Nekromanti Caligula och moderering

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Året som gått

Varningar och tillsägelser framförs vanligen via PM och du (och andra icke berörda parter) kan därför inte se om något är »fritt fram« eller ej.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Året som gått

Varningar och tillsägelser framförs vanligen via PM och du (och andra icke berörda parter) kan därför inte se om något är »fritt fram« eller ej.
Precis, men jag tror att det är det och du menar väl inte att jag ska sluta ha en åsikt med motiveringen att eftersom jag inte vet vad som händer via PM så ska jag inte tycka något.

Både den här tråden och länken ligger ju öppna för alla att läsa. Om det inte är ok varför visar ni inte det. Varför ska nedvärdering av en användare ske offentligt medan en ev. upprättelse ske bakom kulisserna?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Året som gått

»[…] du menar väl inte att jag ska sluta ha en åsikt med motiveringen att eftersom jag inte vet vad som händer via PM så ska jag inte tycka något.«

Nä, jag ville bara förklara att ugglorna inte är vad de verkar vara.

»Varför ska nedvärdering av en användare ske offentligt medan en ev. upprättelse ske bakom kulisserna?«

Policy.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Utbrutet

Den här diskussionen bör inte tas i Året som gått-tråden, men den bör tas så jag bryter ur den. Fortsätt diskutera om ni vill, låt bli om ni hellre känner för det.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Året som gått

Ok, men då kan du alltså ge dig på Caligula utan att det egentligen får några större konsekvenser. Om du håller ditt påhoppande på en rimlig nivå och i lagom stora intervaller så kan alla andra på forumet kan njuta av din mobbing medan du på sin höjd får en smäll på fingrarna. En smäll som ingen vet om förutom du och den moderator som utdelar den.

Det verkar alltså vara ok att mobba Caligula.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Året som gått

"Om du håller ditt påhoppande på en rimlig nivå och i lagom stora intervaller så kan alla andra på forumet kan njuta av din mobbing medan du på sin höjd får en smäll på fingrarna. En smäll som ingen vet om förutom du och den moderator som utdelar den."

Smällar på fingrarna bokförs. Flera smällar på fingrarna resultar i en varning. Flera varningar resulterar i en avstängning.


Storuggla, försöker skriva cv
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Året som gått

Smällar på fingrarna bokförs. Flera smällar på fingrarna resultar i en varning. Flera varningar resulterar i en avstängning.
Du kan alltså jävlas med Caligula ett antal gånger innan det är dags att sluta? Allt medan han framställs som något i freakshow. Det går alltså att gå rätt hårt åt en enskild användare medan ni sitter och räknar varningar och smällar på fingrarna. Är man flera, som i det här fallet, så kan det bli riktigt hejigt.

Inte nog med att det är kul att det verkar kunna gå att mobba Caligula. Det är extra kul att det finns ett system som i sig är viktigare än dess syfte.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Året som gått

"Du kan alltså jävlas med Caligula ett antal gånger innan det är dags att sluta?"

Användare kan varnas direkt eller avstängas på stubben för grova brott mot forumsreglerna, ja. Så flera små påhopp eller ett grovt stor påhopp ger samma resultat. Många bäckar små, vet du.

"Är man flera, som i det här fallet, så kan det bli riktigt hejigt."

Är det flera som bryter mot reglerna så är det också flera som bestraffas.

"Inte nog med att det är kul att det verkar kunna gå att mobba Caligula. Det är extra kul att det finns ett system som i sig är viktigare än dess syfte."

Där är jag inte hundra på vad du menar, så jag ska nog inte besvara den biten. :gremsmile:


Storuggla, letar betyg
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Året som gått

»Du kan alltså jävlas med Caligula ett antal gånger innan det är dags att sluta?«

Två. Sedan är det ajöken-good bye som gäller.

»Det går alltså att gå rätt hårt åt en enskild användare medan ni sitter och räknar varningar och smällar på fingrarna.«

Visst, du kan vara hur elak du vill. Om du vill bli bannad.

