Nekromanti CCC får ett hem

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Jag har fått reda på (genom en insider) att CCC grabbarna funderar över ett namn att släppa sitt spel i. Och då rekommenderar jag ett, Skaparna. Om ni inte har nån aning om vilka vi är, kolla våran hemsida, som snart kommer att uppdateras. Jag tycker det verkar smidigt, eftersom Rising och Dnalor ändå hjälper till med Drivhuset och Istid (endast Rising), våra projekt. Tillsammans blir vi större, bättre och gör fler spel. Tillsammans bli vi berömda! /images/icons/wink.gif Så kan jag väl avsluta med att säga att jag är ett enormt fan till både CCC produktionen och FnF. Så jag skulle väl kunna ta och hjälpa till på en kvist om mina drömmar om synergi blev sanna.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Okej. Men då får du vara beredd att byta namn till "Chainsaw apache" för det tycks vara det namnet som vunnit flest anhängare bland ccc-folket.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Snälla, vi kan väl göra en kompremiss!

Nej, måste vi !?!
Jaja, vi kanske måste anpassa oss. Jag gillar inte vildheten i Chainsaw apache, men det får väl duga.../images/icons/wink.gif
Då skulle jag nog vilja veta mer om hur ni arbetar med CCC, och jag rekommenderar denna text, om ni inte redan läst den.

Då ska jag göra en strålande hemsida till Chainsaw Apache. Om ni inte tycker att jag snofsar mig själv i faggorna (get ahead of myself) så skulle jag kanske behöva en logotyp. Vad sägs om en galen indian med en motorsåg, gärna närbild?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Re: Snälla, vi kan väl göra en kompremiss!

Jobbar redan på en hemsida till CCC.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Re: Snälla, vi kan väl göra en kompremiss!

Om du vill fortsätta den här diskussionen vare det nog bra om du gick med i CCC:s maillista: crazycillerz-subscribe@yahoogroups.com. På så sätt slipper resten av de stackars forumsanvändarna störas av vår för dem ointressanta diskussion.

Som sagt så behöver du inte bekymra dig om att göra någon hemsida. Vi har redan en man på jobbet.

Och du kan vara övertygad om att de flesta av oss är ganska erfarna av rollspelsskapande. Kanske inte riktigt så erfarna som Krister Sundelin men ändå erfarna.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Sista inlägget innan diskussionsgruppen

>Jobbar redan på en hemsida till CCC.

Aha... okej, men om du jobbar med en sida till CCC kan jag göra en till hela Chainsaw Apache, eller?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Skapargrupper (generellt, det här angår nog alla)

Alltså, det är allmänt kännt att det suger att skriva rollspel alldeles själv, och den bästa lösningen är således att teama upp med några likasinnade och knåpa tillsammans. Problemet är ju bara att vi rollspelsskapare tenderar att hålla rätt många bollar i luften samtidigt, så även om vi är medlemmar i en fin grupp som knåpar på ett spel, så håller vi vid sidan om med två eller fler (många fler, oftast) andra projekt.

Kan man verkligen dra in dem projekten i den befintliga arbetsgruppen?

Morgoth's "Skaparna" verkar resonera så, de arbetar i tre projekt parallellt, och jag är faktiskt med på ett hörn och har lovat rita några bilder (den som väntar på något gott.. he he, va? *svett svett*) men mycket mer engagemang än så har jag inte till dessa projekt. (Jag är förstås alltid redo att ge respons på diverse texter, men en mer aktiv roll kan jag inte åta mig)

På samma sätt tror jag inte att någon annan i Chainsaw Apache är särskilt sugna på att klura på mina sidoprojekt; FnF, Mytomnesia eller The Trekk. Inte ens jag skulle orka hålla på med dem samtidigt(!), utan jag måste få ta en sak i sänder. Om man skulle baka ihop alla rollspelsmakare och projekt är jag faktiskt övertygad om att man skulle komma till ett stadie där ingen orkar bry sig om något. Eller så skulle projekten stagnera eftersom man bara idkar meningsutbyte med ungefär samma människor hela tiden.

Jag föreslår därför att man koncentrerar sig på mindre grupper, kanske i vissa projekt till och med en uppdelning med en grupp som dividerar om regler och en annan som tar hand om världsbeskrivningar o.dyl? Jag tror nämligen att det bästa sättet att värva medlemmar är genom att inte kräva så förbannat mycket utav dem, utan att bara låta dem få bidra med något litet, om de så önskar.

