Nekromanti Civilkuragelag

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Det jag menade var om nån skulle introducera tobak eller alkohol nu så finns det inte en chans i helvete att det skulle tillåtas... Börjar man godkänna allt möjligt så har man öppnat Pandoras ask. För övrigt håller jag i stort med Walium ovan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Liberal och drog-oliberal

Att hascha för att orka med dagen låter som en synnerligen korkad lösning... eller snarare, man adderar bara ett problem till ett annat. Då är man bara en slav i sitt missbruk.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Och myndigheter/regering som säger "Njae alltså vi vet att det här inte är farligt, eller åtminstone inte värre än spånken, men vi fortsätter ha det förbjudet för så har det alltid varit" låter som en bra idé? Bygger förtroende och visar att man fattar konsekventa, verklighetsförankrade lagar? No?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Det är försent att förbjuda spånken... och dessutom är det en "drog" som uppenbarligen går att konsumera i lagom mängder utan att nånsin få skador av den.. (till skillnad från tobak till exempel, som alltid ger en ökad hälsorisk vid rökning).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

tillägg: det liberala vore iofs att säga att folk får trycka i sig vad fanken de vill, det är deras kroppar... men å andra sidan så bör man ju i så fall även bekosta sin egen sjukvård privat.

En annan sak är att jävligt många börjar med diverse substanser tidigt i livet, innan de är vuxna nog att ta ett välavägt beslut. Om det bara var kloka myndiga personer som rökte på så har jag inga problem med det, men så funkar det inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Re: Liberal och drog-oliberal

Att hascha för att orka med dagen låter som en synnerligen korkad lösning... eller snarare, man adderar bara ett problem till ett annat. Då är man bara en slav i sitt missbruk.
Så då tänkte du alltså förbjuda shopping, hasardspel i alla former, kaffe, socker, och en jädra massa annat folk håller på med för att klara av dagen?


Väldigt många är slavar i sina missbruk. Däremot är vissa sorters missbruk legala medan andra inte är det, och vissa klarar av att hålla sitt missbruk på en rimlig nivå, medan andra inte gör det.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"en krönika i Aftonbladet "

Then it must be true! :gremsmile:

Möjligen har V auktoritära tendenser (och i sådana fall i ideologisk teori, snarare än praktiken), men det är ju inte riktigt samma sak som att vara facistoid. Fast nu är vi sååå OT, och jag är inte så intresserad av att ta det här spåret vidare.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

"Gräsrökande har också en jävligt lång tradition, typ neolitikum."

Oja, i andra delar av världen där det varit möjligt att under historien odla hasch eller för den delen opiumplantor relativt enkelt. Jag läste i någon bok (jag tror att det var Jared Diamonds "Vete, vapen och virus") att det gick någon slags gräns i Asien mellan olika religioner där de som bodde i norr hade blivit kristna för att kristendomen inte hade något emot alkohol men fördömde droger, medan de som bodde i söder hade blivit muslimer eftersom islam fördömde alkohol men inte hade något emot droger. Grovt förenklat och säkert inte helt rätt, men jag tycker ändå att det visar på de historiska tillfälligheternas betydelse även för vårt moderna samhälle. Hade det varit enklare att odla någon slags hampa och röka den och detta bruk hade spridits och bevarats i Sverige så hade vi kanske istället snackat om det omoraliska med att dricka alkohol när vi samlades runt vår fredagspipa. Men nu är det med den kära alkoholen som vi har det längsta och intensivaste förhållandet. Även om haschen på pappret inte är lika farlig.

Att samhället är fullt av dubbelmoral och hyckleri borde inte heller komma som någon överraskning för en vuxen människa.

"Min drogliberalism bygger på att jag gärna skulle se att ett par av mina vänner fick röka gräs legalt eftersom det får dem att må bättre i sina sjukdomstillstånd. I andra hand skulle jag vilja kunna röka gräs om det fick mig att må bra även om jag inte var sjuk. Självklart skulle mer människor bruka om det blev legalt, men med den retoriken BORDE alkohol förbjudas. Istället kontrollerar och skattar man - en idé att kika på även för cannabis, i min mening. "

Jag har inga invändningar mot haschrökande i medicinskt syfte när det handlar om personer med diagnostiserade sjukdomar. Om dina polare gick till en läkare så skulle de antagligen kunna få rätt tunga antidepressiva mediciner utan några större svårigheter. Däremot tror jag inte att självmedicinering är någon bra lösning, oavsett om man använder alkohol, droger eller mediciner.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Liberal och drog-oliberal

"Att hascha för att orka med dagen låter som en synnerligen korkad lösning..."

