Nekromanti Chronopia är kul

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Helt rätt linje, Åke.

Gammla traditioner är till för att brytas, det är inte att
alla raserna samlats till en stor stad som stör mig utan
den sunkiga atmosfären i Chronopia jag är emot, en bild
man får när man läser böckerna. Alla är så och så bra och
är hur övermäktiga som helst, jag kan lova dig att det blev
svettigt som spelledare till DoD Chronopia när alla spelarna
skulle testa sin styrka. Vi använder det vidriga verket
som avkoppling om vi känner för lite Hack´n´Slash (Jo,
även friformare gör det på fritiden).

/Alexander Gyhlesten - Friformsrullare

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Chronopia VS Ankh-Morpork

"MEN att se själva Chronopia som en Ankh-Morpork kommer inte fungera av flera orsaker.
Chronopia känslan bygger mycket på det faktum att skräcken ligger nära folk alla är tjuvar lönnmördare finns över allt livet är hårt sen dör man..."


Chronopia är självklart inte Ankh-Morpork, men världen som sådan är så orealistisk och hopplös att äventyr i den lätt blir oseriösa. Och Chronopias skräckstämning känns mer som en parodi på WOD än skrämmande, man kan nästan tro att demonerna har ett eget fackförbund. Och raser som wongoser, troll och gobliner tycks enligt grundreglerna enbart fylla ett komiskt syfte. Jag tycker intre man behöver ändra mycket för att göra Chronopia till ett mörkare Ankh-Morpork, det räcker med att tona ner alla hemskheter och slänga in några korvsäljande SLP. /images/icons/wink.gif

Bela
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Chronopia VS Ankh-Morpork

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Chronopia är självklart inte Ankh-Morpork, men världen som sådan är så orealistisk och hopplös att äventyr i den lätt blir oseriösa.
Och Chronopias skräckstämning känns mer som en parodi på WOD än skrämmande, man kan nästan tro att demonerna har ett eget fackförbund. Och raser som wongoser, troll och gobliner tycks enligt grundreglerna enbart fylla ett komiskt syfte. Jag tycker intre man behöver ändra mycket för att göra Chronopia till ett mörkare Ankh-Morpork, det räcker med att tona ner alla hemskheter och slänga in några korvsäljande SLP.
Bela
<p><hr></blockquote><p>Tja i grund och botten förändrar man då hela ideen med Chronopia och om man ska göra det så kan man enligt mitt tycke lika väl köra DoD Expert reglerna ta bort "tidsmagi och allt annat som irriterar en..
och FÅ en bra stad.. Tyvär så kan man lika gärna då slippa allt trubbel och köra rakt av en vanlig DoD Expert kampanj..

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det som är mindre bra med Chronopia är att det är för mycket stadsmiljö, att man bli så satans bra fort och alla dessa vapen och rustningar..

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
jag håller med!! jag har inte spelat tidigare versioner själv så att det ligger i ereb skadar mig inte

First i was blind, now i can see.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
det är klart det finns stadsmiljö i en stad.
att man blir bra så fort, beror helt enkelt bara på vilken SL du har.
Det är väl dessutom bra med mycket olika vapen och rustningar, så man har mycket och välja på och att det finns lite variation (jaaa, han har också ett kortsvärd han med, precis som alla andra)

First i was blind, now i can see.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
att det finns mycket och välja på är väl skit bra, och förhindrar att det ska bli så enformigt.
OCH SPELA INTE HJÄLTE VARENDA GÅNG DÅ!

First i was blind, now i can see.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
men det ÄR fantasy. bara en annanorlunda värld.
vill ni inte ha den så spela något av de andra spelen med identisk spelvärld i varenda spel.

First i was blind, now i can see.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Du kan inte ha mer rätt! tänk att det finns riktigt folk här på forumet!

First i was blind, now i can see.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Re: Ja, egentligen skall...

På alla andra fantasy-rollspel ja, men chronopia är presenterar en annorlunda värld.

First i was blind, now i can see.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Re: Coolt!

det där var bra onödigt.

First i was blind, now i can see.
 

Henning

Veteran
Joined
2 Nov 2000
Messages
11
Location
Stockholm
Chronopia

Jag menar att Chronopia är för mycket...
Stadsalver...De som gillar fantasyrollspel tror jag vill ha riktiga Tolkienalver.
Det finns säkert 10-15 olika alvraser i Chronpopia. Det är dessutom inte riktiga alver, EON har ju gjort de rätta alverna. Jag har inte sagt att det rollspelet är bättre för det.

Jag vill också tillägga att Chronpia är en fantastiskt rolig stad där det är mycket liv. Men det blir koboldiskt i en sådan stor stad.
Till Mutant: Nuförtiden spelar jag nästan aldrig hjälte. Men som nybörjare ville man ju självklart ha den bästa karaktären. Man vill liksom vara bättre än kompisarna i 10-års åldern...

