Nekromanti BSK - varför?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag gick just in på Borås spelkonvents hemsida och granskade deras rollspelssektion. Efter att ha rullat igenom sidan fem gånger så började jag fundera på att skriva hatmejl och korsposta här, med ungefär innebörden "vad är det här för beep skit" med bara stora bokstäver och femtielva utropstecken.

Åkej, jag kanske ska förklara mig.

Av tio scenarier är två företagsarrangemang (Western och Svenil). Ett är friformsscenario men man kan få spelvärden om man frågar efter det. Dessutom är det en repris från GothCon i våras. Resten är... ja, ni gissade det, friform.

Så, med andra ord, jag i egenskap av vanlig rollspelare har att välja mellan Svenil och Western och något återvunnit minst-halv-friform. Resten är mig totalt ointressant. Jag yrkar därför på att konventet byter namn, till Borås Rollkonvent, emedan det knappt finns något spel där.

Så, kan någon försöka förklara för mig, stackars enfaldig helt normal rollspelare, varför jag ska drälla iväg från Skövde till Borås? Kort sagt, VAR ÄR ROLLSPELEN?!!

Skärpning!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Hear! Hear! [ant]

Men de är i alla fall gratis...

Efter att ha sett listan på arrangemang är jag dock mycket osäker på om det är värt tågresan, hur gärna Martin än vill att jag ska åka...

chrull
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
Oj! (ant)

Är inte ens Järnringen där med ett Mutantscenario? Då är det illa!

Ändring: Enligt deras nyhetsbrev ska de vara där med ett scenario, men då står det uppenbarligen inget om det i konventsinformationen.

/tobias, som brukar spela Magic på de få spelkonvent han lyckas släpa sig till och sällan hinner med så mycket rollspel, men sympatiserar ändå i sak med bristen på regelbaserade scenarion.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Oj! (ant)

"Är inte ens Järnringen där med ett Mutantscenario? Då är det illa! Ändring: Enligt deras nyhetsbrev ska de vara där med ett scenario, men då står det uppenbarligen inget om det i konventsinformationen."

Nej, det står ingenting i konventsinformationen om det. Inte blir det så mycket bättre av det: det blir ytterligare ett företagsarrangemang och därmed ett marknadsföringsgrepp. Inte ens om jag själv skulle dyka upp så skulle det bli bättre - det skulle också vara marknadsföring.

Nå, jag ska prata lite med BSK och se om jag kan få plats. I så fall så finns risken att några lyckliga får chansen att prova Yes, Master!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ett allvarligt problem

Jag håller med dig om att detta är ett allvarligt problem. Det finns egentligen bara en sak vi kan göra, och det är att tala med konventen.

En fråga till er som spelar saker på konvent, till skillnad från mig som nästan bara spelleder:

Friforms-arrangemangen saknar regler. Så den förberedelsebiten slipper man.

Hur brukar friform-äventyren vara upplagda? Ambitiösa? Välskrivna? Impoviserade? Kvalitativa?

Någon som har testat och som har en åsikt?

Jag försöker fundera på vad som gör just friform så "populärt" att arrangera på konvent. Och vad vi då skulle kunna göra för att ge stöd åt dem som vill arrangera "riktiga" rollspel?

M.

OBS! Friform är också "riktigt" rollspel, och jag menar inte att det inte har något värde på konvent. Men fram för mer rollSPEL, om man säger så.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Av tio scenarier är två företagsarrangemang (Western och Svenil). Ett är friformsscenario men man kan få spelvärden om man frågar efter det. Dessutom är det en repris från GothCon i våras. Resten är... ja, ni gissade det, friform.

Var läser du det? Jag hittar 2½ friformsscenarion när jag läser igenom det. Resten specificeras inte vad det är. Eller du likställer friform med "inte bundet till ett kommersiellt rollspel"?

/Johan
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Ett allvarligt problem

Det finns egentligen bara en sak vi kan göra, och det är att tala med konventen.

Nej. Det enda vi kan göra är att börja skriva rollSPEL till konvent.
Inte gnälla på konvetet som inte kan hjälpa att majoriteten av det de får in är friformsscenarion.
Inte gnälla på de som skriver friformsscenarion för de skriver åtminstone något.

Skriv ett rollSPELsäventyr och skicka in det så konventen har något att välja mellan.

