[Burning Wheel] Yoon-Suin

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag, Nils och Jonas startade för en tid sen en kampanj med Burning Wheel som regelsystem. Jag har spelat tillsammans med Jonas både över text, skype och över riktigt spelbord, men det var länge sedan och vi har både haft längre uppehåll från rollspelande. Jag och Nils har spelat tidigare men bara i text över Google Docs.

Som spelvärld tog vi avstamp i Yoon-Suin men kastade om lite saker, ut åkte alla olika weirda raser med sniglar och krabbor och lämnade bara människor kvar. Ut åkte lite indiska influenser och in lite mer kinesiska. Vi diskuterade hur magi skulle finnas kvar i världen och beslöt att lämna faith från grundboken, dra in summoning och spiritbinding från codexboken/magic burnern. Jag fick också lite fria händer att pyssla med saker bakom sl-skärmen för att justera upp gentemot viss prepp.

In åkte även en brittisk ockupationsmakt i form av brittiska ostsuinska kompaniet som har tagit över delar av staden och landet, både med ekonomiska och militära medel. Inåt landet talade vi lite om en stad fylld av tempel där det sades att gudar och andar själva levde, och där skulle även det kejserliga hovet finnas. Kejsaren Kangxi har ingen hört från på länge, vissa spekulerar huruvida han är död, vissa att han är svårt sjuk och andra tror att han transcendent jordelivet och blivit en gud. Spelet skulle centrera sig i vart fall inledningsvis till Den gula staden och vi spikade inte mycket mer än så innan Nils och Jonas började spåna karaktärer.

Nils spelar Yang Le-Soi, en läkare som verkar i de fattiga kvarteren i staden. I sin yrkesroll har han sett britternas brutalitet och börjar allt mer känna ett starkt hat mot dem och har som övertygelser att hjälpa de fattiga, etablera kontakt med kommendant Wöng i motståndsrörelsen Gråtande virvelstormen och för att kunna försvara sig skaffa sig en pistol.
  • Gift med Nohei och far till treåriga tvillingarna Ma och Zheng, men håller sin radikalisering hemlig för dessa
  • Tillber den gröna tranan, en dödskult som varit förbjuden sedan länge i staden
  • Le-Sois bror Hei-Ten är ingift i släkten Xi-peng, en stor släkt som bedriver omfattande affärsverksamhet med britterna, deras relation är fientlig och Le-soi strävar efter att få brodern att se britterna för vilka de är.
Jonas spelar Lady Xian An, en änka inom adeln som några månader innan spelet drar igång fått se sin make och far avrättade av brittiska trupper på grund av deras påstådda inblandning med motståndsrörelsen. Hon har övertygelser om att återupprätta familjen te-verksamhet och slå tillbaka mot släkten Xi-peng som tagit över en stor del av marknaden från familjen Xian. Hon vill hämnas sin makes och faders död samt att skydda Le-soi från kackerlackorna (en gruppering av hyrsvärd som begår lönnmord och spionverksamhet åt de som betalar dem bäst).
  • Lady An har två barn, Huize fem och Xuhan tre år, bägge även vittnet till fadern och morfaderns avrättningar.
  • Zhiyu, lady Ans assistent som arbetar åt familjen länge, kan famljens verksamhet och tvekar inte att säga sin åsikt i frågor.
  • Gong-min, en äldre kvinna som är betjänt åt familjen, har funnits där så länge Lady An kan minnas, i princip en gammelmormorsgestalt som hjälper till med allt.
  • Lady An går ingenstans utan sin förgiftade hårnål.
Parallellt med detta pysslade jag med lite små förberedelser, namngav ett par SLPs, gav dem ett par beliefs och funderade över vissa större frågor kring världen, men nu med spelarkaraktärer redo att spelas, men övertygelser och relationer, var det dags att knyta in dessa till situationen. Det viktigaste brukar jag tycka är att spika ner sanningar, om ett mord har skett så behöver jag som SL veta vem och varför. Burning Wheel är ett spels om fungerar rätt dåligt om inte SL har ett svar på sådant, eller i vart fall en rätt bra idé för att kunna knyta ihop trådarna live när de kastas ut under spel. Så när Jonas skapar sin änka och säger att hennes make och far blev anklagade att vara inblandade i motståndsrörelsen och avrättade så innebär det att jag bör ha en aning om varför, om hur britterna kom över den här informationen, om den är sann, vem som angivit dem, etc.
Men det fanns fler sådana här saker att fundera över, ex.
Kejsaren: Är han borta? Vad har egentligen hänt där och är det intressant att plocka med in i vår berättelse?
Adeln i staden är splittrad, vissa familjer är försvagade av britternas intrång i landet, andra stärkta, inbördes konflikter finns så jag skissade lite snabbt på hur det såg ut.
Hur ser Hei-Ten, doktor Le-Sois bror på situationen och vad är hans roll i familjen Xi-peng? Och för den del, hur kommer familjen Xi-peng se på att en ingift person har en släkting som aktivt förespråkar motstånd mot deras mäktiga affärspartner när/om det blir allmänt känt?

Förutom backstory prepp för att ha lite ordning på vad som skett och liknande så var min ingång i första spelmötet rätt enkel. Jag ville att vi skulle sparka igång med något som förändras i staden, något som kan få flera saker att röra på sig lite, och planerade in att Jadeklon, en radikal studentgruppering och utbrytningsgrupp av Gei-Tangstudenderna (en gruppering av studenter och universitetslärare som Yang Le-Soi själv tillhör) sprängde av en bomb i en opiumhåla känd som ett tillhåll för brittiska soldater. Bomben ger direkta saker att agera mot, doktor Le-soi fick ta hand om två studenter från Jadeklon, en med ena armen avsliten då bomben briserade innan hon hunnit ta sig undan. Bomben blir också en startpunkt för starkare brittisk kontroll och patrullering.

