Cartoony bilder i spel

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Är det okej med cartoony bilder i spel? Beror det isf på spelets genre och stil?

Jag tänker på att spel som Hjältarnas Tid och Järn ibland får skit för sitt bildmanér. Men att andra spel kommer undan hur bra som helst.

1617123666710.png
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Hundra procent okej tycker jag. Jag tycker det viktigaste är att det att spelet känns hyfsat enhetligt i bildkvalitet och stil (även om jag vet att det inte är alla som håller med mig om det =) ).

Jag gillar ofta lite enklare bilder, då jag tycker de lämnar mer rum för fantasin (men jag gillar superdetaljerade bilder också, så klart).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Det beror på. Just bilderna i Järn och Hjältarnas tid har en slags mangaartad stil som verkligen inte är min kopp te. Bilderna i Mutant Hindenburg har däremot en skön känsla som passar mycket bra till mutantvärlden.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Svår avvägning tycker jag. Det finns inget principiellt fel i det men det är lättare att trampa fel. Rollspel lever ofta på inlevelse och där är bilderna viktiga. "Realism" är helt enkelt genomsnittligt enklare att köpa som läsare. (Sen kan den visuella stilen vara långt från realistisk i sig och ändå falla i det facket.) En serietidningsaktig stil måste vara mer träffsäker och "avvikelser"sticker mer i ögonen.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Värsta tycker jag är Berlin Wicked City. Bilderna förstör verkligen. Hjältarnas tid och Järn är typ något av det snyggaste som gjorts. Så det beror på :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag är ju vad Genesis nån gång kallat "hypervisualiserare" (motsatsen till att ha afantasi) vilket i mitt fall bland annat gör att mina inre bilder sällan eller aldrig är liksom serietecknade. Jag visualiserar i princip uteslutande sånt som ser ut / känns som otecknad film / verklighet.

Så… Funkar cartoony stil? För all del, men jag föredrar det generellt inte. För att det inte matchar mina inre bilder så bra. Inte riktigt min grej.

Men det gäller ju främst spel jag faktiskt ska spela. De flesta ska jag ju inte spela, utan bara läsa och titta på. Och då funkar ju det mesta, så länge det är fint och passar textens stämning.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Francobelgian comic style är ju per definition en cartoony stil, och det vore definitivt fel i mitt tycke om Troubleshooters inte körde med den stilen. Och supergänget är ju ett annat exempel där icke-cartoony antagligen skulle varit helt fel. Så ja, jag tycker det beror på spelet om det funkar, om det inte funkar, eller om det till och med är ett måste.

Sedan, som med allt annat som kommer till smak... Det finns många olika preferenser.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Beror på. Bilderna i Trollvinter, Västmark och The Troubleshooters är perfekta. Där hade det inte funkat med annan stil. Likadant är det ett spel baserat på Manga/anime, då förväntas den stilen. Kan fungera i andra spel också, men beror på utförandet.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Värsta tycker jag är Berlin Wicked City. Bilderna förstör verkligen. Hjältarnas tid och Järn är typ något av det snyggaste som gjorts. Så det beror på :)
Blev en ninja-bild-googling av Wicked Berlin nu. Första bilderna som kom upp tyckte jag var rätt snygga men längre ner dök bilder upp som såg lite lättsamma och komiska ut. Så jag fattar vad du menar. Men samma bilder i ett pulp-spel hade varit snygga tycker jag.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Blev en ninja-bild-googling av Wicked Berlin nu. Första bilderna som kom upp tyckte jag var rätt snygga men längre ner dök bilder upp som såg lite lättsamma och komiska ut. Så jag fattar vad du menar. Men samma bilder i ett pulp-spel hade varit snygga tycker jag.
Ja, helt fel stämning, tycker jag. Inte fel på bilderna i sig.
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Min starkaste åsikt om cartoony bilder är att det borde släppas fler barnspel utan cartoony bilder. Barn älskar ofta riktigt svulstig realistisk fantasykonst. Det är föräldrar som gillar när det är stilrent (som Hjältarnas Tid) eller snällt (som Sagospelet Äventyr).
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Tyckte bilderna från Wicked Berlin var riktigt snygga. Visst hade passat bättre i ett pulp-rollspel, men de jag såg kändes enhetliga och gav känslan av ett dekadent Berlin, och fångade tidsandan rätt bra.

Edit: exempel på bilder som INTE funkar är de som Peter Bergting gjorde till Shadowrun. Han gör jättesnygga fantasy-bilder, men de till Shadowrun kändes som dåliga försök att imitera stilen i Hellboy.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Edit: exempel på bilder som INTE funkar är de som Peter Bergting gjorde till Shadowrun. Han gör jättesnygga fantasy-bilder, men de till Shadowrun kändes som dåliga försök att imitera stilen i Hellboy.
Wait, what? Har Bergting alltså gjort Mignolaliknande bilder till Shadowrun? Det måste jag kolla in. Jag älskar ju när Bergting gör mignoliska grejer! De bilder som är allra snyggast i Mutant Chronicles är ju just såna.

En snabb googlesökning visar mycket riktigt att jag älskar åtminstone det jag hittar när jag söker på "bergting shadowrun".

Vilka böcker borde jag spana in om jag vill se mer? Är det några specifika, eller är de utspridda över en viss utgåva? Eller flera?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Wait, what? Har Bergting alltså gjort Mignolaliknande bilder till Shadowrun? Det måste jag kolla in. Jag älskar ju när Bergting gör mignoliska grejer! De bilder som är allra snyggast i Mutant Chronicles är ju just såna.