Jag försöker fundera på vad som gör just friform så "populärt" att arrangera på konvent. Och vad vi då skulle kunna göra för att ge stöd åt dem som vill arrangera "riktiga" rollspel?

När det gäller mig handlar det uteslutande om att jag inte behärskar, äger eller känner till ett rollspel som passar till det äventyr jag vill skriva. När man ska skriva till ett visst rollspel måste man hålla sig inom ramarna för det spelet och det är inte alltid det finns ett spel som passar.
Och jag äger inga GURPSböcker eller andra universalregler och jag tänker inte köpa sådana bara för ett konventsscenarios skull.

/Johan
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tror att de här orden från beskrivningen av Spionen som gick ut i kylan sammanfattar det bäst:

"Inget trams och ingen hysteri. Bara rollspel, allvar och samtal."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Var läser du det? Jag hittar 2½ friformsscenarion när jag läser igenom det. Resten specificeras inte vad det är. Eller du likställer friform med "inte bundet till ett kommersiellt rollspel"?"

Friform är för mig obundet till ett på något sätt publicerat regelsystem och/eller en på något sätt publicerad rollspelsmiljö. Den definitionen gäller dubbelt upp på konvent.

Därtill är det helt enkelt jefligt dålig stil att inte tala om vad arrangemanget är. Om USS Myreon är Delta Green eller Conspiracy X, säg det då, för Hälsingland!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag tror att de här orden från beskrivningen av Spionen som gick ut i kylan sammanfattar det bäst: "Inget trams och ingen hysteri. Bara rollspel, allvar och samtal.""

Den inställningen gör mig jävligt sorgsen. Att jag skulle syssla med "trams" och "hysteri" bara för att jag råkar föredra rollspel med regler är nervärderande. Det är sådant som får tabelltalibaner att förklara krig mot friformsfascister.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ett allvarligt problem

"Jag försöker fundera på vad som gör just friform så "populärt" att arrangera på konvent."

Jag tror att det beror på två saker: man behöver inte ställa några krav på att spelledaren ska behärska ett regelsystem, vilket gör att man lättare kan få spelledare, samt att det helt enkelt är "inne". Det är friformsgenerationen som arrangerar konvent just nu.

"Och vad vi då skulle kunna göra för att ge stöd åt dem som vill arrangera "riktiga" rollspel?"

Jag försöker dra mitt strå till stacken med Konventsutmaningen, men för det mesta så får jag bara glada tillrop men inga egentliga nomineringar.

"OBS! Friform är också "riktigt" rollspel, och jag menar inte att det inte har något värde på konvent. Men fram för mer rollSPEL, om man säger så."

Precis. Ge mig möjligheten att välja, i alla fall. Just nu har jag inte den möjligheten.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Ett allvarligt problem [flaming]

Jag försöker fundera på vad som gör just friform så "populärt" att arrangera på konvent. Och vad vi då skulle kunna göra för att ge stöd åt dem som vill arrangera "riktiga" rollspel?

Jag har två vetenskapligt belagda teorier (det är sant... de är verkligen vetenskapligt belagda... jag lovar).

1. Äventyren skrivs av pretton. Pretto = pretantiös snorunge/vuxen som tror att det fortfarande finns något som kallas finkultur. En spelfascist som måste få bestämma sagornas/äventyrens utgång, annars är det ingen idé att ställa upp.

2. De som spelar regelbaserade rollspel är bortskämda och lata snorungar/vuxna som tror att allting fixar sig om man bara betalar några spänn för att få ett äventyr. De är kapitalister och utsugare som aldrig i sitt liv ansträngt sig för att skapa något själv.

I vilket fall är det tråkigt. Jag håller med Krille. På dom bara!

//erik. tar lunch
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Ett allvarligt problem

Precis. Ge mig möjligheten att välja, i alla fall. Just nu har jag inte den möjligheten.

Då måste vi först ge konventen möjlighet att välja. Vi måste ge dem rollSPELsscenarion så attde kan ha med dem.

För att associera till Lindenius inlägg, är det som så att rollSPELare är lata?
Eller känner de att de inte kan hantera konkurrensen?
Eller är det så att de är så vana vid att det ordnar sig för det gjorde det förr att de inte kan anpassa sig?

