Chaosium förkastar ånyo AI

Status
Not open for further replies.
Tycker absolut man kan vara kritisk att förlag är dåliga på alt-text och andra tillgänglighetsverktyg, men min nästa tanke är inte därmed "alltså borde de ha AI".
Fast nu vände du helt på det jag skrev. Jag bara menade att utmåla sig som en förkämpe för mänsklig kreativitet, kanske inte satt helt rätt i det här sammanhanget.

Nej, hade fortfarande velat att AI var ett tillvalsverktyg.

edit: och det är ju en hypotetisk fråga - den aktuella frågan är ju om du ändrar dig nu när den är dålig.
Om den var tillräckligt dålig skulle jag förstås inte använda den, det säger väl sig självt?

Om den var tillräckligt dålig skulle jag förstås inte använda den, det säger väl sig självt?
Och därmed borde detta vara en icke-fråga, tänker jag. Chaosium drog tillbaka en oavsiktlig AI-text för att den var undermålig, ser inget att kritisera.

Fast nu vände du helt på det jag skrev. Jag bara menade att utmåla sig som en förkämpe för mänsklig kreativitet, kanske inte satt helt rätt i det här sammanhanget.
Jag tolkar det mer som att de säger att deras böcker ska vara helt och hållet människogjorda ner till minsta detalj, och nu blev det inte så, så de drar tillbaka pdf:en.

Sen tycker inte jag att "kreativitet" begränsas till det rent konstnärliga, alla delar av att skapa en bok - även mer torra saker som alt-text - är kreativt.

Last edited:
Och därmed borde detta vara en icke-fråga, tänker jag. Chaosium drog tillbaka en oavsiktlig AI-text för att den var undermålig, ser inget att kritisera.
Frågan är om den var sämre än inget alls, som var vad den faktiskt ersatte. Detta verkar långt ifrån självklart.

Jag tolkar det mer som att de säger att deras böcker ska vara helt och hållet människogjorda ner till minsta detalj, och nu blev det inte så, så de drar tillbaka pdf:en.

Sen tycker inte jag att "kreativitet" begränsas till det rent konnstnärliga, alla delar av att skapa en bok - även mer torra saker som alt-text - är kreativt.
Självklart kan även texten i en alt text vara ett kreativt uttryck. Men deras avsikt var ju uppenbarligen att lämna den tom. Jag tycker inte att det är så kreativt direkt.

Frågan är om den var sämre än inget alls, som var vad den faktiskt ersatte. Detta verkar långt ifrån självklart.
Det kan man ju spekulera i - allt vi har att gå på är att Chaosium inte tyckte att AI-texterna representerade dem och tog bort den.

Självklart kan även texten i en alt text vara ett kreativt uttryck. Men deras avsikt var ju uppenbarligen att lämna den tom. Jag tycker inte att det är så kreativt direkt.
Nej, och det var dumt. Min poäng är att det inte rättfärdigar AI-text, i mina ögon.

En AI-alt-text, ens en korrekt och beskrivande, är sämre än ingen? De synskadade får ta smällen, helt enkelt?
Jag köper inte det argumentet, valen är inte mellan otillgänglighet och AI. Och nu var ju tillgängligheten också, enligt utsago, missvisande.

Jag har jättegärna en diskussion om att förlag (och amatörer) borde bli bättre på att göra sina produkter tillgängliga, men det är en väsensskild fråga.

Och nej, jag tycker inte att en undermålig eller missvisande text är "bättre än inget" och jag tycker inte att den funktionen rättfärdigar allt annat som är skevt med AI.

Min poäng är att det inte rättfärdigar AI-text, i mina ögon.
Här tycker vi uppenbarligen radikalt olika. Mänsklig text är bättre, men AI-text kan vara bättre än ingenting.

Fast min poäng var att Chaosiums utmålande av sig själva som hjältar i kampen mot AI, skorrar en hel del i det här fallet.

Och nej, jag tycker inte att en undermålig eller missvisande text är "bättre än inget" och jag tycker inte att den funktionen rättfärdigar allt annat som är skevt med AI.
Men det var inte frågan - frågan var om en korrekt och beskrivande text fortfarande är sämre än inget. För om det inte finns nu, finns det om två år, och som Chaosium-exemplet visar, skippade även en professionell utgivare alt-texten.

Här tycker vi uppenbarligen radikalt olika. Mänsklig text är bättre, men AI-text kan vara bättre än ingenting.

Fast min poäng var att Chaosiums utmålande av sig själva som hjältar i kampen mot AI, skorrar en hel del i det här fallet.
Nu verkar det stämma att Adobe-funktionen fortfarande är skakig, men det lär vara en övergående fråga. Så här säger Gemini:

1783605079121.png

Men grejen är ju att om man är emot det på princip, kommer man inte att ändra sig när den blir bra heller.

Men det var inte frågan - frågan var om en korrekt och beskrivande text fortfarande är sämre än inget. För om det inte finns nu, finns det om två år, och som Chaosium-exemplet visar, skippade även en professionell utgivare alt-texten.
Jag tycker egentligen det är rätt ointressant att svara på hur det eventuellt kommer vara om två år, men principiellt: om AI gör en jättebra och perfekt alt-text kommer det inte få mig att ändra min åsikt om alla andra skevheter kring AI.

Jag ser jättegärna en diskussion om tillgänglighet i rollspel, tror inte Chaosium är ensamma med att vara dåliga på det.

Jag tycker egentligen det är rätt ointressant att svara på hur det eventuellt kommer vara om två år, men principiellt: om AI gör en jättebra och perfekt alt-text kommer det inte få mig att ändra min åsikt om alla andra skevheter kring AI.
Du fortsätter att ducka frågan - kommer du att ändra dig om den här specifika användningen, även i lägen där alternativet är ingen alt-text?

Status
Not open for further replies.
Back