Eller är det kanske bara en organisationsfråga, om hur man kan fördela och dela upp ansvar och intressegrupper? Jaja, jag föreslår ändå för Chainsaw Apaches del att vi upplöser gruppen så fort CCC blivit färdigt och inte går ihop med någon annan supergrupp tills dess. När spelet väl är färdigt kan det däremot finnas ett intresse av att söka sig ut och hitta en stor, välbesökt sida där man kan lägga upp spelet för nedladdning, men tills dess tror jag inte att dessa fusioner riktigt fyller sitt syfte. Tyvärr. Övertyga mig gärna om motsatsen.

/Rising
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Re: Skapargrupper (generellt, det här angår nog alla)

Håller med Rising.

För min egen del så tänker jag gå min egen väg efter det här projektet. Det är kul men jag tror att jag kommer att försöka skrapa ihop folk till min egen vision när det är klart.
Om nu CCC blir klart om 6 månader eller 3 år spelar för min del ingen roll, det är resultatet som räknas och jag hoppas att det blir någonting jag kan vara stolt över.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Skapargrupper (generellt, det här angår nog alla)

"Alltså, det är allmänt kännt att det suger att skriva rollspel alldeles själv"

Blöja! Att arbeta tillsammans med någon innebär bara att man blir tvungen att kompromissa. Istället för en grej som man blir helnöjd med så får man en grej som alla är halvnöjda med.

Personligen föredrar jag att en person skriver och fördelar uppdrag till sådana personer som kan fullfölja uppdraget enligt originalintentionerna. På så sätt får man vad man vill ha, samtidigt som de olika bidragsgivarnas bidrag inte snöar in på grund av andra bollar.
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Re: Skapargrupper (generellt, det här angår nog alla)

Blöja! Att arbeta tillsammans med någon innebär bara att man blir tvungen att kompromissa. Istället för en grej som man blir helnöjd med så får man en grej som alla är halvnöjda med.

Medhåll...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ja kan själv! (uttalas med bebisspråk)

Alltså, det går iofs alldeles utmärkt att göra sig ett eget rollspel alldeles själv, och ibland är ens egen huvudidé av sådant slag att det kanske inte ens går att förmedla den vettigt till andra medarbetare utan risk för missförstånd. I såna lägen är det förstås att föredra att arbeta ensammen. Så resonerar jag med ett par av mina projekt, och säkert tänker ni likadant i mångt och mycket.

Men att säga att "samarbete är dumt" är förstås sanslöst barnsligt. Om man har en fullt "vanlig" idé med sitt rollspel och inte kan få andra människor att förstå den, då har man antingen inte en tillräckligt bra idé från början, eller så är man rent barnsligt opedagogisk och har således ingen chans att skriva en vettig kampanjvärld ändå. Visionen måste ju ändå förstås av spelarna i slutändan.

I fallet med CCC var originalidén så annorlunda att jag inte ens själv visste vad jag ville få ut av det. (pratet om mangastrider är tex. borta nu) Därför är jag ändlöst tacksam till Dnalor och grabbarna som fått struktur på det hela. Vi prövar oss fram, steg för steg, och visst börjar man skymta visionen bakom allt? Man måste naturligtvis vara så vuxen att man argumenterar med varandra när meningsskiljaktigheter uppstår, om man är en sådan osympatisk typ som bara envist säger "NÄ, det ska vara på MITT sätt!" så bör man kanske inte ägna sig åt rollspel (eller någon form av social hobby) överhuvudtaget. Hittils tycker jag att CCC-gruppen har skött sig exemplariskt genom att sopa alla regeldiskussioner under mattan tills vi har världen klar för oss. När vi kommit så långt kan vi plocka fram det och se om vi inte med ens ser på det med helt nya ögon. Då har man växlat åsikter och idéer och kan säkert se saker ur ett gemensamt perspektiv. Ska ett projekt vara intressant överhuvudtaget så ska det tjäna på att byggas på idéer bollade mellan olika utvecklare. Att despotiskt förkunna "här är min värld, här är mina regler" kommer tveklöst färga ens material så att samma inskränkta stämning följer med i ens arbete. Då känner också spelledare sig begränsade till den store Bestämmarens obevekliga maktfullkomlighet, och det är ju inte bra.

