Nekromanti BSK - varför?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: I see

"Vad jag tycker är bara att man försöker hålla sig till konvetets uppsatta spelpass. Ochd et håller du uppenbarligen med om så då var det inget."

Å andra sidan så finns det ingenting som skadar att man är flexibel. Ett spelgäng som av någon anledning (två oplanerade pass, snabb utslagning under ett pass, eller att Kellys är taskigt planerat och slätar halvvägs genom pass 5) plötsligt inte har något att göra mitt i passet kan ju plocka upp en spelledare om det råkar finnas en tillgänglig. Det ska inte vara hugget i sten att man bara kan få tag på spelledare femton innan passet börjar och är du tolv sekunder sen så för du ingen, nyeh-nyeh!

"Anmäler man sitt intresse på konvetet eller innan och i så fall till vem?"

Som spelare, på konventet. Jag kan inte begära att man ska föranmäla sig till något som är så flytande som det.

Som spelledare, på konventet eller under. I förväg är bra men inget krav. Det ger bara en indikation på hur mycket resurser som finns tillgängligt.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: I see

I förväg är bra men inget krav. Det ger bara en indikation på hur mycket resurser som finns tillgängligt.
Kan inte I Förväg Anmälda till Tärningsbaren (serverar saft, eftersom vi är talibaner) åtminstone uppmuntras till det på något sätt? Gratis kaffe eller sänkt sedebetyg eller så?

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: I see

"Kan inte I Förväg Anmälda till Tärningsbaren (serverar saft, eftersom vi är talibaner) åtminstone uppmuntras till det på något sätt? Gratis kaffe eller sänkt sedebetyg eller så?"

Låter som en vettig idé. Frågan är bara vad.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag jobbar vidare på spelledarworkshoppen

Och vill gärn ha hjälp. Jag och Herr Nils har redan planerat en del innan detta dök upp, men det tål att diskuteras mer!

M.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Damn straight!

Däremot upplever jag att friformsscenariearrangörer har en tendens att lämna in sitt scenario till konventet och säga "här är mitt scenario, hit med mina spelledare".

Usch då, det är ju inte bra. De kanske saknar rutin eller så är de helt enkelt, lata jävlar :gremcrazy:
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: min erfarenhet och förslag på lösning

Konstigt. Jag har exakt motsatta uppfattning. Friformsscenarion (eller scenarion som framställer sig på det hållet) får många fler anmälda spelgrupper än regelbaserade spel.
Min ringa erfarenhet kommer nog främst LinCon (där jag själv arrangerat) men det är ändå min uppfattning att spel som DoD, CoC och Kult, men även Western och Eon drar långt fler föranmälningar än något friformsscenario. I alla fall på LinCon, för 4-5 år sedan. Däremot kan det vara värre för andra spelsystem som kanske inte smäller lika högt i det stora flertalet besökares öron. (Hur många anmälda lag skulle förresten ett D&D-arrangemang få i dagens läge? Och då menar jag inte Dunder & Drakar, AD&D eller andra varianter som inte finns i konventsbutiken.)

/Baldyr
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Ett annat knep är att skriva en absurd foldertext. Då får man bara en eller två spelgrupper och så kan man fixa det själv. "

Hade jag skrivit ihop ett konventsscenario så hade jag ju gjort det för att få uppmärksamhet och beröm. Då vill man ju gärna se att fler än två spelgrupper anmäler sig. :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: min erfarenhet och förslag på lösning

"Vi som inte är så förtjusta i att enbart spela friform på konvent borde se till att packa ned våra favoritspel, tärningar och handfull egenkomponerade äventyr (främst tidigare arrangemang i mitt fall). Istället för att göra "arrangemang" av dem så erbjuder man sig att spelleda andra likasinnande under pass då man annars skulle varit "ledig". "

Låter som en bra lösning. Min enda invändning är att jag inte har särskilt många (faktiskt inga alls) korta äventyr på lager. Alla äventyr som jag klurar på tenderar att utvecklas till stora kampanjer utan synligt slut.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Jag jobbar vidare på spelledarworkshoppen

Du kanske skulle starta en ny tråd i ämnet? Det är möjligt att du får fler medhjälpare (till exempel mig) om du strukturerar upp det hela lite mer.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
inga problem

Det måste för det första inte vara ett renskrivet äventyr, utan man kan antagligen lika gärna improvisera (fast med regler då) utifrån ett tema eller bara en enkel idé.

Annars bordet det vara en smal sak att använda någon annans äventyr - det torde finns många bra äventyr på Nätet. Det skulle rent av gå att spelleda ett officiellt äventyr (exempelvis Vinterskogens hemlighet eller Vildhjarta till DOD6). Det borde inte heller vara några större problem att hitta någon äventyrskonstruktör som vill att man spelleder deras äventyr (det blir ju ett bra speltest i så fall).

Fast i så fall måste man vara beredd på att följa någon annans vision (mer eller mindre i alla fall) och lära sig ett färdigskrivet äventyr utantill. Är man riktigt ambitiös så testspelar man rent av äventyret hemma med spelgruppen innan konventet.

Alltså: Låt någon annan stå för äventyret om du (till skillnad från exempelvis mig själv) inte är specifikt intresserad av att skriva korta avslutade äventyr.

