Nekromanti Civilkuragelag

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

och det enda som hjälper är en jolle
..tja, jag är ju inte läkare, och kan inte bedöma din medicinska expertis.. men är inte det där vad som här på forumet brukar kallas anekdotiska bevis (som brukar anses vara utan värde)?
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Majoriteten av förespråkarna för en legalisering lär dock inte vara parfymallergiker.

:gremgrin: :gremgrin:

Med tankte på att blomster är en vanligt förekommande 'krydda' för att göra amfetamin mindre illaluktande så, nej.

För de som självmedicinerar / har starka smärtstillande på recept kan jag bara beklaga, livet är fan inte rättvist. Däremot så kan jag bara hålla med om att man ska kolla med läkare innan så man inte feldoserar.

Den friske har tusen önskningar, den sjuke endast en.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

För de som självmedicinerar / har starka smärtstillande på recept kan jag bara beklaga, livet är fan inte rättvist. Däremot så kan jag bara hålla med om att man ska kolla med läkare innan så man inte feldoserar.
Några anmärkningar bara, dels så efter några år så slutar man mer eller mindre bry sig, man tummar med dosen bara för att få önskad verkan. Sedan är det fan inte lätt att få tag i en läkare nuförtiden, jag förnyar mitt recept utan att prata med min läkare bara för att om jag bokar en läkartid utan att det skett några förändringar i mitt tillstånd så undrar de helt enkelt vad jag gör där. Jag är en av alla dessa personer som sjukvården helt enkelt har gett upp om, det är ingen som försöker bota mig, de ger mig tillräckligt mycket tabletter för att jag ska hålla mig borta.

Den friske har tusen önskningar, den sjuke endast en.
Förbannat bra sagt! Den som har frisk har råd med ideal, den som är sjuk orkar sällan bry sig.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Liberal och drog-oliberal

Att ha tråkigt på jobbet och hata sitt skitliv är inte en sjukdom.

Om man har ett skitliv och hatar det (på riktigt) har man en depression vilket är lika mycket sjukdom som ledvärk eller förkylning, och det behöver också medicineras. Klarar man sig på gräs är det väl bättre än att knapra lyckopiller, i min mening. :gremsmirk:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Jag är inte riktigt säker på vad du är ute efter. Jag känner en parfymallergiker som självmedicinerar med cannabis. Detta är fakta. Jag tycker, med bas i denna fakta, att det vore bättre om han kunde få sitt gräs från staten, eller odla själv för husbehov, för att slippa vara kriminell när han vill bota ett allvarligt symptom på allergi.

Båda personerna har redan gått igenom säkert 10-15 olika läkemedel som de fått från sjukvården då de haft symptom sen de var små. Sen testade de, desperat, att röka gräs, och lo and behold, saker och ting blev bättre. För dem. Jag försöker alltså inte hävda att alla personer som lider av diverse sjukdomar ska hascha. Jag förklarar varför jag förespråkar legalisering av något som används som läkemedel av rätt många personer, men är olagligt för att andra personer berusar sig med det, inget mer.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

själv blanda olika preparat och försöka gissa sig till rätt dosering

I dagsläget använder de båda bara gräs som självmedicinering. Doseringen är enkel, man puffar tills det känns bra. :gremsmirk:
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Tro mig, jag har full förståelse för de situationer som folk hamnar i, jag tycker att det är fördj*ligt att du inte får den hjälp du behöver för att slippa leva med smärtsillande.

Pga av det så kan man ju hamna i ett dilemma. Säg att en person som har starka smärtsillande/narkotikaklassad medicin får tillstånd av sin läkare att köra bil (Någon ser ett fel här). Personen får inte den hjälp den behöver och överdoserar för att få 'sin' effekt, kanske för att smärtan ökat, kanske för att man aklimatiserat sig till nuvarande dos.

