Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.
Om det visar sig att man har för hög dos receptbelag medicin i blodet/urinen så har man gjort sig skyldig till (drog)rattfylleri.
Därför så vill jag påstå att du måste se till att inte överskrida den dos du har utskriven då det kan få långtgående konsekvenser och det är inte på något sätt en gråzon, den är glasklar.
Vad jag menade är att per definition så blev många mediciner förra året helt frisläppta, d v s läkares tillstånd krävs inte då man per automatik får framför fordon om man anser sig kunna klara av det. Det blev konsekvensen av att varningstrianglarna togs bort.
Gråzonen finns kvar på så vis att våra kroppar reagerar olika på en dos och bryter ner substanser olika snabbt. Det var just det som var motiveringen till att ta bort varningstrianglarna.
Därför så vill jag påstå att du måste se till att inte överskrida den dos du har utskriven då det kan få långtgående konsekvenser och det är inte på något sätt en gråzon, den är glasklar.
Även där finns det ändå visst spelutrymme, får man ta en viss mängd inom ett dygn så blir det ju lätt stor variation hur tätt man tar sin medicin just den dagen. Det krävs regelbundna kontroller för att veta exakt hur en person reagerar på sin medicin, bara för att två personer tar samma dos så kommer de inte ha samma värden i kroppen. För att avgöra vad som är "rätt" så krävs det upprepade testningar över en längre period av tid. Som privatperson så vet du ytterst sällan vad som är "normalt" för dig.
Exakt hur det hanteras av rättsväsendet vet jag inte, men det är i allra högsta grad inte något som är svart på vitt.
Att kraftiga överdoser sticker ut är självklart, men det kan finnas stora variationer redan på "normalskalan". Där försvinner det glasklara.
Nu har inte jag ens en egen bil så jag kör inte speciellt ofta just för att jag inte känner mig bekväm med det. Vilket är synd, för jag älskar verkligen att köra bil, det är hur roligt som helst.
Det som oroar mig mer än att köra efter att ha tagit medicin är att jag enligt svensk lag får köra bil utan glasögon.. Hur ska man någonsin uppnå nollvisionen om man tillåter alla halvblinda galningar att sätta sig bakom ratten?