Nekromanti BSK - varför?

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
O tempora o mores

Om det kan vara någon tröst i sammanhanget, så var BorCons scenarion rätt dåliga på den tiden de körde med regler, så på den punkten så kan man lita på arrangemanget. :gremwink: Jag åkte på BSK 2-10, och skippade sedan ett gäng. Åkte sedan på 15-18 (om jag minns rätt), och tröttnade sedan definitivt på konventet. De scenarion jag spelade på senare år var ofta rejält dåliga, med undantag för ett CoC-scenario i klassisk stil. Organisationen av konventet kan bäst liknas vid en full giraff på en cykel, och när jag fann att jag åkte på konventet mest av sociala skäl, tyckte jag att det fick räcka.

Friformspesten har gripit omkring sig i närmare tio år nu. Först var det en kul grej, men när nu friformen totalt dominerar och man sällan erbjuds något val, är det med största tvekan man anmäler sig till något som luktar friform.

Jag brukar i de här sammanhangen skryta med ett av de få konvent jag arrangerat, WettCon III, där vi hade egna spelledare till samtliga rollspelsarrangemang. Att på ett konvent för knappt 300 deltagare kunna erbjuda 26 lagplatser i AD&D, bortåt 15 i CoC, och ett tiotal i vardera Traveller och RQ är inte omöjligt - förutsatt att man ger sig f-n på att erbjuda deltagarna det bästa man kan. Dagens friformsmodell är den lates utväg, och bör bekämpas.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: O tempora o mores

Dagens friformsmodell är den lates utväg

Jovisst, och det finns inget friform som kräver tankekraft, energi, inspiration, fantasi, engagemang, etc utan man sitter som i en respirator medan man spelar hela tiden. Eller?
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Ett allvarligt problem

"Det verkar dock inte som om du läst det, då du inte tar med det som ett av få scenarion på BSK som har en värld och regelsystem från ett kommersiellt system på marknaden."

Jag tar upp det som ett halvt, då Ymir hävdat att valet av friform beror på att det fanns så få spelledaren som kan spelet. Det innebär att det finns två sorters spelgrupper: de som får möjlighet att välja friform eller regelspel, och de som inte får möjlighet att välja alls, emedan spelledaren friformar då han inte kan systemet.
Jag håller helt full med Ymir i hans inlägg kring detta. Det finns inte en rimlig chans att få spelledare till ett scenario som använder sig av KotE, eftersom det är ett av det minst spelade och mest svårintagna spelen som White Wolf har släppt. Deras omröstning de har på sin hemsida just nu bevisar just detta, de spel som ligger under eller på samma spelat-grad som KotE är antingen nedlagda, helt nysläppta eller one-shots. Av dem vi fick känner jag till en som kände till systemet, dock utan att ha spelat det själv.

Du har dessutom helt rätt: jag har inte öppnat scenariet. Jag har faktiskt inte öppnat ett enda inskickat bidrag - det tänker jag göra först efter att nomineringen går ut, så att alla bidrag har så lika chanser som möjligt.
Okidokie. Så bra :).

"Om du öppnar upp scenariot och börjar bläddra i det så kommer du också ganska snabbt in på förklaringar, ord, beteckningar, attribut och värden som är Kindred of the East. Det är inget tvivel om att det är friform eller något annat system, det är Kindred of the East. Punkt."

...så, varför står det "friform" i beskrivningen?

Liksom, om det är Kindred of the East, tala om att det är "Kindred of the East med möjlighet till friform". Tala inte om att det är "friform med spelvärden för den som önskar", för då kommer den som läser texten uppfatta det som friform.
Därför att som jag skrev ovan, KotE är såpass sällsynt och obskyrt att de allra flesta (mitt antagande) inte känt till spelet. Det är att vända på päronet att skriva så som du föreslog, båda har samma innehåll. Jag kan gladeligen be dem ändra så att du och alla andra som önskar systembaserade scenarion där regler och tärningsslag används kan få ett alternativ till.

Huvudproblemet kan jag dock delvis förstå och det är en annan tråd i denna tråd. Om inte annat lär vi ses på BSK så kan vi fortsätta diskutera då :).

// David Hagman
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ett allvarligt problem

"Jag håller helt full med Ymir i hans inlägg kring detta. Det finns inte en rimlig chans att få spelledare till ett scenario som använder sig av KotE, eftersom det är ett av det minst spelade och mest svårintagna spelen som White Wolf har släppt."

Men det är ju ett spelledarproblem, inte ett spelarproblem. Och konventutskicket är ett spelarutskick, inte ett spelledarutskick. Jag förstår argumentet, men inte förfarandet i marknadsföringen.