Personen kör bil och krockar, polisen tillkallas då personskada uppstått och vips så har personen inte nog med att de förmodligen är kroniskt sjuk även åtal att vänta om vårdslöshet i trafik, vållande till kroppskada och rattfylleri (pga fr hög dos smärtstillande i blodet). = Dagsböter/fängelse och indraget körkort i ca 6-18 månader

Om man nu vet om att ens syster/bror/partner/kompis mm kör med förmodat för mycket smärtstillande i kroppen pga grymma smärtor och inte ingriper, ska man då straffas enligt den initiala topic-frågan?
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Liberal och drog-oliberal

[ QUOTE ]
Om man har ett skitliv och hatar det (på riktigt) har man en depression vilket är lika mycket sjukdom som ledvärk eller förkylning, och det behöver också medicineras.

[/ QUOTE ]

Altså jag håller med till 100% att "klinisk depression" är precis lika mycket en sjukdom som t.ex. förkylning.

Däremot är det inte givet att medicinering är lösningen, eller i varje fall inte hela lösningen. Långsiktigt behövs det ofta olika former av terapi och liknande.

/Bjorn
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Pga av det så kan man ju hamna i ett dilemma. Säg att en person som har starka smärtsillande/narkotikaklassad medicin får tillstånd av sin läkare att köra bil (Någon ser ett fel här). Personen får inte den hjälp den behöver och överdoserar för att få 'sin' effekt, kanske för att smärtan ökat, kanske för att man aklimatiserat sig till nuvarande dos.

Personen kör bil och krockar, polisen tillkallas då personskada uppstått och vips så har personen inte nog med att de förmodligen är kroniskt sjuk även åtal att vänta om vårdslöshet i trafik, vållande till kroppskada och rattfylleri (pga fr hög dos smärtstillande i blodet). = Dagsböter/fängelse och indraget körkort i ca 6-18 månader
Nu har man ju då målat in sig i ett riktigt tjusigt hörn just nu. Varningstrianglarna är borttagna från medicin så nu är det upp till varje enskild individ att avgöra huruvida dess reaktionsförmåga fungerar eller ej. Så ett blodprov som tas i samband med en olycka ska påvisa vadå? Medicin på recept är ju inte olagligt. Motivationen till borttagningen av varningstriangeln var just det att vi är alla individer och våra kroppar fungerar olika och bryter ner de verksamma substanser olika snabbt.

Så ja, jag får köra bil med min narkotikaklassad medicin i blodet utan något speciellt tillstånd från min läkare och utan att egentligen bryta mot lagen mer än att jag kör när min reaktionsförmåga inte är på topp. Samma som om man kör bil när man är trött etc. Lagbrott - njae, gråzon - definitivt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Och den ena personens MS och den andras extrema parfymallergi ska bara ... gå över av sig själva?

MS-tjejens medicin får henne att må pärka om hon inte röker, och killen med parfymallergi får extrem migrän om han utsätts för en massa folk som har på sig grejer, och det enda som hjälper är en jolle. Självmedicinering är deras enda lösning, tyvärr.
Problemet ligger ju inte i "självmedicineringen" här, utan i att självmedicineringen är en följd av att cannabis inte får användas för medicinskt bruk.

Här ska vi nämna att det faktiskt pågår forskning om det, och i Kanada är Sativex, ett syntetiskt cannabinoidpreparat, tillgängligt om än receptbelagt för just MS-sjuka. För min del känns det tryggare att ta fram sin vita munsprejtub precis som vilken annan astma-patient som helst, än att rulla en joint eller tutta på draken.

