Nekromanti Burn in Hell... eller nått

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
I mitt egengjorda spel Slime and Razor tänkte jag dra igång en stor kampanj som utspelar sig i nedre helvetet. Det enda jag för tillfället vet om hlevetet är att den som styr det är underställd de Skapande Gudarna, att helvetet faktiskt är en fysisk plats långt under jorden, att själar använd som slavar, och att drogen Mordost är mycket vanlig både bland själar och demoner. Jag hade tänkt att kampanjen skulle handla om maktkampen i helvetet och att spelarna ska gestalta diverse demoner. Vad jag vill ha är i princip... vad som helst som rör rollspel i helvetet. Positioner och funktioner i helvetet? Konflikter mellan arbetardemoner och högklassdemoner? Helvetets uteliv? Problem med grävande goblins? Vem städar lavapolen? Helvetets ekonomi? Själuppror? Irriterande hjälte som vill hämta tillbaka sin älskade från döden eller bara slakta demoner i allmänhet?

Alla idéer är välkomna, inga krav på seriositet....

(gör ett tillägg lite senare, måste stänga av nu)
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Ett förslag

drogen Mordost är mycket vanlig
Mordost? Var det bara jag som tänkte på Mord-ost? :gremlaugh: :gremlaugh: Det slipper nog dina spelare om du inte skriver ned det iofs :gremgrin:

Allvarligt nu. Det första jag tycker du ska göra är att försöka sätta in helvetet i kosmologin, varför finns demonerna där, varför används själar som slavar och så vidare? När du väl vet det kan du gå vidare och se hur olika fraktioner kan försöka fylla de funktioner som helvetet ska ha, förmodligen på varandras kostnad.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Re: Ett förslag

Mordost? Var det bara jag som tänkte på Mord-ost? Det slipper nog dina spelare om du inte skriver ned det iofs

Precis. Det utalas mer som "Mårdåst" och betonas som Mordor.

Det första jag tycker du ska göra är att försöka sätta in helvetet i kosmologin, varför finns demonerna där, varför används själar som slavar och så vidare?

Ve och fasa! Hur kan du föreslå något sådant... seriöst. Skämt åsido finns helvetet mest för att de Skapande Gudarna ville det. De tyckte att det behövdes...

Se mitt svar på mitt inlägg för att få reda på världens (brist på) kosmologi...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ostigt och off topic

"Mordost? Var det bara jag som tänkte på Mord-ost?"

"Rochefort? Isn't that a smelly kind of cheese?"
- Porthos, De Tre Musketörerna årgång 1993
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Burn in Hell... eller nått (tillägg)

[tillägg]

En lite mer specifik fundering:

Demoner, hur blir de stora och mäktiga? Gillar inget av mina fyra alternativ:
1: De äter kött eller själar.
Negativt: Tar bort fokusen från intrigerandet i helvetet, eftersom man lika gärna kan jaga för att bli mäktig.
2: De blir mäktigare med tiden.
Negativt: Spelarna hinner då inte bli mäktigare under spelets gång.
3: Alla demoner är egentligen ungefär lika mäktiga, det är bara positioner som ger makt.
Negativt: Trååååkigt... Demoner ska vara olika stora och mäktiga!
4: Man blir tranformeras beroende på vilket position man har.
Negativt: Känns ganska dumt, men är ändå det enda som jag överväger...

Förresten... Snigel nämnde kosmologin i spelet. Öhm... jaha. Man kan väl börja med att säga att Slime and Razor inte är allt för seriöst, utan gjordes mest för att ha något kul att spela när jag inte orkar med mitt mer seriösa spel Blå Ankan. Slime and Razor handlar i princip om de två Skapande Gudarna Slime och Razors värld. I denna värld har de lagt in allt som verkar kul utan att bry sig om vare sig system eller naturlagar. Världen kan väl beskrivas som någon sorts fantasy-värld med mycket wierd tech och en avsaknad av detaljerade naturlagar.

Så någon kosmologi behöver man inte tänka på. Vad jag är ute efter i den här tråden är helt enkelt vad som helst som ett klassiskt helvete skulle kunna innehålla...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Hmm, vad sägs om teologiska kriser bland demoner och djävlar och att de har rejält olika metoder för hur de får tag i förtappade själar. Och vad skulle demonerna säga om det plötsligt kom någon jobbig frälsartyp som erbjuder räddning undan helvetet bara människorna tror på honom....

Eller vad är det för en ny biffig demon som kommit och som börjar ragga upp alla söta succubusar?
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Kosmologi och annat

Jag tycker det verkar som om du sitter och utvecklar delar av en kosmologi. Bara genom att säga varför det finns ett helvete har du ju kommit en bit på vägen. Jag tror det är väldigt svårt att göra en bra struktur för makt om man itne vet varför den finns.