För rollspel ska ju ändå spelas av andra människor än man själv, så att sitta med en regelbok man själv älskar, men som ingen annan tycker om anser jag är klart sämre än något som alla kan stå för, och alla kan hitta guldkorn ur. Vi rollspelare har ju i alla tider struntat i de bitar vi inte gillar i alla fall.

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Damn the torpedoes!

"Men att säga att "samarbete är dumt" är förstås sanslöst barnsligt."

Det beror helt på i vilken fas projektet är. Under idé-spånarfasen är det ypperligt att bara sitta och spåna i grupp - som vi gör här på forumet. Ens projekt kan ta helt olika vägar under det spånandet.

Men så småningom blir man tvungen att börja arbeta, det vill säga sluta med att skissa och spåna idéer och faktiskt skriva något. I så fall behövs en struktur om man någonsin ska bli klar med skiten. En total anarki fungerar helt enkelt inte - man behöver en projektledning med ett klart definierat mål.

Det innebär att man faktiskt är tvungen att - förr eller senare - stänga dörren. Visst, det är inga problem att ha skribenter som skriver på uppdrag. Bollplank är jättebra och konstruktiv kritik är ännu bättre. Men någon måste ta tag i saken, styra upp den och leda projektet in i mål. För att göra det krävs en entydigt formulerad vision. Och för det funkar gruppen inte ett dugg - det krävs en projektledning, och om den ledningen består av flera personer så måste även ledningen ha en ledare, en person som ser till att någonting görs. Altenativet är det ställe där de flesta rollspelsprojekt hamnar: den mörka nollenhetens eviga glömska.

Och om du inte tror mig, vänta och se. Du får gärna försöka motbevisa mig. Ingen blir gladare (och mer förvånad) om du lyckas driva projektet in i mål.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Damn the torpedoes!

Vad konstigt, återigen har vi hamnat i en sådan där situation där vi resonerar helt olika... (varför blir det alltid så?)

"Under idé-spånarfasen är det ypperligt att bara sitta och spåna i grupp - som vi gör här på forumet. [...] Men så småningom blir man tvungen att börja arbeta, det vill säga sluta med att skissa och spåna idéer och faktiskt skriva något. I så fall behövs [...] en projektledning med ett klart definierat mål. "

Jag tror att det är tvärtom, att det behövs EN stark vilja för att sätta själva tonen, visonen. Sedan kan man sitta i en grupp och dividera fram hur regelverket skall se ut, och andra detaljer.

Kanske beror på två olika synsätt på rollspel?

Nja, eller så har det med att göra med (som du är nära på att påpeka) att jag inte vet vad jag talar om, jag har ju som bekant inget publicerat rollspel i ryggen som du.

Det återstår att se hur en optimal arbetsgrupp ska se ut.

Jag tror att det beror väldigt mycket på vilka personer som ingår i gruppen. Inget sätt är bättre än det andra, alltså.

Återkommer när jag vet hur CCC-gruppen har utvecklats.

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Damn the torpedoes!

"Kanske beror på två olika synsätt på rollspel?"

Förmodligen inte. Jag tror mer på olika erfarenhet av projektarbeten. Min erfarenhet kommer inte enbart från rollspel, utan även från mitt yrkesverksamma liv och andra sorters hobbyprojekt, och jag har sett flera projekt - både hobbyprojekt och professionella projekt - sjunka på grund av bristande ledning. Däremot brukar de flesta projekt må bra av en informell brainstormingfas i början, då projektet grundläggs.

Nu ska jag inte säga att jag har definitivt rätt, men det borde finnas en orsak till att det finns kurser i projektledning på högskolenivå som sysslar jefligt mycket med organisation och strukturering av projektgrupper.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Damn the torpedoes!

Alltså, alla projektarbeten läggs ju inte fram med en hierarkisk maktstruktur där alla "ska veta sin plats". Sedan är det ju en rejäl skillnad mellan att ARBETA med ett projekt (där man framförallt har som skyldighet att nå ett resultat inom en begränsad tidsmängd = kräver tydligt ledarskap) och där projektet bara är en HOBBY (där fokus ligger på att ha kul och att komma fram till ett BRA resultat = begränsas av stela maktstrukturer)

Det är ju så här alla nya IT-företag har resonerat. Med deras nedgång kan man tolka det som ett bevis på systemets svagheter, men jag ser det mer som ett bevis på att man inte kan tillämpa ett HOBBY-system i ett PROFESSIONELLT arbete. Nå, när det gäller hobbyrollspel är den diskussionen helt ointressant. Vi har inget krav att bli klara inom en snäv tidsperiod, vi vill bara göra ett coolt rollspel. Alltså väljer vi en maktstruktur som följer den devisen.

