bryta en överraskning om vi inte träffar någon person eller sak i närheten som kan avslöja oss. Så Ender har en rätt rejäl trumf på hand här, men han behöver också oskadliggöra Margar direkt för att inte striden ska dra igång, att döda en ledare är klassiskt sätt att tvinga fram ett moralslag i dessa gamla spel.
- Margar Moneaux och hennes sällskap kommer ur bilen. Anisa är med. Margar närmar sig övriga sällskapet med några av sina muskler bredvid sig, vapen dragna. Ender tar sikte, skjuter, träffar, men slumpen vill sig inte, och Margar tar skadan och är fortfarande på benen, om än nu med en läckande Vaccsuite. Och striden är igång.
- Saker som skedde var: Anisa på marken, nedbrottad av en av Margars mannar som tar ett skott av Endar och faller, Margar som kravlandes in bakom bilen försöker laga sin vaccsuite sen kastar sig mot bilen för att fly, tar ett skott av Ender igen och faller medvetslös till marken, Anisa som lyckas greppa den döda vaktens hagelgevär, vända det mot den sista som stod på benen och skjuter honom när denne försöker ta sig in i bilen för att fly.
- I slutet var det endast Ender och Anisa som stod på benen, övriga medvetslösa eller utslagna pga smärtan.
- De lappar ihop sina vänner vaccsuites och beger sig från platsen, kvar lämnar de Margar med läckande dräkt och därmed en rätt säker död, och beger sig ner till Ubåten för att lämna platsen och bege sig bort. Jag föreställer Ender håller om Anisa, kanske rufsar om hennes hår, när han långsamt suckar och känner sig alldeles för gammal och överväger om han ska läxa upp henne för att hon sätter dem i trubbel hela jävla tiden eller ej.

Jag föreställer mig Jack Rowland som tacksam, glad och nöjd att Margars crew är oskadliggjort, frågan är om jägarna tar över i hennes ställe och tar över stora delar av hennes verksamhet? Hade detta varit vid ett spelbord hade jag helt klart ställt mig dessa frågor och justerat världen och grupperingarna enligt detta. Återstår att se.

---

En kommentar till detta då. Det är intressant när en tittar på många av dessa gamla spel som har rätt omfattande tabeller för möten och händelser där dessa också är lite intetsägande, det är "2d6 hunters" och inte något storslaget utmålad situation som är färdigskriven. Själv är jag smått allergisk mot den senare typen framförallt av denna anledning: de är färdiga entiteter som i sig själva är kompletta, slår jag fram en sådan situation, säg "En adelsman och dennes sällskap som är överfallna av 3d6 banditer, adelsmannen kommer från stad x och färdas till y för att..." så är det så låst. Säg istället att vi nyttjar en tabell flera gånger, vi slår 2d6 adelsfolk, 3d6 banditer, vi slår på reaktionstabellen för att avgöra status mellan dem och vipps har vi en situation som är rätt öppen, kan länkas in i världen som vi spelar på ett betydligt intressantare och på ett att som känns som att de framträder genom världen mer än att vi lägger en rätt tung pusselbit som inte alltid passar in, så som jag ofta uppfattar mer utarbetade slumptabeller.
Det intressanta tycker jag är att dessa spel i mångt och mycket känns som att de kan spelas rakt av utan äventyr eller utan speciellt mycket förberedelser alls, en spelledare behöver ha lite koll på världen, kanske några namnlistor, men resten kan få skapas av slumptabellerna, de kan få framträda genom att slumpen får representera världen och vi får se vad som händer. Vad jag gillar med Traveller är att det är rätt jordnära saker, det är människor och deras möten med andra människor, det är inget storslaget galaktiskt omdanande, utan slumptabellerna skapar dessa möten och från dem kan andra möten dyka upp och vipps har vi situationer som är rätt komplicerade och blir intressanta att sig ur.
Att spela vidare innebär också att slumpen används för att väva in saker igen, vi kan låta slumptabellerna fortsätta skapa möten men hela tiden, just för att de är rätt intetsägande, ställa dem i relation till all fiktion som redan skett. Slår jag för Patrons och får Hunter och sällskapet fortfarande, eller åter igen, befinner sig på Schuraraba kanske jag kan anta att det är Rowland igen? Kanske ger jag det en viss chans att vara Rowland och kanske rent utav att om jägaren som vill ge dem ett uppdrag inte är Rowland, så kanske sällskapets tidigare bekantskap här på Schuraraba blir en ny måltavla? En konkurrerande jägare vill att Jack Rowland sätts dit för något? Dödas? Margar Moneaux är kanske inte högsta hönset i den "kriminella" verksamheten hon bedrev, kanske är det någon högre upp som tar intresse av karaktärernas liv och jag sätter in möjligheter från tidigare äventyr på Random encouterslistan för att låta dessa saker kunna vävas in av sig själva?

