Nekromanti Caligula i Agenda

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Rough sex

Ingen skulle få för sig att polisanmäla motståndaren för en crosschecking liksom.
Men det skulle alltså vara möjligt?

Det skulle onekligen innebära en helt ny dimension för sporten, där man kan få motståndarlagets toppspelare ur spel genom att de hamnar i fängelse.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rough sex

Det skulle onekligen innebära en helt ny dimension för sporten, där man kan få motståndarlagets toppspelare ur spel genom att de hamnar i fängelse.
Nä, polisutredningen och domstolarna skulle inte vara klara förrän två år efter incidenten, och då kanske man själv inte ens är kvar i serien, eller ännu värre, precis har värvat spelaren ifråga. Så då har man ingen nytta av det.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Medias påverkan

Det som gnager som en lite obehaglig baktanke i huvudet är misstanken att hovrättens medlemmar låtit sig påverkas av medietrycket. Säger inte att det är så men det är svårt att helt slå bort misstanken och är det så är det helt åt helvete.

Känns ju inte så bra om mediedrevet med aftonhoran och X-pressen i spetsen skall vara med och avgöra vem som hamnar bakom lås och bom eller inte...

Håller för övrigt med om att det är en svår gränsdragning mellan vad som är ett osympatiskt och tölpaktigt men ändock lagligt beteende och vad som är våldtäkt och därmed olagligt.

/Bjorn
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Rough sex

Nja. Det är inte mitt expertområde eller så men jag minns en del diskussioner från lite olika utbildningar.

Så vitt jag minns från utbildningarna på jujutsun har man ett underpliggande perspektiv om syftet man vållar en annan en kroppskada göra med om det är misshandel eller ej.

Läkare döms inte för misshandel tex även om det gör ont, även denne genomför något mot personens vilja (skadad omtöcknad person som inte är medgörlig), någon som använder en våld i jälvförsvar eller för att skydda sitt hem eller egendom kan inte ankladas för misshandel om mängden våld inte var "uppenbart oförsvarbart" och persoenen dessutom inte befinner sig i excess, en hårfrisörska blir inte ankladad för misshandel även om hårfärgen bränner i hårbotten osv.

Vad som helst kan inte vara misshandel. I sportsammanhang tror jag det går under samma grej att man måste ha gjort något "uppenbart oförsvarbart" dvs över det förväntande innan det blir misshandel.

Så att om någon styper ut någon på en judotävling är det inte misshandel, men skulle det ske på en balett-tävling skulle det vara det.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Rough sex

"Så att om någon styper ut någon på en judotävling är det inte misshandel, men skulle det ske på en balett-tävling skulle det vara det."

Men oj vad det skulle öka biljettförsäljningen till baletten.


Storuggla, hentai people love hellboy
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Nya och spännande bloddsporter (OTsomfan)

Jag har alltid varit för en liknande sport. Golf där det gäller att få sin boll i hålet först (tidsmässigt) och med fulla befogenheter att stoppa sin motståndare (utom så fjolliga saker som att spela bort den andres boll). Gärna fler än två deltagare samtidigt också.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Nya och spännande bloddsporter (OTsomfan)

Jag säger bara: fullkontaktsgolf!
Överhuvudtaget så blir alla sporter bättre med en 'No disqualification'-regel.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Last-princess-standing-konståkning

Bah. Golf...

Tänk last-princess-standing-konståkning. Våld, skönhet, blixtrande knivblad, rött blod på vit is, höga sparkar och döda prinsessor!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,542
Location
En mälarö
Re: Last-princess-standing-konståkning

Tänk last-princess-stanidngkonståkning. Våld, skönhet, blixtrande knivblad, rött blod på vit is, höga sparkar och döda prinsessor!
Jaaaa!!! Då skulle äntligen Tonya Harding få komma till sin rätt och få den respekt hon förtjänar!!! :gremgrin:

/Anders
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Rough sex

De gör sig likförbaskat skyldiga till misshandel.

Kanske. Men det krävs en anmälan.

Men det är svårt att bedöma i efterhand och speciellt då hårdhänt sex kan eskalera till att passera ena partens gräns dynamiskt och motparten inte uppmärksammar och/eller respekterar detta. Det är inte lätt, när jag var mer inne i BDSM-scenen än jag är idag diskuterades olika former av kontrakt och annat, men inget hållbart kom fram från de diskussionerna.