Att släppa cannabisbaserade preparat under recept skulle inte heller bota deras problem, men det skulle i alla fall göra deras medicinering legal och kontrollerad, och till skillnad från att släppa majjan helt fri så innebär det att bruket i alla fall går att styra och att man därmed kan undvika de värsta bieffekterna av oreglerad narkotika.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Jepp. Kanada är i mångt och mycket ett föregångsland. Däremot ska man nog inte underskatta det rekreationella värdet i att dra rök i lungorna eller koka ihop specialbrownies och inmundigera. :gremgrin:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Liberal och drog-oliberal

"Om man har ett skitliv och hatar det (på riktigt) har man en depression vilket är lika mycket sjukdom som ledvärk eller förkylning, och det behöver också medicineras. Klarar man sig på gräs är det väl bättre än att knapra lyckopiller, i min mening."

Problemet är förstås att varken gräs, piller eller alkohol löser dina problem eller botar dig. Det enda som de gör är att dämpa symptomen. Åtminstone när det gäller psykiska sjukdomar så brukar det finnas andra alternativ som ger mer bestående resultat. Dina problem blir ej heller mindre för att du lägger till ett alkoholberoende till din depression.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Däremot ska man nog inte underskatta det rekreationella värdet i att dra rök i lungorna eller koka ihop specialbrownies och inmundigera.
Man ska inte underskatta det rekreationella värdet i att klappa fisk heller. Måhända att jag är konstig, men jag tycker att det är klart mycket mer synapsvänligt att klappa fisk än att fylla hjärnan med THC.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Tänk då att spela det där spelet EFTER att ha rökt på... :gremcool:
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

4 § Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.

För rattfylleri enligt första stycket döms också den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen (1968:64) i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. Detta gäller dock inte om narkotikan intagits i enlighet med läkares eller annan behörig receptutfärdares ordination.

.------------------

Det jag menar är sista meningens ordalydelse. [kursiv text]

Om en person vid en trafikolycka kan antas vara påverkad av narkotiska preparat (inklusive mediciner) så genomför polisen ett DRE-test (drogtecken) på föraren och om skälig misstanke uppstår
så medtas personen, efter kontakt med behörigt befäl, till stationen för kroppsbesiktning. Blod och urinprov tas och om personen hävdar att de har ätit receptbelagd medicin så ombedes personen att skriva på ett godkännande att polisen ska få hämta ut de recept som man som förare har utskrivna.

Om det visar sig att man har för hög dos receptbelag medicin i blodet/urinen så har man gjort sig skyldig till (drog)rattfylleri.

Därför så vill jag påstå att du måste se till att inte överskrida den dos du har utskriven då det kan få långtgående konsekvenser och det är inte på något sätt en gråzon, den är glasklar.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Om det visar sig att man har för hög dos receptbelag medicin i blodet/urinen så har man gjort sig skyldig till (drog)rattfylleri.

Därför så vill jag påstå att du måste se till att inte överskrida den dos du har utskriven då det kan få långtgående konsekvenser och det är inte på något sätt en gråzon, den är glasklar.
Vad jag menade är att per definition så blev många mediciner förra året helt frisläppta, d v s läkares tillstånd krävs inte då man per automatik får framför fordon om man anser sig kunna klara av det. Det blev konsekvensen av att varningstrianglarna togs bort.

Gråzonen finns kvar på så vis att våra kroppar reagerar olika på en dos och bryter ner substanser olika snabbt. Det var just det som var motiveringen till att ta bort varningstrianglarna.

Därför så vill jag påstå att du måste se till att inte överskrida den dos du har utskriven då det kan få långtgående konsekvenser och det är inte på något sätt en gråzon, den är glasklar.
Även där finns det ändå visst spelutrymme, får man ta en viss mängd inom ett dygn så blir det ju lätt stor variation hur tätt man tar sin medicin just den dagen. Det krävs regelbundna kontroller för att veta exakt hur en person reagerar på sin medicin, bara för att två personer tar samma dos så kommer de inte ha samma värden i kroppen. För att avgöra vad som är "rätt" så krävs det upprepade testningar över en längre period av tid. Som privatperson så vet du ytterst sällan vad som är "normalt" för dig.

