Bucketlist rollspel - vilka spel?

Att vilja spela igenom
  • Kampanjen i Symbaroum (vi påbörjade det, men det föll på det trasiga regelsystemet)
  • Femte Konfluxen (DoD - har spelat Svavelvinter flera gånger)
  • The Enemy Within (Warhammer)
  • Undergångens arvtagare (Mutant - spelleder just nu)

Spel jag vill testa
  • D&D5 - 3-4 spelmöten
  • Pendragon - generationskampanj (kör något liknande i The One Ring)
  • Ars Magica - spelande över ett år
  • Den yttersta domen
  • Anatman
  • Montsegur 1244
  • Troubleshooter
  • Mouseguard med @Christoffer eller någon annan som faktiskt fattat spelet
  • My Life With Master med Luke från The Gauntlet/Story Games
  • Diplomacy
  • Little Fears
  • Paranoia

Spel jag vill spelleda
  • City of Mist + Unknown Armies + Kingdom of Nothing - tiggare som ser hur staden trycker ned folks sanna mytologiska former. Faller på att Kingdom of Nothing är så svårläst pga. bakgrundsbilden och att City of Mist är en tegelsten.
  • Hypertellurians - kan inte tillräckligt om den sortens strålpistol-troper
  • Min Gemini-kampanj - sista delen var för stor för att jag skulle mäkta med
  • FONT - ett forgespel på tre sidor. Måste hitta rätt sorts folk.
  • My Daughter, The Queen of France - forgespel där man spelar om scener. Måste hitta rätt folk IRL.
  • Ökenros - kommer säkert här på forumet någon gång
Lade till Little Fears och Paranoia. Köpte båda nyligen.

Uppdaterad bucketlist (som SL; som spelare är jag inte lika kräsen!):
- KULT (alla versioner intressanta, då jag ändå använder mina egna minimalistiska regler).
- Oktoberlandet (kanske med reglerna från andra utgåvan, i alla fall intialt – men jag brukar med alla spel rätt snabbt gå över till mitt eget system). Har spelat det en kväll, och det flöt inte inte riktigt, men jag vill ge det en ny chans, då jag älskar att läsa spelet. Nu tänker jag mig mycket mer sandlåda i Leongrad än första gången, då vi körde ett äventyr från Fenix om jag minns rätt. Gärna med ett gäng från de lägre klasserna som vill ha en politisk förändring. Jag är hur som helt sjukt trött på mysteriespel där det skall letas ledtrådar, pratas med folk, forskas på bibliotek etc. Nu vill jag ha något mycket mer spelardrivet, med en rejäl dos action (som inte alls behöver vara våld dock!).

Spela Caverns of Thracia med Mentzer. Sedan kan jag dö, uppfylld av ett inre lugn.
Medhåll på Caverns of Thracia - fick nyligen hem Goodman Games nyversion och är duktigt sugen på att dra igång en kampanj någon gång.

Överlag så är det äventyrsmoduler snarare än regelsystem som jag känner mig sugen på att "beta av". Gradient Descent, Cthulhu City och Sense of the Sleight-of-Hand Man toppar nog min "vill spela"-lista.

Edit: Insåg inte att jag svarade på ett 3 år gammalt inlägg. Har du fått spela Caverns än, @Skarpskytten ?

Last edited:
Medhåll på Caverns of Thracia - fick nyligen hem Goodman Games nyversion och är duktigt sugen på att dra igång en kampanj någon gång.

Överlag så är det äventyrsmoduler snarare än regelsystem som jag känner mig sugen på att "beta av". Gradient Descent, Cthulhu City och Sense of the Sleight-of-Hand Man toppar nog min "vill spela"-lista.

Edit: Insåg inte att jag svarade på ett 3 år gammalt inlägg. Har du fått spela Caverns än, @Skarpskytten ?

Tackar som frågar.

Ja, det blev tio spelmöten mellan 3 oktober 2022 och 27 februari 2023. Tyvärr delade mina spelare inte min entusiasm för OSR, så vi rundade av långt tidigare än vad jag hade hoppats på. Å andra sidan så spelade vi online, och det är inte riktigt min grej. Jag är glad för de spelmöten som blev, jag lärde mig mycket om BECMI och megadungar på dem. Så jag tror inte att jag kommer att köra CoT igen. Jag pular lite med min egen megadunge, en köksvask som jag slänger in fornnordisk mytologi, Lovecraftiana och DnD-allmängods i.

