Nekromanti Caine

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Antideluvians

Sen har ju iochförsig Saulot tagit över Tremeres kropp och Tremeres själ hamnat i Goratrix kropp, men det är en annan historia.

que wass?

tell me more...


.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Antediluvians, en sammanfattning med kuriosa

Först och främst: Ni stavar fel. Det heter AntEdiluvian, inte Antideluvian.

Antediluvianerna är då i tur och ordning (lägger till lite fakta om de jag kan nået om):

Assamiter: Haqim, gjorde enligt assamiterna (föga tillförlitliga imho) sig själv till antediluvian genom att låta sig tömmas på blod och dricka blodet från två 2:a generationens vampyrer. Sannolikt blev han egentligen sirad av Enoch, Caines childer, liksom Set och Mekhet/Malkav.

Baali: Blodlinje, sannolikt grundad av Ashur/Cappadocius eller Saulot, som skapade tre childers som han sedan övergav. Dessa tre (Moloch; som föll i torpor i Kartago med sin älskare Troile; Nergal/Shaitan, som försökte återuppväcka något Chtulhu-liknande och fick fly till Mexico; och The Crone, en skum typ) borde således vara av 4:e generationen, men Baali besitter en tio prickars disciplin, något bara antediluvianer kan lära sig. Misstänker att det är ett feltryck, men annars betyder det att Baali har en antediluvian (Shaitan är JÄVLIGT skum, har använt disciplinen, och antyds vara sire till en Ventrue 4:gen. (Fråga inte)).

Brujah: Brujah, sedermera diabliserad av sin childer Troile, som är i torpor under Kartago tillsammans med Moloch, Baalis progenitor.

Cappadocians: Ashur/Cappadocius. Planerade att diablisera gud. Diabliserad 1444 av sin childer Augustus Giovanni, men Cappadocius blev en wraith, något som får mig att tro att Augustus misslyckades och inte är av tredje generationen, utan fjärde.

Followers of Set: Set, allmänt skum typ. Verkar inte riktigt passa in.

Gangrel: Ennoia, allmän vagabond, tros ha vaknat upp ur torpor i Nordafrika rätt nyligen.

Giovanni: Augustus Giovanni, diabliserade sin sire Cappadocius, men något verkar ha gått snett. Kanske är Augustus inte antediluvian.

Lasombra: Lasombra, diabliserad under the Anarch Revolt av sin childer Gratiano.

Malkavian: Mekhet/Malkav, skum kille. Verkar ha befunnit sig under Jerusalem kring medeltiden, åtminstone.

Nosferatu: Absimiliard, väckte nyligen sin childer Vasilisa för att besegra sin andra childer, Baba-Yaga. Absimiliard själv sover någonstans under en bergskedja i centraleuropa, enligt vissa källor.

Ravnos: Ravana, jävligt död (Fick smaka tre bodhisattva och teknokrat-nukes).

Salubri: Saulot/Zao-lat. Lärde sig sannolikt kuei-jin discipliner i Östasien, lärjunge åt Xue, the great arhat. Har givit upphov till en östasiatisk blodlinje, Wu-zao. Diabliserad på 1100-talet av Tremere, vars kropp han numera besitter.

Toreador: Arikel, den äldsta av antediluvianerna. Det förekommer lösa teorier om att hon kan ha blivit dödad av Absimiliard och Set, och i sådana fall är Ishtar Toreadors antediluvian.

Tremere: Tremere, diabliserade Saulot, som sedermera tog över hans kropp. Tremere, i sin tur, tog över Goratrix' och utplånade Tremere antitribu.

Tzimisce: Tzimisce, fejkade att han blev diabliserad av Lugoj, och ligger numera under New York och manipulerar sabbaten.

Ventrue: Okänd, kallas för Ventrue. Spekuleras i att han blev dödad av Brujah (personen).


Hmm..tja, det var väl allt, antar jag.

- Ymir, lite förvånad över att han som totalt grön på WoD verkar kunna mer än de flesta här på forumet.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ymir on 2001-04-05 02:49.</EM></FONT></P>
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Baali..

