Nekromanti Cathuria

Gabriel_UBBT

Warrior
Är tydligen nedlagt och har varit sedan 97 men vad jag undrar är om det är någon som har ett liknande eller om det är någon som vill skapa ett nytt som man eventuellt kan få vara med och skapa...

Det är alltså ett novell fansin typ: tjuvstaden

Gabriel - www.MithrilOrden.Com

Gardener

Champion
Jo, Cathuria kom aldrig ut med mer än sitt första nummer, vilket var lite synd. Jag tror det delvis beror på att vi skribenter var för dåliga på att skicka in material till en uppföljare och Martin och Ebbe var för dåliga på att pusha på oss. Synd är det vad som än är orsaken och jag känner mig lite skyldig till det, då jag aldrig skrev en fortsättning på den novellföljetong jag påbörjade i nummer 1.

Jag är dock ansvarig för Projekt Longrun, som är ett liknande projekt, fast där är det inriktning på att flera personer utvecklar en och samma historia istället. Det är tänkt att den ska komma upp här på Codex så småningom, när jag har gjort allt annat jag måste göra och kan få tid att utveckla sådana saker.

Skulle dock gärna ställa upp på ett tjuvstaden-liknande fansin om någon startar upp, dels som skribent och kanske som layoutare om det behövs.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

Gabriel_UBBT

Warrior
Vilken skrev du?!

Cathuria var grymt lovande tycker jag så det var synd att de slutade!

Min plan var att skapa ett liknande fast att det skulle vara mer interaktivt och endast ges ut i form av pdf filer. Bland annat så skulle man kunna lista alla personer som har förekommit i noveller och fylla i bakgrunden som kommer fram om dem för att underlätta för andra som kanske söker efter en sån person i sin novell och därigenom väva ihop allting till något oerhört levande.

På personerna ska det också stå i vilka noveller den har medverkat så att man har chans att "plugga" på om personen och hans mål och handlingssätt också vidare!

Det som behövs är att man bygger upp en bra "kampanjmiljö" alltså landet där det ska utspela sig och beskriver det väl. Samt någon som kan koda Html för jag är dålig milt uttryckt... Sen är det "bara" att börja skriva så att tangentbordet glöder...

Kampanjmiljön kan en "Workgroup" mejla ihop kanske... Hur verkar det?!

Gardener

Champion
Jag skrev novellen "Jagad" som var hårt sammanlänkad med en annan berättelse, vilket gjorde det lite jobbigt att veta hur man skulle skriva en fortsättning. Jag hade dock en ganska väl utstakad storyline hur det skulle fortsätta även om jag bara kommer ihåg den i stora drag nu.

Kika på <A HREF="http://www.olle.johansson.com/longrun" target="_new">http://www.olle.johansson.com/longrun</A> så hittar du mitt Projekt Longrun. Det har två berättelser (i skilda världar) och har just listor över personer och platser för att man lättare ska kunna hålla reda på dem. Projektet ligger för tillfället nere, men jag vill få igång det igen med lite annorlunda upplägg så det blir lättare att skriva.

Vi kommer så småningom att lägga upp en novell-sida här på Codex och något liknande ditt projekt skulle kunna passa in där, kanske kan man bygga upp något gemensamt med hur Projekt Longrun kommer vara som också kommer hamna under novell-delen. Till PL har jag tänkt att folk ska kunna skicka in fortsättningar direkt via sidan och att de efter en snabb koll av en redaktör släpps ut på sidan. Att göra en till värld och ha separata noveller istf en lång fortgående berättelse bör inte vara några problem. Fördelen med detta är att man inte behöver kunnan någon HTML, det sköts automagiskt av vårat artikelsystem.

MVH Olle Johansson

Gabriel_UBBT

Warrior
Tackar!

Coolt!

Ganska likt min idè bara att du var två år före... Men du är ju äldre också så det så!

Jag är intresserad och uppspelt är det okej att dra igång en fantasy novell!?

Vore kul! Däremot så tycker jag att man borde ha mer tid på sej än 5 dagar typ 14 dagar kanske... Men det beror ju på hur mycket du vill att man ska skriva förstås!

Gardener

Champion
Re: Tackar!

"Reglerna" som finns på Projekt Longrun ska göras om helt, de fungerar inte som de är och de tidigare varianterna har också fungerat rätt dåligt. I fortsättningen tänkte jag snarare att historien lämnas öppen och om någon vill får de skicka in en fortsättning som redaktören för sidan sedan lägger upp. Vill man minska risken att någon annan skriver en fortsättning samtidigt som man själv börjar skriva så kan man maila in och fråga om det. På det sättet hoppas jag att fler kan skriva då det blir mer spontant och historien behöver inte stanna upp för att någon inte orkar skriva just då. Att man förenklar det med ett webbformulär för att skicka in och lägga upp gör det nog ännu smidigare.

Att starta upp en fantasyberättelse är helt okej, jag har haft tanken att starta upp en ny ganska länge men inte haft någon som velat ta på sig ansvaret för att vara redaktör (dvs snabbkorra texter och bestämma om de ska läggas upp).

Som upplägget är på de två befintliga berättelser så får man skriva som man vill och introducera nya alternativa handlingar och personer och platser som sedan alla andra får spinna vidare på. Då vet man alltså inte vad som kommer hända i framtiden och det blir en liten utmaning att skriva. När man introducerar nya personer, platser och andra typer av element så bör man även maila in det så man kan lägga till det till "ordlistan".

Jag tror nog att vi skulle kunna lägga upp detta här på www.rollspel.nu ganska snart faktiskt så att vi kan få igång det.

Vad det gäller fantasyberättelsen så bör man nog göra en viss världsbeskrivning och inriktning på storyn, men inte för mkt då jag tycker att det är upp till författarna att utveckla det allt eftersom. I Misty Rifts har det uppstått en hel del intressanta saker på detta sätt.

MVH Olle Johansson

Gabriel_UBBT

Warrior
Jag är klar!

Har skrivit en intronovell som handlar om en tjuv i staden Zoldan... Staden är mer eller mindre klar i mitt huvud. Novellen ligger bara på en sida än så länge men det kan bli mer om det är bättre så... Personbeskrivning strax klar... Jag blir gärna redaktör, jag älskar nämligen att läsa... Jag är bra på korrektur och rättstavning... Är du intresserad av mina förslag så skicka ett privat så tjötar vi!!!