Chaosium förkastar ånyo AI

Status
Not open for further replies.
Wtf?

Alltså, på riktigt – det var alltså inte störigt nog att deras slop-skit hela tiden tvingar sig på genom prompter, ikoner och konstanta påminnelser; nu slår de alltså på skit utan att ens fråga?

Om "alla" verkligen ville ha generativ AI i sina Adobeprogram så skulle de inte behöva göra sånt här. Då skulle de kunna fråga, och folk skulle entusiastiskt svara "ja!" och så vore det inte mer med det.

Det här påminner mig lite om Epic-chefen Tim Sweeney som gnällde över Steams krav på att man måste berätta om man använt AI, eftersom det inverkade negativt på försäljningen…

Det här får mig att undra om Adobe smyger in ai i mina bilder när jag scannar dem och efterbehandlar (kurvor, nivåer, kontrast, skuggor) dem i Photoshop. Jag tycker ju att jag gör allt själv, men fan vet längre.

Var det inte något annat förlag som var med om precis samma sak och fick gå ut i sociala medier och fördömma?

Jag har börjat gå ifrån Adobe där det är möjligt. Priset är ju största anledningen men det här är också en väldigt stor orsak att börja kolla efter alternativ.

Var det inte något annat förlag som var med om precis samma sak och fick gå ut i sociala medier och fördömma?

Jag har börjat gå ifrån Adobe där det är möjligt. Priset är ju största anledningen men det här är också en väldigt stor orsak att börja kolla efter alternativ.
Evil Hat hade en liknande historia, läste jag!

Så... De har alltså klantat sig när de gjorde PDF:en och försöker nu plocka anti-AI-poäng?

Eftersom funktionaliteten uppenbarligen gick att stänga av är det ju Chaoisum gjort tokigt, inte Adobe.

Jag vet att ni är många radikala anti-AI-gubbar här på forumet, men det här var billigt.

(Fattar jag rätt om den här funktionaliteten verkar handla om att möjliggöra för skärmläsare att läsa bilderna? Eller är det mer... fantasifull bildtexter som lagts in? Kryptisk artikel på många sätt.)

Så... De har alltså klantat sig när de gjorde PDF:en och försöker nu plocka anti-AI-poäng?

Eftersom funktionaliteten uppenbarligen gick att stänga av är det ju Chaoisum gjort tokigt, inte Adobe.

Jag vet att ni är många radikala anti-AI-gubbar här på forumet, men det här var billigt.

(Fattar jag rätt om den här funktionaliteten verkar handla om att möjliggöra för skärmläsare att läsa bilderna? Eller är det mer... fantasifull bildtexter som lagts in? Kryptisk artikel på många sätt.)
Problemet är väl att det är en förinställd och närmast osynlig funktion som upptäcktes först efter publicering.

Sen vet jag inte vilken insyn du har i Chaosium, men jag har ingen anledning att tro att deras hållning gentemot AI är spelad.

(Fattar jag rätt om den här funktionaliteten verkar handla om att möjliggöra för skärmläsare att läsa bilderna?)
Så fattar jag det också. Alltid svårt att hitta rätt fakta i en artikel, men den nämner ju "alt text", vilket är den beskrivande text som en skärmläsare läser upp så att även en synskadad kan ta till sig bilden. Tydligen hade de inte satt någon alt text själva på sina bilder och Adobe (InDesign?) verkar då ha analyserat bilden och genererat en beskrivande text åt dem.

Jag fattar verklgien inte varför man blir så upprörd över det. Låter som en utmärkt funktion. Eller så kan man tänka på hur tillgänglig ens produkt är och skriva in alt text själv. :unsure:

Jag fattar verklgien inte varför man blir så upprörd över det. Låter som en utmärkt funktion. Eller så kan man tänka på hur tillgänglig ens produkt är och skriva in alt text själv. :unsure:
Det var inte något de bad om men blev ändå gjort av AI:n, och de blev inte heller informerade om att det gjordes.

Texten ska också ha varit dålig med flera fel.

Chaosiums egna blog om det:

Adobe lade till en automatisk AI-funktion utan att informera om det speciellt bra. Går den att stänga av? Ja, om man går in i InDesigns Inställningar-grej.

Om man bara låter Adobes uppdateringsprogram uppdatera InDesign, vilket är det rekommenderade, och bara fortsätter använda programmet precis som man alltid gjort utan några ändringar, så märker man alltså ingenting. Det finns ingenting alls i PDF-export-gränssnittet som antyder att något AI-bajs kommer att hällas ner.

Det "går att stänga av", ja. Men det är inte rimligt att förvänta sig att användare ska, efter varje liten uppdatering av programmet, kamma igenom Inställningar-rutan efter nyheter.

Så fattar jag det också. Alltid svårt att hitta rätt fakta i en artikel, men den nämner ju "alt text", vilket är den beskrivande text som en skärmläsare läser upp så att även en synskadad kan ta till sig bilden. Tydligen hade de inte satt någon alt text själva på sina bilder och Adobe (InDesign?) verkar då ha analyserat bilden och genererat en beskrivande text åt dem.

Det är säkert en utmärkt funktion om man inte förstår problemet med AI, och om man vill att Adobe ska göra det.

Vill man inte det, så vill man såklart kunna bestämma själv att Adobe ska ge fan i det. Och då vill man informeras om det på annat sätt än att det dyker upp en liten kryssruta i Inställningar.

Det finns så att säga inget självklart i att programmet plötsligt en dag på egen hand börjar tjonga in AI-skräp i ens dokument.

Men det är inte rimligt att förvänta sig att användare ska, efter varje liten uppdatering av programmet, kamma igenom Inställningar-rutan efter nyheter.

Absolut. Det går också bra att säga "PDF:en vi släppte blev inte som vi ville, sorry. Här kommer en korrigerad."

Status
Not open for further replies.
Back