Nekromanti Bu och Bä

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Apropå dagens bu - jag har haft det problemet. Jag fick ont efter att ha tokspelat Dune med en massa musklick samt jobbat med stansning på numeriska tangentbordet alltför mycket.

Hur jag blev av med ontet? Jag bytte mushand till vänster. Jag trodde inte själv på det tipset men det funkade jättesnabbt. Det tog en vecka att ställa om men nu är jag mus-ambi :gremlaugh:

Ett annat tips är att maxa gunget på skrivbordsstolen och gunga när du tex pratar i telefonen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
argh!

Sluta omedelbart med att diskutera vem som eventuellt gjorde vilket fel, något som dessutom hände i en annan tråd! Det hör väldigt lite hemma i den här tråden eller på det här forumet (eller på forumet över huvud taget). Samt med att ge gliringar till folk. Nu. Det gäller samtliga!


/Dimfrost
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Så trist !

Det var ju inte så skoj juh...
Bättre tur nästa gång Adus !
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Re: Bara Bu nu (ot)

Jag fattar inte varför tradera inte har det så.

Därför att du har en budbetjänt där du sätter det maxpris du är villig att betala. Varken Tradera eller Ebay bygger på samma princip som vanlig manuel budgivning.

Budbetjänten gör att man slipper det. Jag menar, att trissa upp budbetjäntens pris är ju helskumt...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Bä: Yerlog - Säsong två startade äntligen. Dryga året har passerat sedan sist i spelet (knappt två månader verklig tid) och vi kom igång rätt bra, trots en del flams. Raunerna står enade (nåja) - nu skall vi erövra Caserion!

Bu: Svårigheter att få tag på folk under sommaren - alla personer man skall snacka med, koordinera events med och skapa print-material är på semester. Oavsett land!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag brukade använda vänster hemma och höger på jobbet. Sedan fick jag muslöst på jobbet. Då slutade jag med det.

Kanske dags att börja igen.

Erik
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Bara Bu nu (ot)

Väldigt sant, det är faktiskt en väldigt dassig nackdel som man blir riktigt förbannad över, då är det bättre att folk får ge så mycket pengar de vill istället. Det vore en sak om jag hade förlorat för att det blivit ett pris jag inte velat betala och någon annan rättmätigt bjudit över - som på en irl-aktion, men som det är nu, mjaaa....
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Re: Bara Bu nu (ot)

Väldigt sant, det är faktiskt en väldigt dassig nackdel som man blir riktigt förbannad över, då är det bättre att folk får ge så mycket pengar de vill istället. Det vore en sak om jag hade förlorat för att det blivit ett pris jag inte velat betala och någon annan rättmätigt bjudit över - som på en irl-aktion, men som det är nu, mjaaa....

Nu blir jag obstinat här, men det du efterfrågar är exakt det som Tradera har. Lägg in ditt maxpris och vänta tills tiden tar slut. Lätt som en plätt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Bara Bu nu (ot)

Ja men när två stycken, eller flera sitter och krigar de sista sekunderna så handlar det ju om tur, inte om den som är beredd att betala mest - vilket är rättvist. Så menar jag.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Bara Bu nu (ot)

Ja men när två stycken, eller flera sitter och krigar de sista sekunderna så handlar det ju om tur, inte om den som är beredd att betala mest

Jag sekunderar MB:

1. Bestäm ditt maxpris (ex 250 kr)
2. Lägg budet 250 kr med budbetjänten. Vänta. Om ingen annan vill betala mer så vann du. Hoppla!
3. Om någon budar över med 251 kr så ville han betala mer. Too bad, men lika rättvist som i ngt annat system.

Ok?

/Sax
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Bara Bu nu (ot)

Nej...

Om någon budar över med 251 kr så ville han betala mer. Too bad, men lika rättvist som i ngt annat system.
För jag var ju beredd att betala mer, och han med. Vi krigade ju, bud på bud på bud - de sista sekunderna, vilket betyder att han hade tur att hans bud lades på sista sekunden, mitt sista bud kom någon hundradel för sent alltså.
D.v.s. det avgjordes inte rättvist som i en irl-aktion, för då bjuder man och bjuder tills man inte vill betala mer, jag ville betala mer men hann inte. Irl hade inegn någonsin hunnit säga "1:a, 2:a, 3:e" - någon utav oss hade lagt oss ga summan då, vilket inte var fallet nu, utan klockan.
Organ fattar...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Re: Bara Bu nu (ot)

Men lol.

Tradera har alltså ett system som gör att du kan bestämma dig för ett maxbud och sen sköter Tradera budgivningen automatiskt: Så fort någon lägger ett bud som är högre än ditt så lägger Tradera automatiskt ett ännu högre bud för din räkning, och slutar inte förrän priset har nått över ditt maxbud. På vilket sätt är du då förhindrad att bjuda upp till ditt maxbud?