"Därför att som jag skrev ovan, KotE är såpass sällsynt och obskyrt att de allra flesta (mitt antagande) inte känt till spelet."

Det tror jag faktiskt inte är ett så stort problem. Jag undrar hur många som känner till Västmark egentligen. Tittar man på andra fora så nämns det ungefär lika ofta som Kindred of the East eller till och med mer sällan. Ändå fick jag en hel klase med deltagare.

För övrigt hade jag exakt samma problem som ni hade: ont om spelledare som kunde systemet. Inte att undra på, liksom - systemet var inte ens släppt. De som kunde systemet var i princip de nött... ehrm, frivilliga som jag hade kunnat lära upp personligen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Damn straight!

"Jovisst, och det finns inget friform som kräver tankekraft, energi, inspiration, fantasi, engagemang, etc utan man sitter som i en respirator medan man spelar hela tiden. Eller?"

Det kan säkert kräva tankekraft, energi, inspiration, fantasi, engagemang, mamma Scans köttbullar, whathaveya.

Däremot upplever jag att friformsscenariearrangörer har en tendens att lämna in sitt scenario till konventet och säga "här är mitt scenario, hit med mina spelledare".

Att faktiskt, som Björn inför WettCon eller jag inför Västmark på GothCon, anstränga sig jävel med att få tag på spelledare och försöka säkerställa att de kunde systemet, har inte med tankekraft, energi, inspiration eller fantasi att göra. Möjligen är det engagemang, men framförallt är det rent jävla slit.

Jag brukar tjata mig blå om att "kunden är gud" i rollspelssammanhang, att spelledande är en kundservice. Det är samma tanke här: jag har inte en vision som jag vill framföra till spelaren. Jag har en vara att leverera, och den ska levereras på tid, i fullt fungerande skick och med utlovad kvalitet. För att det ska gå så krävs helt enkelt rent jävla slit.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tabelltalibanernas jihad

  • Morot för scenarieskrivare att skriva spelscenarier. Åkej, jag har mitt strå till stacken i form av
  • Spelarrangemangspool, oberoende av konventen. Om inte annat så lär det ju vara en given fikastuga för spelspelledare som har ångest över friformsfascismen.
  • Tidigt samarbete mellan Sverok och konventen för att snabbt och tidigt fånga upp scenariearrangörer. Så fort en konventsgrupp är samlad så ska Sverok hjälpa den att nå ut till medlemsföreningar i åtminstone distriktet.
  • En arrangörsakut som hjälp till nya arrangörer. Akuten skulle bestå av uppdaterade kontaktlistor med konvent och någon slags instruktion/förklaring över hur konventsscenarier brukar se ut.
  • Spelledarworkshop på konvent.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Re: Tabelltalibanernas jihad

Inte mycket till jihad tycker jag. Jag förslår därför följande tillägg:

- Självmordsbombningar mot friformsevenemang.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mullah Sieurin applåderar...

Det här är ett av de bästa förslag jag sett hittills!

De organisatoriska problem jag kan se är att det ofta är svårt att hitta utrymme för den här sortens övningar. Serni, om jag går på konvent ägnar jag mig ofta åt det här tillsammans med mina polare och uppsnappade vandrande monster, ofta faktiskt med ett nyinköpt spel (man vill ju testa genast!).

Vad som krävs från konventsarrangörernas sida är alltså att man upplåter små Christiania åt sådana här arr, samt kanske att erbjuda någon liten morot till folk som åtar sig att sitta med en hög spel där en längre stund.

Vad som framförallt får mig att applådera Baldyrs förslag är att det ivrigt ökar chansen att folk får pröva små spel (svåra att arra för, av anledningar som redan angett), nya spel (ditto) och gamla spel som är ute ur marknaden, måhända oförtjänt.

Mullah Sieurin, tabelltaliban
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: min erfarenhet och förslag på lösning

Jag har också fått intrycket att friformsscenarion har svårt att konkurrera med etablerade spelsystem.

Konstigt. Jag har exakt motsatta uppfattning. Friformsscenarion (eller scenarion som framställer sig på det hållet) får många fler anmälda spelgrupper än regelbaserade spel.

/Johan
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Tabelltalibanernas jihad

Spelarrangemangspool, oberoende av konventen. Om inte annat så lär det ju vara en given fikastuga för spelspelledare som har ångest över friformsfascismen.

Låter skoj. Skicka in en anmälan till LinCon. Eller det kanske ska vara ett autonomt arrangemang. Ska man ta med egen gatusten i så fall? :gremsmile:
Fast vad skulle den konkreta poängen vara? Blir lite trist om det bara är likasinande som sitter och ojar sig.

