Call of Cthulhu-samlingar

Tycker iofs att tråden mest är lustfylld och utan något tävlingsfokus!

Det är förstås okej, men det är också grejen att det här blev en egen tråd. Min ambition var, som sagt, mest att säga något om The Sassoon Files. Någon (här?) köpte tämligen omgående det andra exemplaret som Alphaspel tog in. Det är en rätt udda tredjepartsmodul. 2e, som jag har, lanserades först på Kickstarter. Allt i modulen är inte bra, men Shanghai är verkligen en inspirerande miljö.

Förlaget, The Sons of Singularity, har gett ut flera tredjepartsmoduler till CoC. De flesta utspelar sig i olika asiatiska länder. Har dock än så länge bara Sassoon Files.

Last edited:
Det är förstås okej, men det är också grejen att det här blev en egen tråd. Min ambition var, som sagt, mest att säga något om The Sassoon Files. Någon (här?) köpte tämligen omgående det andra exemplaret som Alphaspel tog in. Det är en rätt udda tredjepartsmodul. 2e-versionen lanserades på Kickstarter. Allt i modulen är inte bra, men Shanghai är verkligen en inspirerande miljö.
Hm, då är det väl bra att tråden om CoC-samlingar bröts ut så att dina tankar om Sassoon Files inte drunknade i massa bilder på hyllplan (jag missade ärligt talat själv vad du skrev om det, men ska gå tillbaka och läsa, har varit nyfiken på den boken!).

Hm, då är det väl bra att tråden om CoC-samlingar bröts ut så att dina tankar om Sassoon Files inte drunknade i massa bilder på hyllplan (jag missade ärligt talat själv vad du skrev om det, men ska gå tillbaka och läsa, har varit nyfiken på den boken!).

Jag var alldeles för vag när jag skrev det som blev startposten för den här tråden. Tänkte väl mest att någon skulle nappa på de titlar jag nämnde, men det var mer själva samlingen folk såg.

Antar att jag också la upp fotot därför att det var första gången jag själv såg min CoC-samling i ett blickfång. Hade först allt utspritt i olika skåp.

Med tanke på detta... Vilken eller vilka (kanske er Topp Fem?) böcker är era favoriter som ni lyckas samla på er genom åren? Vilka är guldklimparna i era samlingar?
Mountains of Madness helt klart. Kom över den på ett Dator/TVspels-konvent i Västerås (Retro gathering) för en massa år sen.

Och 5.6-regelboken som jag köpte när den kom ut 1999, tillsammans med Keeper companion och Player companion. De håller högst värde för mig då det var mina första böcker i CoC.

Med tanke på detta... Vilken eller vilka (kanske er Topp Fem?) böcker är era favoriter som ni lyckas samla på er genom åren? Vilka är guldklimparna i era samlingar?

Bra fråga! CoC är både ett av mina favoritrollspel och det rollspel jag vill ändra mest på.

Så guldklimparna i min samling är snarare de titlar som har vidareutvecklat CoC på något sätt. ToC-grundboken, Stealing Cthulhu, Cthulhu Dark och några av supplementen till ToC (kanske Bookhounds och The Armitage Files). Håller jag mig strikt till CoC blir det nog Berlin-boken, Arkham-boken och nya A Time To Harvest. Men jag har då alltså ingen vidare koll på den äldre utgivningen. Vet att det har getts ut väldigt mycket till CoC genom åren.

Last edited:
Jag har i princip övergett CoC för Kutulu och har svårt att se att jag kommer gå tillbaka.

Min huvudinvändning mot CoC är att världen beskrivs encyklopediskt (som Wikipedia-artiklar om olika platser) på bekostnad av vad det innebär att utreda mythos-mysterier. Jag vill ha mer fokus på vad man kan göra som utredare och mindre fokus på att tala om hur olika delar av världen är.

