Nekromanti [AW] Days in the Silver Desert

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Jag är lite nyfiken över hur lång tid ni spelat? Alltså hur lång tid har gått till att göra kapitell 1?

Ni verkar ju bryta ganska lagom, annars kan jag tipsa om en innehållsförteckning i toppen så går det lite snabbare att hitta de olika delarna och för att ta sig till botten.

Ser ju ut att fungera bra och kul läsning för oss andra. Har ni några tips till oss andra som kanske är sugna? Något som fungerade bättre eller sämre än väntat? Hur man bör lägga upp det hela?

Kul med google docs att allt sparas så man kan se vad andra grupper har för sig :gremgrin:.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
3:e november har jag ett första meddelande från Simon, så i början av november gissar jag att spelet inleddes, för att vara forumspel har vi hållit tempot uppe relativt väl. Vissa stunder har vi varit inloggade samtidigt, av en tillfällighet, och växlat fram och tillbaka och allt har gått relativt snabbt, vissa gånger har vi skrivit mer traditionellt PbP med ett meddelande per dag eller liknande.

Bättre än väntat: Det mesta. Jag hade hört innan att AW som system lämpade sig väl för PbP, men så pass bra som det passar trodde jag faktiskt inte. Än bättre, vårt sociala samspel känns väldigt trevligt. Det känns som en gammal spelgrupp som lirat ihop ett tag och vet vart man har varandra, Simon och Måns kan gärna få slå på stort och elakt, jag är beredd, inte rädd eller orolig för att det skall förminska mina karaktärer som två av berättelsens protagonister.

Sämre än väntat: Typ, inget. Jag har sjukt skoj och diggar allt, så egentligen inget.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
morkbollen said:
Jag är lite nyfiken över hur lång tid ni spelat? Alltså hur lång tid har gått till att göra kapitell 1?

Ni verkar ju bryta ganska lagom, annars kan jag tipsa om en innehållsförteckning i toppen så går det lite snabbare att hitta de olika delarna och för att ta sig till botten.

Ser ju ut att fungera bra och kul läsning för oss andra. Har ni några tips till oss andra som kanske är sugna? Något som fungerade bättre eller sämre än väntat? Hur man bör lägga upp det hela?

Kul med google docs att allt sparas så man kan se vad andra grupper har för sig :gremgrin:.
Ja, det är väldigt kul med gdocs! Något av det bästa, jämfört med ex-vis vanlig forumsform, är att texten blir så tät, och att det är så smidigt att använda textfärg som karaktärsröst. Sen är såklart skrivandet i realtid inte dumt heller, precis som den inbyggda chatten. Och kommentarsfunktionen.

Vi drog igång kapitel "ett" (alltså det andra kapitlet, silly me, jag kommer inte börja på noll nästa gång) den 3 november, så det har pågått i snart tre veckor. Men då har två av dem varit överfyllda med jobb för min del, så tempot har gått upp och ner.

Tips från mig? Våga håĺla inläggen korta så att bollen går fram och tillbaka väldigt tätt. Om jag skriver att jag säger något och sedan gör något och sedan lämnar lokalen, så blir det knas om du ville svara på det jag sa, eller hindra mig i det jag gjorde. Då har jag skrivit för långt. Det tycker jag är en nyckelgrej i den här formen.

Oh, och, håll så lite text som möjligt i regelkolumnen till höger! I början flyttade jag ganska mycket grejer som spelarna sa från höger till vänster, men nu behövs det inte alls längre. Att i en gemensam text prata i jagform, särskilt när man har två rollpersoner, har också krävt en liten inkörssträcka, men det är lätt värt det.

