Nekromanti bug i Zombiespelet

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
hej jag håller på med ett zombiesplatterspel och har hittat ett stort "fel" i det.

i spelet är det meningen att man ska kunna förbättra sina färdigheter med hjälp av splatterpoäng (xp). dessa splatterpoäng var från början tänkt att delas ut när man dödat en zombie och mängden splatterpoäng baseras på var på zombien man utdelar det dödande slaget och vilket sorts vapen man har.

problem uppstår eftersom det finns regler angående att man kan inte vara säker på att zombien verkligen är död. i de allra flesta zombiefilmer dör zombies och de skadas tillräckligt i huvudet eller om de blir så sönderhackade att de helt enkelt inte kan skada dig.
reglen fungerar så att om zombien förlorar sina sista kp vid ett slag i huvudet (det är inte alltför svårt att träffa huvudet) så dör den.
men om zombien förlorar sina sista kp vid ett slag på resten av kroppen slår man en tärning för att se om den är såpass sönderhackad att den är död eller om den kommer att resa sig efter en stund.

om spelledaren då sitter och säger att du får så och så många splatter poäng förlorar man ju spänningen i att zombien kanske inte är helt död. för sådant ska ju faktiskt spelarna inte vara helt säkra på.

finns det nått bra sätt att lösa detta på???

//Loke Fagwalker som även har problemet att på zombiefilmsmaratonet vi snart ska ha kan det vara så att vi har över trettio olika zombiefilmer. kanske lite länge men skulle också kunna innebära ett världsrekord.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,315
Location
The Culture
finns det nått bra sätt att lösa detta på???
Visst finns det det. Dela inte ut splatterpoängen förrän efter spelmötet, alternativt när rollpersonerna får en möjlighet att vila utan att just då jagas av zombier. Spelledaren får helt enkelt anteckna om den "dödade" zombien verkligen "dog" och hur många splatterpoäng rollpersonen fick för det, men delar ut dem först när det inte längre spelar någon roll om zombien "dog" eller om den bara stannade upp ett tag.

/tobias
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Ett lätt sätt att lösa det är ju att spelledaren håller räkningen på poängen och delar ute dem en aning senare. Visst blir det lite extra jobb för spelledaren men det borde fungera i alla fall.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,271
Location
Värnhem, Malmö
En alternativ lösning kan ju vara att strunta i dödskriteriet och i stället ge poäng för varje gång zombierna "fälls". Återuppståndna zombies = mer strid = mer erfarenhet och framför allt, mer blod. Alltså skulle rollpersonerna få mer splatterpoäng för en zombie som kommer tillbaka än för en som dör omedelbart, men det kan väl de stackarna förtjäna efter att varit tvungna att amputera båda benen för att smittan inte ska sprida sig.

Problemet är bara att detta egentligen uppmuntrar spelarna att inte skjuta zombien i huvudet, utan i stället försöka skjuta den på ett ställe där den återuppstår, bara för att vara förberedda på detta och döda den igen när den kommer tillbaka. Därför kan man ju alltid ge en bonus för "förstörd vid första stridstillfället" eller liknande.
 
Top