När det gäller kurser i projektledning handlar den utbildningen mycket om att kunna behärska sin ledarroll. Visst, man måste vara bestämd och auktoritär när nöden kräver det, men annars handlar det alltid om att lyfta fram sina medarbetares prestationer och blåsa luft under deras vingar. Att bara kärvt konstatera att det är "my way, or the highway" går alltså bort på en gång. Just kompromisser och överenskommelser är således inte tecken på ett misskött ledarskap, utan beviset på att projektets ledare vet vad han sysslar med.

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
På med fleecetröjan

"Med deras nedgång kan man tolka det som ett bevis på systemets svagheter, men jag ser det mer som ett bevis på att man inte kan tillämpa ett HOBBY-system i ett PROFESSIONELLT arbete."

Jag ser det som mer än så - jag ser det som ett rätt bra bevis på att inget av de där IT-företagen har någon större erfarenhet av projektledning, punkt. Deras "hobbyprojekt" har ofta varit små saker hemma i stugan, som visat sig kunna fungera med en person (programmeraren själv) eller högst två (programmeraren och dennes bästa polare). De har sällan varit i närheten av att syssla med fem, sex personer med ett gemensamt mål.

Och som sagt var, min erfarenhet i saken bottnar inte enbart i proffsprojekt utan även i en kasse med hobbyprojekt, inte enbart begränsade till rollspel. Jag är inte heller ensam om den erfarenheten. Fråga vem som helst som har varit med att anordna ett konvent av något slag. Hur hobby och kompis och vinstfritt det än är så måste det till en ordentlig styrning av det, annars rinner det ut i sanden.

" Vi har inget krav att bli klara inom en snäv tidsperiod, vi vill bara göra ett coolt rollspel. Alltså väljer vi en maktstruktur som följer den devisen. [snippeti] Att bara kärvt konstatera att det är "my way, or the highway" går alltså bort på en gång."

Projektledning handlar huvudsakligen om två saker: ledarskap och resurshantering. Ledarskapet som du talar om är bara en del av problemet - hur man hanterar lagets medlemmar som individer. Det är inte det jag talar om. Det är ett relationellt problem.

Vad jag talar om är resurshanteringen, dvs ett strukturellt problem. Där funkar inte kompisfasoner. Där krävs en struktur av ett eller annat slag. För att ett mål ska kunna nås räcker det inte med att motivera folk. De måste också få resurser tilldelade sig. Om ett projekt involverar flera personer så är dessas förmåga att bidra konstruktivt till projektet beroende av andra. Resurserna måste helt enkelt styras. Det funkar helt enkelt inte med en total anarki.

Sen får du säga vad du vill om målet, men tidsram är bara en del av det hela. Målet "att skapa ett coolt rollspel" skiljer sig inte nämnvärt vad gäller problematik från målet "att bli klar med mjukvara X före tisdag".

Visst, det blir lite större krav på samarbete, och logistik och utrustning ställs inför större svårigheter, men övrig problematik gäller fortfarande - killen som skriver monster måste fortfarande ha ett regelsystem och en världsbeskrivning innan han kan börja, och vi vill inte sätta vilken tjomme som helst på att forska om vapen, och så vidare. Även om det "bara" är ett hobbyprojekt så mår det ofta bättre av en ordentlig projektledning, för att styra upp vem som ska göra vad och vad som är beroende av något annat.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: På med fleecetröjan

Jag tycker det är rätt skilda saker att anordna konvent, bli av med mjukvara X tills på tisdag eller liknande, och att hitta på ett rollspel. Även om de alla är sk. "hobbyprojekt".

Skillnaden ligger helt enkelt i tidsramen. Om ingen styr upp planeringen av de exempel du tog upp så faller projektet mycket riktigt samman, men målet "hitta på ett coolt rollspel" kan aldrig misslyckas, så länge man fortfarande jobbar med det. Vi kan förvisso tröttna och se medlemmar hoppa av, men det är ju inte svårt att föreställa sig folk göra det i ett projekt med tyranniskt ensamvälde heller.

