Oscar Silferstjerna
Jippokrat
View attachment 31342
Ny bild som blev klar för några veckor sedan. Det svåraste var att få till stökigheten, så att det kändes kaotiskt utan att bryta mot alla regler om komposition och obalans. I slutändan blev det en kombo av slump och att släpa runt saker tills det så bra ut (men inte för bra). Plaststolarna släppte jag från några meters höjd för att få den rätta känslan. Längst till vänster står en av de första kopieringsmaskinerna för kontorsbruk, en Sharp SF-201 från 1972.
Den här fastnade jag särskilt för! Den fick mig att tänka på bortförandet av judar under andra världskriget. Deras möbler och andra tillgångar släpades ut på gårdarna och gatorna. Att stolarna (men inte husfasaderna) på din bild är betydligt nyare blir i min tolkning en drömmens logik. Epokerna öppnar sig för varandra; möbler slängs från en våldsam mardröm till en annan. Mannen på trappan vill kanske se om någon i huset klarade sig. Han kan vara antingen förövare eller någon av de jagade. Antar att det inte alls var detta du tänkte på, eller?
Last edited: