Nekromanti Chronopia är kul

mishk

Veteran
Joined
12 Jan 2001
Messages
40
Location
arvika
Jag tycker att de flesta verkar tycka att DoD Chronopia var en flopp.
Men ursäkta vad var felet?

Jag håller med om att jag var litet skeptisk till det att man i stort sett bara höll sig till en stad men allvarligt talat så är det ett kraftigt roligt rollspel som dessutom är ganska originellt. Nackdelen är att de la det i samma värld som Ereb Altor

mishk

love is the answer, you got to let it flow
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Vilken cirkus!

Då var det igång igen då. Klagomål hit och klagomål dit. Det är dock lite komiskt att det kommer ett sånt här inlägg efter att vi har pratat om att det inte ger något...

Börjar bli minst lika tråkigt med klagomålen om diskussionen som klagomålen i diskussionen. Konstigt uttryckt kanske. Men ni fattar nog.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
spiken på huvudet!

Satt just och reflekterade över det komiska, som du säger, i att precis efter ett inlägg om att det är alldeles för många onödiga och tråkiga dikussioner om DoDs olika versioner så kommer ett till.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Ja, egentligen skall...

...jag väl inte svara på denna fråga och dra igång en död diskution.
Men jag e snäll idag.

Det räcker väl med att säga att Människor, Alver, Dvärgar, Troll. Gobliner och andra raser bodde i en stor stad, hela mystiken kring dvärgarna och alverna blev total förstörd.

Människor bor i städer, japp.
Alver bor ute i skogen, japp.
Dvärgar bor under jorden, japp.
Troll bor i grottor, japp.

Så skall det vara, inte mixa ihop alla i ett "MegaCity", så de så.

Men det fanns en bra sak i och med Chronopia och det var rollformulären, =).

Hej på dej...

"Look here Motherfucker, i don´t play Basketball. My name is Snoop Dogg i play Bitches"
 

Sindlast

Veteran
Joined
16 Jun 2000
Messages
89
Location
Halmstad
Jag håller med om att det är ett fantastiskt rollspel. Det gäller att inte kolla på det som en nyskriven DoD -91 utan att se det som ett helt annat rollspel... Det är enormt roligt att spela med alla dessa yrken och raser... Lite roligare yrken än i andra rollspel dessutom... Tyvärr är det en väldigt avancerad stad och om man spelar en stadsinnevånare så ska man kunna rätt mycket om staden också... Spelledaren ska kunna allt som står i alla Chronopia böckerna och varje spelare ska ha läst varje chronopia bok minst en gång för att rollspelet ska fungera bra...
 

Hob_Biten

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
17
Location
RÅDA (City)
jo..det är ju stenkul, bara man kasstar
bort chronopia och försöker att vara så
"icketrångsynt" som möjligt!! =)

[color:green]may the force be with you/Hobbitman</font color=green>
 

Kul4n

Veteran
Joined
3 Mar 2001
Messages
18
Location
Gävle, Sverige
Ja det har du rätt i. Men det var just det att dom döpte det till Drakar och Demoner. Hade det bara hetat Chronopia så tror jag nog att det skulle vara mycket mer accepterat för det är ett roligt spel sålänge man inte ser det som fantasy, jag ser det mer som cyberpunk fast på medeltiden :)

/Ogge

Cthulhu for President. Why vote for a lesser evil?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Okeeej..

Jag vill inte heller bråka, men jag säger:

Spela roll. VARFÖR måste raserna var mystiska?
För övrigt så finns det mystik i form av vampyrer och sånt.
Om dom bara hade balanserat det hela bättre..
Då hade jag varit HELT nöjd!



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Okeeej..

<I>Spela roll. VARFÖR måste raserna var mystiska?</I>

Frågan jag ställer mig är snarare, vad i helsefyr finns det för mystik i att alverna bor i skogen och dvärgarna i gruvor etc? Om alla dvärgar gräver gruvor, har skägg, slåss med yxa, dricker öl och heter Grumpe så blir de ungefär lika mystiska för mig som min egen brorsa. Det finns en viss charm i det hemtama och välbekanta, visst, men det är <I>motsatsen</I> till mystik.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Coolt!