»Det är extra kul att det finns ett system som i sig är viktigare än dess syfte.«

Här förstår jag inte riktigt vad du vill säga. Vad menar du att syftet med systemet är?

Vi försöker säga till de som behöver sägas till, och varna de som gjort sig förtjänta av det. Via PM.

I allmänhet räcker det så. Folk brukar skärpa sig när de blir varnade.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Det där är väl på inget sätt et personangrepp? De går rätt hårt åt hans argument men kritiken var knappast riktad mot han som person eller osaklig på något sätt.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Året som gått

Två. Sedan är det ajöken-good bye som gäller.
Så rent konkret innebär det om Walium eller Eksem är taskiga mot vilken person som helst på forumet igen så är det ajöken-good bye som gäller?

Här förstår jag inte riktigt vad du vill säga. Vad menar du att syftet med systemet är?
Systemets uppgift är väl förhindra att det skrivs orättvisa och taskiga saker om andra användare? Om det skickas PM i det tysta och de oschyssta inläggen får stå kvar så lever ju angreppet på personen kvar. När jag ifrågasatte det så fick jag till svar "Policy". Istället för att förhindra den ganska ogenerade mobbingen så väljer moderatorerna att följa sin "policy". Likförbannat så står inläggen kvar. Fungerar då policyn? Nope, men ändå följs den.

Folk brukar skärpa sig när de blir varnade.
Det är ju bra. Ändå står ett inlägg kvar där Caligula framställs som en blonderad, halvsnuskig lunarstormslurkare som aldrig inser att han har fel. Dessutom i ett sammanhang där han uppfattas som en form av attraktion på forumet. Kom och se elefantmannen, ungefär. Okommenterat från admin och moderatorer.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Ojsan

Som om det är enda gången grammatiska fel tas upp och kastas i fejjan på någon.. Har skett många gånger dessförinnan, sök bara på detta delforum så kommer du hitta ett gäng sådana repliker.

Och om du tycker det är mobbing och dålig stil så borde många bannats för länge sen från den här sajten. Vilket inte skulle göra mig särdeles ledsen i ögat då dåligt uppträdande verkar komma hand i handske med forummedlemskap för en del.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Titta på meningsbyggnaden. Det är för att förlöjliga Caligulas användning av "dem". Jag kan tycka att det iofs är ganska kul, jag skrattade nämligen när jag läste det. Sedan fick jag en unken smak i munnen när jag läste Eksems inlägg här: Länk
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Året som gått

Det är fritt fram för vem som helst att jävlas med vem som helst sålänge dom tar sitt straff. Detta är dock ett diskussionsforum, även aggressiva argument är argument och varför skall de tas bort från en diskussion? Är det ett personangrepp så kan man gott räkna med att moderatorkåren har tagit itu med problemet, vi har flitiga moderatorer som gör rätt för sig, det skall de ha beröm för. Men oftast märker man bara de fall där de kanske gjort ett misstag eller inte gör tillräckligt rätt, det är fel.

Fast ifall man säger: "Bra jobbat! Det var bra att ni tog hand om <vem fan somhelst> för att han var elak mot <någon annan jävel>" så kommer man garanterat bli påhoppad för att man tycker illa om <vem fan som helst>.

/Seinet Wintermute - Nu orkar jag inte skriva mer meningslös smörja. Det här inlägget har inte tillfört någonting egentligen mer än att jag syns i tråden.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Året som gått

framställs som en blonderad, halvsnuskig lunarstormslurkare som aldrig inser att han har fel.
Det här är helt klart ett påhopp mot de personer som faktiskt är blonda, halvsnuskiga och som använder sig av lunarstorm. Och är det verkligen så som du bäst beskriver Caligula så bör du själv tänka om innan du försöker framstå som en person som vill försvara andra.

Vad gäller systemets uppgift så är moderatorsystemets uppgift att reglerna efterföljs och diskussionen hålls vid liv samt att olagligheter försvinner från webbplatsens texter. Det är i alla fall så som jag uppfattat det.