Exakt hur det hanteras av rättsväsendet vet jag inte, men det är i allra högsta grad inte något som är svart på vitt.

Att kraftiga överdoser sticker ut är självklart, men det kan finnas stora variationer redan på "normalskalan". Där försvinner det glasklara.

Nu har inte jag ens en egen bil så jag kör inte speciellt ofta just för att jag inte känner mig bekväm med det. Vilket är synd, för jag älskar verkligen att köra bil, det är hur roligt som helst.

Det som oroar mig mer än att köra efter att ha tagit medicin är att jag enligt svensk lag får köra bil utan glasögon.. Hur ska man någonsin uppnå nollvisionen om man tillåter alla halvblinda galningar att sätta sig bakom ratten?
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Vad jag menade är att per definition så blev många mediciner förra året helt frisläppta, d v s läkares tillstånd krävs inte då man per automatik får framför fordon om man anser sig kunna klara av det. Det blev konsekvensen av att varningstrianglarna togs bort.

Gråzonen finns kvar på så vis att våra kroppar reagerar olika på en dos och bryter ner substanser olika snabbt. Det var just det som var motiveringen till att ta bort varningstrianglarna.
Gråzonen är tingsrätten, inte lagstiftningen :gremlaugh:

Jag pratar om hur tingsrätten dömt tills i dag och om det blir en ändring av praxis är ju upp till HoR och HD.

Det kommer antagligen att bli ett gränsvärde X antal enheter i Y mängd blod efter ett antal överklagningar till HD om det nu är som du säger angående 'egen initiativförmåga' med medicin, dvs en normalisering samma som alkohol.

I mina ögon ska inte folk som äter Benzodiazopiner köra bil, men det är ju bara för mina dåliga erfarenheter.

Men inte får du köra bil utan glasögon om du ser dåligt...

1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.

Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).

:gremgrin: :gremgrin:
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Gråzonen är tingsrätten, inte lagstiftningen

Jag pratar om hur tingsrätten dömt tills i dag och om det blir en ändring av praxis är ju upp till HoR och HD.

Det kommer antagligen att bli ett gränsvärde X antal enheter i Y mängd blod efter ett antal överklagningar till HD om det nu är som du säger angående 'egen initiativförmåga' med medicin, dvs en normalisering samma som alkohol.
Det var vad som stod i infobladet på apoteket när de tog bort varningstrianglarna i alla fall, att just för att det var så individuellt så ändrades förutsättningarna.

Men inte får du köra bil utan glasögon om du ser dåligt...
Tja, när jag ansökte om övningskörningstillstånd så tog jag det där lilla fina syntestet som de hade och efter det fick jag ett fint papper som sa att jag får köra bil utan synhjälpmedel.

Jag ser helt enkelt, enligt lagen, inte tillräckligt dåligt för att vara tvungen att använda synhjälpmedel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Liberal och drog-oliberal

Nu har jag sett deprimerade på nära håll, och har även lidit av det själv, så jag måste säga att du har dålig koll... depression är en sjukdom som drabbar både folk som är "Lyckade" och de som hatar sitt liv... det har inte alls med sådana saker att göra... man ska inte blanda ihop sjukdomen depression med att tycka att livet suger, det är helt olika saker.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Liberal och drog-oliberal

korrekt Walium, totalt medhåll... om man nu skulle få diagnosen depression är det otroligt självdestruktivt att sätta igång och medicinera sig med exempelvis sprit. Det leder bara till en ond cirkel... depression kan vara en dödlig sjukdom, så man ska vara jävligt försiktig med sådana dumheter.

Och "lyckopiller" fungerar faktiskt (ja nu kommer säkert nån komma dragande med de där rubrikerna i kvällspressen häromveckan), speciellt om man kan kombinera det med nån annan terapi. Skulle inte rekommendera nån att ersätta dem med hasch. Det vore synnerligen oansvarigt, rent av farligt.
 
Top