Angående hur de blir mäktigare: kan du inte göra så att det kan lura av varandra makt på något sätt, och sedan kombinera det med några av dina andra idéer? Jag kan inte på rak arm komma på något bra sätt att genomföra detta, men jag återkommer!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Burn in Hell... eller nått (tillägg)

Demoner, hur blir de stora och mäktiga?

Några förslag:

1. I helvetet finns ett antal maktkällor i form av magiska artefakter. Att behärska en sådan artefakt innebär att man förlänas dess kraft och själv blir mäktigare. Demonernas intriger handlar huvudsakligen om att komma över dessa artefakter på olika sätt.

Nackdelar: När man väl börjat samla på sig artefakter så ökar ens förmåga att samla artefakter, med resultatet att man lägger ännu fler artefakter under sig. Till sist sitter en demon där med alla artefakter utan att någon kan utmana honom. En tanke är ju här att en viss demon bara kan härska över ett visst begränsat antal artefakter. Då kan olika artefakter dessutom ge demonen olika gåvor som passar i olika sammanhang, och då blir det ett evigt väljande för demonen; vilka artefakter skall jag spara och vilka ska jag slänga?

2. I helvetet råder en stor magiskt fluktuation, vilket gör att demonerna ständigt muterar. En demons mäktighet är alltså ingenting absolut: om han har otur kan han vakna upp en dag och finna att hans kraft reducerats avsevärt. Det finns dock olika magiska ritualer och sådant som kan öka demonens makt, men det gäller att se upp: ritualerna är oförutsägbara och kan få oanade konsekvenser.

Nackdelar: lite väl slumpmässigt och trist kanske, dessutom räcker det ju med att veta de rätta ritualerna så kan man maxa sin makt. Kanske kan ritualerna muteras i takt med de magiska fluktuationerna så att man hela tiden måste se upp så att den ritual som funkade bra igår, gör att man förvandlas till en groda idag.

....eller nåt.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Expansionsproblem i helvetet. Det har börjat bli väl mycket syndare på sistone, och därför ska helvetet expanderas, dock är detta ett mycket stort problem, då platsen inte direkt har strukturerats för det.

En helig artifakt har under stridigheter med änglar råkat ramla ner i helvetet. Problemet är att artifakten är extremt farlig för demonerna om de kommer i närheten av den. Samtidigt är den mycket viktig för änglarna som kommer att innebära mycket problem.

En bitter cowboy vandrade ner i helvetet och sköt djävulen. Enerverande men sant. Och detta innebar ett helvetiskt (hehe) inbördeskrig mellan de högre stånden av varelser som genast vill roffa åt sig makten över det varma riket.
(ok, cowboyen kan du skippa, snodde det från en serie)

- Zire
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Burn in Hell... eller nått (tillägg)

1. I helvetet finns ett antal maktkällor i form av magiska artefakter. Att behärska en sådan artefakt innebär att man förlänas dess kraft och själv blir mäktigare. Demonernas intriger handlar huvudsakligen om att komma över dessa artefakter på olika sätt.

Nackdelar: När man väl börjat samla på sig artefakter så ökar ens förmåga att samla artefakter, med resultatet att man lägger ännu fler artefakter under sig. Till sist sitter en demon där med alla artefakter utan att någon kan utmana honom. En tanke är ju här att en viss demon bara kan härska över ett visst begränsat antal artefakter. Då kan olika artefakter dessutom ge demonen olika gåvor som passar i olika sammanhang, och då blir det ett evigt väljande för demonen; vilka artefakter skall jag spara och vilka ska jag slänga?


Ungefär vad som poppade upp i min skalle, fast jag tänkte mer att artefakternas mäktighet skulle förändras med tiden så att man inte kan samla på sig ett par bra och sedan vara nöjd. Frågan är vad artefakterna styrs av. Ett exempel skulle vara "Den Onda Tumvanten" som blir mäktiga när antalet uteliggare ökar på jorden, "Stålkniven" som blir mäktigare när antalet knivmördare ökar på jorden. Alltså vill demonen som innehar nån av dessa se till så att motsvarande filurer på jorden ökar i antal.

Det där med att begränsa antalet artefakter man kan inneha låter inte så kul, då är det roligare att ge dem negativa effekter ibland så att ingen vill ha dem. Antalet halickar minskar drastiskt på jorden och "Silverdildon" blir plötsligt en börda att äga.

Annars så kan man ju ge alla artefakter båda positiva och negative effekter så att man får en mer dubbelbottnad avvägning.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Expansionsproblem i helvetet. Det har börjat bli väl mycket syndare på sistone, och därför ska helvetet expanderas, dock är detta ett mycket stort problem, då platsen inte direkt har strukturerats för det.

