Nekromanti Cirefalier: Rikedomens skuld

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Stelbensopererade getter

"Pedofilism åsyftar att man blir sexuellt attraherad av barn, inte att man utnyttjar dem sexuellt"

Enligt SAOL är det faktiskt någon som "söker sexuell kontakt med barn" så det hamnar mellan er. Inte bara vara sexuellt attraherad av barn, men heller inte nödvändigtvis någon som begår ett brott.

Ordets betydelse hamnar således i en gråzon precis som det är med nazism. Det är inte alltid lätt att avgöra vad som är "hets mot folkgrupp". Nå, jag är inte så förtjust över att du står med näsan i vädret och slår dig för bröstet i den här frågan:

Det är det inte för SAOL och vanligt folk.
Argumenten haltar mer än en stelbensopererad get
...då Midar hela tiden har förklarat hur han har sett på saken och gjort sig förstådd om man bara velat förstå.

/Rising
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Fördömande

Nå, jag är inte så förtjust över att du står med näsan i vädret och slår dig för bröstet i den här frågan:
Jag reagerade mot den intolerans jag ansåg att Midar uppvisade. Det och ingenting annat.

Jag är hjärtligt trött på allt tjat om hur onda och hemska pedofiler är, helt enkelt, trots att majoriteten av alla pedofiler där ute förmodligen aldrig skulle drömma om att leva ut sina böjelser. Det, om något, tycker jag är att vara fördömande.

- Ymir, försvarar sin ståndpunkt
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Juridiska detaljer [OT]

Fast det är ju incest även när två syskon har sex med varandra, och då är ju ingen av dom vårdnadshavare över den andra. Hur ser lagen på det?

Det täcks av 6:e kapitlet §6 i brottsbalken som säger (emfasen är min naturlich...):
"6 § Har någon, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, samlag med eget barn eller dess avkomling, döms för sexuellt umgänge med avkomling till fängelse i högst två år.
Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med sitt helsyskon, döms för sexuellt umgänge med syskon till fängelse i högst ett år.
Vad som sägs i denna paragraf gäller inte den som förmåtts till gärningen genom olaga tvång eller på annat otillbörligt sätt. Lag (1992:147)."

Intressant "trivia" i dessa sammanhang är att förra versionen av lagtexten endast nämnde den åtalade som "han". Den nya versionen inkluderar dock formuleringen "han eller hon" i dessa sammanhang, vilket får mig att fundera på om det överhuvudtaget gick att åtala en kvinna för sexuellt utnyttjande av underårig enligt 6:e kapitlet §4 i brottsbalken.

För att göra detta inlägg något intressantare citerar jag härmed 6:e kapitlet §4:
"4 § Har någon sexuellt umgänge med den som är under arton år och som är avkomling till eller står under fostran av honom eller henne eller för vars vård eller tillsyn han eller hon har att svara på grund av en myndighets beslut, döms för sexuellt utnyttjande av underårig till fängelse i högst fyra år. Detsamma skall gälla om någon, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har sexuellt umgänge med barn under femton år.
Om den som har begått gärningen visat särskild hänsynslöshet mot den underårige eller om brottet på grund av dennes låga ålder eller annars är att anse som grovt, skall dömas för grovt sexuellt utnyttjande av underårig till fängelse, lägst två och högst åtta år. Lag (1998:393)."
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Fördömande

"Jag är hjärtligt trött på allt tjat om hur onda och hemska pedofiler är, helt enkelt, trots att majoriteten av alla pedofiler där ute förmodligen aldrig skulle drömma om att leva ut sina böjelser."

Jag tror det är vanligare att folk säger "visst, jag har en viss böjelse, men jag är ingen pedofil!" Då det inte finns något riksorgan för pedofiler som försöker ta reda på vad det egentligen innebär att vara en pedofil, så får vi helt enkelt nöja oss med att termen är svåranvänd och betyder olika saker beroende på vilket sammanhang man hör det i. Precis som "feminist", som betyder två rätt olika saker beroende på vem du hör det ifrån. Inget konstigt med det.

Midar var rätt tydlig över vad han menade, så då har man två valmöjligheter:

1. Berätta vad man själv tycker och nämna problematiken som finns om termen missförstås, samt försöka nå någon slutsats genom en serie resonemang.

2. Säga att det är man själv som har rätt och den andre som har fel, och försöka dra till med en förolämpning medan man ändå håller på.

Jag tycker det är alldeles för mycket av den senare punkten på Eon-forumet.

/Rising
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Sexuella avvikelser? [OT]

Vad kallar du en person som har sex med ett barn??
Jag förstår vad menade i ditt inlägg

Och vad säger att en homosexuell inte kan begå våldtäkt??

Ps. Tänk också på att alla män är potensiella våldtäktsmän . Ds.

Midar undrande. Som för övrigt tycker att vi lägger ner debatten.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Yeeehaw!

Det blir ingen förändring av cirefaliernas kulturytting när det gäller intima umgängen. Det finns till och med en tabell för eventurell negativ påverkan pga störingar i de psyko-/biotropiska fälten hos avkomman av nära umgänge mellan närstående föräldrar.
Har de psykotropiska fälten någonting med uppväxt att göra? Dvs, kan det bli störningar hos två personer som är uppvuxna tillsammans men inte är av samma blod. (En udda kombination som uppstått i vår nuvarande kampanj. En Cirefalier vars mor dog i barnsäng efter att ha avlat honom under ett litet snedsprång. Hennes make gifter om sig och får en dotter. Barnen blir kära. Alltså, officiellt är de halvsyskon, de är uppfostrade som helsyskon, men är biologiskt sett inte alls släkt).

