D&D Bullshit insta-kills

Alltså, hur orättvist får det vara? Är grottan en favorit bland gudar som turas om att kasta idiotdödliga formler på dem? Skapa fällor där ingen egentligen fanns innan. Är grottan en levande varelse som kan flexa sina väggar och gångar hur som helst och bara mosa folk. Kan en hel våning plötsligt översvämmas när rp är långt från ett ställe att nå ytan, om de inte stängs som en del av eländet? Eller kan all syre bara försvinna poff? Teleporteras folk till random dödsplan som eldelementarplanet, negativa energiplanet? Har den sadistiska magikern skapat egna magiska skydd som gör att man tar dubbla skada av den tänkta helningen från en helningsformel? Osynliga Spheres of Annihilation? Varenda jäkla monster är nåt polymorfat annat med för mycket hp. Antar att du tömt ut alla Grimtooth's traps och alla negativa effekter från 1st ed DMG:s artefaktförmågor?
 
En lång tunnel som leder till en stor bastant metalldörr som är ordentligt förseglad.
Öppnar man den aldrig så lite så upptäcker man snabbt vad som finns på andra sidan, nämligen vatten. Massor med vatten.

Ett hav eller en djup sjö kanske, men hursomhelst en väldig massa vatten som nu forsar in i tunneln med stor kraft och dränker
de rollpersoner som inte blir krossade av vattenmassorna.

En korridor men en öppning i golvet, där nere är det taggar. Hoppar man över så åker taggarna upp och spetsar den som hoppar.

Alternativt att taket sjunker ner och trycker ner den som hoppar.

Eller att ett galler på andra sidan faller ner så du inte kan hoppa över.

Båda är kul men båda har problemet att de kommer se det och sedan vara för smarta för att utlösa det.
 
Alltså, hur orättvist får det vara? Är grottan en favorit bland gudar som turas om att kasta idiotdödliga formler på dem? Skapa fällor där ingen egentligen fanns innan. Är grottan en levande varelse som kan flexa sina väggar och gångar hur som helst och bara mosa folk. Kan en hel våning plötsligt översvämmas när rp är långt från ett ställe att nå ytan, om de inte stängs som en del av eländet? Eller kan all syre bara försvinna poff? Teleporteras folk till random dödsplan som eldelementarplanet, negativa energiplanet? Har den sadistiska magikern skapat egna magiska skydd som gör att man tar dubbla skada av den tänkta helningen från en helningsformel? Osynliga Spheres of Annihilation? Varenda jäkla monster är nåt polymorfat annat med för mycket hp. Antar att du tömt ut alla Grimtooth's traps och alla negativa effekter från 1st ed DMG:s artefaktförmågor?

Det behöver vara en fristående fälla. Men liksom, ta i i övrigt.
 
Bomber inuti väggar, golv och pelare som detonerar om man går för nära. Eller för nästa som går förbi.
 
Ett stort, i övrigt tomt, rum med en plattform i mitten där det ligger en massa skatter.
Alla erfarna äventyrare misstänker naturligtvis att det är en fälla , och det är ju en fälla men kanske inte vad man skulle vänta sig.
Om någon eller några går in i rummet och sedan lämnar det UTAN att ta med alla skatterna så kollapsar taket i hela dungeonen.
Rocks fall. Everyone dies.
 
Om inte rollpersonerna städar bort allt av sitt eget blod efter en strid så kommer en magiker att använda detta för att skapa dockor och utöva voodoo mot dem.
 
Om inte rollpersonerna städar bort allt av sitt eget blod efter en strid så kommer en magiker att använda detta för att skapa dockor och utöva voodoo mot dem.

The Shadowrun special! Den är kul!
 
Rollpersonerna hittar en tågräls. Börjar de följa den blir det snabbt tydligt att den går åt samma håll oavsett vilken riktning man går. Försöker de lämna rälsen teleporteras de omedelbart tillbaka. Längs rälsen finns endast:
- monster med tiotusentals hp och skyhög damage reduktion men inte särskilt farliga attacker och helt utan intressanta specialförmågor/svagheter,
- långrandiga och tråkiga beskrivningar om saker ingen är intresserad av,
- samt vänligt sinnade men nedlåtande SLP:s som utklassar rollpersonerna på alla områden, alltid får högsta resultatet på tärningsslag och vagt påminner om spelledaren.
 
En gammal dvärg sitter på en stol i ett rum, flinande med en dolk i munnen. Och här kommer twisten, det är ingen instakill, han bara sitter där. Den rackaren!

Ehh… Liksom, det är fine men inte vad jag är ute efter.
 
Rollpersonerna hittar en tågräls. Börjar de följa den blir det snabbt tydligt att den går åt samma håll oavsett vilken riktning man går. Försöker de lämna rälsen teleporteras de omedelbart tillbaka. Längs rälsen finns endast:
- monster med tiotusentals hp och skyhög damage reduktion men inte särskilt farliga attacker och helt utan intressanta specialförmågor/svagheter,
- långrandiga och tråkiga beskrivningar om saker ingen är intresserad av,
- samt vänligt sinnade men nedlåtande SLP:s som utklassar rollpersonerna på alla områden, alltid får högsta resultatet på tärningsslag och vagt påminner om spelledaren.