Min andra förberedelse var att Lady Xian An får reda på att britterna har kallat samman ett rådslag med de fem starkaste släkterna i staden, detta är hur stadens styrts historiskt under många århundraden, men sedan kejsaren försvunnit har det mer eller mindre varierat hur sammansättningen i styret sett ut. Familjen Xian är dock inte inbjuden. Anledningen ryktas vara att britterna vill få till ett protektorat centrerat kring Den gula staden och markerna runt om. Anledningen helt enkelt för att skapa en tydlig ingång till att något politiskt håller på att ske i staden, familjen Xians utanförskap i detta ger en riktning att jobba gentemot övriga släkter. Självklart är dock familjen Xi-peng inbjuden.

Vi är nu sju åtta spelmöten in i berättelsen. Vi spelar över Roll20 då vi är rätt utspridda över Sverige och som tur är har Roll20 en alldeles förträffligt bra implementation av Burning Wheel. Vi använder de här flikarna för att kunna växla mellan olika vyer för Burning Wheels subsystem och vi nyttjar kort som är postade lite varstans på nätet för att kunna scripta när det blir dags. Än har bara Duel of Wits använts dock.

Ska försöka ta mig tid någon gång framöver och skriva samman lite kortare punkter om vad som skett och hur systemet bidragit till att forma dessa skeenden, samt lite tankar som spelledare av detta.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Låter spännande, älskar Yoon-suin.
Hör kanske inte tråden hit men finns det några tips om en vill testa play-by-google.docs?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Låter spännande, älskar Yoon-suin.
Hör kanske inte tråden hit men finns det några tips om en vill testa play-by-google.docs?
Jag spelade Apocalypse World och Burning Wheel endel, men för massor av år sedan, så Nils eller någon som fortsatt kanske förfinat teknikerna lite kanske kan utveckla detta mer. Men i princip: Ett google doc per kapitel/scen/parallella scener med två kolumner, en med reglersnack och en med fiktion.

Men kolla in denna tråd exempelvis: https://www.rollspel.nu/threads/aw-days-in-the-silver-desert.50563/
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Låter coolt! Blir nyfiken på hur mycket användning ni egentligen har av Yoon-Suin-boken när ni ändrat så mycket?
Det är väl mer som avstamp. Vi har namn. Vi har stämning och känsla. Yoon-Suin har ju något slags indien/kina känsla som vi bara lutat lite mer åt ena hållet. Men ja, det fungerade som avstamp och en plats att börja dra i trådar över allt vad vi var peppa på. Det sättet vi spelar på fokuserar inte alls på utforskandet av en setting, det blir som inte fokuset alls utan världen blir mer något att dra inspiration från för att skapa övertygelser och utforska andra frågor. Vi spelar i den gula staden, vi har lite lösrykta idéer från boken men vi har också strykit väldigt mycket vi inte fann intressant. Men ja, meningsfullt att ens tala om Yoon-Suin längre? Ingen aning. Är en våldsamt peppad på just Yoon-Suin utan någon som river första tre sidorna och struntar i resten så kommer framtida poster antagligen göra er besvikna. :)
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vill passa på att säga att Roll20 verkligen gör det smidigt att köra Burning Wheel. Man får allt regel-krångel serverat för sig i rollformuläret. Riktigt bra.
Och det här är en sjukt kul kampanj :) (alltså jag som är Nils...)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Det är väl mer som avstamp. Vi har namn. Vi har stämning och känsla. Yoon-Suin har ju något slags indien/kina känsla som vi bara lutat lite mer åt ena hållet. Men ja, det fungerade som avstamp och en plats att börja dra i trådar över allt vad vi var peppa på. Det sättet vi spelar på fokuserar inte alls på utforskandet av en setting, det blir som inte fokuset alls utan världen blir mer något att dra inspiration från för att skapa övertygelser och utforska andra frågor. Vi spelar i den gula staden, vi har lite lösrykta idéer från boken men vi har också strykit väldigt mycket vi inte fann intressant. Men ja, meningsfullt att ens tala om Yoon-Suin längre? Ingen aning. Är en våldsamt peppad på just Yoon-Suin utan någon som river första tre sidorna och struntar i resten så kommer framtida poster antagligen göra er besvikna. :)
Det ändrar onekligen väldigt mycket att dels slänga ut det mesta som är "konstigt" (typ snigel- och krabbmänniskor) och dels förändra spelvärlden så att kulturen istället för att stå för sig själv blir föremål för västerländsk kolonialism. Min reaktion är ju att det gör saker tråkigare, men det visar nog på en väldig skillnad i smak och intressen.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Låter spännande, älskar Yoon-suin.
Hör kanske inte tråden hit men finns det några tips om en vill testa play-by-google.docs?
Det ändrar onekligen väldigt mycket att dels slänga ut det mesta som är "konstigt" (typ snigel- och krabbmänniskor) och dels förändra spelvärlden så att kulturen istället för att stå för sig själv blir föremål för västerländsk kolonialism. Min reaktion är ju att det gör saker tråkigare, men det visar nog på en väldig skillnad i smak och intressen.
Bortplockandet av snigel-folk var nog mitt ”fel”—det blir för fjantigt för att jag ska kunna ta det på allvar. Men smaken och baken :) Främlingarna tror jag finns inskrivna som en av de där frågorna som boken inte svara på, utan som man ska svara på själva. Våra främlingar är britterna.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
F.ö har jag svårt för snigelmännen men gillar verkligen krabbfolket i Yoon-Suin. Älskar att de har feeling för att göra en särskild sorts melankolisk konst
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Sådär, lite kort sammanfattat av vad som skett hitintills i kampanjen. Vissa saker kanske nämns först senare om/när de blir relevanta och har utelämnat dem här. Dessa inledande spelmöten innebar väldigt mycket circles, en hel del slag för att övertala och street-wise etc, endel stealthy och liknande. Och en Duel of Wits.