"Baali: Blodlinje, sannolikt grundad av Ashur/Cappadocius eller Saulot, som skapade tre childers som han sedan övergav. Dessa tre (Moloch; som föll i torpor i Kartago med sin älskare Troile; Nergal/Shaitan, som försökte återuppväcka något Chtulhu-liknande och fick fly till Mexico; och The Crone, en skum typ) borde således vara av 4:e generationen, men Baali besitter en tio prickars disciplin, något bara antediluvianer kan lära sig. Misstänker att det är ett feltryck, men annars betyder det att Baali har en antediluvian (Shaitan är JÄVLIGT skum, har använt disciplinen, och antyds vara sire till en Ventrue 4:gen. (Fråga inte))."

- Ähum. Nu är jag inte helt insatt i det här, så jag tänker inte kommentera innehållet i övrigt, men;
Baali är djävulsdyrkare. Om jag inte minns fel står det i 3:ed's Storytellers handbook att lvl9 i Daimonion är att man åkallar 'den onde' och "sätter ett slut på kampanjen på det sätt som passar bäst"... Hum. Vad är då lvl 10? /images/icons/wink.gif
Dessutom är Shaítan namnet på satan (i fall ni undrade..).

//MiDNiGHT.


 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Antediluvians, en sammanfattning med kuriosa

"Först och främst: Ni stavar fel. Det heter AntEdiluvian, inte Antideluvian."

Precis, "ante", inte "anti", vilket betyder "före" på latin. Namnet betyder "före syndafloden" och används ibland som adjektiv på svenska som något riktigt, riktigt gammalt i formen "antedeluvianskt" (jag skämtar inte, min gamla lärare brukade säga så).

"Assamiter: Haqim, gjorde enligt assamiterna (föga tillförlitliga imho) sig själv till antediluvian genom att låta sig tömmas på blod och dricka blodet från två 2:a generationens vampyrer. Sannolikt blev han egentligen sirad av Enoch, Caines childer, liksom Set och Mekhet/Malkav."

Med splittringen inom klan Assamite har två berättelser kommit upp. Lojalisterna tror att Haqim var fiende till Kain under sitt dödliga liv, men att dödade och tömde två av Kains blod på barn och därmed blev vampyr för att kunna kämpa mot Kain på lika vilkor. Schismatikerna tror att han helt enkelt var Kains barnbarn och TROLIGEN Enochs barn. Han benämns ofta som Arikels (Toreador-Antedeluvianen) broder.

"Brujah: Brujah, sedermera diabliserad av sin childer Troile, som är i torpor under Kartago tillsammans med Moloch, Baalis progenitor."

Precis, men det sägs att [Brujahs] barn överlevde och bildade blodslinjen True Brujah, medan [Troile] bildade klanen som den ser ut idag.

"Cappadocians: Ashur/Cappadocius. Planerade att diablisera gud. Diabliserad 1444 av sin childer Augustus Giovanni, men Cappadocius blev en wraith, något som får mig att tro att Augustus misslyckades och inte är av tredje generationen, utan fjärde."

Som gestaltas i Last Supper, första delen av Giovanni Chronicles, så tänkte Augustus fånga Cappadocius själ, men misslyckades, varpå själen steg till himlen. Vad som är motsägelsefullt här är att vid Diablerie så upptar den diableriserande sitt offers själ och ofta förstörs den i hans kropp. Augustus letade länge efter Cappadocius blod för att fullborda dådet, men lyckades inte.

"Ravnos: Ravana, jävligt död (Fick smaka tre bodhisattva och teknokrat-nukes)."

För övrigt tror många hinduister från klan Ravnos att Ravana skapades av gudarna för att kämpa mot Kuei-Jin. Inget barn av Kain, alltså.

"- Ymir, lite förvånad över att han som totalt grön på WoD verkar kunna mer än de flesta här på forumet."

Totalt grön är du inte om du kan så mycket. Kanske har det också någonting att göra med att erfarna Vampire-spelare så sällan berör Antedeluvianerna i sina kampanjer?
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Ok ok...

"Först och främst: Ni stavar fel. Det heter AntEdiluvian, inte Antideluvian."

Precis, "ante", inte "anti", vilket betyder "före" på latin. Namnet betyder "före syndafloden" och används ibland som adjektiv på svenska som något riktigt, riktigt gammalt i formen "antedeluvianskt" (jag skämtar inte, min gamla lärare brukade säga så).


Ja jag stavade fel, så nöjda nu... Jag kom helt enkelt inte ihåg hur det stavades eftersom jag sitter på jobbet och inte har med böckerna...

Nightfang som känner att han trotsallt inte kunde så himla mycket/images/icons/frown.gif

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Re: Baali..