Det där inre lugnet kom alltså inte. Men vi spelade ju inte klart modulen.

Last edited:
Jag pular lite med min egen megadunge, en köksvask som jag slänger in fornnordisk mytologi, Lovecraftiana och DnD-allmängods i.
Spännande! Jag funderar på att småningom slänga in ungdomarna från bibliotekets Rollspelsklubb i en megadungeon, så säg till om du söker speltestare!

Det är svårt att göra skillnad på spel och spel här (när det gäller vad som varit betydelsefullt tidigare och då kvalade till en bucketlist och skillnaden på vad som är spelat och vad som fortfarande finns på Bucketlist för att man inte känner sig färdig), men här är iaf några nedslag:

"Avkryssat" (men känner mig inte färdig med):
Svavelvinter RPG
Oktoberlandet
Mutant År Noll (inkl. alla moduler)
Call of Cthulhu
Alien RPG
Fiasco
Utpost
Coriolis
Svärdets Sång
Ur Varselklotet
Marvel Superheroes
Chock
KULT DL
Symbaroum
Warhammer RPG
Cthulhu Dark
Sweet Agatha

"Avkryssat" (och känner mig färdig med):
DnD
Paranoia
Mutant
Mutant 2089
Drakar och Demoner (2.1)
KULT

Kvar på Bucketlist:
Blade Runner
Nordiska Väsen
Mutant Hindenburg
The One Ring
Twiligt 2000 (4th ed.)
The Troubleshooters
Noir
Western

...och en miljon saker jag har på PDF... (återkommer!) :)
Spel kvar på Bucketlist:
A Taste For Murder
A Town called Malice
Achtung! Cthulhu
Seven Wonders
Against the Darkmaster
Alice is Missing
All Flesh Must Be Eaten
Ribbon Drive
Zombie Cinema
Apocalypse World
Askhem
Baker Street: Roleplaying in the World of Sherlock Holmes
Blades in the Dark
Blood Feud
Utan Frid
Dark Nation
Brindlewood Bay
Kutulu
Call of Cthulhu: Sverige
Mörk Borg
CY_BORG
The Shab-Al-Hiri Roach
Darkship (Cthulhu Dark Mothership)
Death in Space
Dialect
The Marquis of Ferrara
Dogs In The Vineyard
Thespian
Into the Odd
Electric Bastionland
En Garde!
Everyone is John
Odd Soot
James Bond 007
King for a Day
Itras By
Lady Blackbird
Lasers and Feelings
Trails of Cthulhu
Medberoende
Midnatt för alltid
Lovecraftesque
Mouse Guard
Murder we wrote
M-SPACE
Hillfolk
Mothership
Montsegur 1244
Spione
Ten Candles
Witch: The Road to Lindisfarne
Witness the Murder of Your Father and Be Ashamed, Young Prince
Lacuna Part I. The Creation of the Mystery and the Girl from Blue City

Scenarion kvar på Bucketlist:
Vasen Road
Fairyland
A Flower for Mara
Griftehjärta
Vinterspel

Kampanjer kvar på Bucketlist:
Upsala Sviten
Konfluxsviten
Undergånens Arvtagare (Mutant UA)
Gryningens försvarare
Korpens Klagan (Svärdets Sång)
Bittermarken (Svärdets Sång)
Mask of Nyarlathotep
Horror on the Orient Express
Ikonernas Nåd
Svarta Madonnan (KULT:DL)
Beyond the Mountains of Madness
Törnetronen
The Great Pendragon Campaign
Colonial Marines Operations Manual (Alien RPG)

ouch.. det finns mer... :)

Eftersom jag börjar inse att jag inte kommer bli 150 år gammal och (lite obehagligt ett halvår efter att jag skrev i tråden att "allt annat vore ett misslyckade" fick cancerbesked som såg ut att sätta punkt för bucketlistan inom en tioårsperiod) så har jag tänkt om en del. Framförallt insåg jag att rollspel är en underbar hobby, men att det finns så mycket viktigare saker att ta vara på. Det har därför inte blivit något spel alls sedan dess mer eller mindre utan framförallt två pass Svavelvinter med barnen här hemma.