/Baldyr, som troligen skulle missbruka en spel-/spelledarpool (alt tärningsbar) genom att speltesta sitt eget spelsystem
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: O tempora o mores

Jovisst, och det finns inget friform som kräver tankekraft, energi, inspiration, fantasi, engagemang, etc utan man sitter som i en respirator medan man spelar hela tiden. Eller?
Den friform man utsätts för på konvent har vanligen alla regelscenarions svagheter (när dessa är dåligt skrivna) och inga av deras styrkor. Att spela ett friformsscenario kräver det du nämner, men det var inte det jag avsåg när jag talade om "den lates utväg". Friform på konvent innebär vanligen sladdriga spelvärldar (pseudo-AD&D, pseudo-CoC, etc), spårvagnshandlingar, och ofta dålig research. Arrangören behöver inte leta reda på regelkunniga spelledare, spelledarna behöver inte äga några regelböcker, och spelarna är därmed utelämnade till SL:s godtycke, alternativt scenarioskrivarens förprogrammerade händelser som ska förverkliga hans/hennes "vision". Med regelspel i kända världar vet spelare och SL vad som gäller, och istället för godtycke styr slumpen med vad detta innebär av spänning. Tärningsrullande ger mer spektakulära resultat och därmed mer nöje, medan friformandet sällan vågar sticka av från "lyckas hyfsat/misslyckas litegrann". Då konventsscenarion ska vara roliga att spela, anser jag att friform är mindre lämpat för att bereda spelarna nöje.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Hade jag skrivit ihop ett konventsscenario så hade jag ju gjort det för att få uppmärksamhet och beröm. Då vill man ju gärna se att fler än två spelgrupper anmäler sig.

Det kan man få ändå. Se bara på "Stuck inside of Memphis..." som återarrangeras på BSK nu. Det skrevs ursprungligen för SydCon i fjol, men hade en så sjuk foldertext att det bara två spelande grupper. Men vi fick ändå uppmärksamhet och beröm tack vare att äventyret belönades med Emmis för bästa rollspelsäventyr på konventet.

Så det kan löna sig att vara lite "alternativ" och "svår". Det är lite som alla märkliga filmer som överöses med priser på filmfestivaler, men som "ingen" tittar på... :gremsmile:

/Emil
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Det kan man få ändå. Se bara på "Stuck inside of Memphis..." som återarrangeras på BSK nu. Det skrevs ursprungligen för SydCon i fjol, men hade en så sjuk foldertext att det bara två spelande grupper. Men vi fick ändå uppmärksamhet och beröm tack vare att äventyret belönades med Emmis för bästa rollspelsäventyr på konventet.
Heck, det skulle jag spelat baserat bara på namnet. Man kan väl sin Dominion...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Lämna BSK i fred!

Nu kommer jag sent in i den här (så kallade) debatten, men jag känner att jag behöver försvara BSK. Jag med många andra tycker att BSK är det i särklass bästa konventet i Sverige. Det beror inte på en extra bra cafeteria, trevligare reception eller mjukare betonggolv, utan på rollspelsarrangemangen.

De tre (snart fyra) gånger jag varit på BSK har det blivit klart för mig att BSK är friformens högborg. Detta beror till ganska stor del förmodligen på ASF:s val att arrangera mycket och ofta på BSK. Det tackar jag för.

Jag mäter betygen på ett konvent för hur minnesvärda och stämningsfyllda arrangemangen var. BSK har placerat sig med betydligt högre betyg än exempelvis GothCon och LinCon, både för min del och de två konventslag jag spelar med. Det har inte nödvändigtvis något med regler eller inte att göra, men det tycks ju minst sagt som om friform ger oss trevligare upplevelser.

Så, låt BSK vara! Det finns massor med folk som uppskattar den friska fläkten BSK är. Mindre friform hittar du på alla de andra stora konventen, så är BSK så illa så behöver du inte åka dit. Jag tycker det är bra att konventen profilerar sig, så att man kan välja sitt favoritkonvent, särskilt om man ändå inte har råd eller lust att flänga omkring på _alla_ konvent. Vårt favoritkonvent är BSK.

Så för att svara på din fråga: jag ser ingen anledning att du som en "enfaldig" "spelare" ska åka från Skövde till Borås :gremlaugh:. Om det är så illa så sparar du ju bara pengar på att stanna hemma.

Sedan kommer jag inte att gnälla om alla "normala" "enfaldiga" spelare kommer till BSK och arrangerar "normala enfaldiga" spelarrangemang :gremlaugh:. Jag kommer kanske välja bort dem, men jag spelar på båda sidor om friformsstrecket, så tilltalar scenariots introduktion mig så spelar det inte någon större roll om det är regler eller inte. Så, som folk kommit fram till i tråden; vill ni ha mer spelarrangemang, arrangera dem själva, men inte på bekostnad av friformen. Då är det bättre om ni gör om GothCon till Göteborgs Spelkonvent så kan vi ha Borås Rollkonvent.

/RipperDoc - hemma bra, borta bäst ...och jag ber om ursäkt för avsaknade av citattecken
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Du vet väl om att "enfaldig"...

...är en förolämpning?

Som jag absoult tycker att du kunde ha låtit bli, eftersom dina goda synpunkter då skulle fått väldigt mycket mer kraft och kanske till och med hade fått någon att tänka till lite.

Men så var du tvungen att börja använda ordet "enfaldig".

Synd.

M.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Du vet väl om att "enfaldig"...

Ledsen, för min mening var att använda citattecken, då jag ju citerade Krille ganska rakt av. Han myntade sig själv som "enfaldig" :gremlaugh: Jag tillhör själv den grupp av spelare som skulle innefattas som "enfaldig", men den skämtsamma tonen som ju var underförstådd hos Krille gjorde sig tydligen inte lika tydlig i mitt inlägg. Jag har nu ändrat inlägget med passande citattecken.

/RipperDoc - sorry
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Toppen!

Då kan jag lugnt säga att jag håller med om att man inte ska arrangara regelbundna rollspelstillfällen för att konkurrera ut friform. Det är precis som du säger, fel väg att gå.

Vad vi måste göra är att se till att det finns alternativ att välja mellan, så att alla får så mycket roligt som möjligt!

M.
 
Top