- Ähum. Nu är jag inte helt insatt i det här, så jag tänker inte kommentera innehållet i övrigt, men;
Baali är djävulsdyrkare. Om jag inte minns fel står det i 3:ed's Storytellers handbook att lvl9 i Daimonion är att man åkallar 'den onde' och "sätter ett slut på kampanjen på det sätt som passar bäst"... Hum. Vad är då lvl 10?
Dessutom är Shaítan namnet på satan (i fall ni undrade..).


Det stämemr helt rätt MidNight. Daimonion 9 frammanar en stor ond & elak demon (liten underdrift). Som typ tar kål på alltihop, och lite till. Men jag har dock för mig att det bara finns 1 vampyr som kan denna elaka ritual (ja det är en ritual), om det ens var så många /images/icons/tongue.gif... dessutom har jag för mig att det krävde en sju hällskåttas massa offer och liknande...

Nightfang den okunnige...

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Ben

Veteran
Joined
16 Mar 2001
Messages
12
Location
Malmö
Re: Antediluvians, en sammanfattning med kuriosa

<em>Baali: Blodlinje, sannolikt grundad av Ashur/Cappadocius eller Saulot, som skapade tre childers som han sedan övergav. Dessa tre (Moloch; som föll i torpor i Kartago med sin älskare Troile; Nergal/Shaitan, som försökte återuppväcka något Chtulhu-liknande och fick fly till Mexico; och The Crone, en skum typ) borde således vara av 4:e generationen, men Baali besitter en tio prickars disciplin, något bara antediluvianer kan lära sig. Misstänker att det är ett feltryck, men annars betyder det att Baali har en antediluvian (Shaitan är JÄVLIGT skum, har använt disciplinen, och antyds vara sire till en >Ventrue 4:gen. (Fråga inte)).</em>

Baaliterna frammanade någon form av demon på Kreta men Setiternas mäktigaste frammanade en storm som förintade allt liv och all struktur på ön.

<em>Followers of Set: Set, allmänt skum typ. Verkar inte riktigt passa in.</em>

Riktiga namn är Sephka och han var förmodligen någon mäktig magiker under sin tid, som dyrkades som en gud utav folket, precis som hans syskom.

<em>Ventrue: Okänd, kallas för Ventrue. Spekuleras i att han blev dödad av Brujah (personen).</em>

Den förstfödde som sägs ha varit Caine's favorit... Veddharta.


-------

Snipp, snapp, snut! Nu var sagan slut!
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Baali..

"Vad är då lvl 10?"

Level 10 i Clanbook Baali är nästan exakt samma som level 9 i Storytellers Handbook Revised... WW har helt enkelt sänkt kraften en nivå... någon annan tia finns inte.
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Elakt värre...

Vad elakt. Det betyder att dom har gjort det lättare för dom små elakingarna att frammana "Mr. Evil"... sunkigt... det betyder ju även att det inte behövs en Antedeluvian för att slå sönder världen...

Nightfang som undrar varför dom gjorde så...

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Elakt värre...

"Nightfang som undrar varför dom gjorde så..."

- Kanske för att betona att de inte har någon Antedeluvian (eftersom "bara Antedeluvians kan ha lvl 10", som någon nämnde..), kanske för att framställa de som väldigt, väldigt ooonda, vilket de också iofs är. Kanske för att det egentligen är tänkt att spelarna ska möta dem som fiender - inte spela dem..

//MiDNiGHT. - som aldrig egentligen vet, utan bara försöker ge sken utav att han gör det.. /images/icons/tongue.gif


 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Brujaha

"Brujah: Brujah, sedermera diabliserad av sin childer Troile, som är i torpor under Kartago tillsammans med Moloch, Baalis progenitor."

Det finns även en variant att Bruhja dypte om sig till Troile och låtsades dibba sig själv då. Antagligen skulle anledningen vara att han vill ändra på sin personlighet eller något liknande.

Shadar Fal som kan lika lite som Nightfang säger att han kan


Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Antediluvians, en sammanfattning med kuriosa

Jo, jag är nog rätt totalt grön. Jag har spelat ett tiotal spelmöten max, och spellett en 4-5 KotE-episoder. That's all. Jag har läst en jävla massa WW-material däremot, något jag nog tycker att erfarna spelare också borde ha gjort, även om de inte har med antediluvianerna i sina kampanjer (vem har?).

- Ymir, som är grön på WoD.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Baali..