En snabb googlesökning visar mycket riktigt att jag älskar åtminstone det jag hittar när jag söker på "bergting shadowrun".

Vilka böcker borde jag spana in om jag vill se mer? Är det några specifika, eller är de utspridda över en viss utgåva? Eller flera?
Vill minnas att han gjorde saker till 2nd edition och kanske 3rd. Men utspritt i flera böcker, och kommer inte ihåg vilka.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag misstänker att cartoony bilder hade fungerat väldigt dåligt i Kult och Chock, medan jag tycker det fungerar bättre i Järn och Hjältarnas Tid.
Jag hade hellre haft Bourgeon eller Rosínski, men inser att priset förmodligen hade blivit för högt, och då hade det inte blivit något spel alls = mycket sämre.

Man kan också lösa det som i Whitehack...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Problemet med cartoony bilder för mig är att rollspel ultimat handlar om ens inre bilder, och mina inre bilder är alltid fotorealistiska. Därför är tex mangaillustrationer väldigt märkliga för mig, trots att jag inte har några som helst principiella reservationer mot dem. Jag fattar helt enkelt inte vad sådana illustrationer försöker signalera om hur spelvärlden är menad att se ut, eftersom spelvärlden, imo, bara är möjlig att föreställa sig fotorealistiskt.

Med det sagt så uppskattar jag skönhet och coolhet extremt mycket, och skönhet och coolhet kommer ofta till sin rätt när illustrationer är lagom stiliserade och cartoony. Det viktiga är bara att de inte blir för cartoony, för då uppstår det där problemet att jag inte fattar hur det är menat att överföras till mitt inre öga. Mina idealiska rollspelsillustrationer är därför en avvägd mix av cartoony och fotorealism; några rollspelstecknare åt det mer cartoony hållet som jag kan uppskatta är tex Björn Öberg, Johan Egerkrans, och i synnerhet Håkan Ackegård. Den sistnämnda känns för mig grovt underuppskattad bland Sveriges rollspelsnostalgiker. Han är en mästare på blyerts, ljus och skugga, komplexa landskap, bisarrt kaos och snygg karaktärsdesign.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det beror på vad du menar med cartoony ?
Om cartoony innebär bilder som den du länkat i inledningsposten så absolut inte den estetiken tilltalar mig inte över huvudtaget .

Det finns ju massa tecknade bilder som inte är cartoony eller som är cartoony utan att vara för cartoony.

Tex jag gillar inte estetiken i cartoon tv-serien adventure Time men jag har inga problem med estetiken i venture bros som också kan ses som cartoony.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag gillar verkligen inte cartoony style i rollspelsillustrationer. Det är i princip så illa att jag lägger spelet åt sidan om bilderna inte passar. Men samtidigt så har jag en ganska hög tröskel för konstigheter i illustrationer.

Så i princip så gillar jag det jag gillar och ogillar det jag ogillar (#useful). :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag är ju vad Genesis nån gång kallat "hypervisualiserare" (motsatsen till att ha afantasi) vilket i mitt fall bland annat gör att mina inre bilder sällan eller aldrig är liksom serietecknade. Jag visualiserar i princip uteslutande sånt som ser ut / känns som otecknad film / verklighet.

Så… Funkar cartoony stil? För all del, men jag föredrar det generellt inte. För att det inte matchar mina inre bilder så bra. Inte riktigt min grej.

Men det gäller ju främst spel jag faktiskt ska spela. De flesta ska jag ju inte spela, utan bara läsa och titta på. Och då funkar ju det mesta, så länge det är fint och passar textens stämning.
Problemet med cartoony bilder för mig är att rollspel ultimat handlar om ens inre bilder, och mina inre bilder är alltid fotorealistiska. Därför är tex mangaillustrationer väldigt märkliga för mig, trots att jag inte har några som helst principiella reservationer mot dem. Jag fattar helt enkelt inte vad sådana illustrationer försöker signalera om hur spelvärlden är menad att se ut, eftersom spelvärlden, imo, bara är möjlig att föreställa sig fotorealistiskt.

Med det sagt så uppskattar jag skönhet och coolhet extremt mycket, och skönhet och coolhet kommer ofta till sin rätt när illustrationer är lagom stiliserade och cartoony. Det viktiga är bara att de inte blir för cartoony, för då uppstår det där problemet att jag inte fattar hur det är menat att överföras till mitt inre öga. Mina idealiska rollspelsillustrationer är därför en avvägd mix av cartoony och fotorealism; några rollspelstecknare åt det mer cartoony hållet som jag kan uppskatta är tex Björn Öberg, Johan Egerkrans, och i synnerhet Håkan Ackegård. Den sistnämnda känns för mig grovt underuppskattad bland Sveriges rollspelsnostalgiker. Han är en mästare på blyerts, ljus och skugga, komplexa landskap, bisarrt kaos och snygg karaktärsdesign.
Hållet med er båda. Jag själv visualiserar också så att mitt inre öga ser saker som de skulle sett ut i en verklig/otecknad miljö. Detta gör att jag gillar bilder i rollspel som är så realistiska som möjligt samtidigt som jag paradoxalt nog avskyt riktiga foton i rollspel. EON IV, Western IV är exempel på spel med för mig perfekta bilder men jag älskar samtidigt all konst till hela högen med spel där Trudvang är spelvärld.

Är säker på att det finns spel med mindre realistisk konst som jag ockdå uppskattar men som jag nu glömt bort, men jag håller i stort med vad Ymir och Krank säger om både visualisering och bra konstnärer.
 
Last edited:
Top