Last edited:
Min huvudinvändning mot CoC är att världen beskrivs encyklopediskt (som Wikipedia-artiklar om olika platser) på bekostnad av vad det innebär att utreda mythos-mysterier. Jag vill ha mer fokus på vad man kan göra och mindre fokus på att tala om hur olika delar av världen är.
100% medhåll, tycker många CoC-böcker är omöjliga att läsa mtp på hur mycket information som ska rymmas - även hur minsta lilla NPC inkluderar ett stort statblock. Blir snabbt plottrigt.

100% medhåll, tycker många CoC-böcker är omöjliga att läsa mtp på hur mycket information som ska rymmas - även hur minsta lilla NPC inkluderar ett stort statblock. Blir snabbt plottrigt.

Rimligen beror det på att produktlinjen är så gammal.

Jag tror att det finns mycket att vinna på att gå tillbaka till urkällorna - Lovecrafts egna verk - och läsa om dem ordentligt. Chaosiums tolkning är rätt speciell och i mina ögon långtifrån given.

Rimligen beror det på att produktlinjen är så gammal.

Jag tror att det finns mycket att vinna på att gå tillbaka till källorna - Lovecrafts egna verk - och läsa om dem grundligt. Chaosiums tolkning är rätt speciell och i mina ögon långtifrån given.
Det är metoden som föreslås i (utmärkta) Stealing Cthulhu, ja.

Det är metoden som föreslås i (utmärkta) Stealing Cthulhu, ja.

Ja. Jag är faktiskt även intresserad av personen Lovecraft och hans liv, men det är möjligt att det i CoC-sammanhang är en väldigt udda (?) ingång. Han var ju en rätt märklig person, vilket förstås märks i hans texter.

Ja. Jag är faktiskt även intresserad av personen Lovecraft och hans liv, men det är möjligt att det i CoC-sammanhang är en väldigt udda (?) ingång. Han var ju en rätt märklig person.
Jag tycker inget jättefan av hans noveller, tycker de i bästa fall är okej och i värsta rätt dåliga, men tycker om hur hans mytologi är uppbyggd - motsägelsefull och icke-kanonisk. Däremot så vet jag inte hur avsiktligt detta var!

Jag tycker inget jättefan av hans noveller, tycker de i bästa fall är okej och i värsta rätt dåliga, men tycker om hur hans mytologi är uppbyggd - motsägelsefull och icke-kanonisk. Däremot så vet jag inte hur avsiktligt detta var!

Hans skönlitterära produktion är antagligen den mest intressanta, men han skrev också över 10 000 brev (osäker på det exakta antalet). Är bara vagt insatt i detta material, men som ST Joshi påpekar (han har skrivit den stora Lovecraft-biografin i två tjocka band) går det att kartlägga vad han gjorde i stort sett varje dag och precis vilka han kände och umgicks med. I de många breven till andra författare beskriver han sina skönlitterära texter utförligt. Exakt hur pass genomtänkt hans mythos var vet jag dock inte.

Last edited:
Jag har i princip övergett CoC för Kutulu och har svårt att se att jag kommer gå tillbaka.
Oj jag föredrar Call of Cthulhu alla gånger över Kutulu men det är mest för att jag älskar att läsa all härlig historia och sånt ballt. Sen gillar jag att det finns härliga äventyr att läsa som utspelar sig i USA. Med det sagt så är jag inte så noga med reglerna från äventyren.

Kutulu känns så fattigt, kan inte sätta fingret på vad det är jag tycker saknas. Det är ju ett elegant system men inte för mig att spela helt klart.

Oj jag föredrar Call of Cthulhu alla gånger över Kutulu men det är mest för att jag älskar att läsa all härlig historia och sånt ballt. Sen gillar jag att det finns härliga äventyr att läsa som utspelar sig i USA. Med det sagt så är jag inte så noga med reglerna från äventyren.

Kutulu känns så fattigt, kan inte sätta fingret på vad det är jag tycker saknas. Det är ju ett elegant system men inte för mig att spela helt klart.
Tror som med allt att det är en smaksak, vilket ju är som det ska vara!

Back