LukeFagwalker
Veteran
hej jag håller på med ett zombiesplatterspel och har hittat ett stort "fel" i det.
i spelet är det meningen att man ska kunna förbättra sina färdigheter med hjälp av splatterpoäng (xp). dessa splatterpoäng var från början tänkt att delas ut när man dödat en zombie och mängden splatterpoäng baseras på var på zombien man utdelar det dödande slaget och vilket sorts vapen man har.
problem uppstår eftersom det finns regler angående att man kan inte vara säker på att zombien verkligen är död. i de allra flesta zombiefilmer dör zombies och de skadas tillräckligt i huvudet eller om de blir så sönderhackade att de helt enkelt inte kan skada dig.
reglen fungerar så att om zombien förlorar sina sista kp vid ett slag i huvudet (det är inte alltför svårt att träffa huvudet) så dör den.
men om zombien förlorar sina sista kp vid ett slag på resten av kroppen slår man en tärning för att se om den är såpass sönderhackad att den är död eller om den kommer att resa sig efter en stund.
om spelledaren då sitter och säger att du får så och så många splatter poäng förlorar man ju spänningen i att zombien kanske inte är helt död. för sådant ska ju faktiskt spelarna inte vara helt säkra på.
finns det nått bra sätt att lösa detta på???
//Loke Fagwalker som även har problemet att på zombiefilmsmaratonet vi snart ska ha kan det vara så att vi har över trettio olika zombiefilmer. kanske lite länge men skulle också kunna innebära ett världsrekord.
i spelet är det meningen att man ska kunna förbättra sina färdigheter med hjälp av splatterpoäng (xp). dessa splatterpoäng var från början tänkt att delas ut när man dödat en zombie och mängden splatterpoäng baseras på var på zombien man utdelar det dödande slaget och vilket sorts vapen man har.
problem uppstår eftersom det finns regler angående att man kan inte vara säker på att zombien verkligen är död. i de allra flesta zombiefilmer dör zombies och de skadas tillräckligt i huvudet eller om de blir så sönderhackade att de helt enkelt inte kan skada dig.
reglen fungerar så att om zombien förlorar sina sista kp vid ett slag i huvudet (det är inte alltför svårt att träffa huvudet) så dör den.
men om zombien förlorar sina sista kp vid ett slag på resten av kroppen slår man en tärning för att se om den är såpass sönderhackad att den är död eller om den kommer att resa sig efter en stund.
om spelledaren då sitter och säger att du får så och så många splatter poäng förlorar man ju spänningen i att zombien kanske inte är helt död. för sådant ska ju faktiskt spelarna inte vara helt säkra på.
finns det nått bra sätt att lösa detta på???
//Loke Fagwalker som även har problemet att på zombiefilmsmaratonet vi snart ska ha kan det vara så att vi har över trettio olika zombiefilmer. kanske lite länge men skulle också kunna innebära ett världsrekord.