När det gäller längden, tja, hittills har jag brutit när jag tyckt det varit lagom mycket händelser för ett kapitel. Egentligen tycker jag dock att "kapitel ett" pågått för länge i realtid, men eftersom det gick så långsamt ett tag där så ville jag att lite mer skulle hinna hända. Men snart är det dags för kapitelavslut i alla fall!
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Simon said:
Våga håĺla inläggen korta så att bollen går fram och tillbaka väldigt tätt. Om jag skriver att jag säger något och sedan gör något och sedan lämnar lokalen, så blir det knas om du ville svara på det jag sa, eller hindra mig i det jag gjorde. Då har jag skrivit för långt. Det tycker jag är en nyckelgrej i den här formen.
Heh, Poppe. Lustigt att jag alldeles precis hade skrivit det här när vi stötte på förvirringen! :gremsmile:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Simon said:
Simon said:
Våga håĺla inläggen korta så att bollen går fram och tillbaka väldigt tätt. Om jag skriver att jag säger något och sedan gör något och sedan lämnar lokalen, så blir det knas om du ville svara på det jag sa, eller hindra mig i det jag gjorde. Då har jag skrivit för långt. Det tycker jag är en nyckelgrej i den här formen.
Heh, Poppe. Lustigt att jag alldeles precis hade skrivit det här när vi stötte på förvirringen! :gremsmile:
Ja man måste ju utmana lite, röra till i grytan! :gremsmile: Osv.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Eftersom jag är en ouppmärksam person så fattade jag inte att ni spelade två karaktärer samtidigt. Hur tycker ni det funkade? Är det att föredra med få spelare eller spelar det ingen roll?
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
morkbollen said:
Eftersom jag är en ouppmärksam person så fattade jag inte att ni spelade två karaktärer samtidigt. Hur tycker ni det funkade? Är det att föredra med få spelare eller spelar det ingen roll?
Nä, det är ju inte så konstigt, vi själva vet det ju, så det skyltas inte med i texten, precis.

Jag tycker det fungerar strålande. Färg-som-röst gör att man kan tala omväxlande i första person som två olika utan den minsta förvirring, på ett helt annat sätt än när man bordsrollspelar, i min mening.

Det här är min andra kampanj såhär, och vi gjorde likadant förra gången, två spelare med två rollpersoner var. Jag tycker det är bra. Ibland står en scen still i väntan på att andra scener ska komma ikapp i tid eller så, och jag upplever att fler rollpersoner gör att man mer sällan har ingenting att göra.

Sen har man ju History med två rollpersoner istället för en, när man bara är två spelare. Och det verkar bra, tycker jag.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
morkbollen said:
Eftersom jag är en ouppmärksam person så fattade jag inte att ni spelade två karaktärer samtidigt. Hur tycker ni det funkade? Är det att föredra med få spelare eller spelar det ingen roll?
Det är väl mest ett substitut för att inte vara flera spelare. Men när det kommer till onlinespel kan det nog vara en fördel, många spela samtidigt gör att man måste vänta in varandra och spelet kryper långsammare framåt, när vi bara är två så blir uppdateringstakten snabbare.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Action! Kul att läsa fighten i operationssalen, fastän jag inte kan regelmekaniken.

Verkar roligt också att spela över googlge docs. Ganska annorlunda från vanligt table top.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Fan alltså, jag hoppas verkligen vi kommer tillbaka till det här, för som det är nu så är Momo bara ett psykopatiskt svin som jag är livrädd för. Men jag hade hoppats hitta något mer hos honom. Det var min intention. Att börja spela någon som jag aldrig skulle våga spelat i något annat system och få Apocalypse World att finna människan i honom...

Men människa hittade jag så det räckte och blev över hos Doc, damnit vad han växte fram. Jag älskar honom. Jag älskar dig Simon för att du möjliggjorde honom att växa på ett sådant sätt. Och jag älskar Vincent Baker av precis samma anledning. :gremsmile:

Jaja. Nu ska jag sluta vara nostaligsk och plita klart första scenen för Prometheus 13.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Poppe said:
Fan alltså, jag hoppas verkligen vi kommer tillbaka till det här, för som det är nu så är Momo bara ett psykopatiskt svin som jag är livrädd för. Men jag hade hoppats hitta något mer hos honom. Det var min intention. Att börja spela någon som jag aldrig skulle våga spelat i något annat system och få Apocalypse World att finna människan i honom...

Men människa hittade jag så det räckte och blev över hos Doc, damnit vad han växte fram. Jag älskar honom. Jag älskar dig Simon för att du möjliggjorde honom att växa på ett sådant sätt. Och jag älskar Vincent Baker av precis samma anledning. :gremsmile:

Jaja. Nu ska jag sluta vara nostaligsk och plita klart första scenen för Prometheus 13.
Jag tackar och rodnar över de fina orden! :gremsmile:

Ja, för min del så kan vi gärna återvända till Silver Desert! Behövde lite paus från att dra spelledarlasset bara. :gremsmile:
 
Top