Ja. Om man börjar gräva för mycket kommer man få så jäkla mycket problem med ohyra i form av goblins att man undrar om det verkligen är värt besväret...

En bitter cowboy vandrade ner i helvetet och sköt djävulen. Enerverande men sant. Och detta innebar ett helvetiskt (hehe) inbördeskrig mellan de högre stånden av varelser som genast vill roffa åt sig makten över det varma riket.

Snarare en mäktig krigare som ska rädda världen, i värsta Diablo II-stil...
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Re: Kosmologi och annat

Jag tycker det verkar som om du sitter och utvecklar delar av en kosmologi.

Snarare en avsaknad av den. Men visst, man kan väl kalla det för kosmologi. Vad jag menade var mest att det inte finns någon kosmologi att ta hänsyn till...

kan du inte göra så att det kan lura av varandra makt på något sätt

Alternativ 3 eller 4 alltså? Dessa innebär att enda sättet att få makt är genom att ta den ifrån andra...
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Inte helt orimligt

Dessa innebär att enda sättet att få makt är genom att ta den ifrån andra...
Precis. Det är väl inte så otroligt om man förutsätter att helvetets befogenheter eller makt inte blir större på det stora hela. Jag menar i ett avgränsat område finns det ju bara en viss mängd makt som kan vara fördelad till olika instanser. Om helvetet utvidgas eller minskas blir det förstås intressant. Kanske kan du göra så att detta sker ständigt och att de demoner som är skickligast på att anpassa sig blir mäktigast?
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Makt och "makt"

Hmm... jag kanske var lite otydlig med vad jag menar med "makt". Vad jag menar är den makt som skiljer en liten små-djävul från en stor demon-herre. Storlek, styrka, krafter, intelligens osv... Alternativen är antingen att det inte finns några större sådana skildnader, eller att man får kraft och styrka beroende på vilken position man har.

Om helvetet utvidgas...

Det är redan väldigt stort. Och en utvidning skulle nog inte ge demonerna mer makt, utan bara en massa ohyra (goblins).

... eller minskas...

Hmm... hur tycker du att det skulle gå till i så fall? Som jag sa så är helvetet en fysisk plats, hur skulle man få ett grottsystem av den storleken att krympa?
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Inte fysiskt, alltså

Jag menar att helvetets totala makt, intressesfär eller vad du nu vill kalla det skulle minska. i det exemplet jag tog är det förstås totlat irrelevant hur många kilometer tunnlar det finns.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Mitt helvete är fysiskt...

Hade faktiskt tänkt att de där kilometer-tunnlarna skulle vara helvetets totala intressesfär. Helevetet är så pass stort att Helvetets Herre har fullt upp, och han skulle antagligen börja kasta eldklot på dig om du föreslog en utvidgning. Svårt för dig att veta iof, jag var inte riktigt förebered på sånt här när jag skrev informationen...
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Makt och "makt"

Vad jag menar är den makt som skiljer en liten små-djävul från en stor demon-herre. Storlek, styrka, krafter, intelligens osv... Alternativen är antingen att det inte finns några större sådana skildnader, eller att man får kraft och styrka beroende på vilken position man har.

Varför inte göra som med gudarna i många berättelser?
Den som har flest tillbedjare är mäktigast.
Eller stulna själar. Eller något annat som man behöver dödliga till.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Intrig, inte jakt...

Varför inte göra som med gudarna i många berättelser?

Därför att demoner inte är gudar, utan onda typer som ingen människa skulle vilja befatta sig med (undantaget är själsköparna, som bara är snäppet värre än dörrförsäljare...)

Själar finns i överflöd i helvetet, det är knappast nån tävlan om dem. Och det där med att ragga dödliga gillar jag inte riktigt. Jag vill att spelarna ska intrigera om makten nere i helvetet, inte springa runt i världen och jaga dödliga...
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
It's all about the souls

Själar finns i överflöd i helvetet, det är knappast nån tävlan om dem.
Det finns pengar i överflöd på jorden också, men det verkar vara rätt stor tävlan om dem ändå.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Penga-slavar?

Men på jorden äter man inte pengarna eller använder dem som slavar. Ska man vara jobbigt seriös så är pengar bara symboliska, medan själarna är både mat och slavar. Ok, visst, slavar är väl egentligen status, men i det samhället mitt helvete har råkat bli vinner man inget på att ha personliga slavar. Vad skulle en själ kunna göra för en enskild demon? Det enda själarna kan göra är att bygga och gräva, och eftersom det inte finns privata byggnader (demoner bor inte någonstans) tjänar ingen enskild demon på det, bara samhället i stort...

Oj, vad mitt själskoncept råkade bli socialistiskt!
 
Top