/Joel
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Stelbensopererade getter

Jag tycker också vi lägger ner debatten. Och jag har ingen tolerans för pedofiler sen har jag tänkt en gång till.

Du lyckas dessutom motsäga dig själv i ett och samma inlägg.
Jag vet det också, det var inte meningen men jag orkar inte debattera saken vidare.

Midar tycker att vi lägger ner diskutionen om sexuella läggningar då den inte hör hemma här.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Sexuella avvikelser? [OT]

1. sjuk. såvida det inte handlar om två fjortonåriga personer som engagerar sig i en sexuell handling. en vuxen som har sex har begått handlingen 'Sexuellt utnyttjande av minderårig' har utfört ett brott och har förmodligen den sexuella böjningen 'pedofili'.

Förstår du skillnaden mellan 'han är pedofil' och 'han har sex med barn' ? det är en skillnad mellan att ha lustar och att faktiskt leva ut lustarna. i detta fallet är det dessutom ett brott, men ingen kan dömas för att bli attraherad av ett barn.

2. inget alls. men jag anar att det är relatvivt ovanligt då det förmodligen inte är lätt för en lesbisk kvinna att tilltvinga sig sexuell njutning av en annan kvinna, och begår hon det på en man så är det som en 'vanlig heterosexuell våldtäkt' fast åt fel håll så att säga. våldtäkter på män är förmodligen ganska unika. om en man vill tilltvinga sig sexuell njutning av en annan man utför han säkerligen ett analt samlag. det är förmodligen väldigt svårt om man inte har den andra partens medgivande, även frivilligt analt samlag 'kräver' en del glidmedel och lugn och ro så att säga.

För att dra parallellen återigen - en man som har våldfört sig på en annan man utan dennes medgivande har utfört handlingen 'våldtäkt' och har antagligen den sexuella böjningen 'homosexualitet'.

Nu tycker jag vi släpper ämnet.
 

Pearly*

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
13
Location
Bromma Kyrka, Bromma, Stockholm
Re: Innan året är slut (förhoppningsvis ,-)

Hur bra i övrigt stämmer er releaseplan på neogames.se? (Där ju bland annat modulen om Cirefalier inte ens finns omnämnd)

Det står ju som bekant att två moduler är skickade till tryck (och blir väl utgivna om en månad om jag inte minns fel), men bland andra Atlas och Drakar är ju planerade till hösten vad jag förstår. Ska ni verkligen hinna ca 5 böcker under hösten? Iofs är hösten lång, men under den tiden jag spelat Eon (ca 4 år) och hängt med så har utgivningstakten varit ganska ojämn. Alltjämt verkar det som den stegrats igen, och jag kan inte säga annat än att jag är lycklig både på grund av det och att modulerna dessutom håller grymt mycket högre kvalitet nu än de tidiga gjorde. Ni är värda mycket beröm för det.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Medans vi ändå är i gång..

Okej, visserligen är det lite, lite fult att lägga sig bara för att rätta, men när nu Rising ändå börjat så får jag hålla med honom.

Midar har förklarat vad han menade, så jag vill ge honom lite stöd eftersom det verkar som det är hans åsikt man går emot när man anmärker på hans ordval.
Sedan så är jag inte så säker på att svenska folket ser ordet "pedofil" som Ymir beskriver det. Dom som jag vet ser det synonymt med våldtäkt.

Men jag håller samtidigt med Ymir, DAKRilla, Naug och Fogge: Att göra likhetstecken med att attraheras av barn och att leva ut det tycker jag är fel, och jag vill belysa skillnaden när det behövs.
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: Innan året är slut (förhoppningsvis ,-) [NT]

Då tycker jag att det är hög tid att lägga upp det på releaseplanen. & fixa gärna ett omslag och så. Omslaget skall för övrigt vara guld-gult, helt klart, och motivet skall vara utifrån en cirefalisk stad. Okej? :gremsmirk:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Cirefalierboken

Äsch, bara för att det är befogat behöver du inte låta så negativ... :gremwink:

Utstråla POSITIV energi istället. Bra vibrationer liksom... öh... ju... Ditt inre barn och så...

/Joel - harmonisk
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Semestrar

Just nu gör semestrar att hemsidan inte uppdateras lika aktivt som sig bör.

Dessutom kom beslutet att köra igång med cirefalierna för ung. en vecka sedan.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Cirefalierboken

Jag har tagit semester för första gången på 30 år. ,-) Så det skall nog fixa sig.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Pro-incest

"Pedofilism är det värsta jag vet, det hemskaste brottet som finns. Men när jag läser att de gifter sig med sina syskon så tänker jag på pedofiler. För mig ordet incest en negativ klang. Jag överreagerade. För några år sedansedan träffade jag en tjej 20 år gammal men hon betede sig sim ett småbarn, jag fråga min mamma varför och då berättade mamma att hennes pappa hade utnyttjat henne sexuellt från hon var 9 till hon var 15 då rymde hon hemifrån jag vart väldigt illa berörd av det eftersom jag hatar pedofiler."

Undertecknad är fortfarande övertygad om att mord är det värsta brottet... Vad gäller olika form av psykisk terror finns i alla fall en teoretisk chans att leva ett relativt bra liv eferåt... Det e jävligt svårt om man är död...

För den delen har nog pedofili blivit en aning skadat begrepp... I undertecknads ögon bör det betyda att tända på en icke könsmogen "varelse"... Å har mao ganska lite att göra m "byxmognadsålder" att göra...
 
Top