/Johan
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Ansvaret är inte så stort som man kan tro. Gällande spelledare så kan man faktist överlåta det på konvetet att fixa det. Det är inte jättesnällt men man kan det. Att man inte kan fixa spelledare själv ska inte hindra en från att skriva ett scenario.

Ett annat knep är att skriva en absurd foldertext. Då får man bara en eller två spelgrupper och så kan man fixa det själv.

/Johan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tabelltalibanernas jihad

"Låter skoj. Skicka in en anmälan till LinCon. Eller det kanske ska vara ett autonomt arrangemang."

Lämpligen så upplåter konventet någon form av utrymme som ligger centralt och är lätt att hitta. Annars lär vi bara drälla i kafeterian.

"Fast vad skulle den konkreta poängen vara?"

Den konkreta poängen är att erbjuda ett alternativ. Om konventen inte är intresserade av att erbjuda sådana alternativ så får vi ta gatstenarna i egna händer.

Som Baldyr säger, samla ihop en klase folk med en klase regelscenarier. Sätt upp det som ett arrangemang. Låt folk som vill prova på olika regelspel ramla in, greppa en tillgänglig spelledare med tillhörande scenarie och regelbok, välla iväg till lämplig plats, och helt enkelt spela rollSPEL.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: min erfarenhet och förslag på lösning

"Konstigt. Jag har exakt motsatta uppfattning. Friformsscenarion (eller scenarion som framställer sig på det hållet) får många fler anmälda spelgrupper än regelbaserade spel."

Min uppfattning är att välpresenterade spel får fler anmälda spelgrupper än mindre välpresenterade spel. Med tanke på att det går fyra friformsscenarier på ett regelscenarie så är det fyra mot ett att ett givet scenario med många anmälningar råkar vara ett friformsscenario.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
I see

Får jag då föreslå att man arrangerar detta under specifika pass. För att göra det lättare för folk som tänker spel/spelleda andra arrangemang så man vet när man ska gå dit.

Och skicka in det till LinCon som ett arrangemang så det syns. Det är större chans att oinsatta dyker upp då.

/Johan
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: min erfarenhet och förslag på lösning

Så sant.

Sen skulle jag vilja lägga till att scenarion som har flexibelt antal spelare får många lag.

/Johan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: I see

"Får jag då föreslå att man arrangerar detta under specifika pass. För att göra det lättare för folk som tänker spel/spelleda andra arrangemang så man vet när man ska gå dit."

Jag tror det blir svårt, med tanke på att Baldyrs förslag var att spelledare med scenarier tar med sig det dit.

En tanke kunde vara något i den här stilen: själva knutpunkten/poolen skulle kunna vara öppen under hela konventet (utom möjligen under natten). De spelledare som har något med sig talar om när de kan spelleda. Lämpligen har man en anslagstavla av något slag, där man visar vad som kan spelas när. Spelare utan något att göra kan sedan antingen gå dit och greppa en spelledare som råkar sitta där, eller boka en spelledare för senare pass.

"Och skicka in det till LinCon som ett arrangemang så det syns. Det är större chans att oinsatta dyker upp då."

Det där ska i så fall in på alla konvent. Punkt.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: I see

Jag tror det blir svårt, med tanke på att Baldyrs förslag var att spelledare med scenarier tar med sig det dit.

Säg inte det. Jag tror det är bra om man faktiskt håller sig till de pass som konvetet har. Jag kan tänka mig att de flesta vill planera sitt konvent någorlunda i varje fall (eller det kasnke bara är jag som gör det).

/Johan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: I see

"Jag kan tänka mig att de flesta vill planera sitt konvent någorlunda i varje fall (eller det kasnke bara är jag som gör det)."

Jag kan också tänka mig det, men av praktiska skäl så finns det inte alltid saker som man kan planera. Jag kan inte garantera att det kommer finnas en Mogge som spelleder Fagins hand på pass 4 och 7 innan konventet. Möjligen kan jag under konventet få reda på att Mogge kan spelleda Fagins hand för ett lag vardera på pass 4 och 7, och om någon dräller in under pass 5 och skulle vilja boka Mogge för Fagins hand pass 7 så kan jag bara ordna att Mogge får reda på att han har en spelgrupp som vill spela hans scenario pass 7.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: I see

Det var inte så jag menade. Att det inte går att i detalj planera det förstår väl vem som helst. Vad jag tycker är bara att man försöker hålla sig till konvetets uppsatta spelpass. Ochd et håller du uppenbarligen med om så då var det inget.

Anmäler man sitt intresse på konvetet eller innan och i så fall till vem?

/Johan
 
Top