Nu har tankarna lugnat sig en del och jag reflekterar inte över livslängden lika ofta längre, samtidigt som behandlingen peppar peppar gått bra så här långt, men vill ändå se om jag kan koka ner en mer rimlig bucketlist (med förutsättningen att allt fortsätter på rätt spår).

* Spela igenom Konfluxsviten i två omgångar (med kidsen, och med mitt gamla spelgäng som kommit till sista delen) (DoD'23)
* Mutant År Noll & MUA kampanjen (M0-reglerna)
* Upsalasviten
* Fiasco
* Electric Dreams (Blade Runner)
* Cthulhu Dark
* Ikonernas Nåd (Coriolis)
* Nordiska Väsen
* Ribbon Drive
* Baker Street: Roleplaying in the World of Sherlock Holmes
* Barnaröster (Utan Frid)
* Montsegur 1244
* Witch: The Road to Lindisfarne
* Brindlewood Bay
* Lady Blackbird
* Vasen Road
* Griftehjärta (Svavelvinter RPG)
* Vinterspel (CoC)

I våran grova planering på gäjm de närmaste åren så är det följande som ligger i pipen...
  • Maskinarium (håller på)
  • Elysium
  • Grå Döden kampanjen (År noll)
  • Blade runner
  • Symbaroum (Törnetronen kampanjen)
  • Fler Trudvang äventyr bla Stenhjärta, Likstorm mm.
  • Darkening of Mirkwood
  • Äventyr i Forgotten Realms
  • Coriolis
  • Mera äventyr i Rippers
  • Mera Väsen
Det jag skulle vilja testa
  • Starwars
  • CoC sverige

Maskinarium - Klar! Mycket spännande äventyr vi hade oroligt skoj när vi spelade. Förhoppningsvis får jag spela Elysium under 2026. Håller tummarna. Alla äventyr var över förväntan!

Bladrunner - Här har vi spelat case file 1 (Electric dreams) och inom en snar framtid blir det case file 2 (Fiery Angels). Som inspiration hade jag sett filmerna innan vi körde igång och jag måste säga att Electric Dreams var riktigt bra. Otroligt bra stämning!

Symbaroum - De första två delarna i Kopparkronan spelade samt Väktarens vrede. Mina förväntning är/var skyhöga och uppfylldes. Sviiin bra!

Trudvang - Ett flertal äventyr spelade bland annat har vi påbörjat serien Ödesprofetiorna. Vi har spelat de två första delarna Stenhjärta och Drakskugga. Gillar ni världen Trudvang och tuffa utmaningar så finns dessa att ladda ner gratis på scenariobanken. Är dock inte säker på om serien är färdigskriven.

Coriolis - Endast två kortare äventyr spelade tyvärr, men vi siktar på att hinna Arams hemlighet innan jul.

Rippers - Ett gäng äventyr spelade och mer nästa år!

Jag gör ett "litet" tillägg till min bucketlist och det är MuA. Älskar Mutant så detta är ett måste!

Tänker du kampanjen? Vilken version av Star Wars tänkte du på?
Jag måste erkänna att jag är för dåligt insatt om de produkter som finns till SW. Måste nog få be att återkomma i frågan. Men vilket system samt kampanj skulle du/ni rekommendera?

Har aldrig hört talas om "Rippers". Något OSR-aktigt?

(lite obehagligt ett halvår efter att jag skrev i tråden att "allt annat vore ett misslyckade" fick cancerbesked som såg ut att sätta punkt för bucketlistan inom en tioårsperiod)
Tungt, du! Håller tummarna för att vägen fram är snabb och så smärtfri den kan vara ❤️

Spelat/Spelar
Dune AITI (igång just nu)
ToR (2e) (igång just nu)
EON V

Spel jag vill testa
Pendragon (6e)
Twilight: 2000
Blade Runner
Svärdets Sång/Forbidden Lands

Spel jag vill spelleda
EON V

Back