Tja, i Clanbook: Baali har de iaf en mera Chtuloid framtoning, och det verkar definitivt inte som om det är djävulen de dyrkar, utan snarare mäktiga varelser som levde innan människorna och överlevde skapelsen. Och lvl 10 disciplinen i Clanbook: Baali är exakt samma grej som 9:an i Storytellers handbook, undantaget det faktum att 10:an aldrig definierar VAD man åkallar...Chtulhu, Satan eller Cappadocius. :)

- Ymir, som hoppas Cappadocius lyckas diablisera gud någon gång
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Antedeluvian i en kampanj

Jag har läst en jävla massa WW-material däremot, något jag nog tycker att erfarna spelare också borde ha gjort, även om de inte har med antediluvianerna i sina kampanjer (vem har?).

Jo jag skall säga dig vem som har det... en gång i tiden när jag surfade på White Wolfs forum så såg jag ett litet inlägg. Det var från någon som hade SLat en kampanj och han berättade lite ur den.
Det bestog av ett gäng spelare (minns inte alla detaljer). Som hade spelat en större kanpanj och tillslut mötte dom en Sabbat präst, som visade sig vara Malkavians Antedeluvian (Malkav). Självklart skulle dom slåss imot denna mäktiga varelse... och det gjorde dom... med hjälp av 1st Werevolf tribe, hela Detroits sabbat vampyrer, ett gäng teknokrater och en Methuselah av klan Tzimisce, jag tror även militären var inblandad eller nått. Jag har för mig dom höll på i 2 nätter och fajtades, han skrev att det tog ca 4 (?) timmar eller nått.

Jag undra bara... hur skoj är det att blanda in en Antedeluvian? När dom vaknar startar Gehenna... och hur fan slår man igentligen ihjäl en 10 000 år gammal vampyr, och är inte Malkav redan död? Nä, jag tykcte inte om det direkt, och många andra delade samma åsikt...

Nightfang har nu upplyst Ymir om vilka som har med Antedeluvians i sin kampanj, och hur det kan gå...

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Antediluvians, en sammanfattning med kuriosa

Jag menade mest att du är beläst... du är inte grön på "WW Lore"-fronten, om man säger så.

Det finns så otroligt mycket bakgrund till Vampire att det nästan är omöjligt att blanda in allt i en enda kampanj, så efter man spelat/spellett ett tag så glömmer man resten och den bakgrund man använder förvrids ofta för att passa kampanjen... det är iallafall mitt personliga intryck. Så utifrån det antagandet är det väl helt naturligt att en oerfaren (no offence), beläst spelare som du vet mer än en erfaren Vampire-spelare (som jag, om jag får säga det själv, även om jag spelar mindre än jag skulle vilja).
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Antedeluvian i en kampanj

"hur skoj är det att blanda in en Antedeluvian?"

Om spelgruppen tycker om det är det säkert rysligt skoj... det varierar. Jag kan mycket väl tänka mig en väckt Antedeluvian eller kanske Gehenna självt som ett förödande klimax på en lång kampanj, eller att Antedeluvianens närvaro finns i periferin någon gång i kampanjen.

I slutet på min gamla Transylvanien-kampanj lät jag spelarna ge sig in i glömda grottkatakomber i de Transylvanska alperna där [Tzimisce] vilade för att hitta och förgöra Kupalas hjärta (även kallad eldblomman... det är en lång historia). Med rätt placerade antydningar blev spelarna rejält uppskrämda för att de hela tiden trodde att de skulle träffa på [Tzimisce] bakom nästa krök... det var tufft.
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Re: Antedeluvian i en kampanj

Ja visst kan det vara skrämmande som fanken om man kan "lura" i spelarna så, men jag tror nog inte dom som jag skrev om hade ett direkt skräck chronicle... för han som skrev det verkade riktig stolt över att ha haft ihjäl en Antedeluvian.

Jag har visserligen själv funderat på ett Gehenna chronicle ohc så... men då måste det vara skräck och inte hack and slash (som vårat tenderar att bli)... vi håller dock på med CoC terapi för att få skräck /images/icons/smile.gif.

Nightfang som funderar på att börja funderar allvarligt på sitt Gehenna chronicle...

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Shaitan...

...vampyren alltså och inte Satan. Var det inte honom som Sam Haight var ute efter?

En fråga till de som vet, för jag vet inte.

//Slask

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 
Top