/Kalle
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: Bara Bu nu (ot)

Om du sitter och sista sekunden-snipar så har du ju inte lagt ditt absoluta maxbud ännu. Då försöker du ju få det så billigt som möjligt. :gremsmile:

Såhär gör du: bestäm det absolut maximala pris du är beredd att betala för en sak. Lägg det budet. Glöm bort auktionen och vinner du så vinner du.

Så gör inte jag (tycker det är rena vansinnet), men det är detta som du efterfrågar. Och det finns alltså redan.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Re: Bara Bu nu (ot)

D.v.s. det avgjordes inte rättvist som i en irl-aktion,

Jo, 100% rättvist. Och dessutom automatiskt.

Från Tradera:

Förbättra chanserna - lägg ett maxbud
Ofta kommer budgivningen igång på allvar de allra sista minuterna. Om du lägger ett maxbud behöver du aldrig vara orolig att du ska missa ett objekt du vill köpa. Du betalar bara precis så mycket som krävs för att vinna budgivningen, med ditt maxbud som tak.

Så här går det till:

Skriv in det maxbud som du är villig att gå upp till i den aktuella auktionen. När du lägger ett bud som är högre än "lägsta budnivån just nu" aktiveras din budbetjänt automatiskt.

Så länge ingen bjuder över dig stannar ditt bud på "lägsta budnivå".

Blir du överbjuden höjer budbetjänten ditt bud till nästa nivå i budstegen. Endast så mycket som krävs för att du återigen ska leda budgivningen.

Om ditt maxbud skulle bli överbjudet blir du direkt meddelad via e-post. Du kan då välja att lägga ett nytt bud.
Om två budgivare lägger samma maxbud vinner den budgivare vars bud registrerades först.
Använder du budbetjänten som traditionell manuell auktion så är det du som gör fel. Det går ju att göra så, men det är inte rätt - lite som att det går att plöja åkern med en Ferrari också, men det blir bättre om du använder en traktor.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Re: Bara Bu nu (ot)

Om du sitter och sista sekunden-snipar så har du ju inte lagt ditt absoluta maxbud ännu. Då försöker du ju få det så billigt som möjligt.

Jag är, för att tala Rolemaster-språk, "Stunned and unable to parry for 24 round". Detta måste ju vara en hög form av självbedrägeri?! =)

Budtjänten ger en redan det billigaste priset för just den auktionen. Jag är helt förbluffad?!
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: Bara Bu nu (ot)

Ja men det är ju sant - istället för att lägga 2000 spänn på budbetjänten och vara säker på att få grejen (men riskera att priset trissas upp av folk som försöker sista sekunden-snipa och/eller hämndtrissa) så försöker sniparen vinna med så liten marginal som möjligt.

Nu är det inte riktigt därför som jag snipar (det är snarare för att försäkra att jag vinner), men det är teorin i alla fall. Poängen är att jag ju höll med dig.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,758
Location
Nett-ruh-bi
Re: Bara Bu nu (ot)

Budtjänten ger en redan det billigaste priset för just den auktionen. Jag är helt förbluffad?!
Nej, det finns ett element av psykologi också. Man vill, som köpare, inte trissa upp budgivningen i onödan. En pryl som man kan tänka sig ge 200 kr för när den klubbas om 14 dygn ska man inte direkt lägga ett maxbud om 200 kr på. I så fall kan man vara nästan säker på att priset kommer att överstiga 200 kr innan auktionen tar slut. Det finns nämligen alltid någon annan som är beredd att bjuda över och så börjar priset trissas upp. Ju längre tid överbudarna har på sig att trissa priset, desto högre slutpris. En aktiv budgivning drar dessutom till sig fler intresserade. En vara som ingen bjuder på är lite som en restaurang utan gäster.

I stället ska man bevaka budgivningen och ge sig in först i sista stund. I sista stund hinner nämligen inte alla som kan tänka sig att bjuda över bjuda över. Har man tur har ingen bjudit på varan alls och man kan få den för utropspriset. Den enda gången man ska lägga ett maxbud är om man själv inte kan närvara vid auktionens slut. Då får man chansa.

Snålt? Knappast, man vill ju komma undan så billigt som möjligt.

Dewil
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Bara Bu nu (ot)

Aha!!! Sorry min efterblivenhet, :gremgrin:, det visste jag faktiskt inte.
Har inte sett den "kontrollen" hittills, hade aldrig hört talas om det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Bara Bu nu (ot)

Oj! Låt mig rätta mig... Jag hade inte läst "Maxbud" ordentligt, så var det. hrm...

:gremblush: :gremblush: :gremblush: :gremblush: :gremblush: :gremblush:

/Adus som skäms över sin nedrans dumhet.
 
Top