Cartoony bilder i spel

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag tycker att det funkar med cartoony bilder om jag vill spela en cartoon i en cartoony värld. Om jag, till exempel, hade spelat i Mumindalen (vilket jag gärna hade gjort), hade jag visualiserat den tecknade Mumindalen (något mellanting mellan ursprungsteckningarna och den japanska tv-serien) och inte en realistisk värld.

1617177664932.png
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
jag har inget emot cartoony stil i rollspel. Jag tycker att illustrationerna i Järn och Hjältarnas Tid är najsa! Det finns ju dock ett litet problem när bilderna inte matchar den övriga stämningen som rollspelet vill förmedla. Nu har jag inte spelat Järn, men såvitt jag förstår så utspelas det i en karg och hård fantasysetting med vikingastil? Det hade jag aldrig för mitt liv kunnat gissa mig till genom att titta på den annars snygga framsidan. Fast det har ju inte med cartoony eller inte cartoony att göra, utan att helt enkelt ha illustrationer som säljer den stämning som innehållet förmedlar (och här kan jag ju också ha missuppfattat innehållet i Järn, har som sagt inte läst spelet). Ett annat exempel är ju den gamla Drakar och Demoner-boken Trakorien som jag minns hade en hel del sword & sorcery-inspirerade bilder, vilket inte riktigt passade in.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag tycker foton och verkliga bilder i rollspelssammanhang går fetbort. Utom i CoC 1920 och western om man använder tidstypiska foton.
Skulle jag köpa ett fantasy spel och det var bilder på lajvar i skogen skulle min fantasi få sig en kraftig negativ törn.

Jag spelar en minotaur i vår Kopphavskrönika och jag ser ingen ko framför mig utan en tecknad varelse. Jag hade kunnat haft gulligt tecknat också, bara det är snyggt i övrigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har inget emot när bilderna är lite drömlika, impressionistiska eller stiliserade. Foton funkar sällan. Men foton är ju heller inte egentligen hur vi ser eller uppfattar saker, tänker jag. Ett foto visar allt, ofta i skarpt fokus. Människans öga funkar inte så, och framför allt funkar inte hjärnan så.

Jag tror att när jag visualiserar så är det inte som ett foto, utan mer… Jag var på väg att säga "som en dröm" men det hjälper ju inte om man inte drömmer på det sätt jag gör. Men inte riktigt realistiskt, utan mer impressionism, mer stiliserat. Så ritade och målade bilder funkar bra, bättre än foton.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Cartoony bilder i spel är kul om det hjälper till att förmedla spelets känsla och stil. Ett väldigt bra exempel är science fantasy spelet Troika. Vad som glöms bort eller låtsas glömmas bort i denna tråd är väl att även denna stil lyckas förmedla och slå an ett innehåll olika bra. Jag gillar skarpt t.ex. Charles Ferguson-Avery, Dirk Detwiler, Andrew Walter och Scrap Princess. Det betyder inte att jag får samma känsla från alla cartoony-illustratörer där ute. Det kan t.ex. innebära att en bild och stil är cool men inte passar i ett rollspel trots att hantverket i sig levererar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
för då uppstår det där problemet att jag inte fattar hur det är menat att överföras till mitt inre öga.
Detta var vad jag tänkte på kring avvikelser. Det är lättare att fastna i detaljer som jag som betraktare inte kan visualisera smakfullt (för mig personligen då). Det finns så klart i annan design också - som exempel jag har svårt att acceptera space marines med stora axelplåtar i mitt huvud - de måste alltid arbetas om till något annat i min hjärna, och ju mer sådana inslag ett spel har i sin estetik desto knepigare blir det att bearbeta det. Det serietidningsmässiga har bara enklare att hamna där, snarare än att det är något med stilvalet i sig som gör det.

För övrigt, apropå realism i bild generellt, behöver det inte handla om fotorealism på något vis. Bra exempel är stilvalen i Symbaroum och Coriolis som lämnar mycket vagt och öppet för tolkningar men som ändå är "realistisk".
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Hade tänkt att ignorera tråden, men kom å tänka på denna sida ur Understanding Comics med Scott McCloud. Boken är för alla speldesigners, eftersom det handlar om att designa en upplevelse, snarare än rita en serie.
Understanding Comics_052_053.jpg
För mig är det viktigt att jag får en känsla av bilderna, men en känsla som jag kan förmedla under speltillfället. Det är många gånger jag suttit och tittat på en bild men inte kunnat få en känsla av hur jag ska få fram det under speltillfället. Det kan vara ett skräckingivande monster, en miljöbild från 7th Sea (eller andra utgåvan av Coriolis), det kan vara en actionscen från första Coriolis-utgåvan eller alla porträtt från Gemini.

Något som avgör är också hur ikoniserad (åt höger på bilden nedan) och abstrakt (uppåt) bilden är. För mig skulle jag säga att min gräns går någonstans från O på den horisontella linjen till E på den vertikala. Allt till vänster och nedanför kan jag beskriva under speltillfället. Ju längre uppåt eller högerut, desto svårare kommer jag att ha att beskriva bilden, eftersom jag då känner att jag måste beskriva alla olikheter gentemot realismen. Exempelvis hur Musse Pigg skiljer sig mot en realistiskt tecknad mus-humanoid.

Det är i princip därför jag känner att jag inte kan spelleda Järn, med sin abstrakta stil.
 
Last edited:

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag gillar när spelillustrationer tar ut svängarna och försöker anamma en estetik som förstärker spelets karaktär. Vad som är cartoony är ju inte givet, men spel som ska förmedla en känsla av serietidningsäventyr borde ju vinna på att va cartoony. Just Järn och Hjältarnas tid har ju dock en eststik som inte bara är serietidningsliknande, utan också drar ganska mycket mot en manga-stil, vilket kanske inte helt går i linje med spelen? Därtill kanske de inte har de mest skickligt utförda illustrationerna heller, och då riskerar nog en mer initierad stil att ha större fallhöjd än en mer konventionell. Just där kring när, eller strax innan, Järn och Hjältarnas tid kom fanns också en ganska tråkig likriktning bland serie-liknande illustrationer att totalt domineras av manga-estetik, vilket säkert inte gynnade spelen i fråga.

Personligen föredrar jag alltid en mer stiliserad grafisk profil framför fotorealism, så i grunden ser jag cartoony mer som något positivt än negativt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag tycker att det funkar med cartoony bilder om jag vill spela en cartoon i en cartoony värld. Om jag, till exempel, hade spelat i Mumindalen (vilket jag gärna hade gjort), hade jag visualiserat den tecknade Mumindalen (något mellanting mellan ursprungsteckningarna och den japanska tv-serien) och inte en realistisk värld.

View attachment 5979
Så du skulle inte visualisera såhär då?
1617209400593.png
 
Top