För att konkretisera lite.
Såhär ser det alltså ut. Man trycker på Edit→Preferences→Generative AI.
Nu minns jag inte hur standardinställningen var och kan inte testa utan att återställa alla inställningar. Men jag tänker vara generös och tänka mig att båda var ikryssade. Någon som inte fixat det här ännu får gärna rätta mig.
När man har funktionen aktiverad och place:ar in en bild så syns först ingenting. 3-5 sekunder senare (i mitt fall) dyker det här upp:
Alltså, det lilla inringade T:et.
Det finns inget i själva ikonen som antyder att något involverande generativ AI inträffat. För att se det så får man högerklicka på bilden och gå till Object export options. Där finns mycket riktigt texten "Description generated by AI" längst ner.
Jag förstår, att den som gillar generativ AI tycker att det här är
jättepraktiskt.
Men för mig, som helst inte vill ha någon generativ AI alls i mina verk, är det inte det. Där är det mest att Adobe smugit in AI-generering i mitt dokument utan att berätta det för mig.
Borde jag alltid gå igenom alla Alt-texter för alla bilder innan jag distribuerar en PDF? Jadå. Är det god praxis att alltid ha Alt-texter? Absolut. Men jag tycker fortfarande att det här är ett fult och dåligt agerande från Adobe.
Lite som om Google Docs skulle sluta fråga om mina felstavningar osv, utan liksom börja rätta min text
medan jag inte tittar. Kan ni som gillar generativ AI förstå varför jag tycker att det här borde vara en opt-in-funktion om den nu absolut måste finnas?