Call of Cthulhu-samlingar

Tror som med allt att det är en smaksak, vilket ju är som det ska vara!
Nu är ju detta fel tråd för diskussion om rollspelen men en kompis som spelar CoC med mig har ingen relation till spelets böcker då han typ aldrig bläddrat i dem, och spelar även Kutulu med en annan SL. Han älskar båda systemen. Det är lite kul.

Nu är ju detta fel tråd för diskussion om rollspelen men en kompis som spelar CoC med mig har ingen relation till spelets böcker då han typ aldrig bläddrat i dem, och spelar även Kutulu med en annan SL. Han älskar båda systemen. Det är lite kul.
Jag älskar också CoC egentligen och det händer att jag plockar fram det (ska testa Pulp Cthulhu om några veckor t.ex.). Men om jag ska spela en lovecraftsk kampanj har jag närmre att använda Kutulu!

Jag tror att det finns mycket att vinna på att gå tillbaka till urkällorna - Lovecrafts egna verk - och läsa om dem ordentligt. Chaosiums tolkning är rätt speciell och i mina ögon långtifrån given.
Det här är min preferens för hur en närmar sig Call of Cthulhu, och lite närmre hur jag minns att de utgåvor jag läst formulerar det, utan att egentligen kunna säga det med säkerhet längre. Se inte monstren som monster, utan som exempel, och försök istället återskapa stämningen Lovecraft var duktig på. Den här mixen av sekelskiftesskräck med hans egna kosmiska twist. För mig blir CoC som sämst när det omvandlas till ren Shoggothsightseeing.

Har ingen stor CoC-samling. Försöker i allmänhet låta bli att skaffa mer än bara grundboken till spel. Misslyckas dock kapitalt i vissa fall. Men just CoC har jag ju spellett skrivna kampanjer till för kanske 20 år sedan.

Men har både Game Aids och SL-skärm och karta till Beyond the Mountains of Madness. Alltid nåt. Gav dock bort tygpatchen till den spelare som förlorat minst SAN när vi spelade kampanjen. ;)

IMG_7931.jpeg

Back