Aye, men faktum är att många i bl.a. USA och Syditalien gör just det för att tagga ner efter jobbet/jobben.
I Kampanien tjänar den lokala maffian ("Camorran") miljoner euro på enbart knarkhandeln som är så utbredd för att folk oftast tvingas ta flera jobb samtidigt (ofta åt maffian) och fortfarande tjänar kasst och knappt har någon fritid alls. Och när de väl har lugna stunder så röker de på, ganska generaliserat.

Läs gärna Roberto Savianos "Gomorra" för mer info om Camorran och situationen för de fattiga i södra Italien.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Liberal och drog-oliberal

och plötsligt är nåt från USA BRA!! ..eller? just kidding...

...ditt exempel visar tydligt att det är en dålig idé, i alla fall...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Liberal och drog-oliberal

"och plötsligt är nåt från USA BRA!! ..eller? just kidding..."

Jag tycker alltså inte om droger, utan ser en hypotetisk legalisering under statlig kontroll snarare som ett sätt att tygla den illegala droghandeln och missbruket - i brist på bättre lösningar.

...Och om man nu ska man ge USA cred för något så gör jag det snarare för Internet, datorspel, bra filmer, chips och snabbmat. :gremwink:

"...ditt exempel visar tydligt att det är en dålig idé, i alla fall... "

Utan tvekan en dålig idé, men jag ville bara påpeka att det förekommer och är vanligare än man kan tro.
Fast nu är vi nästan episkt OT...
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Liberal och drog-oliberal

Huruvida medicinska preparat är kontrollerade idag är väl en sanning med modifikation. Jag käkar morfinbaserade tabletter dagligen, det står uttryckligen på bipacksedeln vilka organ som kan skadas av långvarigt bruk, det står tydligt om risk för beroende etc. Jag har inte träffat min läkare på 9 månader! Senaste gången de kollade mina lever- och njurvärden var 14 månader sen! På mitt initiativ! Huruvida jag är beroende eller ej? Den frågan har dykt upp lite då och då men avfärdas tämligen enkelt. Så länge jag har ont så verkar ingen riktigt bry sig. Bara en av sex olika läkare jag haft föreslog ett medicinskt uppehåll på två veckor vid ett tillfälle för att testa min kropp utan mediciner. Det var fortfarande upp till mig om jag ens ville göra det. Jag hade ont dygnet runt men då jag mentalt utan vidare klarade det så är det bevis nog, jag är inte beroende. Det här var för 4 år sedan!

Det enda jag behöver göra för att få ut mer medicin är förnya mitt recept över internet och sedan hämta ut det, det är ingen som kontrollerar mitt intag överhuvudtaget förutom jag själv.

Själv förespråkar jag givetvis tillit, men jag skulle knappast kalla det för att jag får medicin under speciellt kontrollerade former.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Liberal och drog-oliberal

Att hascha för att orka med dagen låter som en synnerligen korkad lösning... eller snarare, man adderar bara ett problem till ett annat. Då är man bara en slav i sitt missbruk.
Preparat som preparat. Många tar medicin för att orka med dagen (jag själv t ex), enda skillnaden är vad som är lagligt och vad som inte är det.

Många varvar ner efter jobbet med en drink etc. Som sagt, preparat som preparat.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Däremot tror jag inte att självmedicinering är någon bra lösning, oavsett om man använder alkohol, droger eller mediciner.

Och den ena personens MS och den andras extrema parfymallergi ska bara ... gå över av sig själva? :gremgrin:

MS-tjejens medicin får henne att må pärka om hon inte röker, och killen med parfymallergi får extrem migrän om han utsätts för en massa folk som har på sig grejer, och det enda som hjälper är en jolle. Självmedicinering är deras enda lösning, tyvärr.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

går att konsumera i lagom mängder utan att nånsin få skador av den..

Dina "lagom mängder" ökar dock risken för att du ska bli alkoholist, och då lovar jag att du inte kan hålla det lagom längre, och då är det skadligt. Däremot byggs det inte upp på samma sätt så länge levern får vila mellan gångerna, som tjära och annat som ansamlas i lungorna även om man bara röker en cigg i månaden.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Liberal och drog-oliberal

ja, men du är väl sjuk på riktigt? Eller har jag missuppfattat saken?

Att ha tråkigt på jobbet och hata sitt skitliv är inte en sjukdom.

"Självmedicinerar" man då så hamnar man ännu mer i skiten. Har sett för många gå under för att köpa det där argumentet. Har ju sett "Ett anständigt liv" live bland mina gamla klasspolare, jag var ju tonåring på 70-talet. Kröka eller hascha för att man "mår dåligt" är en jävligt dum idé. En nedåtgående spiral.