Dessutom kräver ditt styrelsesätt att man har rätt hård koll på medarbetarna, det gillar inte jag med hobbyprojekt. Jag tycker det är ett enormt plus att folk kan hoppa in närsomhelst eller ta långa pauser utan att det stör arbetet. På så vis hålls projektet levande, och tongivande arbetare utmärkes ju med tiden ändå, beroende på vilken sorts engagemang man visar i projektet.

Att dela upp arbetet i grupper där en kille skriver monster, en annan världsbeskrivningar och en tredje regler, de gillar jag inte heller. Det kanske fungerar i standardfantasyrollspel men sådana projekt är jag inte intresserade av att delta i. I rollspelsprojekt där vi får inruta helt nya världar är det bättre om man gör det tillsammans. Allt vi gör är helt enkelt att beskriva "hur rollspelet ska spelas". Fast vi gör det genom att fingra på varelsebeskrivningar, regler, världsfakta, kartor och allt annat på en och samma gång. Den övergripande stämningen har säkert fortfarande chans att utvecklas och förändras innan slutfasen.

Däremot är vi ju inte helt anarkistiska, jag har nog gett ett felaktigt intryck av hur vi arbetar. Regelkonceptet hade ju Dnalor klart från första stund, och diskussionen om hur världen skulle se ut var ju redan igång när projektet inleddes. Sedan har vi ju sådan tur att vi kan hämta så mycket information från verklighetens femtiotal att visionen redan stått ganska klar från början. Det har helt enkelt inte funnits något behov av en "man with the plan" som alltid har sista ordet om hur projektet skall ta sin form.

Men det återstår som sagt att se hur väl vårt flytande ledarskap har fungerat när vi har en färdig produkt i våra händer. Vi får se om jag snackat i nattmössan hela tiden när den tiden är inne. Dock kan jag direkt säga att det är ganska sköna odds för att reaktionerna kommer vara av helt annat slag när första betaversionen anländer. Det är helt enkelt så himla bra.

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: På med fleecetröjan

"målet "hitta på ett coolt rollspel" kan aldrig misslyckas, så länge man fortfarande jobbar med det."

Sorry. Måste krossa dina drömmar där. Jag har sett tillräckligt många rollspelsprojekt gå i graven för att vara tämligen säker på att du har allt för positiv syn på mänsklighetens tålamod.

Varje projekt har ett antal begränsningar. Tid är en möjlig sådan, utrustning en annan, ekonomiska resurser en tredje, personal en fjärde, och så vidare. Oavsett vad projektet syftar till så måste man hushålla med dessa resurser. Det spelar inte så stor roll om någon begränsning saknas eller inte - det finns andra begränsningar som projektet måste styras runt. Om inte annat, betrakta just det där "så länge som någon jobbar med det" som en begränsning. Att få folk att jobba med det kräver att man engarerar dem på det som de tycker är intressant och fängslande. Om inte ansvaret fördelas till rätt person så kommer dessa att droppa av och projektet dör. Det är också resurshantering.

"Dessutom kräver ditt styrelsesätt att man har rätt hård koll på medarbetarna, det gillar inte jag med hobbyprojekt."

Tja, vill du se ditt projekt klart och se till att det inte spårar ut, så...

"Att dela upp arbetet i grupper där en kille skriver monster, en annan världsbeskrivningar och en tredje regler, de gillar jag inte heller. Det kanske fungerar i standardfantasyrollspel men sådana projekt är jag inte intresserade av att delta i."

Det funkar inte enbart i standardfantasyprojekt. Det funkar dessutom i ostandardfantasyprojekt, datorprogramprojekt, konventsarrangerande eller vägbyggen. Kort sagt, att dela upp arbetet (kallas "ansvarsfördelning") fungerar i projekt, oavsett projektets mål och resurser.

Nåväl, jag hoppas allvarligt att er modell fungerar, men jag är skeptisk. Det krävdes mer eller mindre att en person (Skuggvarg) tog tag i saken för att Stjärnfödd skulle börja bli färdigt. Hade han inte gjort det så tror jag inte att det hade blivit något av det.
 
Top