Nekromanti Cirefalier: Rikedomens skuld

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Angående namn, språk & öarna.

En liten i-fall-att fråga.
Det står i Geografica som exempel på en cirefalisk titel; Relizer av husfurst Tzimenor familj från Marek Pomian.
Jag undrar bara ifall det möjligtvis fattas ett 's efter husfurstens namn, då det annars klingar ganska ofint.

Sedan undrar jag om det i modulen kommer finnas en falisk ordlista - så som ialver, dvärgar & (vad jag iaf har för mig) tiraker?

Och till sist. Har de andra meloriska öarna som inte är vambolien eller vambolien något officiell namn? Om inte, kommer de ens få det? Isåfall, ge mig ett namn! snääälla.

God fortsättning.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Pro-incest

Jag har lite svårt att smälta det du i citatet ovan. Menar du verkligen att du ogillar Cirefaliernas intima syskonförhållanden eftersom du tycker om pedofilism? Missförstår jag något?

Pedofilism är det värsta jag vet, det hemskaste brottet som finns. Men när jag läser att de gifter sig med sina syskon så tänker jag på pedofiler. För mig ordet incest en negativ klang. Jag överreagerade. För några år sedansedan träffade jag en tjej 20 år gammal men hon betede sig sim ett småbarn, jag fråga min mamma varför och då berättade mamma att hennes pappa hade utnyttjat henne sexuellt från hon var 9 till hon var 15 då rymde hon hemifrån jag vart väldigt illa berörd av det eftersom jag hatar pedofiler.

Du har en stor poäng med det där med våldet.

Midar ber om ursäkt för att han övereagerade.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Pro-incest

"Midar ber om ursäkt för att han övereagerade."

Det finns nog inget behov för något sådant.

Men, du borde lära dig att se skillnad på incestpedofilism där en förälder förgriper sig på sitt barn (något som är rätt hemskt), som i ditt exempel, och när två syskon älskar varandra av egen vilja, som Cirefalierna.

Föresten; hur är det egentligen med förälder-barn-relationer his Cirefalierna? Är det bara "syskonkärlek" som är tillåtet?
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Är det inte mer peddovarning att i stort sett vilken adelsman som helst kan gifta bort sin 13-åriga dotter med en 50-årig greve?

jo men jag samman kopplar orden incest och pedofil som jag inte gillar.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Pro-incest

Föresten; hur är det egentligen med förälder-barn-relationer his Cirefalierna? Är det bara "syskonkärlek" som är tillåtet?
"syskonkärleken" köper jag men Förälder-barn där tycker jag att det faktiskt är pedofilvarning......

Midar tycker att cirefalier är ok men att pedofiler borde låsas in
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Yeeehaw!

Det blir ingen förändring av cirefaliernas kulturytting när det gäller intima umgängen. Det finns till och med en tabell för eventurell negativ påverkan pga störingar i de psyko-/biotropiska fälten hos avkomman av nära umgänge mellan närstående föräldrar.
Det behöver inte bara bli negativa saker men ett sådant barn det kan även bli "vanligt". Jag läste om att "incestbarn" kan bli "perfekta" dvs intelligentare, etc men om det finns någon sanningshallt i det vet jag inte...

Midar hoppas att ingen missuppfattar hans inlägg
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Re: Yeeehaw!


"Det behöver inte bara bli negativa saker men ett sådant barn det kan även bli "vanligt". Jag läste om att "incestbarn" kan bli "perfekta" dvs intelligentare, etc men om det finns någon sanningshallt i det vet jag inte..."


Undar om detta även kan komma med på "incest-tabbellen" :gremwink:

Hartland. Som liksom midar hoppas att inget misstolkas.
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Äntligen...

...kommer informationen om att det kommer ta ett år till innan modulen kommer ut? :gremwink: Men det var i alla fall på tiden!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Pro-incest

hur är det egentligen med förälder-barn-relationer his Cirefalierna?

Det är individer - en förälder/avkomma kan äkta varandra.

Jag vill dock poängtera något - det är inte tillåtet att förgripa sig på barn inom samväldet - skillnaden är milsvidd mella detta och äktenskapen. Som tidigare har sagts så är det sällan som äktenskap arrangeras inom samväldet, utan de är i högre grad äktenskap på grundval av kärlek som får regera.