/Seinet Wintermute - Gör ett slag för de blonda, halvsnuskiga lunarstormanvändarna.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Året som gått

»Så rent konkret innebär det om Walium eller Eksem är taskiga mot vilken person som helst på forumet igen så är det ajöken-good bye som gäller?«

Bara om graden av taskighet förtjänat varningar.

»Systemets uppgift är väl förhindra att det skrivs orättvisa och taskiga saker om andra användare?«

Systemets uppgift är att ha något att hota med när användare inte följer forumsreglerna. Forumsreglernas uppgift, däremot, är bl.a. att förhindra att det skrivs orättvisa och taskiga saker om andra användare.

Och vad vi moderatorer än gör (alltså precis vad som helst) finns det alltid någon eller några som tycker att vi gör fel.

Missförstå mig inte. Jag tycker det är bra att vi får kritik och att systemet ifrågasätts med jämna mellanrum. I slutändan tror jag nämligen att det leder till utveckling och förbättring.

Men, vissa tycker att vi lägger oss i för mycket, andra tycker att vi lägger oss i för lite. En del vill att vi ska vara hårdare, andra tycker att vi ska tolerera i princip vad som helst.

Så det enda vi kan sträva efter är ett system som funkar för de flesta merparten av gångerna.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Se där så olika man kan uppfatta saker och ting.

Jag själv tycker nämligen att Waliums inlägg är ett övertramp medan Eksems inte är det.

Däremot är det en ganska träffande beskrivning av den bild som Caligula målat upp av sig själv här på forumet.

(Jag ser f.ö. fram emot att träffa honom på SSK på fredag.)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Sedan fick jag en unken smak i munnen när jag läste Eksems inlägg här: Länk
Som löd:
"<u>Han är en D&D-taliban med solbränna som raggar upp tjejer på Lunarstorm och aldrig, aldrig någonsin kommer ge sig i en diskussion. Han är ganska jobbig</u>, ganska rolig och ganska imponerande (man måste respektera folk som är hängivna idén om sin egen förträfflighet)."

Jag antar att det var det understrukna som du reagerade över? Tja, Caligula har själv sagt att han raggar via Lunarstorm.. Säger man något mycket (ok, samma tråd men ändå) så börjar folk förknippa det om personen.. Ta chrull och nakenhet och Storuggla och OT som är två gamla forumsföreteelser.. Båda har slutat snacka om det, men stämpeln finns fortfarande kvar..

Själv tyckte jag att Eksem lyfte fram både negativa och positiva egenskaper hos Caligula och jag vet rätt många som ser enbart negativa egenskaper hos honom.. Det märks också på hur folk (även jag) svarar honom i de trådar som han skriver..

Jag vill inte blanda mig i diskussionen om "mobbingen" av Caligula.. Själv tycker jag "som man bäddar..." i denna fråga, men jag ger ändå både dig och Rising rätt i att man svarar Caligula på ett annat sätt..

/Han som funderar på om han kommer att få ett argt svarsinlägg på detta
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Året som gått

Det här är helt klart ett påhopp mot de personer som faktiskt är blonda, halvsnuskiga och som använder sig av lunarstorm. Och är det verkligen så som du bäst beskriver Caligula så bör du själv tänka om innan du försöker framstå som en person som vill försvara andra.
Jag gjorde en tolkning av Eksems inlägg. Mina personliga åsikter om Caligula behåller jag för mig själv i det här läget. En närmare granskning visar dessutom att du i min tolkning kan byta ut blonderad mot brunbränd.

Missförstå mig inte. Jag tycker det är bra att vi får kritik och att systemet ifrågasätts med jämna mellanrum. I slutändan tror jag nämligen att det leder till utveckling och förbättring.
För tydlighetens skull så ska jag säga att jag inte hade som uppsåt att enskilt kritisera moderatorerna. Det var mer ett ironiskt inlägg angående ett fenomen som jag tycker mig kunna se här på forumet. Eftersom ni var kvickast att svara så kan det säkert uppfattas som ren kritika av ert arbete. Överlag anser jag inte att moderatorena här gör ett speciellt dåligt jobb, tvärtom.
 
Top