/Henning
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Chronopia VS Ankh-Morpork

Håller stenhårt med dig. Chronopia är en färgstark och kontrastrik stad, man kan kasta sig från läskiga äventyr i skumma stadsdelar till att fäktas med fjompiga alver utan att behöva resa i en miljard dagar. Chronopia har både skräck och komik (att påstå att goblinlaget på arenan "Dödzariddarna" skulle vara läskigt skulle ju vara lite väl...) och det mesta annat för den delen. Och vad det gäller korvförsäljare så finns ju Westers(?) och alla Råttburgarkiosker /images/icons/wink.gif

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Chronopia

De som gillar fantasyrollspel tror jag vill ha riktiga Tolkienalver. Det finns säkert 10-15 olika alvraser i Chronpopia. Det är dessutom inte riktiga alver, EON har ju gjort de rätta alverna.

o_o  Öh, alltså... Alver finns inte, så det finns inga "riktiga" eller "rätta" alver. Och fanns det så skulle det vara bra trångt att säga att de bara får vara på ett enda sätt, med tanke på hur olika människokulturer kan vara... Alver förekom dessutom i myter och folksagor i århundraden innan Tolkien föddes.

Angående den eviga diskussionen i övrigt tycker jag en del ser ut att göra det vanliga misstaget att sätta likhetstecken mellan Dåligt och "sånt som jag inte gillar"; att klaga på ofunktionsenliga rustningar när de uppenbart är en ren genrekonvention är lika missriktat som de recensenter som klagade på brist på samhällsinformation i Gemini och regler för rymdfart i Mutant Chronicles - sånt hör hemma i helt andra sorters spel än de som recenserades.
DoD5:s fantasy är mer av Heavy Metal-typ (tidningen, alltså) än sån som man kör med i Ereb, och skulle jag lira en kampanj i Chronopia skulle jag spinna på det köret för allt det är värt. Och ha j-igt kul på kuppen, om jag känner mig själv rätt. (-:

--
Åke, som nu minner sig en arg utläggning Nightowl gjorde för åratal sen om folk som säger "alver ÄR ju som i Dragonlance"...
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Cyberpunk på medeltiden, vad konstigt att den har så många fantasyinslag då... och vart tog cyberpunken vägen?
Det är ju som att säga att Power metal inte är metal för att det inte är som industrial metal eller nåt...

"Beware of the Cöla Craver!"
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
värför har vi dom här diskutionerna dom kommer ju hela tiden kan du inte kolla tidigare vad alla andra tycker jag hatar såna här diskutioner.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Cyberpunk på medeltiden, vad konstigt att den har så många fantasyinslag då... och vart tog cyberpunken vägen?</I>

Cyberpunk i fantasymiljö, då.
Jättestor stad med allmänt cynisk stämning, allt styrs av stora handelshus/bolag, folket har exakt samma 'style over substance'-attityd... Klart cyberpunk.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Chronopia

Den som vill ha Tolkien-alver uppmanas härmed spela i Midgård. Helst inte bara ha en kampanj där, utan själva resa till Midgård, så minskar deras inflytande på fantasy-genren.
_Riktig_ fantasy är swordn'sorcery a la Leiber, Howard, Burroughs och Moorcock, och där finns det inga alver alls.

Nightowl, som måste erkänna att han dock gillar alverna i ElfQuest ("Nattuggla" är f ö ett utmärkt vargryttarnamn), Västmark/Pendragon/Ars Magica, samt Glorantha - fast alla dessa exempel är mycket icke-Tolkien.

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag har hört namnet "zauberpunk" för den sortens fantasy. Cyberpunk handlar på ytan om attityd och på djupet (nästan frånvarande i Chronopia, men vafan) om samhällsförhållanden. Krom och implantat och Internet är bara sockerkristyr (vilket många speltillverkare inte fattat). Men bara för att hänga på trenden är också den stora farliga powergaminggrejen i Chronopia just - implantat - som eftersom de handlar om samarbete mellan två mycket olika system nog kan kallas "cybernetiska" (slå upp ordet någon gång).

Det står mig veterligt ingenstans, fö, att Chronopia utspelar sig i jordisk medeltid. Det faktum att varken samhälle eller teknologisk nivå¨motsvarar medeltidens borde fått stopp på idiotiska kommentarer som "men inte fanns det så stora städer på medeltiden?", men hjärntcvätten "fantasy = medeltid" (trots att de flesta klassiska fantasysystem och mycken litteratur är allt annat än eller långt ifrån bara medeltida, but there you go) är effektiv. Som sagt, det finns inget fantasilösare än fantasyrollspelare.

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nja.

I många rollspel, kanske.
Men dom finns inte på riktigt. Som sagt. Man kan göra vad man vill med dom. Det är ju inget som hindrar mig från att göra en varelse som består av 6 ben och päls, och kalla den "Alv".

Visserligen så verkar Chronopia bygga på Altors framtid, men det är ju ändå möjligt med någotsånär fred mellan alver och orcher. Ja menar, nuförtiden så är det inget land i Europa tycker illa om Sverige. Annat var det på vikingatiden.. /images/icons/wink.gif

Å andra sidan -igen- så bråkar fortfarande vissa folkgrupper med varandra, efter mååånga år.

Men för att svara på din fråga: Nej dom behöver inte bråka. Men situationen kanske är annorlunda utanför staden?



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
Top