Det här låter bara tråkigt. Det ska vara snabbt och kul och dödligt och faster, pussycat! Kill! Kill!
 
Rollpersonerna kommer in i ett rum som om man undersöker det magiskt verkar skyddas av en magisk barriär.
Den är lätt att upptäcka och upphäva på magisk väg och den dispellas automatiskt om man öppnar dörren i andra änden av rummet.
Besvärjelsen håller trycket på en behaglig nivå i rummet. Bryts den dör personerna i rummet av "Explosive Decompression".
Alternativt kan man utsätta dem för extremt högt tryck istället.

//EvilSpook
 
Dina spelare kommer antagligen att genomskåda den här - men:
Ett gäng golems vadar mot dem genom en midedjup grottsjö.

Kicker: Golemarna är flintgolems, och vattnet är lättantändlig olja.
 
I det första rummet finns en vägg i svårkrossbart glas. Bakom den står uppställt dominobrickor på rad. Om glaset krossas eller den andra dörren öppnas så faller en tjock stendörr ned framför ingången och dominot sätts igång. En sådan genomskinlig vägg finns i varje rum framåt och dominot rasslar skoningslöst vidare nedåt. Varje rum framåt innehåller endera en hård odöd eller till synes ingenting (vilket bör stenhårt trigga dina spelares frunktan). När dominot når botten på segmentet så fylls hela den delen av komplexet med giftgas. I varje rum finns en dominobricka att hitta, de första två väldigt enkla och sedan med stigande svårighetsgrad (i magen på mumien, inbäddat i en komplex mosaik, ...). Dessa går dock inte att använda någonstans.
 
Rollpersonerna kommer in i ett rum som om man undersöker det magiskt verkar skyddas av en magisk barriär.
Den är lätt att upptäcka och upphäva på magisk väg och den dispellas automatiskt om man öppnar dörren i andra änden av rummet.
Besvärjelsen håller trycket på en behaglig nivå i rummet. Bryts den dör personerna i rummet av "Explosive Decompression".
Alternativt kan man utsätta dem för extremt högt tryck istället.

//EvilSpook

Den här är kul! Den kommer nog inte fungera, men jag tänker slänga in den! Tack :D
 
Dina spelare kommer antagligen att genomskåda den här - men:
Ett gäng golems vadar mot dem genom en midedjup grottsjö.

Kicker: Golemarna är flintgolems, och vattnet är lättantändlig olja.

Också sjukt kul! Jag tänker att även om de genomskådar den är det en kul strid! Den tar vi sa polisen.
 
De är inne i grottan när jordbävningen går. Oddsen att komma ut? Noll. Oddsen att de kommer försöka? Över 9000.
 
Ett monster som får liv av att bli skadad, men blir skadas genom att skadad rollpersonerna.

En annan liknande jag hade med en gång var en demon som tog liten till igen skada av stor skada. Medan lätt skada var mycket för den. Så att klappa på den lätt är som döden.

Inte instakill men var lite lurigt innan de kom på det.
 
I ett rum står en betjänt på en platta på golvet.
Betjänten är klädd som man kan förvänta sig att betjänter till finare adelsfolk är klädda.
Golvet är av sten, plattan är av guld (eller annan värdefull metall).
Betjänten är extremt artig och svarar på alla frågor, men vet inte så mycket om någonting så svaren är inte så meningsfulla, även om de är artiga..
Får man betjänten att flytta sig från plattan (med våld för hen flyttar sig inte frivilligt), åker plattan nedåt som en hiss i ett schakt med en mekaninskt surrande ljud.
Shaktets väggar är av samma material som plattan (någon ädelmetall).
Den åker tillräckligt långt ner för att man inte ska se vad som händer.
Släpper man ner en ljuskälla och har bra syn ser man att plattan stannar vid en öppning i schaktet.
Väggen mitt emot öppningen börjar röra sig och pressar in allt genom öppningen.
Om någon försöker stoppa sidrörelsen har den samma kraft som en bilskrot.
Efter någon minuts avlägset maskinljud glider väggen tillbaka tillsammans med en ny identiskt likadan betjänt som åker upp.
Den nya betjänten har givetvis inget minne av vad som hänt tidigare betjänter.
Man kan få upp hur många betjänter som helst på detta vis.
Lämnar man dem åt sitt öde kommer en betjänt att ställa sig på plattan igen.
Finns det flera levande betjänter i rummet åker plattan ner med betjänten, som försvinner, plattan åker sedan upp igen och nästa betjänt ställer sig där.
Åker någon ner blir denne mosad i maskineriet (inget save).
Det enda maskinen gör är nya betjänter (tänk flesh golen /humunculi / clone).
 
Back
Top