Re: Liberal och drog-oliberal
ja, men du är väl sjuk på riktigt? Eller har jag missuppfattat saken?
Enligt min nuvarande läkare som jag nästan aldrig ser så ska jag tydligen lida av kronisk värk. Vilket är anledningen till att jag får i stort sett obegränsat med tabletter att äta efter eget omdöme. Vilket förstås innebär att tycker jag inte en dos räcker så tar jag bara en till.
Att ha tråkigt på jobbet och hata sitt skitliv är inte en sjukdom.
"Självmedicinerar" man då så hamnar man ännu mer i skiten. Har sett för många gå under för att köpa det där argumentet. Har ju sett "Ett anständigt liv" live bland mina gamla klasspolare, jag var ju tonåring på 70-talet. Kröka eller hascha för att man "mår dåligt" är en jävligt dum idé. En nedåtgående spiral.
Begreppet självmedicinering är dock inte glasklart. De flesta självmedicinerar på något vis. Varje huskur som används mot åkommar, virus etc är självmedicineringar. Det är ofta inte bevisat att det har någon som helst skillnad men man gör det ändå.
Vi lever i ett alltmer stressat samhälle, naturligtvis är inte alkohol eller narkotika av olika slag det bästa sättet att varva ner på. Men folk använder det för att det är snabbt och enkelt!
Studera var du har en väldigt stor andel rökare t ex, oftast på lågavlönade jobb med mycket stress. Fascinerande nog så har rökare varit väldigt vanligt inom vården, trots att de i allra högsta grad borde känna till de skador som kommer med det. Nu har tacksamt flera landsting infört nikotin-fritt bland sin personal för det är onekligen vanskligt att de som stinker rök ska hantera sjuka personer, varav många lider av olika allergier.
Naturligtvis kan man satsa på att lära ut alternativa avstressningsmetoder men jag tycker det borde vara upp till individen att bestämma vad den vill göra med sitt liv. Så länge man inte skadar någon annan förstås. Risken med fria val är förstås att alla inte klarar av att hantera det. Men vad ska man göra för att förhindra det? Straffa alla för att några missköter sig?
Minst en gång i veckan får jag så ont så min vanliga medicin inte hjälper, jag är inte intresserad av vad som är bra för min kropp eller ej då. Skulle jag få tag i något starkare så skulle jag ta det. Svårare än så är det inte. Inte direkt som så att min kropp mår bra av att jag äter tabletter varje dag i alla fall!