Min plan är att återkomma till Ender, Anisa, Percival och Vinzce igen, då med målet att lämna planeten. Steg ett då är att ge Margar Moneaux 1/6 att överleva sin svåra skada och läckande dräkt. Återstår att se.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Jag hade ett samtal med mina karaktärer här om dagen. Eller snarare satt jag och funderade på hur jag skulle ta detta vidare, någon slags riktning eller fokus. Jag hade endel saker som jag inser jag behöver göra, första är att kanske gå igenom kartan och bestämma ett par saker om systemen som finns, bara lite små detaljer så det finns något att som, sikta utåt på, den andra är att kanske fundera på karaktärerna lite och deras viljor. Jag gillar verkligen som spannet mellan Anisa och Ender, att de är så olika. Jag ser framför mig klassiska äldre mannen med den unga rebelliska invidividen som bara med sitt driv och intensitet tvingar med sig den äldre på diverse upptåg. Så, Anisa är alltså den drivande? Och vad vill Anisa? Och fan, då klickade det vad det är de vill. Ibland skriver jag om sådär, att spela sin karaktär som om den fanns på riktigt, eller vara äkta mot den, eller bara "spela rollspel helt vanligt" och aldrig bry sig om vad som blir en ball historia. Min erfarenhet är att en kool historia kommer för att en är sann mot sina karaktärer och låter dem driva och agera. Så i allt detta, i tanken på Anisa som precis överlevt kidnappning och en vild eldstrid där hon varit högst aktiv och bidragande faktor till sin egen räddningsaktion, så inser jag ju vad den här jäkla bortskämda snorungen tänker, att hon är speciell. Att det är något med henne. Hur hon kände på sig hur hon skulle agera, någon förnimmelse. Och hade jag här spelat Anisa vid ett spelbord, hade jag berättat hur hon i ubåten bort från varvet hade tjatat och tjatat på Ender, försökt få honom att förstå, hur hon, ja HON Anisa, måste ha någon form av psionisk kraft och att de tillsammans måste hitta ett psioniskt institut för att låta henne förverkliga sina inneboende potential.

Jävla ungdomar alltså.

Så psioniska institutet då. I Classic Traveller finns det regler för psioniska krafter och alla karaktärer har egentligen sju stats, den sjunde för hur stark psionisk kraft karaktären har slås inte när vi skapar karaktärerna, utan först senare. Psioniska institutet är då den plats där en karaktär kan läras upp, lära sig hantera sina inneboende psioniska krafter och komma därifrån betydligt fattigare och med kunskap om hur de kan hantera sina krafter. Om de har några. Det är talande tycker jag att dessa regler i Traveller inte finns i boken "Characters and Combat" utan i "Worlds and Adventures" det är en så uppenbar sak som spelare kan tänkas pusha sina karaktärer mot.

Så att hitta ett psioniskt institut är bara det ett äventyr, enligt den högst korta beskrivningen förstår vi att de hålls dolda pga att individer med psioniska krafter är utsatta för diverse fördomar. Så en referee kan avgöra om ett institut finns eller ej genom att helt enkelt slå tärning, 11+ innebär att ett institut finns, och de finns, av någon underlig anledning bara på världar med population 9+, detta tycker jag låter extremt bakvänt och kommer testa alla världar som har pop 9+ men också världar som har population tre och lägre. Om en vill ha en skola för en praktik som det tittas snett på, är det inte rimligt att ha den där inte så många andras blickas befinner sig? När vi väl vet att en gren av psioniska institutet finns på en värld, så måste den lokaliseras, vilket i sin tur är ett kast mot 9+ med streetwise och admin som möjliga DM, vidare så slår en sen en tärning för hur långt bort det är till institutet.

Men, det fetaste som är så mycket en nagel i ögat på curlingfantaster som vill kontrollera vad de spelar är detta: Det är först då, när du hittat institutet, när du bestämt dig för att genomgå deras undersökningar som kostar pengar bara det, som vi slår tärning för denna sjunde stat, för att se vad du har för psionisk styrka. Det kan vara 2. Det kan vara 11 (maxgränsen). Ingen vet innan de genomgått undersökningen. Jag älskar just denna aspekt. Och för Anisa och Enders berättelse, förlåt övriga två karaktärer jag ska fokusera på er också, känns det klockrent. Det kan visa sig att Anisa har dessa krafter, det kan visa sig att hon inte har några alls, de kanske inte ens hittar psioniska institutet, kanske det inte ens finns ett, kanske de dör längs med vägen eller något annat, viktigare, dyker upp. Vi får se.

Rent praktiskt får jag göra detta i lite omvänd ordning: jag kommer testa för att se om de hittar ett institut eller ledtråd först, och först efter det slå för att se om det öht finns ett. Som SL hade jag annars slagit detta innan för att se om det fanns något i subsektorn eller ej. Men fungerar lite sämre när det kommer till solospel.

Tillbaks ner i ubåten, till Anisas övertygelse om att hon förnimmande något under striden, kanske är detta svaret på vem hon är, och såklart Ender går med på detta, de måste ändå bort från Schuraraba, kanske att detta kan hålla Anisa borta från mer trubbel, ge henne något mål att sträva mot. Så han lovar att gå med på detta, att de skall ordna passage från Schuraraba och börja söka efter institutet, även om han själv mest tror att de är en skröna. Psioniska krafter finns knappast i Enders värld.
 
Last edited:
Top