Spelmöte 1-3 kanske:
Yang Le-Soi söker reda på sin gamla läromästare Li Yan Toon i Röda tempelstaden (ett lyckat slag för circles med bonusar från Affiliation med Gei-Tang studenterna, om jag inte minns fel), han anländer samtidigt som Li Yan Toon avslutar en föreläsning och studenterna reser sig upp från innergården där föreläsningen hållits och lämnar platsen. Yang Le-Soi känner igen endel av studenterna som medlemmar i Gei-Tang studenterna, en grupp bland universitetets studenter och lärare som vill kasta ut britterna ut staden, en rörelse även Yang Le-Soi har kopplingar till. De samtalar och Yang Le-Soi önskar bli introducerad till Kommentand Wöng, ledaren för Gråtande virvelvinden, motståndsrörelsen mot britterna. Han lovar att tala med honom och återkomma.

Lady Xian An söker som första steg kontakt med någon från tekaravanen och vill göra upp en deal för att köpa ett större parti te. Ett misslyckat slag med circles leder henne till Zedong, en man som går med på att sälja henne te regelbundet, om hon går med på att televeranser och lagerlokal kan nyttjas av Zedong eller dennes folk för att få in opium i staden. Lady An går med på detta. Men skickar en av sina tjänare Sho-Ming att fråga runt och leta rätt på mer om Zedong, en möjlighet att ta sig ur denna ofördelaktiga affärsuppgörelse.

Circles I Burning Wheel är helt enkelt en egenskap som används när en vill hitta en person som kan hjälpa till med en viss sak, det kan vara en person som har viss information eller kunskap, osv. Ett misslyckande innebär att personen inte hittas om spelledaren inte nyttjar vad spelet kalla Enmity Clause, dvs ett du hittar personen MEN… Klassiska exemplet är väl när hjältarna i Star Wars söker reda på Lando, misslyckas med sitt slag för Circles och Imperiet har hunnit till platsen innan.

På väg hem från mötet med Li Yan Toon hör Yang Le-Soi en bomb brisera inte långt från där han befinner sig. Rökmoln möter honom när han springer mot platsen och han springer snabbt in ett ungt par, en pojke släpandes en flicka som är svårt skadad, ena armen hänger livlöst vis sidan och hon är svårt brännskadad. Det visar sig snabbt att de bägge är del av några som är ansvariga för bombningen av en opiumhåla som frekvent besöks av brittiska soldater. Bomben briserade dock för tidigt och flickan, Yin, han inte undan. De skyndar sig in i en gränd och Yang Le-Soi förbinder hennes sår och ser till att hon kan flyttas, de flyr senare hem till Yang Le-Soi och han räddar där livet på flickan. Pojken lämnar senare platsen, livrädd för brittiska soldater och kackerlackorna (en grupp frilansande spioner/lönnmördare/hyrsvärd som vi introducerade i världen). Denna scen är helt enkelt ett inledande steg i ett petande kring detta med uppror. Scenens syfta är dels att sparka igång en striktare brittisk kontroll av staden men primärt att se vart doktorn står i frågan, försöka hitta vart hans gränser går i kampen mot britterna.

På natten vaknar Lady Xian Ans femåriga dotter Huize, hon drömmer mardrömmar och skriker vilt. Hon känner igen mannen som var på besök, Zedong, hon är rädd för honom, han besökte hennes pappa och Lady Xian Ans bortgångne make Lou Kang ett antal gånger, de hade inte märkt att hon var där, hon hade inte kunnat höra vad de samtalade om men hon hörde att de var väldigt arga och tillslut blev Zedong bortvisad av Lou Kang.

Kvällen efter:

Doktor Yang Le-Soi besöker en opiumhåla som jag nu inte minns namnet på, han går ner och försöker utan att märkas av hitta en utslagen brittisk soldat, gör det och snor dennes pistol och försvinner från platsen.

Lady Xian An tar sig osedd genom stadens gator, utklädd till en sömmerska, till ett tillhåll för Gråtande virvelvinden, hon pressas först av vakter på varför hon är där, men övertygar dem att låta henne träffa någon i befäl och blir visad till ett bord där en stor man sitter, skäggig och med en liten platt hatt. Det visar sig att det är Kommendant Wöng, och hon ber honom om hjälp med att ta reda på vem som satt kackerlackorna att ha uppsikt över Doktor Yang Le-Soi (att skydda honom från dem är ett av hennes beliefs). (Här är det nog flertal slag för övertyga och ljuga och liknande som lyckas). Regeltekniskt är detta åter igen misslyckat circlesslag följt av ett par slag för att övertyga vakter och Wöng.

Väl ute skyndar hon över ett torg och ser en bekant skepnad röra sig ut från en opiumhåla på andra sidan torget, hon försöker följa efter och tillslut hinner ifatt och blir mött i en gränd av Doktor Yang Le-Soi med dragen pistol. De känner varandra sedan tidigare då Le-Soi räddat livet på ett av Xian Ans barn, de samtalar kort och om jag inte minns fel är det här som Le-Soi övertalar Lady Xian An att gå med på att ta flickan Yin i beskydd och ta hand om henne i sitt hem då han inte tror hon är säker hemma på kliniken. Lady An säger att hon skall skicka tjänare att hämta henne så snart som möjligt.

Dagen som kommer:
Lady Xian An styr upp en lagerlokal för att kunna ta emot te-leveransen. (Regeltekniskt helt enkelt att skapa en Fund, tror jag det heter i BW-terminologi)

På kvällen anländer ett paket till Lady Xian An, inlindat i fina ljusa linnetyger finner sig Lady An titta ner på två avhuggna händer. Hon ser snabbt att händerna tillhör hennes tjänare Sho-Ming.

(spelmöte 4- kommer i en separat post)
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Spelmöte 4 - 6 kanske? rört ihop lite. Fick klippa bort lite om brodern ovan och ta in det i denna då jag tror att det är så det skedde kronologiskt.

Någon dag efter.

Dr Yang Le-Soi stöter på brittiska trupper på ett torg, de har en ung man fastbunden vid en staty, pojken känns direkt igen som samma pojke som Le-Soi stötte samman med efter bombdådet. Han utfrågas brutalt på torget efter vilka som fler som var ansvariga. Yang Le-Soi avbryter skeendet kräver att pojken skall släppas, den brittiska Officeraren, Lt. Scott Walker, vägrar, pojken är skyldig och måste enligt imperiets förordningar avrättas, Le-Soi kräver då istället att pojken skall dödas omedelbart och inte tvingas lida mer och uppviglar folkmassorna på torget till den grad att de brittiska soldaterna blir oroliga, pojken avrättas på platsen av en förolämpad brittisk löjtnant som kommer minnas denna dag.

Denna händelse innebar också att vi efter spelmötet röstade igenom ”Dr Yang Le-Soi, uppviglaren” som rykte för doktorn. Rykten i BW innebär helt enkelt något du kan välja att nyttja för att nå personer som kan tänka sig ha hört det. Dvs en bonus för Circles. Men kan också användas som bonus när någon söker efter personen i fråga.

Lady Xian An får under dagen ett brev av en ung pojke, Chun, brevet är från Sho-ming, skrivet och lämnat till Shun. Det visar sig att Sho-Ming avslöjat att Zedong inte är att lita på, han är via äktenskap kopplad till Vita lotusen, en ljusskygg organisation som sägs ledas av Unji, vissa hävdar att han är en mäktig magiker som kan kontrollera mörkret, vissa att han för många många år sedan dog men återfötts som en gud. Sho-Ming skall också ha fått reda på att Zedong är direkt ansvariga för Lady Xian Ans makes och faders död genom att vara den som skall angivit dem som motståndsmän för britterna.

Dr Yang Le-Soi söker sig till Lady Xian An, han vill hitta kommendant Wöng. Hans gamla läromästare har i tidigare scener besökt honom, meddelat att Wöng är villig att tala med honom men att han själv måste fly från staden på grund av att hans namn är känt hos britterna. Han och Wöng ämnar samla ihop en styrka och ta sig in i staden genom Láhág, den hemsökta djungeln som äter sig in i Den gula staden, han hänvisar doktorn till Lady Xian An, ”hon vet hur man kommer i kontakt med Wöng”. Xian An vill dock inte berätta detta, och efter ett tag inleder vi en Duel of Wits där Xian an vill att doktorn skall ta sitt ansvar för de fattiga och acceptera sin roll som läkare och inte upprorsman, och Le-Soi vill att Lady An skall ta honom till Wöng. Doktorn förlorar, men kompromissen som kommer är att doktorn går med på att ha kontakt med motståndsrörelsen genom Lady Xian An. En Duel of Wits i Burning Wheel är bindande, kanske mer ett kontakt mellan spelare än karaktärer, så detta var en rätt stor förändring, helt plötsligt ändrades fokus från Wöng till Xian An för Le-Soi.

Lady Xian An söker sig på kvällen i väg för att hitta kommendant Wöng, åter igen förklädd till sömmerska (vi har även här, eller om det var efter detta, röstat fram ett rykte för Xian An, just som Sömmerskan, ett rykte som kan användas för att komma i kontakt med motståndsrörelsen eftersom det är så de känner henne). Detta är åter igen ett misslyckat circlesslag. Lady Xian An tar sig genom staden osedd och hittar Lotusroten, en bar i hamnen, hon välkomnas och visas fram till kommendant Wöng som sitter lånt in i lokalen i ett mörkt bås tillsammans med några av hans närmaste. Xian An får reda på att kackerlackorna som är satta att hålla koll på Doktor Yang-Le Soi är satta på honom av hans bror. Varför vet han inte. De samtalar lite mer, Lady Xian An avslöjar sin rätta identitet för Wöng. Och här stormas Lotusroten av brittiska trupper och stadsvakten, det blir en flykt ut bakvägen, Lady Xian An tar sig ut på en sidogata, upptäckts av brittiska soldater men flyt snabbt från dem in i skuggorna och hem till sitt hem och sin sovande familj.

Dr Yang Le-Soi besöker sin bror. Han har gjort det i spel tidigare någon gång har jag för mig, men denna gång var det för att inleda att bearbeta honom att välja sida i konflikten med britterna. Brodern lever i överflöd, ingift i familjen Xi-Peng som har en allians med britterna och i princip tagit över en stor del av affärsverksamheterna i staden från andra mindre starka familjer (så som huset Xian). Med sig har han Ren Ping, en gemensam bekant till dem från deras barndom, någon som brodern kanske skulle ha uppvaktat om saker inte skulle utvecklats sig som de gjort. Ren Ping har också utstått brittiskt våld, saknar nu tunga och gått med på att följa med för att övertyga brodern, hela scenen med besöket och med bröderna på var sin sida och Ren Ping var obehaglig och hård. Vi satte upp en Duel of Wits, med målet från Doktor Yang Le-Sois sida att brodern skulle erkänna britterna som en ockupationsmakt och med broderns mål att erkänna dem som en värdig handelspartner som skulle respekteras. Doktor Yang Le-Soi krossade brodern. Han bryter ihop, omsöm sorgsen ömsom arg, erkänner Le-Sois rätt i vad han säger, men avslutar också att väsa i hans öra ”Du som alltid skall ha rätt, så fick du även i detta…”
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Dagen efter
Xian An skickar bud till familjen Lai, en gammal släkt som sägs vara släkt med självaste kejsaren, men fattig. Hon vill ha ett förbund med dem. Tidigare har vi etablerat att det ryktas om att vissa adelsfamiljer har blivit inbjudna till att gemensamt med britterna etablera ett råd för styret av staden, vissa tror det handlar om skapandet av ett brittiskt protektorat. Familjen Xian är inte inbjuden. Lady Xian An använde här mycket av sina färdigheter, etikett, skriva, osv för att få till en inbjudan, hon använde sen några av sina sista rikedomar för att få ihop en middag att bjuda på när Lai Ning besökte henne. Scenen är ett samtal över ett brädspel, något likt Go eller Schack, som Lai Ning och Xian Ans far brukade spela tillsammans, de samtalar om tradition, skyldighet gentemot kejsaren och staden, om kampen mot britterna som som den konservative familjen Lai också står mot, men är alldeles för svag för att kunna motsätta sig.

Rykten sprider sig i staden att flera från Gei-Tang studenterna flera motståndsmän från Gråtande Virvelstormen i räden mot Lotusroten, de kommer avrättas inom två dagar. Le-Soi är fast besluten att hitta dem och rädda dem om det går. Men han behöver hjälp. Under tiden förberedelserna för middagen görs, besöker Le-Soi Lady An, han behöver hennes hjälp men hon nekar honom, och han tvingas lämna platsen. Hon har för mycket att göra med förberedelserna för middagen och kan inte riskera att dras in i något av doktorns bekymmer just nu. Minns inte om det här ens var ett slag. Det var ett kort samtal. En dörr som slogs igen och Yang Le-Soi befann sig ensam på gatan utanför familjen Xians boning.

Le-Soi bestämmer sig nu för att söka sig genom staden efter någon som vet vart de kan befinna sig, han hittar ingen (misslyckat circles) som känner till en exakt plats, men han finner en släkting till en av studenterna, som tror att de ska finnas någonstans i hamnområdet men han vet inte exakt var. Vad som är mer oroande är att hon hört rykten om en brittiska officerare som satt upp plakat i staden som hänvisar folk till att ange personer i motståndsrörelsen, fråga runt efter doktorn, vart han bor eller vart han kan hittas, på beskrivningen låter det som att det är Lt. Scott Walker.

På väg från platsen försöker Le-Soi ta sig osedd iväg, men blir upptäckt av Scott Walker och hans mannar, upptryckt mot en vägg får han en av sina händer fastspikade och blir misshandlad av dennes mannar. När de vänder honom ryggen och lämnar platsen, höger Le-Soi sin högra hand hållandes pistolen han tidigare stulit, riktar den mot Lt Walkers rygg, men sänker den igen.

Parallellt med detta pågår samtalet mellan Lai Ning och Xian An. Le-Soi sliter sig lös från väggen, plåstrar om sin hand och bestämmer sig där och då att det är dags att hitta någon som kan träna honom i pistolskytte. Han slår circles igen. Misslyckas. Hittar en bonde i staden utkanter, han är känd som en skicklig jägare och skytt, känd som en person många lämnar sina redskap och vapen till för lagning när så behövs. Men han är inte villig att hjälpa Le-Soi. Han har hört om honom, uppviglaren, och kräver istället betalning av Le-Soi för att inte ange honom för britterna, han har sett plakaten med betalning för information om motståndsmän, han drar kniv, Le-Soi drar sin pistol, och vi vänder oss till reglerna, här är intentionen bara att skjuta bonden innan han hinner köra kniven i Le-Soi, tärningarna slås och de fattiga bonden faller bakåt med en kula i bröstet.

Duel of Wits mellan Lai Ning och Lady Xian An, på ena sidan kräver familjen Lai ekonomiskt stöd av familjen Xians teverksamhet, men också att Xian offentligt svär sin trohet till kejsaren samt att de bägge deklarerar att de stöttar varandra inför de andra familjerna i staden. Denna trohet etablerar vi är något som kan jämföras med att gå i kyrkan i en tid när folk börjar låta bli, några gör det inte alls, många gör det pga tradition, vissa gör det alltid för den symbolik det påvisar. Xian vill å sin sida att huset Lai skall berätta vad som sägs i rådet. Hon vill få en kanal in för att höra vad som planeras. Vad som händer. Det slutar med en kompromiss, Xian An måste svära sin trohet till kejsaren, Lai och Xians kopplingar behålls dolda men ekonomiskt stöd skall upprättas när teverksamheten kommit igång, och efter Xian Ans sorgeperiod har hon lämnat tillåtelse för att bli uppvaktad av någon av sönerna i släkten Lai.

Chun, som tidigare blivit skickad att ska reda på Sho-Mings kropp återvänder till Lady Xian An. Han har hittat hans kropp slängd i floden och räddad av en präst i templet tillägnat fiskarens fru. Xian An besöker templet, samtalar med prästinnan, och böjer sig ner och talar med Sho-Ming, prästinnan ger henne möjlighet att samtala med Sho-Ming och säga farväl. Prästinnan kommer med te, tänder rökelse och sjunger och håller sin bön, hon ämnar guida Xian An och följa henne in i Youdo, dödsrikets huvudstad, en spegelbild av Den gula staden. Hon misslyckas och utan guide finner sig Xian An ensam i Youdo. Hon tar sig ut ur templet, allt är skugga, bortanför staden bara ett mörker, inga konturer är fasta utan allt lite flytande, hon letar rätt på Sho-Ming som befinner sig utanför Xian Ans hus och de samtalar, tar förväl, när hon vänder tillbaka ropar en bekant röst. Det är Xian Ans make som kommer ut från deras hus, han närmar sig henne och de samtalar, han är glad att hon inte är en av de döda, han berättar att han intresserat sig för Li Yan Toons läror, både han och Xian Ans far brukade besöka Li Yan Toon regelbundet för samtal. Zedong försökte utpressa dem, men Xian Ans man och far vägrade gå med på Zedongs krav. De samtalar om barnen och tar sen farväl av varandra. Och Lady Xian An rör sig tillbaka till templet, gömmer sig för en grupp döda själar, fastkedjade i varandra, ledda av en stor till fälten tjur till hälften människa i ett lång led genom staden, runt om ledet vaktar mindre tjurlika varelser de döda och ser till att de rör sig åt rätt håll, hon gömmer sig, skyndar sig sen tillbaka till templet och vaknar åter upp i vår värld.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Fortfarande i min backlogg av spelade spelmöten. Men närmar mig det senaste som blev vår säsongsavslutning på spelet.

Spelmötet inleddes med att Nils väljer att låta Le-Soi återvända. Hans övertygelse att hela de fattiga tar över och Le-Soi knäböcker bredvid den svårt skadade mannen. Han andas med korta grunda andetag, hostar blod, men Le-Soi lyckas stoppa blödningarna (regelmässigt så är detta steg ett för att över huvud taget kunna försöka få någon att överleva ett allvarligt sår), Nils samlar ihop sina tärningar för kirurgi och ämnar där på plats direkt försöka få ut kulan och lappa ihop den svårt skadade mannen. Det var ett svårt test, men Le-Soi har ett högt värde i Kirurgi och lyckas vad jag minns skrapa ihop sex sju tärningar inför testet, men alla visar misslyckanden. Mannen kollapsar i kramper under kniven och Yang Le-Soi täcker över kroppen med en duk och tar sig osedd från platsen. Det är sent på kvällen och mörkt när Le-Soi kommer hem, tvättar av sig och gömmer sin pistol inne på sin klinik, och kryper sen ner bredvid hans fru Nohei, hon vaknar till, tar hans hand och somnar snabbt om. När ljuset börjar skina in väcks han av att hans fru oroat studerar hans hand, skadan från det tidigare mötet med Scott Walker och hans mannar, Le-Soi berättar om det, och de samtalar om en tid utan invasion, en tid av frihet.

Jag tror att vi här emellan kanske fortfarande var kvar i Youdu och vad som beskrivs i slutet av förra posten är egentligen det som parallellt sker här, i detta spelmöte. Lite svårt att hålla dem separerade när en klipper så mkt mellan dem. På vägen hem från templet planerar Lady Xian An för Sho-Mings begravning, vi samtalade om dess kostnad och jag tror dessutom att Lady Xian An testade sina resources för att betala för den och arrangera den.

Tillsammans väcker de sina barn, äter frukost tillsammans och sen beger sig Le-Soi iväg och har Gröna tranans tempel som mål. Nohei och Le-Soi har gemensamt enats om att det är bäst att Nohei tar barnen och beger till Noheis mor i norra delen av Gula staden. Modern är inte etablerad sen tidigare och bara för att ha koll på hur deras relation ser ut, så slår Nils ett circlesslag. Slaget är framgångsrikt och jag får helt sonika släppa tankar på en vredgad kvinna som anser att hennes dotter kunde förtjäna något mer än denna läkare i fattigkvarteren.

Le-Soi har haft en instinkt under hela spelets gång, att han alltid tänder ett ljus i gröna tranans tempel, vi har aldrig haft det med i en scen och jag har lämnat det rätt öppet för Nils att driva spelet mot templet om han vill. Men jag har ändå tänkt att det mellan scenerna, kanske i ett intro med musik av en ensam sorgen Ehru (eller hur de nu stavas) ser klipp på Le-Soi, knäböjandes och tändandes dessa ljus. Gröna tranan etablerades av Nils vid karaktärsskapandet som en Dödskult och som hyser en stor respekt för döden och dödsögonblicket, det var också var en gudom som det inte var helt ovanligt att läkare tillbad och att den redan innan britternas ankomst ansågs som tabu och var förbjuden av de styrande i Gula staden.

Templet ligger inträngt mellan några hus längs floden, höga väggar omgärdar det. Templet är fullt av stora fågelburar, alla tomma nu, och blommor. Le-Soi samtalar med en av templets präster, han vill ha hjälp att oskadliggöra Lt. Scott Walker, denne hotar både Le-Soi och hans familj. Prästen nickar. Förstår. Men vi kan inte ta livet av något utan något form av offer eller pris. Prästerna vet om Le-Sois koppling till adeln via Lady Xian An, om Le-Soi får familjen Xian att tala för Gröna tranans sak bland övriga adeln, så skall han få den hjälp han efterfrågar. Le-Soi nickar, lämnar platsen.

Undertiden samtalar Xian An med sin assistent Zhiyu, han är oroad av Lady Ans framfört och om allt stämmer och om Zedong verkligen har kopplingar till Vita lotusen är han djupt bekymrad och anser att de måste ta försiktiga steg framåt. Lady An vill inte lyssna. Hon skickar bud till stadshusets, en lägre tjänsteman kommer senare under dagen, och Lady an vill få henne att plocka fram olika rättsfall som ännu ej är avslutade, rörande omfattande smuggling om det finns och om inte något annat i samma straffgrad. Att Xian An vill använda detta för att sätta dit Zedong döljer hon inte för tjänstemannen. Hon misslyckas med sitt försök att övertyga henne och den nervösa tjänstemannen vägrar gå med på Xian Ans krav, men lovar henne tillträde till arkiven om hon besöker dem själv.

Le-Soi lämnar gröna tranans tempel och blir efter en stund i en gränd stoppad av en ung kvinna han känner igen. En person från hans tidigare studier, ambitiös och duktig, men sen dess har han inte hört av henne alls, hon tecknar att han skall följa med och snabbt leds han genom gränder och ner i en källare. Kvinnan berättar att hon och hennes vänner behöver hans hjälp, hon verkar oroad och öppnar upp källardörren och leder in Le-Soi i ett mörkt rum upplyst av ett fåtal facklor. En handfull studenter syns i rummet. Le-Soi känner igen samtliga som medlemmar av Gei-tang-studenterna, en grupp radikala studenter som han själv tillhör, men dessa hör till Jadeklon, en fraktion inom samma gruppering. Dessa var ansvariga för bombdådet under vårt första spelmöte. De vill att doktorn skall hjälpa dem, de förklarar sin plan för Le-Soi. Hela tiden hör han smärtsamma skrik och stön från ett närbeläget rum, någon är uppenbarligen i våldsamma plågor. De berättar hur de funnit tillgång till den gamla smittan svarta febern, omryktat att härjat här för många kejsare sedan, smittsam och dödlig. En av dem offrade sig, smittade ner sin kropp och de har nu tappat dennes blod och ämnar smitta ner de tillfångatagna från Gråtande virvelvinden och Jadeklon, både stoppa dem från att läcka någon information om de utsätts för förhör men också sprida smittan i brittiskt kontrollerade områden. De vill he Le-Sois hjälp, hans rykte som uppviglare och i hans yrkesroll kan han vara en viktig hjälp att nå hela vägen fram och administrera smittan på ett för dem säkert sätt.

Le-Soi öppnar dörren in till rummet intill, en man ligger där, naken på ett bord, fastspänd. Hans blodådror är kolsvarta, ögonen mörka, svett ligger som olja på hans hud, hand krampar i takt med hur blodådrorna pulserar mörkt i hans kropp. Ena armen är fastspänd på en planka rakt ut från kroppen och nedanför en mörk pöl av blod.

Le-Soi försöker övertyga gruppen om att detta är fel väg att gå, att detta riskerar att bli så mycket värre, hela Gula staden kan drabbas av smittan och den går inte att kontrollera. Tärningsslaget misslyckas, vi går inte in i någon Duel of Wits, här är det inte läge, studenterna är övertygade, de kommer utföra detta med eller utan Le-Soi, istället är det ett slag direkt mot deras Will för att se om de kan tvingas att se detta ur ett annat ljus, men slaget misslyckas. Studenterna fnyser åt honom och påtalar att de trodde att han var villig att göra vad som krävdes, och lämnar honom i källaren med den döende mannen i rummet bredvid.

Le-Soi går in dit, tittar på mannen. Plockar ur sin väska fram en liten blomma, och kramar saften ur den över den döendes läppar. Blomman känns igen som en av dem som växte i Gröna tranans tempel. Mannen kramar, hjärtat stannar och mannen dör. Le-Soi stänger hans ögon, tar fram en liten behållare ur sin väska och tar några droppar av mannens blod och lämnar källaren.

Det här spelmötet blev lite tiltat åt Le-Sois karaktär. Än mer så nu när det är nedskrivet tror jag och jag missade att inkludera att i inledningen hon nog fortfarande var kvar i Youdu och började söka sig tillbaka. I slutet av varje spelmöte i Burning Wheel så går alla igenom beliefs, instinkter, traits och ser vad som dykt upp i spelmötet och inte. En del som finns med som fungerar dåligt när det är bara två spelare, och än sämre när det bara är en, är MVP och Workhorse. MVP är lite en belöning till spelaren som pushat hårdast framåt med sina beliefs, den som slagit de viktiga tärningsslagen och skinit som spelmötets huvudperson. Workhorse är inte motsatsen, utan snarare den som slagit tärning i bakgrunden, slagit de där enormt viktiga slagen, hjälpt till överallt där det behöver hjälpas till, men inte tagit plats i rampljuset. Vi använder dem lite i vårt spel som ett sätt att belysa vem som fick spotlightavsnittet och inte, både bra att samtala om det efteråt och bra för mig som SL att tänka på till kommande spelmöten vilka förberedelser och hur jag skall trycka för att detta kan få växlas om och inte stanna vid en karaktär.

Jag har som petat lite på Le-Soi under spelmötenas gång för att försiktigt se vart gränserna går för ett rättfärdigat uppror. Jag har gjort detsamma med Lady Xian An men här mest kring återuppbyggandet av familjens teaffärer. Här kan vi i vart fall se att gränsen är nu. Jag hade redan slängt ur mig Jadeklon en gång tidigare, bombdådet. Le-Soi tog Yin och hennes vän under vingarna, kämpade för Yins överlevnad och övertalade Lady Xian An att gömma henne undan britternas ögon. Men att hjälpa dem att sprida smittan, att i sin roll som läkare administrera en mytomspunnen sjukdom, det är över gränsen för vad som kan ses som en rättfärdigad kamp. Det är precis detta som menas med att utmana beliefs i Burning Wheel, jaha, du vill kasta ut britterna, är den här metoden ok? Den här då? Aha, inte den, men om situationen blir annorlunda, är den ok då? Osv.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Detta spelmötte inleddes rakt ner i källaren där Le-soi precis låtit den insjuknade mannen dö, tappat honom på lite blod för att undersöka senare, kanske hitta ett sätt att stoppa sjukdomen? Han skyndar sig ut, söker efter de försvunna Gei-tangstudenterna i staden, men de har försprång och är spårlöst försvunna.

Han bestämmer sig att istället för att söka efter dem försöka hitta vart de tillfångatagna motståndskämparna befinner sig, beskiver hur han söker sig genom gränderna, frågar personer han känner och litar på, och till slut, får ett råd som leder honom ner mot hamnen i staden där han hittar en lagerlokal, bevakad av brittiska vakter. Le-Soi har vid detta tillfälle en övertygelse att "Jag ska hitta de fängslade Gei-Tang studenterna--de måste befrias!" och lutar hårt mot den och närmar sig en av vakterna och lyckas övertala denna att släppa in honom, att i rollen som läkare få undersöka fångarna. Efteråt beger han sig resolut mot Lady Ans boning i sök efter hjälp.

Lady Xian An har under kvällen upptäckt att det är rörelse utanför hennes hus, hennes assistent Zhiyu har även han observerat rörelse i skuggorna och är rädd för att det är kackerlackorna (en gruppering lönnmördare och spioner som arbetar åt de som betalar mest för stunden) och påminner Lady an om det gamla ordspråket, där kackerlackorna samlas slår höken snart ner. Le-soi anländer till villan och observerar även han rörelse i gränderna, ett lyckat slag för perception ger honom en dejavu-känsla och ett par ansikten han själv skådat utanför sitt eget hus och läkarmottagning åtskilliga gånger.

Inne i huset är Lady Xian An och Gong-min i full färd att organisera hushållet för flykt. Kort därpå beger sig Lady An, Yin, Chun, barnen Huhan och Huize, ett par tjänare och Le-Soi ut genom en bakdörr och försvinner i mörkret i riktning mot Lady Ans lagerlokal för att där söka skydd inför vad de uppfattar som ett stundande anfall av något slag. Sällskapet försöker ta skydd av mörkret, minns inte om vi löste det som ett slag för Stealthy eller Inconspicuous, resultatet var ett misslyckat slag. De skulle bli påkomna på något vis. Jag beslöt lite snabbt att det innebar att de helt enkelt i en gränd springer på en av sina förföljare som inte själv lyckas hålla sig dold (misslyckat slag även för honom här) och han börjar ta ett par steg baklänges ut ur gränden, då deklarerar Jonas, endast me en gest (tack webbkameran för detta!) hur han rycker ut hårnålen ur sin knut på huvudet och sticker den i halsen på den ertappade förföljaren. Vi låter det avgöras med ett Speed vs Speed slag om han hinner med det, det sker och mannen faller död ned på platsen. Lady An har länge haft instinkten "Jag bär alltid med mig min förgiftade hårnål" men än har den inte kommit med i spel, det har inte gjort så mycket, ibland är instinkter (och beliefs också) bara sådant som skapar färg, eller faktum som vi som alla är medvetna om. I en serietidning hade vi kanske sett Lady An varje morgon doppa sin hårnål i en flaska och sätta fast den i sitt hår, eller något liknande. De gör sig av med kroppen och fortsätter mot lagerlokalen.

Väl på plats sker två saker. Pojken Chun skickas iväg för att leta rätt på kommendant Wöng, han måste få reda på vart de tillfångatagna motståndskämparna hålls fångna och dra in honom i ett planerat planerat fritagningsförsök. I väntan på Chun börjar Le-Soi och Lady An diskutera stadens öde, Le-Soi vill att An skall ta Gröna tranan i beaktning och lyfta det förbud mot hans religion, minns jag rätt tar inte Lady An i frågan direkt, utan vrider om den mot att diskutera konflikten inom rådet just nu och om ryktena att kejsaren är på väg att återvända till Yoon-Suin och inom kort Gula staden.

Chun kommer efter flera timmar tillbaka, med sig en svårt skadad man och i sina armar en tunna innehållande krut. Han hade hittat Wöng, blivit återsänd med två små tunnor innehållande krut och åtta av Wöngs bästa rebeller men de hade blivit påkomna och eldstrid hade utbrutit mellan dem och brittiska trupper, de hade tvingats fly undan och övriga rebellers öde känner Chun inte till (detta som ett resultat av ett misslyckat Circles-slag för Chun, eftersom det är Chun som skickas iväg på detta).

Hela detta spelmöte är egentligen bara resultat av två saker, en min egen som SLs inledande prepp kring en helt annan sak, jag började skvallra lite om vad som komma skulle fast på ett sätt som gör det hela lite för oroande, en samlingen av kackerlackor utanför Xians hus driver upp oron och tvingar iväg samtliga på flykt och sen är det bara att följa spelet och min prepp och följa upp logiskt med resultat av misslyckade slag och se vad det är som sker egentligen.

Nästa inlägg blir säsongsfinalen som blev vårt avslut inför sommaren.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Nästa inlägg dröjde uppenbarligen. Vi har fortsatt spelat. Spelar fortfarande, ingenting är klart, karaktärerna har förändrats på många sätt, utvecklats och ändrat vissa prioriteringar, på andra sätt är har de en fot kvar i deras ursprungliga identitet och deras ursprungliga drivkrafter. Det tog lite för mycket tid att skriva dessa långa inlägg så tänkte jag ska sammanfatta lite i ett par tre inlägg till istället, vad som skett, hur reglerna bidragit till vad som sker, och vart vi är nu.

Där vi lämnade våra huvudpersoner förra gången tog sista spelmötet vid också. De stora sakerna som skedde var dessa:

- En diskussion mellan Le-Soi och Lady An där Le-Soi vill att An tar ett synlig roll i revolten för att samla folket bakom henne, Lady An vägrar, hon är redan etablerad att vara personen som håller sig i bakgrunden och vill fortsätta verka på precis samma sätt.
- En plan tar form, Le-Soi skall ta sig till Dimmornas torg för att där förhindra att en avrättning skall hållas där, samtidigt skall Yin och de överlevande från Gråtande virvelstormen frakta bomben till lagerlokalen och försöka frita så många som möjligt och leda dem tillbaka till lagerlokalen.
- Zedong anländer till lagerlokalen med sin man Kwang. Han samtalat med An och gör upp affärer, han går med på att låna ut pengar till An och erbjuder (dvs tvingar henne) att ta Kwang som tjänare och som ersättning för Sho-Ming.
- Le-Soi tar sig upp på ett hustak, håller ett tal till folksamlingen på torget och skjuter sen av en kula som träffar en brittisk soldat, övriga soldater har sina gevär dragna och blir överfallna av folkmassan som Le-Soi uppviglat och skjuter rakt in i den. Le-Soi flyr över hustaken.
- Påväg tillbaka till lagerlokalen avbryts den unge doktorns flykt av en trana, den står i en smal gränd, sjuger, och går iväg. Le-Soi följer den och upptäcker en brittisk patrull på torget gränden leder till, ledd av Scott Walker, mannen som terroriserat honom tidigare.
- Lady An beger sig åter till sin villa och välkomnas där av två britter, John och Victoria Smythe väntar på Lady An vid hennes hus. Han berättar att de är hennes nya grannar (underförstått att hans bror, styrande för Ostsuinska kompaniet, på ett eller annat sätt tvingat familjen att sälja). De uppskattar familjen Xians teer, han har kommit över ett litet parti från tre år tillbaks, men skulle nu vilja starta en affär med henne för att köpa te för export tillbaka till England. Lady An lovar att skicka över smakprover på de sorter hon för stunden har tillgång till.
- Le-Soi tar sig över torget, soldater verkar se honom men ingen hinner reagera. Väl framme drar han sin pistol, riktar den mot scott walkers huvud och säger “vi är inte rädda för er längre”. Lt Walker hinner snurra runt, stirrar in i pipan när hans värja dras och flyger upp mot Le-Soi och skottet brinner av. Lt Walker faller död ner och Le-Soi springer från platsen bara för att något kvarter bort bli övermannan av brittiska trupper (ett enkelt speed vs speed) som binder honom och släpar honom genom staden mot de brittiskt kontrollerade områdena.

Detta var alltså vad som skedde i juni förra året, så får återkomma med fortsättning och uppdatering på vad som skett sedan dess.
 
Top