Jag tillhör de obotligt nyfikna som vill testa på så många rollspel som möjligt. Att läsa en regelbok eller lyssna på en AP-podd eller andra som berättar om det kan ge en hyfsad bild av ett spel. Men förstår det riktigt gör man först efter man har spelat det. Så de ospelade spel som ligger högst "vill pröva"-listan i skrivande stund är, utan inbördes ordning:
The Troubleshooters
Bladerunner
Ur varselklotet
Dungeon World
Ruin Masters
Sedan finns det spel som jag i olika mängd spelat tidigare men som jag gärna spelar mer av. Och de är, även de utan inbördes ordning:
The One Ring
Alien
Drakar och Demoner 23
Traveller
Call of Cthulhu
Jag skrev listan ovan i början av 2024. Den har inte uppdaterats sedan dess. Den är alltså mer än ett och ett halvt år gammal. Och vad gäller den övre delen, den om spel jag inte spelat men vill, så måste jag tyvärr erkänna att inte ett enda spel har kunnat bockas av. Lite bistert då den bara är fem spel lång. En viss ljusning är dock att hela två av dem,
Bladerunner och
Ur varselklotet, redan är bestämt ska spelas i början av nästa år. Så redan innan det börjat så ser 2026 ut att bräcka både 2024 och 2025.
Vill jag lägga till något på den övre halvan? Egentligen inte. Det har inte dykt upp något "Oh! Det här bara måste jag testa!"-spel sedan dess. Nästan allt jag gått igång på den senaste tiden har varit sådant som släpps till spel jag redan spelat.
Den nedre halvan då? Spel jag spelat men vill spela mer av? Där ser det bättre ut. Jag ville spela mer
Drakar och Demon 23 och det fick jag, framförallt under 2025. Tyvärr var det en stor mängd one-shots som, visserligen var jättekul, men jag hade helst spelat längre kampanjspel. Så jag låter DoD23 ligga kvar på listan.
Jag låter även
The One Ring ligga kvar. Där vill jag köra en riktigt lång kampanj. Att få sätta tänder i
The Darkening of Mirkwood till exempel hade varit maffigt, eller varför inte
Tales From the Lone Lands. Det finns mycket att välja på. Och ligans släpp till
TOR går från klarhet till klarhet tycker jag, hur nu det är möjligt.
Alien RPG får ligga kvar det med men där, precis som i fallet med
Bladerunner och
Ur varselklotet, så finns planer att det ska komma till bords, fast det kanske hinns med först till nästa år. Den som lever får se.
De spel på listorna jag inte har nämnt är sådana jag fortfarande vill spela men som jag kan konstatera är osannolikt att de kommer hinnas med.