<I>Är din brorsa dvärg?</I>

Tja, han är drygt 1.90 och jobbar såvitt jag vet helt ovan jord... men han <I>har</I> skägg, han <I>dricker</I> öl emellanåt och han har ett skogsskifte som han brukar pyssla med på fritiden, även om han föredrar motorsåg framför yxa.

--
Åke
 

Henning

Veteran
Joined
2 Nov 2000
Messages
11
Location
Stockholm
Chronopia var kul ett tag. Men varför kom det 20 nya yrken i varje bok?
Då blev det tråkigt då alla tillägsböcker släpptes. Efter några års uppehåll av Chronopia och spelande av andra rollspel så har jag upptäckt att det var inte roligt att spela en karaktär som var hjälte och hade bra i varenda atribut och färdighet.

/Henning
Chronopia, ett fantasyrollspel?
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
1 Orealististka rustningar som gav mig smärtsam klåda av förakt...
2 orealistiska vapen som skulle vara totalt värdelösa i strid..
3 Obalanserad Magi som gör att magiker blir totalt yber varelser..
4 Obalanserad rasblandning och kombinera det med magin och vi har en katastrof..
5 Onyanserad bild på interagerandet mellan de olika grupperna och det blev värre ju fler moduler som kom ut..
6 Känsla av att de hittat ett av de många spelen från USA och bara kopierat det rakt över..
7 Dålig stadsplanering ingen förklaring eller ens ledtråd till hur stadens försörjning sker..
8 Dålig balans bland yrkena allt förmånga krigare/tjuvar och det står mer eller mindre att alla stadsbor är tjuvar och kräk. I en sådan stad skulle inte något funka..
9 Det står att bara i de rikas kvarter finns renhållning.. En stad så stor skulle inte fungera utan en kordinerad renhållnings styrka som arbetar i hela staden.. ( se på gamla rom )
10 Försämringar i reglerna för både magin, vapen och rustningar samt stridsregler..
11 Färdighets överskottet som kom genom varje ny RPG bok hade med sig YBER skills som gör att grundbokens versioner blev värdelösa..


*Hmm* Fast bilderna på aquedukterna MÅ vara ej fungerande så var de snygga tyvär hade de i de flesta bilder på män och kvinnor som stod och sloggs i EJ FUNGERANDE rustningar...

Jag hatar dom bilderna Rustningar ska vara funktionella det betyder..
1 Axelskyddet SKA INTE kapa huvudet.. ( MAN KAN INTE HA SÅ STORA AXELSKYDD )
2 Taggar och spikar SKA inte finnas på rustningarnas armar bröstkorg och axelskydd.. Meningen är att anfall som kommer in mot kroppen vinklade ska "halka av" och på så sätt minska huggets penetrering kraft, Taggar som dessa skulle vinkla in hugget mot kroppen vilket gör att rustningen skyddar MINDRE..
3 Vapen ska vara funktikonellt byggda välbalanserade inga onödiga taggar eller obalanserade prylar som kan fastna i användarens EGEN kropp eller kläder..
4 Avstånds vapen Finns ett skräck exempel på en "alvisk" pilbåge som verkar ha en form av "kompound" funktion MEN problemet är att den som har ritat den gjort ett IDIOT jobb..

Vad mer *hmm*
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
magin *suck* magi reglerna i DoD Expert ÄR mycket bättre skolvärderna och kostnaden att bli bättre var mycket mer balanserad än i DoD Chronopia....
Trollen *suck*

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Åsikt.

Onödigt att tjafsa om vilket spel som är bäst respektive sämst. Man kan väl ta de regler från det spel man gillar mest och sen skapa en egen värld där det man vill ha finns.

"Elen Sila Lúmenn Omentielmo/Avenderiel
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Errr....

... så vitt jag vet så har ALVER och DVÄRGAR [och Svartolk för den delen också] legat i fejd med varandra sedan tidernas begynnelse, så är det väll i fom flesta [om inte alla] fantasy-rollspel eller?