/Johan
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Ett allvarligt problem

jag har spellett ett enda friformsscenario på konvent - och det var 'Midvinterkröning' från Sydcon 10. Det var görrälsat, var fyllt med tråkiga sociala händelser och hade dessutom inte något vidare roligt persongalleri. DOCK! Jag har fått tag på flertalet friformsscenarion, bland annat Tintin och rymdraketen och Sherilyn Fenn från samma konvent, samt skräckhistorien (ja, den var alltså läskig att läsa) Practise Effect från årets Lincon.

Det återvunna scenariot från Gothcon har jag också spellett. Det var väl.. varken mitt eller gruppens äventyr så att säga, och det var ju friform hela vägen men det märktes inte.

Jag är som Krille starkt emot friformsdelen av scenarierna på konvent, då jag som han tycker att de suger i ganska stor utsträckning. Dock förstår jag det också - man slipper jaga spelspecifika spelledare om reglerna är en hyfsad del av scenarion, och man slipper jaga spelspecifika författare.

Men de andra jag spellett då? På Sydcon 10 var det The Factory som också.. tja, sög trots att det var ett regelscenario till Cyberpunk 2020. Inte konstigt att jag spenderade större delen av tiden i Traditions Mage Knight-rum.

På Gothcon fick jag tag i Västmarkscenariot som är ett av de bästa konventsscenarion jag sett, samt då DUH och Solindes parodiscenario. På Lincon spelledde jag Neotechäventyret och skulle spellett Mutantäventyret och *rysa* Practise Effect, men till följd av en lyckad försovning slapp jag det. Mutantäventyret var mycket trevligt, och Neotech gick bra trots att spelarna var gröna på världen.

Så av mina, kanske då begränsade erfarenheter, så suger friformsscenarion och regelscenarion rockar.

Själv tänker jag nog åka till BSK ändå - dels för att konvent är mycket trevligt och för att det är kul att träffa folk man känner, och dels för att verkligen testa friformsscenarierna från båda hållen och sen kunna döma ut dem.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ett allvarligt problem

"För att associera till Lindenius inlägg, är det som så att rollSPELare är lata? Eller känner de att de inte kan hantera konkurrensen? Eller är det så att de är så vana vid att det ordnar sig för det gjorde det förr att de inte kan anpassa sig?"

Varken eller. Jag tror att det beror på att den nuvarande konventsarrangörgenerationen inte känner tillräckligt många tabelltalibaner, utan vänder sig till dem de känner. De råkar vara friformsfascister, och alltså får vi friform på konvent.

Liksom, jag fick höra talas om att ett BSK höll på att arrangeras för några veckor sedan. Det var inte länge sedan jag fick information om att de hade en webb. Någon folder har jag eller föreningen inte sett röken av, och någon förhandsinformation till potentiella arrangörer är helt enkelt bara non-existent. Det luktar väldigt mycket "lokala bekantskapskretsen" över det.

Jämför det med GothCon - arrangörsfoldrar har redan gått ut till potentiella arrangörer, och den 25 oktober ska alla synopsisar och presentationer vara inne. Det är ett halvår kvar, men redan har man börjat skrapa ihop arrangemang, och jag har redan börjat skissa på nästa års bidrag.

Kort sagt: tabelltalibanerna har i BSKs fall aldrig fått möjlighet att ge konventen möjlighet att välja.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Ett allvarligt problem

BSk åker runt på andra konvent och rekryterar folk där. Det brukar inte gå att missa var de sitter och så är det bara att gå ditt.
Men jag kan hålla med om att mera aktiv marknadsföring hade varit att föredra. Framför allt vad gäller foldrar vilket är mycket synd att de inte har.

Men vi får väl se på GothCon. Är det 50-50 eller är det överhängande friform trots ansträngningar...

/Johan
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vilka system skall man använda?

En relaterad fråga, typ. Jag skulle tycka att det vore rätt skoj att arrangera något till ett konventl, lagom till nästa år eller så. Vet inte riktigt hur det funkar att fixa med spelledare och sånt, men jag har läst det antingen i Codex eller på nån hemsida eller på forumet så det är en annan sak.

Men framförallt undrar jag, vilka spel bör man skriva till då? Stjärnornas Krig? Dungeons and Dragons? Call of Cthulhu?
 
Top