Men min ståndpunkt från då gäller idag; "Ömsesidigt accepterat våld är bra."
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: Rough sex

Jag ber lite om ursäkt för det långa inlägget, fråga om det blir oklart...

Marco: Nej, det krävs att det kommer till polismans kännedom, som då har en plikt att upprätta en anmälan. (rapport till förman = samma sak som anmälan _oftast_ )

Polislagen, Rapporteringsskyldighet
9 § När en polisman får kännedom om ett brott som hör under allmänt åtal, skall han lämna rapport om det till sin förman så snart det kan ske.
En polisman får lämna rapporteftergift om brottet med hänsyn till omständigheterna i det särskilda fallet är obetydligt och det är uppenbart att brottet inte skulle föranleda annan påföljd än böter. Lag (1998:27).

Jag ska reda ut lite begrepp...

Misshandel finns i två olika varianter:

5 § Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393).


6 § Är brott som i 5 § sägs att anse som grovt, skall för grov misshandel dömas till fängelse, lägst ett och högst tio år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller eljest visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (1988:2).

Men man säger att en misshandel som bedöms vara ringa så kan man ge sitt samtycke.

Annars om man är OAKTSAM (se rekvisit nedan)

8 § Den som av oaktsamhet orsakar annan person sådan kroppsskada eller sjukdom som inte är ringa, döms för vållande till kroppsskada eller sjukdom till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, döms till fängelse i högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas
1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag. Lag (2001:348).


9 § Utsätter någon av grov oaktsamhet annan för livsfara eller fara för svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom, dömes för framkallande av fara för annan till böter eller fängelse i högst två år.


I övrigt så har alla brott precis som någon sagt ett motiv.

Subjektiva och objektiva rekvisit som måste uppfyllas för att det ska bli ett brott.

De objektiva rekvisiten är de faktiska förutsättningarna (=rekvisiten) i lagen (t.ex. mord BrB 3:1 – att en person berövas livet, dvs dör.)

De subjektiva rekvisiten innebär att gärningsmannen när han begick gärningen skall ha haft uppsåt (eller om det står uttryckligen – oaktsamhet) till alla de objektiva rekvisiten. De subjektiva rekvisiten skall alltså täcka de objektiva.

Dvs den som dödar en person utan uppsåt (!) döms inte för mord eller dråp. Numera så används dock ofta 'Likgiltighetsuppsåtet' dvs att gärningsmannen är likgiltig till utgången av sin gärning vid grövre brott.

Detta om detta.

Nu till caset som diskuteras.

Att döma på enbart vittnesmål är i princip omöjligt och jag har inte läst domen mot de två herrarna. Men tjejen har ju doumenterade skador (av en rättsläkare uttgår jag ifrån, då det är praxis i hela sverige) och det finns stödbevisning i form av telefonsamtal och tidigt kontakt av polis. (dvs vår bedömning på plats, det är svårare än man tror att fejka sig till att vara ett brottsoffer, sen finns det ninjamanipulerare oxå, ja vet :gremlaugh:)

De våltäkter jag har åkt på har oftast varit ja eller nej. Dvs att som polis på platsen så känner man att detta har hänt eller att det är ugglor i mossen.

Inte helt sällan verkar det vara tjejer som på fyllan gjort något dumt sedan fått ågren och när de pressas av pojkvänner/polare så säger de våldtäkt och vips så kommer hela rättsapparaten igång. Detta av de gånger man har känt att det inte står rätt till alltså, inte menat att tjejer alltid ljuger osv.. ni fattar.

De gånger det är skarpt däremot så finns det oftast en hel del gemensamma nämnare hos offren och även hos förövarna. Tyvärr inget jag vill gå in på i ett öppet forum av uppenbara anledningar men det finns.

Fallet med stureplanspojkarna är ju intressant ur perspektivet att hon har sex med flera personer, hon går med på sex från början och de båda pojkarna och hon är fulla... i 'normala' fall så skulle grabbarna fått gå fri 99/100 om inte hon tillhörde överklassen och de hade namn fråmn tusen och en natt. Nu blev det fällande dom och det är i mina ögon en riktigt bra framgång för vårt tänkande i domstolarna runt sexualbrott och kvinnans rätt till sin egen kropp.

Däremot så har vi en snevriden jämlikhet i sveriges domstolar men det går åt rätt håll.
 
Top