För att om man nu skulle blanda alla dessa så skulle det bli sådana EXTREMA strider att inte ens den där kejsaren skulle kunna hålla koll på dom.

Eller?

MvH Martin
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"1 Orealististka rustningar som gav mig smärtsam klåda av förakt...
2 orealistiska vapen som skulle vara totalt värdelösa i strid..
3 Obalanserad Magi som gör att magiker blir totalt yber varelser..
4 Obalanserad rasblandning och kombinera det med magin och vi har en katastrof..
5 Onyanserad bild på interagerandet mellan de olika grupperna och det blev värre ju fler moduler som kom ut..
6 Känsla av att de hittat ett av de många spelen från USA och bara kopierat det rakt över..
7 Dålig stadsplanering ingen förklaring eller ens ledtråd till hur stadens försörjning sker..
8 Dålig balans bland yrkena allt förmånga krigare/tjuvar och det står mer eller mindre att alla stadsbor är tjuvar och kräk. I en sådan stad skulle inte något funka..
9 Det står att bara i de rikas kvarter finns renhållning.. En stad så stor skulle inte fungera utan en kordinerad renhållnings styrka som arbetar i hela staden.. ( se på gamla rom )
10 Försämringar i reglerna för både magin, vapen och rustningar samt stridsregler..
11 Färdighets överskottet som kom genom varje ny RPG bok hade med sig YBER skills som gör att grundbokens versioner blev värdelösa.."


Det du har gjort fel är att du sett Chronopia som en stads verision av tidigare DoD världar. Se och spela spelet som om det var Ankh-Morpork du spelade i och det hela blir mycket roligare. /images/icons/smile.gif



Bela
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Okeeej..

Måste instämma med Arvidos - lite mer spelbalans (fast med grundboken går det fint) och jag hade varit helnöjd. Och en korrläsare med högre betyg i svenska än "Ta ut den här killen och skjut honom, OK, han kommer aldrig att kunna beställa en korv utan att bli utskrattad...".

Gnällkören över Chronopia är det mest tröttsamma sedan gänget som gnällde över alla jävla kobolder som spelade svenska rollspel istället för högkultur som AD&D...

Nightowl, som dock fick allvarliga attacker av politisk korrekthet ibland.

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Chronopia VS Ankh-Morpork

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det du har gjort fel är att du sett Chronopia som en stads verision av tidigare DoD världar. Se och spela spelet som om det var Ankh-Morpork du spelade i och det hela blir mycket roligare. /images/icons/laugh.gif
Bela
<p><hr></blockquote><p>/images/icons/frown.gif Chronopia ÄR klart en annan värd än vad exempel Ereb Altor är det fick man direkt en känsla av när man öppnade och läste reglerna och beskrivningen på varelser.
MEN att se själva Chronopia som en Ankh-Morpork kommer inte fungera av flera orsaker.
Chronopia känslan bygger mycket på det faktum att skräcken ligger nära folk alla är tjuvar lönnmördare finns över allt livet är hårt sen dör man...
Och spela en Ankh-Morpork kampanj *ler* tja då måste man
1 Göra om delar av staden omvandla känslan av förföljelse och våld till ironi och skämt.
2 Göra om varelserna skaffa fram sådana varelser och saker som spelarna bara sitter och skrattar åt.
3 Släng bort alla magi regler och improvisera varje gång som magikern ska trolla..

Så går det att göra en sådan Ankh kampanj JO det går men Chronopia ÄR inte något sådant läser man boken så ser man att författaren vill ge intryck av en grym allvarlig stad inte en fylld av skämt och ironi...

Om ett spelet hade varit fyllt av skämt och ironi hade jaginte klagat vilket katastrofia ( Chronopia ) inte är det är istället ytterligare ett spel av låg kvalite.

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
... och i foten.

<I>
"tråkiga dikussioner om DoDs olika versioner så kommer ett
till."</I>

Men det är bara att rycka upp stridsyxan och börja bekämpa.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 
Top