Dessutom får man alltid höra det hjärndöda argumentet att "spriten" (eller drug of your choice) är det som ger livet guldkant, och utan den så vore allt meningslöst. Men man måste ju komma ihåg att många missbrukare verkligen älskar sitt missbruk och kan rationalisera hur mycket som helst för sig själva och sin omgivning...
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Liberal och drog-oliberal

ja, men du är väl sjuk på riktigt? Eller har jag missuppfattat saken?
Enligt min nuvarande läkare som jag nästan aldrig ser så ska jag tydligen lida av kronisk värk. Vilket är anledningen till att jag får i stort sett obegränsat med tabletter att äta efter eget omdöme. Vilket förstås innebär att tycker jag inte en dos räcker så tar jag bara en till.

Att ha tråkigt på jobbet och hata sitt skitliv är inte en sjukdom.

"Självmedicinerar" man då så hamnar man ännu mer i skiten. Har sett för många gå under för att köpa det där argumentet. Har ju sett "Ett anständigt liv" live bland mina gamla klasspolare, jag var ju tonåring på 70-talet. Kröka eller hascha för att man "mår dåligt" är en jävligt dum idé. En nedåtgående spiral.
Begreppet självmedicinering är dock inte glasklart. De flesta självmedicinerar på något vis. Varje huskur som används mot åkommar, virus etc är självmedicineringar. Det är ofta inte bevisat att det har någon som helst skillnad men man gör det ändå.

Vi lever i ett alltmer stressat samhälle, naturligtvis är inte alkohol eller narkotika av olika slag det bästa sättet att varva ner på. Men folk använder det för att det är snabbt och enkelt!

Studera var du har en väldigt stor andel rökare t ex, oftast på lågavlönade jobb med mycket stress. Fascinerande nog så har rökare varit väldigt vanligt inom vården, trots att de i allra högsta grad borde känna till de skador som kommer med det. Nu har tacksamt flera landsting infört nikotin-fritt bland sin personal för det är onekligen vanskligt att de som stinker rök ska hantera sjuka personer, varav många lider av olika allergier.

Naturligtvis kan man satsa på att lära ut alternativa avstressningsmetoder men jag tycker det borde vara upp till individen att bestämma vad den vill göra med sitt liv. Så länge man inte skadar någon annan förstås. Risken med fria val är förstås att alla inte klarar av att hantera det. Men vad ska man göra för att förhindra det? Straffa alla för att några missköter sig?

Minst en gång i veckan får jag så ont så min vanliga medicin inte hjälper, jag är inte intresserad av vad som är bra för min kropp eller ej då. Skulle jag få tag i något starkare så skulle jag ta det. Svårare än så är det inte. Inte direkt som så att min kropp mår bra av att jag äter tabletter varje dag i alla fall!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Liberal och drog-oliberal

Att rökning (och missbruk i stort) är en klassmarkör gör det knappast bättre.

Som liberal tycker jag såklart att vuxna, självständigt tänkande personer (som Fogge till exempel) borde få bolma på vilka gifter de vill utan att samhället lägger sig i..

MEN... som det sagts på andra håll i den här tråden, så der det inte ut i verkligheten. Tror det är en försvinnande minoriet av vuxna, självständiga personer som en dag vaknar och säger.."man kanske skulle testa en joint"... utan det är nåt man gör långt tidigare i livet.

Det är ju knappast en slump att tobaksindustrin (med flera drug-lords) vill göra det coolt att röka. För att "get them when they are young".
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

"MS-tjejens medicin får henne att må pärka om hon inte röker, och killen med parfymallergi får extrem migrän om han utsätts för en massa folk som har på sig grejer, och det enda som hjälper är en jolle. Självmedicinering är deras enda lösning, tyvärr."

Det är lite svårt att uttala sig om personer som man inte känner, men jag skulle ändå rekommendera att man snackade med läkare och medicinskt utbildade personer snarare än att själv blanda olika preparat och försöka gissa sig till rätt dosering. Jag har själv haft släktingar som medicinerade reumatism och värk med alkohol och smärtstillande tabletter och det slutade inte särskilt lyckligt. Att deras egen lösning på problemen dessutom är olaglig borde motivera dem ytterligare till att söka alternativa vägar.

Men jag ser ingen anledning till allmän legalisering för att det finns medicinska fördelar med olika droger. Jag ser som sagt inga hinder för att tillåta olika droger för medicinskt bruk, om de visat sig effektiva för detta. Majoriteten av förespråkarna för en legalisering lär dock inte vara parfymallergiker.
 
Top