Sedan är det inte på någto sätt så att det är jättevanligt att syskon gifter sig, men det är inte heller ovanligt. Detta grundar ju sig oftats på att man har vuxit upp tillsammans och på så sätt redan lärt känna varandra.

Så det som vi kalla för incest förekommer utan att någon höjer några ögonbryn inom samväldet. Det som vi kallar för pedofili är inte något som tolereras inom samväldet, då barnen är de som skall föra folket vidare, och det är inte bra att skada avkomman. Sedan förekommer det säkert lika många övergrepp som i andra ungefärliga likvärdiga kulturer som cirefaliernas på Mundana, tyvärr... ..-(
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Sexuella avvikelser?

Pedofilism är det värsta jag vet, det hemskaste brottet som finns
Intressant uttalande. Pedofilism är nämnligen inget brott, ingen i Sverige kan dömas enbart pågrund av en sexuell avvikelse. Sexuellt utnyttjande av minderårig är ett brott, däremot, men steget mellan pedofilism och det är förmodligen ganska stort.

Du vet, det är en förbannat stor skillnad på att vara attraherad av barn och att faktiskt leva ut de lustarna.

För övrigt tycker jag att Cirefaliernas liberala inställning till giftermål och sexuellt umgänge inom släkten är ett mycket intressant kulturellt drag som bidrar till att göra kulturen levande, och skapa skojjiga fördomar om cirefalierna på annat håll. En trevlig och spelvänlig idé, således.

- Ymir, påpekar och tycker till
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Angående namn, språk & öarna.

Det skall till ett "s".

Ja, en ordlista (och språk, beroende på hur mycket Calle orkar kreera språken) kommer.

Öarna kommer att få namn.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Sexuella avvikelser?

Du vet, det är en förbannat stor skillnad på att vara attraherad av barn och att faktiskt leva ut de lustarna.

Ja jag vet det.

Intressant uttalande. Pedofilism är nämnligen inget brott, ingen i Sverige kan dömas enbart pågrund av en sexuell avvikelse. Sexuellt utnyttjande av minderårig är ett brott, däremot, men steget mellan pedofilism och det är förmodligen ganska stort.

För mig är pedofilism = sexuellt utnyttjande av miderårig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Stelbensopererade getter

Du vet, det är en förbannat stor skillnad på att vara attraherad av barn och att faktiskt leva ut de lustarna.

Ja jag vet det.
För mig är pedofilism = sexuellt utnyttjande av miderårig.
Det är det inte för SAOL och vanligt folk. Pedofilism åsyftar att man blir sexuellt attraherad av barn, inte att man utnyttjar dem sexuellt, och hur du kan få det till det senare förstår jag eljest icke. Du lyckas dessutom motsäga dig själv i ett och samma inlägg. Argumenten haltar mer än en stelbensopererad get, om jag ska vara ärlig.

- Ymir, föreslår att vi lägger ned debatten, eller fortsätter privat
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Sexuella avvikelser? [OT]

"För mig är pedofilism = sexuellt utnyttjande av miderårig."

Fast det är ju två vitt skilda saker.

Att klumpa ihop den sexuella avvikelsen pedofili med sexuellt utnyttjande av barn är ju lika felaktigt som att klumpa ihop vanlig "hederlig" heterosexualitet med våldtäkt.

Pedofili är en sak.
Sexuellt utnyttjande av barn är en annan sak.

Dom bör separeras. Det är trots allt därför det finns två olika ord för dom.


/Naug, tycker till
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Kimon nitpickar...

Incest är när två familjemedlemmar har sex med varandra.

... varav den ene (dvs den åtalade) ur myndighetens synvinkel är vårdnadshavare eller av myndighet utsedd att fostra barnet och att den andre (dvs barnet) är under 18 år.

De behöver alltså inte vara släkt. Nota bene åldern. För utnyttjande av underårig är gränsen normalt 15 år, men i incestfallet är den 18 år.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Juridiska detaljer [OT]

Intressanta detaljer.

"... varav den ene (dvs den åtalade) ur myndighetens synvinkel är vårdnadshavare eller av myndighet utsedd att fostra barnet och att den andre (dvs barnet) är under 18 år"

Fast det är ju incest även när två syskon har sex med varandra, och då är ju ingen av dom vårdnadshavare över den andra. Hur ser lagen på det?


"Nota bene åldern. ..."

*Noterar och lyfter på ögonbrynet*


/Naug
 
Top